[Byggtråd] Världens lättaste* 29ers (Scott Scale 6,22kg/Spark 7,33kg)

Skaffade en Magura Vyron dropper och smällde på ett par plattisar och drog till Gesundaberget för lite freeracing med Sparken!
Något ringrostig men kul som fan och även om det kanske inte är den optimala utförshojjen direkt så var det åtminstone inget som exploderade, imploderade eller upplöstes i ett moln av kolfiberdamm haha.

p5pb14941274.jpg

p5pb14941275.jpg

Cyklist sa:
Skaffade en Magura Vyron dropper och smällde på ett par plattisar och drog till Gesundaberget för lite freeracing med Sparken!
Något ringrostig men kul som fan och även om det kanske inte är den optimala utförshojjen direkt så var det åtminstone inget som exploderade, imploderade eller upplöstes i ett moln av kolfiberdamm haha.
Då kan jag spara på silvertejpen ett tag till ;)

Cyklist sa:
Men för i h-te! På ett bra sätt! ;-)

Magisk tråd!! Kan du inte lägga upp på en byggbild med vikt på PB, å följ upp med bilderna ovan.

Tjaa alltså saker är ju till för att användas haha!

Om jag inte minns helt fel så har man åtminstone en chans att hamna på förstasidan på PB om man skriver ett vettigt nog blogginlägg som sen ska godkännas, så tänkte göra det när cyklarna väl blir klara så man man ju hoppas på det bästa.

Lycra istället för avklippta jeans hade säkert sparat några gram till... :o) Snygga bilder!

Kul med alla glada tillrop så att säga!

Lycra eller något liknande är ju oftast såklart det vinnande materialet, men ibland känner man sig lite mer rock'n'roll och har nån Motörhead-låt på repeat i hjärnan. Jag menar, ni får ju vara glada att ni slapp se mig i mina riktigt Lemmy-korta (och därmed lättare) jeansshorts. ;)

Ja styret är faktiskt ett RL med någon no-name styrstam, har kört på det i väntan på Berk-grejorna. Nästa vecka är det 6 månader sen de fick styret jag skickade ner som mall, pendlar mellan hysteriska skratt och att vara gråtfärdig över att skämten jag drog med polarna i våras om att cykeln kommer väl bli klar veckan innan CykelVasan ser ut att bli verklighet haha...

maxresdefault.jpg

Tänkte be någon moderator merga den här tråden med "Visa din misär"-tråden?

- Fick reda på idag att Berk-grejorna av någon anledning gått med vändande post ner till Slovenien igen för att det "inte kunnat levereras".
- Tog tag i att montera ihop Scalen oavsett och när jag ska kapa slangen till frambromsen och skruva loss den från banjon på handtaget (piggen på banjon har gäng i två storlekar, en tunn del ytterst som man gängar in i slangen och en grövre del som man sedan gängar på en hylsa som går utanpå slangen för att låsa fast) så knäcks den tunna delen av den eftersom skiten förmodligen kilat fast för hårt helt enkelt = kaputt.
- Stjäl frambromsen från Sparken, ger mig ut på premiärtur och en mil efter att ha tänkt "Fan vad skönt ändå att allt bara fungerar" sååå slutar lockouten fungera på ungefär samma vis som min ena FIT4-cartridge gjorde tidigare.

I övrigt verkar cykeln gå som en raket, och framför allt väldigt imponerade av de hydrauliska Acros-växlarna. Supersnabba och distinkta växlingar och riktigt bra känsla i reglaget. Liknar ju inget annat men man vande sig snabbt. Svårt att beskriva men är lätt känsla i det när man trycker och korta steg, så känns lite som att man bara petar till det och smack så sitter nästa växel i. Måste bara få till positionen lite bättre, hamnar en aning för nära handtaget när man kör med den matchmaker jag har men sen blir det kanon.

Ska bryta ihop och komma igen nu men bjuder på ett par till Gesunda-bilder så länge.

p5pb14995269.jpg

p5pb14995268.jpg

Haha ja såg den där. Ändå kul att de hade som plan att bygga lätt men race ready så att säga. Dock tycker jag persnoligen att det föll lite när de valde att smälla dit en Xcite Zero-gaffel utan lockout (190g tyngre med), blir inget vidare tryck och fart när man ställer sig upp om man inte kan låsa.

Här är iaf en bild från premiärturen på Scalen i bojsänks-edition på blytunga 6,86kg...

p5pb15002643.jpg

Cyklist sa:
Haha ja såg den där. Ändå kul att de hade som plan att bygga lätt men race ready så att säga. Dock tycker jag persnoligen att det föll lite när de valde att smälla dit en Xcite Zero-gaffel utan lockout (190g tyngre med), blir inget vidare tryck och fart när man ställer sig upp om man inte kan låsa.

Här är iaf en bild från premiärturen på Scalen i bojsänks-edition på blytunga 6,86kg...

Vilka monster, så jävla imponerande. Den väger drygt hälften av vad en Spark 910 (förvisso fs) gör.

lundatok sa:
Vad var det för nav och fälgar du byggde med?

Extralite HyperBoost F+R nav, 77 Composites fälgar och Sapim CX Super ekrar. 1086,någonting gram. De hjulen har gått ca 200mil nu och har hittills fungerat kanon.

Cyklist sa:
Jensen: Det verkar vara med pedaler, dock har de listat Eggbeaters 11 Ti till 169g när de utan större variation faktiskt brukar väga angivna 179g. Men kan ju hända de lyckats lätta dem lite, det framgår inte. Full bygglista finns här: http://blog.fairwheelbikes.com/2017/07/18/7-2-kg-open-one-hardtail/

Tergorotas: Tack! Och lättare ska det bli!

Kan de inte variera lite i vikt? Det där är ju en butik som byggt, så de lär ju ha et gäng att växa sig igenom. Tycker nästan xpedo är mer en "riktig" pedal eller den är ju mer gods i alla fall.

Jensen sa:
Kan de inte variera lite i vikt? Det där är ju en butik som byggt, så de lär ju ha et gäng att växa sig igenom. Tycker nästan xpedo är mer en "riktig" pedal eller den är ju mer gods i alla fall.

Absolut, men 10g är rätt mycket för en sådan komponent samt att av säkert tio våg-bilder samt mina så har de legat i spannet 178-182g. Men är ju en rätt liten sak i sammanhanget ändå så. :)
Måste säga att jag gillar Xpedo-pedalen mer. Har visserligen bara några turer på Eggbeaters än men lättare att komma i och känns lite mer distinkta, så är det någon som går i pedal-köpar-tankar så skulle jag rekommendera dem trots ca34g extra. Att de är billigare gör ju inte saken sämre heller!

Någon som kört någon längre stund med aluskruv, som på det bygget, till skivor btw? Man ser det ändå relativt ofta men till och med jag har tyckte det känts som en dålig idé.

Hur mycket kan du spara på aluskruv till skivorna jämfört med ti? Det kan max vara något gram eller? Känns inte riktigt värt risken.

Jag har kört Ashimas Alu-skruv till mina Shimano icetech skivor på stighojen utan några problem

Cyklist sa:
Jensen sa:

Absolut, men 10g är rätt mycket för en sådan komponent samt att av säkert tio våg-bilder samt mina så har de legat i spannet 178-182g. Men är ju en rätt liten sak i sammanhanget ändå så. :)
Måste säga att jag gillar Xpedo-pedalen mer. Har visserligen bara några turer på Eggbeaters än men lättare att komma i och känns lite mer distinkta, så är det någon som går i pedal-köpar-tankar så skulle jag rekommendera dem trots ca34g extra. Att de är billigare gör ju inte saken sämre heller!

Någon som kört någon längre stund med aluskruv, som på det bygget, till skivor btw? Man ser det ändå relativt ofta men till och med jag har tyckte det känts som en dålig idé.

Tänker bara på resultat av att skruvar går av. Så vetefan när vinsten inte kan vara enorm.

Angående pedaler, dekan de bytt axel till nån ward titan axel me kortare axel?

Ted_B sa:
Jag skulle hellre köra med bara tre titanskruvar än sex aluskruvar.

Det jävligaste med de alu jag har testat är att man får välja mellan att dra sönder skallen eller att de vibrerar loss ?

Titan är ju mer en uppgradering än strul, nog så viktigt ifall man vill använda sakerna.

Cyklist sa:

Vad snygg den blev och intressant att höra om de hydraliska växlarna.
Jag hade för länge sedan en helstel single speed 26:a som vägde ca 6,9 kg, den var kul och kändes snabb men den här måste vara som en raket :-)

KJS sa:
Det jävligaste med de alu jag har testat är att man får välja mellan att dra sönder skallen eller att de vibrerar loss ?

Titan är ju mer en uppgradering än strul, nog så viktigt ifall man vill använda sakerna.
Ja just den biten har jag också haft i bakhuvdet. Att köra aluskruv är inget jag tänkt göra men är ändå nyfiken då man alltid läser om hur sketchy det ska vara men bromstillverkare säljer skruvarna och jag har aldrig sett någon bild på några som faktiskt har gått av. Är ju rätt mycket billigare också samt lättare så värt att diskutera!

Dr_Rydell sa:
Vad är det för vax till ramen och hur ofta behöver du ha på det?
Har hittills kört MucOff Miracle Shine, blir verkligen superglatt när det är vaxat (mycket "halare" än vaxad lack) så väldigt lätt att hålla rent. Hur ofta beror en del på väder etc men brukar dra på lite varannan vecka eller så i samband med att man gör rent hojjen.

Dudster sa:
Vad snygg den blev och intressant att höra om de hydraliska växlarna.
Jag hade för länge sedan en helstel single speed 26:a som vägde ca 6,9 kg, den var kul och kändes snabb men den här måste vara som en raket :-)
Tackar! Några turer senare är jag fortfarande lika imponerad av växlarna, verkligen en positiv överraskning. Och raket stämmer rätt bra haha. :-)

Aldrig kört av en aluskruv, däremot tappat ett flertal. Är jäkligt knepigt att dra tillräckligt hårt utan att förstöra skallen.

Möjligen om man hittar några med insex-fattning eller använder mer loctite men då försvinner väl troligen viktbesparingen över Ti.

Jag har kört med alu-skruv på skivorna i några år helt utan problem, väger strax över 80 kg och tävlar xco.

Sponsrar dig gärna med ett par uppsättningar om du vill testa, får jag adress och om du vill ha svarta eller röda så lägger jag dem på lådan.

//Porath

Cyklist sa:
Tackar! Några turer senare är jag fortfarande lika imponerad av växlarna, verkligen en positiv överraskning.
Hur är kedjespänningen jämfört med Sram och Shimano? Skulle du säga att risken att tappa kedjan från framdrevet med Acros-växeln är större, lika eller mindre jämfört med Shimanos och Srams clutch-växlar?

Trident sa:
Jag har kört med alu-skruv på skivorna i några år helt utan problem, väger strax över 80 kg och tävlar xco.

Sponsrar dig gärna med ett par uppsättningar om du vill testa, får jag adress och om du vill ha svarta eller röda så lägger jag dem på lådan.

//Porath
Tackar, verkligen vänligt! Men tar och kör på med skruvarna jag redan skaffat, såvida jag inte hamnar 2 gram över någon gräns jag vill under. ;)

Crossmax sa:
Hur är kedjespänningen jämfört med Sram och Shimano? Skulle du säga att risken att tappa kedjan från framdrevet med Acros-växeln är större, lika eller mindre jämfört med Shimanos och Srams clutch-växlar?
Den är något mjukare så teoretiskt sett borde det vara lite större risk att tappa kedjan. Den har ju ingen riktigt clutch-koppling utan i utrymmet innuti fjädern sitter det som en elastomer i två hylsor som står för trögheten. Men hittills inga problem trots att det skramlat på rejält några gånger nu, men kommer faktiskt köra styrare på Vasan nu till helgen bara för att jag helt enkelt inte hunnit testa länge nog för att känna mig riktigt lika säker som jag gör med Sram.

Fina me hydrauliska ä ju att de i teorin borde vara rätt underhållsfria, rätt sjukt att det var typ en 22 åring eller något som konstruerade dem innan acros köpte upp patentet

Senast ändrad:
Jensen sa:
Fina me hydrauliska ä ju att de i teorin borde vara rätt underhållsfria, rätt sjukt att det var typ en 22 åring eller något som konstruerade dem innan acros köpte upp patentet

Precis, är ju ingen värmeutveckling som kan ställa till det som i bromsar heller så borde som du säger vara det. Känns som att jag kommer köra med dem ett bra tag så får återkomma när det gått en säsong eller två! Var ju inte länge sen Rotor började sälja sin hydrauliska landsvägsgrupp nu, även om de heller inte lär bli en vanlig syn.
Haha ja minns att jag läste något sånt när de släpptes först i 2x10 och kostade typ 16k...

Cyklist sa:
Jensen sa:

Precis, är ju ingen värmeutveckling som kan ställa till det som i bromsar heller så borde som du säger vara det. Känns som att jag kommer köra med dem ett bra tag så får återkomma när det gått en säsong eller två! Var ju inte länge sen Rotor började sälja sin hydrauliska landsvägsgrupp nu, även om de heller inte lär bli en vanlig syn.
Haha ja minns att jag läste något sånt när de släpptes först i 2x10 och kostade typ 16k...

Även om rotors system känns mer känsligt för yttre "våld" på mtb. När själva systemets hjärta sitter i växeln. O frågan är om de kommer till mtb. Snackats massa om rotors ett tag men går ju ännu inte köpa, eller?

william lewis sa:
Hur mycket kostade Acros bakväxeln och shiftern? (hela systemet)
€849

Jensen sa:
Även om rotors system känns mer känsligt för yttre "våld" på mtb. När själva systemets hjärta sitter i växeln. O frågan är om de kommer till mtb. Snackats massa om rotors ett tag men går ju ännu inte köpa, eller?
Yes, har släppts nu som komplett paket med växlar, reglage, bromsar, kedja och kassett.
Dock fundersam på om Acros faktiskt gett upp att få sålt tillräckligt med AGE-system för att det ska vara lönt, är numera borta på både R2, Dulight samt deras egen hemsida såg jag nu. Synd i så fall för det var tillsammans med Piccola-bromsarna bästa positiva överraskningen med dessa byggen komponentmässigt.

Cyklist sa:
william lewis sa:
Hur mycket kostade Acros bakväxeln och shiftern? (hela systemet)
€849

Jensen sa:
Yes, har släppts nu som komplett paket med växlar, reglage, bromsar, kedja och kassett.
Dock fundersam på om Acros faktiskt gett upp att få sålt tillräckligt med AGE-system för att det ska vara lönt, är numera borta på både R2, Dulight samt deras egen hemsida såg jag nu. Synd i så fall för det var tillsammans med Piccola-bromsarna bästa positiva överraskningen med dessa byggen komponentmässigt.

Tror det är lite så som det tyvärr nog kommer bli med rotor gruppen. För få som köper. Dels för att man ä för små (gäller i ännu större grad för acros), för osvennsson (folk vågar inte), och framför allt dyrt. Säkert värt det osv, men över mångas smärtgräns o över vad man får betala för värsta från de stora som folk ser som säkra kort.

Lite förvånande ändå att acros köpte upp systemet. Inte för att det inte ä värt det, det är grymt, var det redan när den där studenten tog fram det. Utan för att kullen ju gav upp det då det sålde så lite, så jäkla massa maskinarbetare (CNC) som gör den dyr. Skulle shimano eller liknande köpt o kallpressat sakerna hade de nog kunnat pressa priserna. Hydrauliskt har ju fördelen över di2 att det inte ä nå elektronik inblandat som kan dumma sig.

Jensen: Håller med dig i allt du säger. Själv skulle jag dock vilja se eTap till mtb, trodde verkligen det skulle komma förra sommaren men så släppte de Eagle istället. Mest för att jag verkligen gillar tanken på den cleana och enkla setup det skulle ge.

För att uppdatera tråden med lite både bra och dåligt, så fick jag förra veckan äntligen paketet från Berk. Styrena var sjukt snygga men tyvärr betydligt tyngre än förväntat, typ 234g och 254g jämfört med till exempel en MCFK/Schmolke-setup som skulle ligga på kring 190-200g. Förhoppningsvis är dessa istället ännu mycket styvare och därmed värt vikttillägget. Ska fixa ytfinishen ännu lite finare (de är helt raw) och sen blir det montering.
Min otur fortsätter dock då efter all väntan så hade de råkat välja fel stolpe till sadelkombon, så den var i fel dimension och en ny håller iaf vänligt nog på att tillverkas redan nu. I övrigt såg den helt grym ut så längtar som fan till att få den rätta!
Höjdpunkten var nog ändå förvånande nog den lösa sadeln jag beställde. Så snygg och bra finish, samt en otroligt imponerande vikt med sina 60,7g!
Ännu en grej på dålig-sidan är att jag redan måste reklamera Tune-vevarna jag monterade på Scalen då de efter bara 2-3 turer började knaka i vänster pedal-insert. Tog bara 5 timmar av hår-slitande, stress-ilske-mek och svordomar att hitta det ljudet...

Vasan i lördags började som alltid i full fart och med många nära-ögat-moments, men slet på och höll 68e plats i Mångsbodarna, var ärligt talat rätt sliten redan där så tappade nog nån placering och sen blev det tyvärr marksyning de luxe strax innan Risberg. Slet loss slangen till frambromsen, dunkade i huvudet och slog i benen så blev liggandes där 2,30 innan jag lyckades rulla vidare.
Utan frambroms var det ju inte att tänka på att köra på rulle riktigt så blev till att hålla lite mer avstånd och framför allt släppa fram klungor innan ett par utförslöpor så det inte blev nån incident. Så hankade mig i mål på typ höga 3.04 efter att ha kört ett minst sagt varierande tempo beroende på hur det låg till med smärtan och motivationen haha! Men var bitvis rätt kul ändå, stannade till innan Oxberg för att ge polarens hejjande kids ett par highfive och man kunde kosta på sig att spexa lite för publiken ibland.
Var dock rätt scary att i mål sen upptäcka att framaxeln faktiskt vid kraschen eller längs fortsatt resa ner hade gått av... Så glad man har tänderna i behåll haha!
Kul med många som bytte några ord i spåren och efteråt, sorry att jag inte kunde vara till mer draghjälp på vägen ner! Och kul att det gått bra för både polare och flera av er som följer här eller på instagram!

Så blir till att beställa banjo så jag kan laga bromsen och stoppa i nån axel, har inte inspekterat till 100% än men resten av cykeln verkar faktiskt ha klarat sig. Shift-Up dämparen är på väg tillbaka till mig nu så snart kan jag smälla på den polerade gaffeln igen.
Kommer med andra ord äntligen bli lite kul pryluppdateringar framöver och snart ska de fanimig vara "klara"!

p5pb15039088.jpg

p4pb15042789.jpg

p4pb15042790.jpg

Kan man är rätt övertygad om att etap kommer för mtb. En sådan grupp plus en andra grupp på racer vorre ett finger i ansiktet på konkurrenterna. På mtb känns det ännu mer berättigat, tänk att slippa gå mellan alla länkage osv me något.

Tillbaka
Topp