fredrik168
Aktiv medlem
[Byggtråd] Världens lättaste* 29ers (Scott Scale 6,22kg/Spark 7,33kg)
Känns som det är dags för lite bilder igen,,, sinnsykt många takk.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Inte helt förvånad! Så ska bli kul att testa dessa någon gång med ett par 180mm "tunga" skivor.Jensen sa:Var något test jag såg nyligen med en hel del av toppbromsar på marknaden, både med 4kolvs ok o 2kolvs. Trickstuff bromsarna var en med 4 kolvs. Kul att lösa tabellerna över bromskraft där de på trickstuff bromsarna fick avbryta testet då riggen inte klarade bromsar som var så starka :-)
De spel jag känt på tycker jag twinlock känts trögt, troligen pga kraftig böj ut ur diagonalröret o upp till dämparen. Fått bort det eller kanske inte ens upplevt det så?
Haha ska fixa något innan veckan är över! Den är uppdaterad med en ny dekal på sadelröret nu, så lite nytt iaf, men får se om det blir kvar eller känns för plottrigt.fredrik168 sa:Känns som det är dags för lite bilder igen,,, sinnsykt många takk.
Det är inte så dumt att få nörda ner sig lite, särskilt inte när det handlar om något man sysslat/sysslar med själv.Freddie L sa:Har läst tråden från starten ikväll. Som gammal WW känner man ett nyp i hjärttrakten och ett behagligt tryck i skrevet efter att ha plöjt igenom.
Fantastiskt fint jobbat! Älskar att du går all-in, för det blir verkligen något alldeles extra!
Se till att få "färdigt" snart, för Happys skull! :-)
Jag får ta dem på turné! Om inte annat kanske du får vägarna förbi Mora vid nån Vasa eller liknande, tveka inte att hojta till. +ANNAT under ansvar dock. ;)Crossmax sa:Om och när de där cyklarna passerar Stockholm så vill jag vara där och klämma + känna och göra +ANNAT med dem.
Cyklist sa:...
Jag får ta dem på turné!
...
Får ha stor happy-träff, inklusive töntiga namn-skyltar och popcorn-försäljning till live panel-debatter. ;)ceel sa:Det finns ju ganska många fina (om än inte lika härligt extrema) hemmabyggen här på happy. Det hade vart skoj att ha en "custom"-träff nån gång.
Kul läsning, och just det de skriver om hur lätt och jämn känslan är i handtaget stämmer verkligen, liknar ingen annan broms jag testat!Jensen sa:hittade testet :D http://enduro-mtb.com/en/best-mtb-disc-brake-can-buy/15/
angående låsningen, de nya spark jag känt på tycker jag känts tröga, i alla fall jämfört me gamla, känns som det skulle bero på kraftiga böjen i slutet innan den kommer ut ur diagonalröret.
Med mer komfort alternativt prioritet på aero o.s.v. har ju även racer-hojar blivit något tyngre på senare år i många fall, men till och med jag är medveten om att vikt inte är allt och cyklarna verkar ju onekligen bli bättre. :)kakan_polen2 sa:Imponerande bygge... gött att din heldämpade Spark är lättare än min "heldämpade" racer... Jag åker på en S-Works Roubaix.
Gillar verkligen valet av prylar... inte bara lätt utan d ska funka också. Jag avskyr grejer som bara är lätt men inte funkar/håller.
Tackar! Kör Powercordz höljen som ligger på 24-25g metern vilket kan slåss ganska bra viktmässigt mot de flesta link-höljena. Känns mer lättmekat med dessa med tanke på vajerdragningen vilket avgjorde valet. Ja förutom den detaljen då att Powercordz är 5mm och alla kopplingar till dämparna är gjorda för 4mm så var en del meck nu första gången haha.Kristoffer sa:Snyggt!
Vad kör du med för vajer till låsningen?
Alligatorilink (mini) är lätta och har låg friktion.
Tackar! Kör Powercordz höljen som ligger på 24-25g metern vilket kan slåss ganska bra viktmässigt mot de flesta link-höljena. Känns mer lättmekat med dessa med tanke på vajerdragningen vilket avgjorde valet. Ja förutom den detaljen då att Powercordz är 5mm och alla kopplingar till dämparna är gjorda för 4mm så var en del meck nu första gången haha.Kristoffer sa:Snyggt!
Vad kör du med för vajer till låsningen?
Alligatorilink (mini) är lätta och har låg friktion.
Cyklist sa:+ANNAT under ansvar
Det är riktigt kul och något speciellt med att köra på lätta cyklar så klart att du ska. ;) Samt dokumentera och visa bygget här såklart!Kristoffer sa:He, du har då tänkt på allt...
Irriterande inspirerande byggen, trodde jag kommit över ww:andet men det kliar i fingrarna på att göra ett försök med att bygga riktigt lätt stigräser. Även om det inte blir riktigt på din nivå.
Haha det ligger något i det, kanske lägga till i regelverket.wobblie sa:Cyklist sa:+ANNAT under ansvar
Det här borde vara Happys motto.
Tack! Lika bra att göra något ordentligt om man ändå ska göra det. ;)T.Lestrell sa:Otroligt vackert! Din perfektion är mycket inspirerande ?
Cyklist sa:För att ta prisfrågan först så har jag egentligen inget emot att svara på det, it is what it is. Men det tråkiga med sånt är att man oftast får fler kommentarer som antyder att man antingen är dum i huvudet eller om vad man borde lägga pengarna på för "bättre investering" istället, jämfört med hur många som säger "Fan vad kul att någon lägger pengar på det han tycker om och gör något coolt" haha.
Kommer inte räkna ihop något exakt pris, som kais01 säger vill man inte nödvändigtvis veta allt här i livet. ;)
Men räknade lite på Scalen förut och skulle du sätta dig och gå loss i webshopparna etc så landar det nog kring 125k. Plus en del jobb att göra själv förstås, exempelvis skulle en firma som lackar ramar ta en rätt rejäl peng för att strippa en kolfiberram till bra finish.
Är såklart otroligt mycket pengar för en cykel, men det är ändå relativt många 90-110k cyklar som rullar runt och visserligen är extremt fina cyklar men utan vara lika "exklusiva" eller speciella som det här bygget. Så inte en helt overklig summa om man ser det så.
Och allt är ju relativt, härikring höjer ingen på ögonbrynen över att folk lägger 150k på en skoter men en cykel för 20k är svindyrt.
Men va fan, ni får ha lite överseende, jag är ändå halvnorsk och född uppe i Narvik så ligger väl i generna att lägga "sinnsykt mye penger" på sportutrustning att använda när jag "skall ut på tur og kose meg, og drikke Solo og spise Kvikklunsj!". ;)
Det är en 400mm stolpe med 90mm min-insert, vilket det nästan är på den bilden men ligger nog närmare 100mm instick nu. :)Luthman Photography sa:Hur mycket instick har du på den där sadelstolpen?
Segt med punktering! Men shit happens antar jag. Ser med skräckblandad förväntan fram emot att åka det där någon gång, alla oavsett styrka och åkstil verkar tycka att banan verkligen är tuff.cerro sa:;) Värmen gick det bra med. Men hård bana och punkade mitt lättaste däck när det var 5km kvar.
Ja kommer bli cleant som fan! Kan rekommendera en titt på https://www.berk-composites.com/ eller deras FB/Insta för mer coola prylar.Oskar sa:SHIT va snyggt!
Haha det är ett rätt bra svar!kimkimano sa:Inget konstigt att man lägger pengar på sitt intresse. Får ofta höra kommentarer när man köpt en hoj att man för samma pengar hade kunnat få en en fin bil. "Jo, eller en fin cykel" är mitt standard svar.
125k vart ändå mindre än vad jag tänkte att man skulle kunna lägga på ett sånt här bygge. Kul att du delar med dig av bygget, det är kul att följa :)
För att citera mig själv: "Vem fan på kom på idéen att göra orangea loggor?!"landen sa:Trodde först att du sandat bort loggorna på däcken! Kanske kommer ;)
Cyklist sa:Ja som sagt, nöjd med flera av deras produkter i sig men som med allt annat förväntar man sig ju kvalité samt service som motsvarar priset på produkterna. Mailade faktiskt i höstas om att jag ville köpa vevar och undrade om de skulle släppas med Boost-klingor, och då fick jag svar samma dag. Så lite trist att när man väl har köpt prylarna så är det noll intresse när man har problem.
Självklart har alla tillverkare mer eller mindre problem ibland och man får räkna med reklamationer, men det avgörande är ju då också hur man hanterar såna ärenden.
Styrkombos samt sadelkombo i ett stycke är beställt från Berk i Slovenien.
Det blir en integrerad sadelkombo i 3K-finish till Scalen, men inte en där sadeln ligger smäck mot toppen på stolpen utan med rails som på bilden nedan för att behålla flexet och därmed komforten. Jag föredrar sadlar med ganska rejäl böj/kurva baktill så kommer baseras på en gammal prototyp de hade istället för de mer raka sadlarna de har i vanliga sortimentet. Hoppas på kring 150g för kombon.
Samt att det blir en lös sån sadel till Sparken.
Styrkombo kommer likna Cerros, 3K-finish där med. Till Sparken blir det 95mm och -12 grader och till Scalen 100mm och -20 grader, båda 720mm breda. Detta för att kompensera för att ramarna faktiskt har olika höjd på styrröret osv.
Vikten på dem lär bli kring 200g. Även beställt ett i UD-finish åt en polare så kan visa det med sen såklart! Fashion och så. ;)
Förhoppningsvis kommer de väga strax under 200g, men det visar sig. De lättaste styrstamarna i motsvarande längd ligger på 79-90g och styren kanske man kan hitta kring 95-100g om man har tur. Så kan hända detta blir kring 10g tyngre men som du säger, förmodligen rätt mycket styvare.Jensen sa:Så egentligen blir styrkombon tyngre än ett lätt styre o stam? Men troligen styvare
hm sa:Stackarn.
Ha värsta feta fs på 9 kilo och ändå bli mobbad vid korvkiosken i byn att den väger 1 kilo för mycket ...
Ja, såklart. Men inte så mycket.Putteman sa:En sak jag har funderat på. Gör trycket i däcken någon skillnad vid invägningen?
Borde man ju kunnat svara på efter grundskolan faktiskt, men jag vet inte o äger ingen våg. Dvs väger den mer med 3 kg än 1,5?
/Dumstruten
Som Lingon sa ovan så väger det faktiskt något gram. Så jag gör som så att jag lägger hjulen på vågen pumpade och klara och räknar det till tätningsvätskan, så är det ingen som kan orda nåt om det sen.Putteman sa:En sak jag har funderat på. Gör trycket i däcken någon skillnad vid invägningen?
Borde man ju kunnat svara på efter grundskolan faktiskt, men jag vet inte o äger ingen våg. Dvs väger den mer med 3 kg än 1,5?
/Dumstruten
Ja även jag har haft bra kontakt med Extralite. Läst om en som var missnöjd med servicen från dem i ett garantiärende men annars har jag inte hört eller sett något negativt. Så tummen upp för dem!KJS sa:Skillnaden i både kvalite och kundservice mellan Extralite och Tune är ju som natt och dag.
Simon89 sa:Helsike vilka lår !
Simon89 sa:Helsike vilka lår !
Tack! Du är nog inte ensam om att ha gjort det heller, blivit några kul kommentarer under loppen.Supersonic sa:Kudos till den outfiten, jag undrade vad det var för lirare som kom klädd så där. Riktigt bra cyklat.
Känner att "nästan" borde ha varit skrivit i fet stil, samt understruket. Där börjar vi snacka svårslaget på riktigt!Supertramp sa:Simon89 sa:Helsike vilka lår !
Ja, nästan Stuvstaix-klass på dom!
Haha ja jag såg det, humor!william lewis sa:Du finns med i mörksugejaktens sammanfattningsvideon,
5:53
11:05
12:53