fredrikforsberg
Aktiv medlem
[Byggtråd] V3 skogsmoped = Färdig, Nu film!
Nästa bygge ligger i startgropen!
Har trampat runt på en gammal Haro shift ett tag och känner att den är för kort och lite för liten.
Har länge velat bygga en egen ram i lite olika utformanden och material.
Men eftersom jag inte är en Magnus bovall så blir materialet stål, och det ska TIGas eller hårdlödas troligen det första eftersom jag inte har någon utrustning för lödning.
Det är ett budgetbygge och jag gissar mest på vinklarna så ta det för vad det är!
Det blir 150/120 slag. Anledningen är tre, jag hade det på Haron, jag har en FOX 150 gaffel och jag har en Nerve xc 120 sving.
Rören lyckades jag köpa billigt på stålshoppen och det blir 32mm inv och 1mm gods.
BB och styrhuvud kommer från en gammal stålhäst jag fick EST.
Geometrin som jag höftat fram är:
65° HT
-20mm BB
73° Sadelvinkel
500mm sadelrör
430mm Kedjestag
1210mm Axelavstånd
615mm Stack
510mm Reach
Detta mätt osagat. 26" hjul. Jag är ca1,88m
Mycket text, lite bilder. Har inte fått röret ännu men har börjat svetsa en mycket enkel jig:
EST's gamla Nerve som bistår med sving som nu är förfriskad med nya lager:
Vad tror ni om vinklarna? Gärna lite input och inte bara "de går aldrii" det har vi tillräckligt med i Örebro.
Har trampat runt på en gammal Haro shift ett tag och känner att den är för kort och lite för liten.
Har länge velat bygga en egen ram i lite olika utformanden och material.
Men eftersom jag inte är en Magnus bovall så blir materialet stål, och det ska TIGas eller hårdlödas troligen det första eftersom jag inte har någon utrustning för lödning.
Det är ett budgetbygge och jag gissar mest på vinklarna så ta det för vad det är!
Det blir 150/120 slag. Anledningen är tre, jag hade det på Haron, jag har en FOX 150 gaffel och jag har en Nerve xc 120 sving.
Rören lyckades jag köpa billigt på stålshoppen och det blir 32mm inv och 1mm gods.
BB och styrhuvud kommer från en gammal stålhäst jag fick EST.
Geometrin som jag höftat fram är:
65° HT
-20mm BB
73° Sadelvinkel
500mm sadelrör
430mm Kedjestag
1210mm Axelavstånd
615mm Stack
510mm Reach
Detta mätt osagat. 26" hjul. Jag är ca1,88m
Mycket text, lite bilder. Har inte fått röret ännu men har börjat svetsa en mycket enkel jig:
EST's gamla Nerve som bistår med sving som nu är förfriskad med nya lager:
Vad tror ni om vinklarna? Gärna lite input och inte bara "de går aldrii" det har vi tillräckligt med i Örebro.
Senast ändrad: