• [Liten guide] Går det att cykla på Färöarna?

Av:
    thisismycat
    Map_of_the_Faroe_Islands_en.svg.png

Går det att cykla på Färöarna?
    Eftersom jag bott på Färöarna i snart nio månader och troligen är den enda happyit som gjort det (?) och vet att det finns bristfällig information om Färöarna på nätet, så tänkte jag bidra lite. Kanske kan det hjälpa någon.

Korta svaret: Nja.

Långa svaret följer här nedan.
    Att cykla i naturen är generellt förbjudet på Färöarna. Här finns fjäll och fjällstigar över hela öarna, men jag gissar att förbudet beror på det tunna jordlagret och att all mark är privat. Med det sagt har jag sett folk som cyklar, kör fyrhjuling eller cross i naturen. Men jag skulle inte rekommendera att resa hit för att cykla mountainbike.

Men det finns ju andra sätt att cykla på, så jag tänkte ge en liten guide till vad man kan behöva veta.

Hur tar man sig hit?
    Jag startade ju en tråd angående att frakta hit en cykel på bil. På taket gör att bilen blir dyrare i färjan. Att frakta på dragkroken är OK, men danska regler gäller. Du ska ha belysning och nummerplåt bakom cykeln.

Båt från Hirtshals, Danmark. Smyril line heter bolaget som kör, båten heter Norröna. Under lågsäsong går båten på lördag, kommer till Färöarna kl 05 på måndag morgon. Sedan kör den vidare till Island och är åter på Färöarna på Torsdag, då den går tillbaka till Danmark och är framme i Hirtshals. Högsäsong kör båten fortare och hinner därmed två vändor per vecka.
    Flyg med Atlantic Airways. Från Kastrup, Billund eller Bergen. Det finns lågprisbiljetter för runt 650DKK men då måste man boka långt i förväg och de tar slut snabbt. Färingar reser mycket (många jobbar som sjömän i andra länder t ex) och flera veckopendlar till Danmark. Färöarna är dessutom ett populärt resmål. För att hitta lågprisbiljetter gå till atlantic.fo och klicka på ”low fare calendar” (om du har sidan på engelska).
    Huruvida de tar med cyklar kan säkert någon mer resvan svara på, men Atlantics allmäna bagaregler finns här: https://www.atlantic.fo

IMG_0084.JPG
    SAKSUN
    Boende?
    Allt boende är relativt dyrt här. Men det finns enklare campingar i många av de små byarna. Dvs, du kan koppla in dig på el, få en dusch, gå på muggen och sätta upp ditt tält. Jag känner till camping i Elduvík, Æðuvík, Eiðe och Torshavn. Det finns säkert fler.
    Det finns ingen allemansrätt så det är inte tillåtet att slå upp ditt tält var som helst. Om du mot förmodan hittar en platt yta att sätta tältet på, så kan du bara fråga någon. Även om personen du frågar inte äger marken vet hen garanterat vem som gör det.

Väder?
    Googlar man på Färöarna så är det många som klagar på vädret. Tittar man på vädertabeller kan man se att det faller enorma mängder regn under t ex hösten. Så visst, vädret är en faktor att ta med i beräkningen. Men bli inte allt för skrämd av det. Vädret är oförutsägbart så var förberedd på regn och vind. En dag kan dock precis lika gärna vara fin och solig och helt vindstilla. Det är också olika på olika delar av öarna. I en by i syd kan det vara regn och blåst och en by längre norrut kan det vara strålande sol. Landsverk – bevakar aktuellt väder över öarna. De har även en app som kan vara bra att ha på sin mobil, om man går via landsverk.fo – visserligen på färöiska, men ortsnamnen kan man ju förstå. Info finns även här: http://www.landsverk.fo
    Landsverk rapporterar också om körförhållanden, eftersom det kan blåsa upp rejäla stormar här. Stormar som skickar iväg lastcontainrar upp för fjäll, lyfter tak eller flippar bilar. Ibland stängs vissa av de högre belägna vägarna av helt och hållet.
    http://www.landsverk.fo

IMG_0177.JPG
    UTSIKT FRÅN TOFTIR MOT STRENDUR
    Vägarna?
    Kanske den viktigaste informationen. Alla allmänna vägar som användas är asfalterade. Färister finns överallt för att stänga ute får från tunnlar och annat där man inte vill ha dem. Mycket av Färöarna förbinds med tunnlar. Jag skulle inte rekommendera att cykla i de längre tunnlarna mellan Leirvík – Klaksvík (under vatten), Leynar-Vágar (under vatten), eller den på Kalsoy. På kartan saknas en tunnel, den på Viðdareiði – som blev klar i år. Den är bred och fin, så bör inte vara några problem att cykla i.
    Tunnlarna mellan Haraldssund – Kunoy, Ánir-Árnafjörður, Árnafjörður-Depil, Böur-Gásadalur är absolut dumt att cykla i. De saknar fläktar och trafiken går i ett körfält, med mötesplatser längs vägen. Reglerna för biltrafik är att den som har mötesplatsen på sin sida stannar och slår av halvljuset när mötande trafik kommer. Det går bussar på öarna och de kan ta med cykeln på bussen.
    Busstidtabeller och annan information finns på http://www.ssl.fo
    De tunnlar jag inte nämnt; Kaldbaksbotnur – Kollarfjörður och Norðskali – Funningsfjörður verkar vara OK att cykla i, jag har i alla fall sett cyklister i dem. Men tänk på att vara så synlig som möjligt. Blinkljus kör många med här. Ha så mycket reflexer du kan. Lampa är förstås obligatoriskt.
    Man kan dock undvika dessa två tunnlar om man cyklar från t ex Torshamn och vill till, säg Rituvík. Den gamla vägen från Torshamn (Oyggjarvegur) kommer ut i Kollafjörður och är minst sagt ”scenic”. Är man ändå på den vägen kan man passa på att cykla upp på Sornfelli, som är ett fjäll där de byggde en radarstation under andra världskriget. Vägen är asfalterad hela vägen upp, men smal och krokig. Startar man nere i Kollafjörður och cyklar hela vägen upp kan man starta vid havsnivå upp till 767 meter – om man tilltalas av den sortens äventyr.
    Via Eiði kan man cykla över till Funningur, Gjógv, Elduvík och Funningsfjörður och undviker på så sätt tunneln i Norðskali. Här får också utsikt över de på Färöarna kända stenarna Kämpen och Kärringen. Legenden säger att två troll skulle dra Färöarna upp till Island, men att solen gick upp och de blev till sten. På denna vägen når man också Färöarnas högsta fjäll, Slättaratindur – på 882m.

Cykelbutiker?
    Finns i Torshamn, Kollafjörður och Klaksvík – som jag känner till.
    Klaksvík: http://www.sukkla.com
    Torshavn: https://www.facebook.com
    För den i Kollafjörður hittar jag ingen hemsida, men den ligger utanför – på vägen mot Hósvík.
    Det är de jag känner till, som sagt.

IMG_0217.JPG
    GJÓGV (Uttalas Gjegv)
    Är det någon annan som cyklar på Färöarna?
    Javisst! Team Rynkeby har en stor grupp här som tränar mycket på våren och sommaren. En stor klunga brukar vara ute varje söndag.
    Torshamn har en cykelklubb: http://tsf.fo
    Nämnde cykelklubb anordnar etapploppet Volvo Kring Føroyar, som dessvärre blev inställt i år på grund av för få deltagare. Men den som vill ha ett äventyr så kanske det kan vara något?

IMG_0245.JPG
    UTSIKT TOFTIR MOT STRENDUR
    Vad bör man se på Färöarna?
    Mina favoriter är småbyarna. Funningur, Elduvík, Viðareiði, Tjörnuvík, Árnafjörður, Rituvík för att nämna några. Kan ge mer specifika tips om någon har frågor.
    Saksun är självklart, det är en vik som fyllts igen med sand från stormar genom åren. Tidvattnet går in och stänger av förbindelsen mellan strand och vik vid flod. Men vid ebb kan man gå ut hela vägen till stranden. Väldigt vackert och måste ses för att förstås.
    Jag har länge velat ta cykeln och ta färjan till Sandoy, som är lite plattare än de andra öarna och inte lika mycket trafik. Det kan vara ett tips, kanske. Färjan går från Gamlarätt och tar ca en halvtimme.

Språket?
    Färöiska påminner om en blandning av norska och isländska. Det är kanske inte så lätt att förstå om man är här på semester, men värt att veta är att alla färingar får lära sig danska i skolan. De äldre kan tala ett ”eget” språk/dialekt som kallas för götudansk, som låter mer som norska. Eller som om en svensk skulle läsa en dansk text utan en varm potatis i munnen. Talar man långsamt och tydligt så är chansen stor att färingarna förstår dig som svensk.

IMG_0346.JPG
    UTSIKT NER MOT FUNNINGUR PÅ VÄGEN MELLAN EIÐE OCH GJÓGV
    Mat?
    Butiker finns i de flesta större byar. Observera att det inte är öppet på söndagar eller helgdagar. Färöarna har också en del specifika helgdagar som vi inte har i Sverige. Ett exempel på detta är Olavsöka: https://sv.wikipedia.org
    Jag har inte stenkoll på alla (det finns någon som heter stora Bededagen också t ex) och huruvida det är stängt eller inte. Svårt att hitta information på internet också.
    Under den här tiden har bensinstationerna Effo och Magn iallafall öppet och där kan det finnas en del mat.
    De färska matvarorna kommer med båten på måndagar och fylls upp i butikerna under måndag-tisdag. Då är grönsaker och annat som färskast. Efter det är en utförsbacke, kan man säga. Den långa transporten och viss omild behandling bidrar förstås till detta.

Trafiken?
    Det mest obehagliga med att cykla här. Folk är generellt inte stressade, men de kör ofta alldeles för fort. Jag skulle inte säga att de är aggressiva mot cyklister på samma sätt som jag upplevt i Sverige. Däremot är de ovana vid cyklister. Så räkna med att bli omkörd tätt inpå...

IMG_0389.JPG
    NORÐADALUR
    Vad mer?
    Färöarna är väldigt fredligt. Brottslighet existerar knappt. Du kan utan problem lämna din cykel olåst. Är det någon som tar den så kommer de inte så långt...
    Folk är öppna och vänliga. Behöver du hjälp med något, knacka på ett hus där det ser ut att vara någon hemma. Det färöiska sättet är att bara öppna dörren och gå rakt in, så är du modig nog för det - så kör bara. Berättar du vem du är och vad du kommer ifrån så ska du nog få hjälp.

EDIT: Glömde en viktig sak. Det finns skyltar med så kallade "Buttercup routes", som är särskilt vackra. De kan vara värt att hålla utkik efter. Det är gröna skyltar med vit bakgrund och en liten bild på en Sólja (sölja), eller som den heter på svenska: Kabbeleka.

Hoppas det kan hjälpa någon nu - eller i framtiden!
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2016-12-08 20:03 av thisismycat.

• Re: [Liten guide] Går det att cykla på Färöarna?

Av:
    JLarsson
    Stor tumme upp!

_______
    aliekatapult

Av:
    Aron
    Skopåse!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

--> Andra upplagan av guideboken "Mountainbike kring Stockholm" kommer i mars. Den innehåller 11 nya turförslag och blir nästan 60% tjockare. Kul va?
    No bike does anything until someone gets on it to ride.

Av:
    jomper
    Wow, tack. Kul!

Berätta gärna lite mer om hur det är att bo och leva på färöarna.

---
    Uthyres: Evoc Bike Travel Bag för MTB/LVG, 500 kr / resa. Hämtas av dig i Stockholm. Har två.

Av:
    Miss Lycka
    +42!

Via est vita!

Av:
    Hasse#7
    Härligt att få en uppdatering på ditt äventyr. Jag måste säga att jag är grymt nyfiken på vad det är för typ av jobb som kan ge en, eller till och med två, utbölingar plats i en så liten värld.

Av:
    Miss Lycka
    De söker alltid fiskrensare.

Via est vita!

Av:
    Hasse#7
    Miss Lycka skrev:
    De söker alltid fiskrensare.

Fast nånting säger mig att det är något annat jobb. Fiskrensare är inte att förakta men det kanske inte är det man emigrerar för.

Av:
    LTS
    Jag åkte med den båten till Färöarna och Island 1991. Den måste ha varit ganska ny då. På den tiden gick den en 4-punktsrutt inklusive Bergen.

Av:
    Frankenstein's Bike
    Spännande!

Av:
    gabbeon
    Coolt!

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ