Cykelresa i April, Mallis eller Kanarieöarna?

TTR

Aktiv medlem
Jag och en polare har sent kommit på att vi kan komma i väg en sväng i början av april och vill cykla lvg i varmt klimat och backig terräng.

Ingen av oss har cyklat lvg på någon av de spanska öarna tidigare. Vi vill åka en vecka i tidsintervallet 7-23/4. Är veckorna runt påsk särskilt o-prisvärda?

Mallorca eller Kanarieöarna (vilken ö?)? Vi uppskattar att cykla i berg, men gärna möjligheten till omväxlande terräng. Soligt och varmt är trevligt, är kort-kort möjligt på Mallorca i April?

Tips på orter och hotell mottages tacksamt. Skall vi leta efter arrangerad cykelresa eller vanlig charter?

Vet att det finns många dedikerade trådar, till den grad att det nästan är svårt tränga in i all info därav denna grundläggande frågeställning.

Hade jag åkt i April, så hade jag valt Mallis (har varit på båda öarna).

På Mallis väljer jag som val 1 - Palma, val 2 - Alaro och detta hotellet http://petithotelalaro.es/en/ (där har jag dock aldrig testat att bo).

Väljer du att åka till Kanarieöarna så hade jag valt huvudön och bott i Maspalomas.

Kort-kort kommer att fungera på båda öarna.

Vill du få nya vänner så välj en cykelresa. :)

Varit på bägge och i april hade mitt val blivit GC. Vädret är stabilare och cyklingen roligare om man gillar backar.
Minus är att flygresan är dubbelt så lång men övervägs av atmosfären, vädret och vägarna.
5 cykel dagar får man ihop på en vecka som dock tenderar att vara i kortaste laget.
Själv åker jag i början på mars....3 veckor i paradiset.

Jag har varit på Mallis 2 år med en kompis, runt den 20 april. Funkar perfekt, haft någon enstaka regnskur men annars runt 20 grader. Första året åkte vi organiserat vilket var trevligt eftersom det var första cykelresan någonsin, men året efter åkte vi på egen hand. Har man tid och ork att planera och hitta fina vägar, kanske hitta litet rutter på nätet, är det kul att köra själv tycker jag. Då får man det som man vill ha det. Vill man bara att någon tar hand om allt det praktiska är det kanske skönare att åka organiserat. Vill man hyra cykel på Mallis i april börjar det väl dra ihop sig kan jag tänka mig. Det blir väl rätt utplockat hos uthyrarna. På Mallis tycker jag att Alcudia är rätt bra, det finns bra med vägar både på platten och i berg.

Jag hade valt Mallis. Jag har varit på GC och cyklat 3ggr och på mallis vet jag inte hur många gånger jag varit. Mallorca erbjuder en mer varierad cykling och om du gillar mat och vin så har du betydligt bättre utgångsläge på mallis.

Jag har bott på olika ställen på ön, av de vanligare semesterorterna så är Alcudia och Palma mina vanligaste bostadsorter. Jag brukar köra varannan gång ungefär. Egentligen skulle det vara bättre att bo i Binissalem, Alaro, St Maria, Selva eller någon av dom andra orterna som ligger i kanten av bergskedjan men där är utbudet på hotell dåligt.

Ett annat tips är att kolla på Spanska fastlandet, Andalusien närmare bestämt (flyg till Malaga, sedan en timme inåt landet). Sjukt fin cykling och väsentligt mysigare än både Kanarieöar och Mallis.

För fjärde året på raken använder jag själv den här arrangören på plats:
http://www.andaluciancyclingexperience.com

Rock sa:
Jag hade valt Mallis. Jag har varit på GC och cyklat 3ggr och på mallis vet jag inte hur många gånger jag varit. Mallorca erbjuder en mer varierad cykling och om du gillar mat och vin så har du betydligt bättre utgångsläge på mallis.

+1

Är i skrivande stund på GC och "varierad cykling" finns överhuvudtaget inte här. Bara backar, backar, backar. Branta och jävliga är de också, inte sköna 5-6% som på Mallis. Finns en enda platt väg men där blåser det konstant kuling så den får man antingen cykla på lillklingan eller så trampar man ur tyngsta växeln. :-)

Dock är det 22 grader och sol varenda dag, så vintervädret går ju inte att klaga på. Men om man åker i april är det Mallis som gäller IMHO pga mer varierad cykling och "trevligare" ö rent allmänt. Och betydligt kortare flygresa. Nackdelen är att det kan regna en del om man har otur med vädergudarna.

Lite förvånande att Kanarieöarna anses synonymt med GC. Har själv cyklat på tre andra öar där och då inkluderar det inte Fuerteventura och Lanzarote som är möjliga att cykla på. Nu har jag, som sagt, ingen egen erfarenhet av dessa två öar, men kartan indikerar i alla fall att plattkörning inte borde vara så svår att hitta där.

Därmed inte sagt att Mallis skulle vara fel på något sätt. Tvärtom är det väl lite av grundkursen för cykelresenären att ha varit där någon gång. Och den ger goda möjligheter till varierad cykling. Dess svaghet är att det, i mitt tycke, finns några få riktigt kul backar men sen är det slut.

Genom att det är april som det handlar om är vädret mindre av en vattendelare. Fortfarande är, i alla fall sydsidorna av, Kanarieöarna stabilare vädermässigt, men Mallis är i medel helt OK.

Om jag personligen skulle åka tillbaka till någon av öarna och inte behövde bry mig i praktiska detaljer utan bara skulle välja baserat på var jag helst skulle vilja cykla hade jag nog satsat på La Palma. Man ska dock vara rejält backfrälst för att fundera på den ön. En tur runt ön i stil med nedan är väl bland det plattare man hittar där. Ön är dock väldigt omväxlande och betydligt lugnare än GC och Teneriffa. Dessutom erbjuds möjligheten att cykla den högsta asfalterade vägen på Kanarieöarna.
Capture.PNG

Så, summa summarum så tror jag inte att ni kommer att bli missnöjda vilket val ni än gör.

Om du väljer mallis så kan jag varmt rekommendera alcudia oxh hotellet astoria playa. Bott där de senaste två åren när vi varit nere och cyklat. Perfekt läge för varierad cykling. Fint hotell med bra standard för att vara spanskt. Trevlig personal, bra service, bra inlåsning av cyklar och bra mat

I en annan Mallis-tråd diskuterades vad som skulle vara den ur rent cykelperspektiv ideala boendeorten på ön och jag tror att det slutade i något som ligger inåt ön men nära bergen, t.ex. något i trakterna av eller mellan Inca och Sta Maria.

bakhjul sa:
Ett annat tips är att kolla på Spanska fastlandet, Andalusien närmare bestämt (flyg till Malaga, sedan en timme inåt landet). Sjukt fin cykling och väsentligt mysigare än både Kanarieöar och Mallis.

Låter spännande, har hört att det ska vara bra där. Då kan man dessutom cykla hem om det skulle bli tråkigt. Vädermässigt, är det som mallis?

Tyvärr även sant som DT säger, backarna på GC har blivit brantare på senaste åren och är numera hemskt jobbiga att komma uppför
:(

staine sa:
bakhjul sa:

Låter spännande, har hört att det ska vara bra där. Då kan man dessutom cykla hem om det skulle bli tråkigt. Vädermässigt, är det som mallis?

Ja, vädret/klimatet är ganska nära Mallis. (Dock väldigt varierande, pga bergen..)

Har ni med era egna cyklar eller avser ni att hyra? Lite lustigt kan tyckas (enl mig) men när jag och polarna bokar resor så börjar jag med att hyra cykeln först eftersom jag tycker att det är den mest trånga sektorn, sedan hotell och sist flyg.

Sedan skriver du lvg och backig terräng och då skulle jag välja Kanarieöarna för de är ju vulkanöar som är ganska spetsiga, dvs det finns ganska masiga backar (Googla VOTT som exempel). Nackdelen enl mig är att det inte finns mycket platt cykling. Mallis har mycket platt cykling men inte så många "mysiga" berg jämfört med de andra öarna.

Vädret på Mallis i april är kallt som fan på kvällarna (enl mig) men jag har alltid kunnat cykla i kort kort samt behövt solskyddsfaktor, dvs skönt på dagen. GC har jag bara varit på i feb och då var det +20 (dvs svensk sommar ungefär). Hur varmt det är i april har jag ingen aning om.

Boka hotell via internet och kolla om får ha cykeln på rummet och dubbelkolla kvaliteten på WiFi. Ingen idé att boka charter utan åk bara ned och gå in på närmsta cykelbutik och köp en plastad karta samt ladda ned rundor från Strava "and off you go".

Peach sa:
:
Boka hotell via internet och kolla om får ha cykeln på rummet och dubbelkolla kvaliteten på WiFi. Ingen idé att boka charter utan åk bara ned och gå in på närmsta cykelbutik och köp en plastad karta samt ladda ned rundor från Strava "and off you go".

Jag trodde det var cykelresa som diskuterades, d.v.s. gå upp, ät frukost, cykla, stanna på ngt fik/restaurang och ät ngt, cykla, duscha, ät middag och somna som en klubbad säl. Repeteras tills resan är slut. Behövs inget hotell-wifi till det. ;-)

bakhjul sa:
staine sa:
bakhjul sa:

Ja, vädret/klimatet är ganska nära Mallis. (Dock väldigt varierande, pga bergen..)

I April är det relativt solsäkert, men du behöver inte åka till Montecorto
lite långt från Malaga, runt Sierra Nevada finns massor med behaglig
och utmanande cykling, cycleandalus.com utgår från Loja

Om man ändå ska spåra ur från den ursprungliga Kanarieholmarna-Mallis-frågan så finns även saker som Sicilien, Kreta, Cypern, ... som kandidater vid den tiden på året. Samtliga erbjuder i alla fall högre klättringar än Mallis och troligen mer plattcykling än GC.

GoranS sa:
Peach sa:
:

Jag trodde det var cykelresa som diskuterades, d.v.s. gå upp, ät frukost, cykla, stanna på ngt fik/restaurang och ät ngt, cykla, duscha, ät middag och somna som en klubbad säl. Repeteras tills resan är slut. Behövs inget hotell-wifi till det. ;-)
Men om man inte har wifi så kan man ju inte Instagramma sina rundor och lägga upp bilder på sina schysta luncher. Dessutom kommer rundorna inte upp på Strava och då har de ju aldrig hänt.

zirxo sa:
GoranS sa:
Peach sa:
:

Men om man inte har wifi så kan man ju inte Instagramma sina rundor och lägga upp bilder på sina schysta luncher. Dessutom kommer rundorna inte upp på Strava och då har de ju aldrig hänt.

Lunchen i Spanien är väl "Un bocadillo con jamón y queso y una coca cola". Behöver inte instagrammas. Och det där att turen inte har hänt om den inte finns på Strava är jag helt övertygad härstammar från Stravas marknadsavdelning. Dessutom hinner/orkar man en backe till om man inte ska sitta och fotografera all mat man äter och sitta och pula med med att ladda upp rundor på Strava. Murphys lag säger att det garanterat kommer att strula och så kommer du att sitta halva natten för att reda ut problemet och vakna vid lunchdags.

Jag gillar mallis bättre än GC just för att det är mer varierat. Vill man bara klättra är väl GC kanske att föredra men t.ex. palma, soller, puig major, sa calobra och tillbaka mot palma räcker gott med klättring för att knäcka mig :)

Vill man ha lite trevlig stadssemester + cykling är Palma svårslaget. Vill man bara cykla och sen däcka på hotell funkar väl det mesta.

Det sämsta med Palma är att det finns begränsat med uthyrning om man inte ska ha en längre tid. Jag har hyrt på nano bikes som förvisso funkat bra men de är lite dryga.

Finns nån svensk som hyr ut bikehead.cc men där är det minst 3 dagar.

Senast ändrad:
Om klättring är ens grej och man vill ha lite tuffare och/eller längre saker att roa sig med är GC att föredra framför Mallis alla dagar i veckan. Och genom att det är större höjder involverade tycker i alla fall jag att en del vyer är häftigare än något jag sett på Mallis (med brasklapp för att jag inte åkt alla vägar på den ön). Men vad det gäller vyer är det ju i viss mån tycke och smak och det finns säkert någon som tycker tvärtom på den punkten.

Tillbaka
Topp