• Vittoria Morsa som stigdäck?

Av:
    wobblie
    Hittar ingen tråd om Vittoria Morsa, någon som testat? Internetcyklingsmässigt tycker jag det verkar högintressant, lättrullat relativt andra lite kralligare kombinationer* och med en öppen kanal mellan mittdobbar och kantdobbar som iallafall jag brukar uppskatta för att få feedback om hur nära jag är på att spola ut däcket i kurvorna.

Däcket på Vittorias hemsida: https://www.vittoria.com

*Enligt tyskarna: http://www.mountainbike-magazin.de
  • Re: Vittoria Morsa som stigdäck?

Av:
    42Hz
    Hehee... Kul namn i alla fall!

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    wobblie
    Men vad tycker din morsa?

Av:
    Eveningstar
    Jag är övertygad om att Vittoria hade mångdubblat sin försäljning om de skaffat lite bättre bilder på däcken/mönstren.

f.d. Cyklist.

Av:
    larsaw
    Bump, skriv gärna en RR om du slår till på en Morsa :)
    Däcket ser klart intressant ut!

// Larsa

Av:
    wobblie
    Verkar vara positiva tongångar på MTBR också. Kommer en recension när jag testat, men håll inte andan...

Av:
    larsaw
    Bump!
    wobblie, blev det någon ny Morsa?

// Larsa

Av:
    wobblie
    Hade faktiskt ett i inkorgen på Wiggle igår, men de är så satans dyra att jag kom på andra tankar, precis som alla gånger tidigare...

Av:
    larsaw
    wobblie skrev:
    Hade faktiskt ett i inkorgen på Wiggle igår, men de är så satans dyra att jag kom på andra tankar, precis som alla gånger tidigare...

Du kan ju alltid kika i e-bukten eller i djungeln...

// Larsa

Av:
    mikipedia_
    Hur dyra är dom där däcken? Och vad är det ni tycker är bra med dom?

Mitt projekt
    https://happyride.se

Av:
    mmmrrrr
    De är hyfsat billiga på fatbirds.co.uk.

Jag är nöjd med mina, men jag är inte så prylfixerad.

Av:
    larsaw
    mikipedia_ skrev:
    Hur dyra är dom där däcken? Och vad är det ni tycker är bra med dom?

Sägs vara ett sånt där "holy grale"-däck, dvs: schysst grepp, rullar lätt (efter omständigheterna) och hållbara, sen är dom ju megabling eftersom dom inte har 3c-gummi utan 4Compound inkl Graphen!!! Kan ju omöjligen gå fel då ;)

// Larsa

Av:
    mikipedia_
    Materialist😇 får ta å tita på ett sånt då.

Mitt projekt

Av:
    wobblie
    mmmrrrr skrev:
    De är hyfsat billiga på fatbirds.co.uk.

Jag är nöjd med mina, men jag är inte så prylfixerad.

Bra pris men dyr frakt!

Av:
    mikipedia_
    http://www.wiggle.se Det var ju inge dyrt! Kostar som vilket annat aggrodäck som helst ju.

Mitt projekt

Av:
    wobblie
    +en hundring till! Men nu ramlade pengarna från skatteåterbäringen in så det kanske blir ett Morsa som framdäck ändå...

Av:
    wobblie
    (Triggervarning, jag har druckit hinkvis med Vittoria-kool aid nu tror jag...)

Köpte Vittoria Barzo som bakdäck och Vittoria Morsa som framdäck. Jag är lite av en sökare när det kommer till däck, senast kommer jag från Nobby Nic 2.35 bak och Magic Mary 2.35 fram.

Jag gillar att cykla stig. Helst jättestökig stig, men medelstökig är också kul. Ogillar när det blir så tungrullat att den medelstökiga stigen går så långsamt att jag blir omcyklad av tanter på damcykel och jofahjalm. Det här var problemet med setupen ovan, iallafall när det kommer till tanterna. Eftersom jag inte kör in i några stenkistor i 60-blås i plattuppsala (som att jag hade vågat det någon annanstans...) behöver jag inget extremt köttigt, och har aldrig kört liftassisterat med denna cykel.

Problemet med att ha kört med såpass kralliga framdäck är att jag har fått smak för det här med kraftiga sidodobbar och en kanal mellan mittdobbarna och sidodobbarna utan transitionszon. Jag gillar helt enkelt feedbacken det ger som gör att jag känner om jag är på väg att cykla åt helvete.

Första känslan när man monterar däcket är att det är tungt, men trots detta känns casingen följsam och mängden gummi ganska måttlig. Luftvolymen verkar inte heller jättestor. Var ligger all vikt? Lätt att få dit däcket, ploppar direkt på plats och tätt på en gång. Däcket känns ganska smalt, Barzo ännu smalare (men det är också 2.25).

På transportsträckan och lättare stig känns det väldigt lättrullat, som att någon tagit bort en broms som ligger i jämfört med innan. När det börjar stöka till sig lite känns däcken följsamma och greppiga. Pressar jag lite mer i kurvorna känner jag hur sidodobbarna hugger i fram, men inte lika tydligt som med vissa andra däck. Barzo har otroligt bra klättergrepp på torr stig jämfört med NNN Pacestar. En rotig passage som är off camber klarar den galant utan minsta antydan att tappa greppet. Hinner inte inte komma iväg till något riktigt brötigt denna runda, och inte heller pressa däcket till max. Känns ändå som jag hittat min sweet spot när det kommer till däck.

Jag tror att det handlar ganska lite om hokuspokusgrafen4c-gummi och ganska mycket om att man gjort ett bra stigdäck från grunden - lättrullat med tydlig övergång mellan mitt- och kantdobbar. Alla andra stigdäck jag testat känns som antingen runda XC-däck som ska rulla snabbt men med biffigare casing, alternativt köttiga DH-däck som ska greppa maximalt men med tunnare casing.

Återstår att se vad som händer när jag utsätter kombon för mer stenar och drop. Min misstanke är att de lite felaktigt saluför däcket som ett AM/Enduro-däck, men att det kommer att ge vika för riktigt hård körning - men det drabbar ju inte mig. Samtidigt så blir nog många andra skrämda av vikten. Lite mer luftvolym hade också känts trevligt. Jag är iallafall riktigt nöjd.

Av:
    JojjeM
    Kul! Bra rapport,

/Johan

Ironi funkar bäst på nätet

Av:
    larsaw
    Grattis för att våga testa något annat än Happy-std :)
    En liten fråga, är det 4c i båda däcken?
    Samt ett tips, blås i till max angivet tryck o låt stå några dgr så kanske däcken sväller lite.

// Larsa

Av:
    wobblie
    Nix, bara Morsan. Mezcal finns med 4C, men Barzo tyckte jag såg trevligare ut.

Av:
    MatteXC
    Påminner om Michelin Wild gripr2 till utseendet?

Av:
    wobblie
    Enligt det här Tyska Testet (TM) så har jag 20W+ mindre jag behöver trampa med Morsa istället för Magic Mary. Det är också så det känns.

http://www.delius-klasing.de

Av:
    jofahjalm
    Jag är för nöjd med Butcher Control fram för xc, men det lockar helt klart att testa Barzo bak. Kan jag förvänta mig att det rullar bättre än Purgatory Grid och/eller Maxxis Ardent?

Av:
    wobblie
    Jag tror det, men svårt att säga då det är lång tid sedan jag testade de du jämför med.

Hittar inga rullmotståndstester heller, men t ex Mezcal (som dock troligt är mer lättrullat än Barzo) är mycket mer lättrullat än Ardent Race, och även Fast Trak. Allmänt får jag för mig att Maxxis casing gör deras däck ganska tungrullade överlag.

http://www.bicyclerollingresistance.com

Purgatory verkar inte heller helt lättrullat jämfört med många andra:

https://www.google.se

Av:
    Stervelo
    Oj, jag har kört morsa, 26 tum, 2.35, med hrII 2.4 fram. Det har varit sommarkombo, dhr2 har ersatt morsan bak vid vår och höst.

Det rullar helt puckat mycket lättare än dhr2, men det passar cyklister med lite "finess" bättre än de som bara cyklar.

Eftersom det inte är så mycket gummi på däcket, så är däckstrycket superviktigt. Vid högre tryck, för 80 kg cyklist, runt 1.4 bar och uppåt bak, då blir däcket "studsigt" bland stenar, det finns inget gummi som dämpar, ett dhr2 vid de trycken är inte studsiga.

Får man det rätt och kan köra lågt tryck med dem, så är det grymt bra. Det är lite lite sämre fäste när det är "löst" på hårt i uppförsbackar, vilket det finns lite av i hellas, men med lite finess går det bra. Utför, inte det köttigaste däcket men det räcker med lite, what for it, finess. :)

Nu med ripmon hade jag köpt ett morsa 29 i 2.5-2.6 tum direkt utan att passera 100 reviews på intrawebben, om det funnits.

Jag har en kompis som inte har så mycket finess, cyklar rakt över det mesta, behöver högre tryck än jag, han gillade inte morsa. Väger typ 10 kg mer än jag också.

Det du inte dör av blir du starkare av, men det du dör av blir din mamma starkare av.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in