27,5+/29 vs. 27,5+/27,5

durietz

Medlem
27,5+/29 vs. 27,5+/27,5
En grej jag inte fattar bara. Varför insisterar alla bolag på att göra hybridcyklar som klarar 29" och 27,5"+ i samma ram istället för (som Ibis Mojo 3) 27,5" och 27,5" Plus? Att omkretsen på ett uppumpat 27,5 Plus-däck är nära 29" spelar ju noll roll, det är ju hur hög cykeln blir med respektive hjul när man sitter på den som spelar roll för geometrin, och ett Plus-däck med lämpligt tryck i måste hamna väldigt nära ett vanligt 27,5 däck med lämpligt tryck. Iaf mycket närmre än ett vanligt 29"-däck med lämpligt tryck.

Att det är ett problem att kombinera 29/27,5+ kan ses på nya Specialized Enduro, där många anser att BB-höjden gjorts för hög med 29-tummare bara för att den annars skulle bli alldeles för låg om man kör den med 27,5+.

27,5+/29 vs. 27,5+/27,5
Fast är det verkligen höjden som är problemet? Cykelns totalhöjd är väl inte så jätteviktig så länge den höjs lika mycket uppe och nere, för då borde (inom rimliga gränser) geometrin inte påverkas nämnvärt. Det är ju ändå inte många mm det handlar om. Vad som är relevant är väl snarare utrymmet i ramen?

27,5+/29 vs. 27,5+/27,5
Det beror väl på vad man jämför.
27.5x3.0 är säkert ganska likt ett XC-däck på 29x2.0" i omkrets, men ganska mycket mindre än ett biffigt Maxxis Minion 29x2.5"?

De flesta pluscyklar har också någon metod att höja BB, antingen genom "chip" i länkaget, eller distans under styrröret (typ bara Specialized som saknar det?).

27,5+/29 vs. 27,5+/27,5
AX3L sa:
Fast är det verkligen höjden som är problemet? Cykelns totalhöjd är väl inte så jätteviktig så länge den höjs lika mycket uppe och nere, för då borde (inom rimliga gränser) geometrin inte påverkas nämnvärt. Det är ju ändå inte många mm det handlar om. Vad som är relevant är väl snarare utrymmet i ramen?

Geometrin(förutom bb höjd och hjulbasen) påverkas inte om du höjer lika mycket bak och fram men bb höjden påverkar annat. Stabilitet och pedal i slag kan ge ganska stor skillnad på några mm skillnad i bb höjd.

27,5+/29 vs. 27,5+/27,5
Grejen är också att man kan säga att geometrin faktiskt ändras med hjulstorleken, eftersom trail blir annorlunda. Sätter man större hjul på cykeln och vill behålla BB-höjd och styregenskaper så kanske det därför vore vettigast att sänka gaffeln istället för att fippla där bak.

27,5+/29 vs. 27,5+/27,5
Makten sa:
Grejen är också att man kan säga att geometrin faktiskt ändras med hjulstorleken, eftersom trail blir annorlunda. Sätter man större hjul på cykeln och vill behålla BB-höjd och styregenskaper så kanske det därför vore vettigast att sänka gaffeln istället för att fippla där bak.

Men om det är samma effektiva radie på hjulen så ändras ju inte trail heller. Det måste vara mycket närmre radie till marken på två 27,5"-hjul med 2,3- resp 2,8-gummi med 1,8 resp 1,2 bar, än motsvarande 29"-hjul med 2,3-gummi och 1,8 bar.

Höjden uppåt behöver ju inte ändras uppenbarligen utan däcken får plats i vanliga 27,5"-gafflar med boost, och även i utan problem i ramen bak om man designar för det.

27,5+/29 vs. 27,5+/27,5
Är det ingen som kan mäta omkrets (belastat med vanligt däcktryck) för vetenskapens skull? LÅter ju "optimalt" att köpa en 27,5+ av anledningen att det går att rejsa 29" på den när / om man vill.

27,5+/29 vs. 27,5+/27,5
Makten sa:

Helt klart, min tankevurpa! Glömde att tänka på trail

27,5+/29 vs. 27,5+/27,5
Sixten Fors sa:
En 622 fälg har en radie som är 19 mm eller 0,75 tum större än en 584 fälg. Om man antar att däckets höjd = bredd så är ett 29×2.25" lika stort som ett 27.5×3". Personligen vill jag hellre ha en cykeln som rymmer däck upp till 29x2.5" än en som bara klarar upp till 29×2.25".

Att bara "rymma" ett däck har väldigt litet egenvärde. Man måste väl vara ute efter en så bra geo (minst kompromisser) med båda hjulstorlekarna som möjligt, och då vore det bättre att kombinera 27,5+ och 27,5.

Tycker det är jävligt skumt bara att ALLA som beskriver 27,5+ hojar i reviews och annat alltid pratar om att diametern på hjulen blir nästan samma som vanliga 29" hjul, men INGEN tar hänsyn eller nämner det faktum att den effektiva radien vid det låga däckstrycket är väldigt nära vanligt 27,5-däck. Kom igen BLI UPPRÖRDA NU!

27,5+/29 vs. 27,5+/27,5
Jag tänkte mäta på min när jag får möjlighet. Jag tänkte dock sätta mig på cykeln och mäta avståndet golv->nav (radie) istället för omkrets. Borde bli mer rätt?
Sen jämföra det för samma procedur med 29"-hjul så man får "däck-sag" inräknat på båda storlekarna.

27,5+/29 vs. 27,5+/27,5
Jag har mätt men jag kommer inte ihåg exakta siffror nu, men typ 5mm skillnad mellan 27.5 och 27.5+ samt 25 mm skillnad mellan 29 och 27,5+ i radie när man sitter på cykeln. Inte hemma över hjul så kan tyvärr inte kontrollmäta.

EDIT: 15 mm skillnad skulle det vara för 29 och 27,5+

Senast ändrad:
27,5+/29 vs. 27,5+/27,5
Så ja, mycket bättre att konstruera cyklar med samma fälgdiameter och byta däck till önskad storlek.

Mindre däck och fälg-> lättare, mindre rullmotstånd

Större däck och fälg - >köttigaare, mer roll over, bättre i stök, monstertruck men också tyngre, mer rullmostånd ochstörre tröghetsmoment vid svängar mm.

Dock så kommer problem med att man måste ha längre kedjestag, längre ac på gaffeln mm vid en sånn konstruktion som också ger vissa nackdelar

27,5+/29 vs. 27,5+/27,5
Lite flytande är det väl men jag skulle väl säga att plus hamnar typ mellan 2.8-3.25. Jag kan väl tillägga att min jämförelse ovan var gjord med 27.5/2.4, 27,5+/2.8 och 29/2.35

27,5+/29 vs. 27,5+/27,5
Vitus har väl en prisvärd HT som är det?

Personligen ser jag inga problem med 27,5+/29 när vi pratar heldämpade hojar med flip chip för länkaget (höja/sänka bb m.m.).

För HT valde jag själv Sonder Transmitter och var då medveten om att 29" skulle bli en tight squeeze men hade ändå i bakhuvudet att köra med ett extra 29 hjulset. Så här efterhand så är jag nöjd att det inte gick (iofs 29x2,4 se bild) då jag aldrig kommer köra långlopp med denna hoj men ändå kan använda samma 27,5 hjulset för smalare däck när det blir lerig säsong utan att geometri och bb höjd blir "keff".

Bilagor

• IMG_20180125_133304.jpg
    IMG_20180125_133304.jpg
    197.5 KB · Besök: 93
Tillbaka
Topp