Vad ska vi ha LBS till?

Spacekitty

Aktiv medlem
Vad ska vi ha LBS till?
Det verkar som om jag anses märklig på nåt sätt som vill kunna prova en cykel av specifikt märke och modell. Det förväntar jag mig att kunna göra hos just en cykelhandlare. Annars kan jag ju lika bra köpa en ny tysk över nätet igen, billigare och med bytesrätt. Vad som ska vi annars annars ha LBS till? Ska vi bara sitta där och dricka kaffe och titta på Eurosport? Köpa olja och slang? Vill dom inte ha våra pengar?

Vad ska vi ha LBS till?
Köpa hjälmar gör jag fortfarande hos LBS, och reservekrar om man råkar ha några vanliga typer som de har hemma.

Vad ska vi ha LBS till?
Min LBS fungerar till allt jag behöver.
Till bra priser och mkt trevliga, även när jag lämnat in min postorderhoj för reparation.

Att min LBS är Allebike i Alingsås kommer jag aldrig att säga,
för då blir det ett jäkla liv bland alla som tycker att jag gör reklam för dom.

Vad ska vi ha LBS till?
Ibland får man faktiskt intrycket av att det är högre prio på att FB-posta bilder på sin senaste kaffeleverans än att föra en dialog med en kund som kliver in genom dörren.

Ingen nämnd och ingen glömd.

Vad ska vi ha LBS till?
1888 sa:
Min LBS fungerar till allt jag behöver.
Till bra priser och mkt trevliga, även när jag lämnat in min postorderhoj för reparation.

Att min LBS är Allebike i Alingsås kommer jag aldrig att säga,
för då blir det ett jäkla liv bland alla som tycker att jag gör reklam för dom.

Då låter jag väl ocksp bli att nämna att TCM är bra att ha att göra med och väldigt hjälpsamma. ?

Äh - det finns bra LBSer och jag vet iaf två till i storstockholm som är seriöst bra, men de blir ovanligare känns det som.

Vad ska vi ha LBS till?
https://happyride.se/forum/read.php/1/3139959
Lägg in din tråd från igår eller vad det var så får nog folk lite mer kött på benen i vad du menar.

Du vet ju vilket stack och reach du vill ha så det är väl bara att beställa? Annars fick du nästan vad du ville ha om du gick upp till 56 som jag föreslog.
Sixsten_canyon hade väl också bra svar på tal kan jag tycka.

Personligen tycker jag nog det är lika oseriöst att inte erbjuda provcykling som att maila till sin cykelbutik och fråga saker. Ur led är tiden...

Ps. Har aldrig provcyklat en postordercykel, men provcyklat alla mina butiksköpta cyklar.

Vad ska vi ha LBS till?
Jag har väl kanske inte varit inne i något större antal cyklebutiker men några har jag hunnit med och ingen har nekat en provtur. En handlare ville inte släppa ut mej i spöregnet vilket jag har förståelse för men ordnade så jag fick cykla runt i ett parkeringsgarage.

Vad ska vi ha LBS till?
Wow!! DÅ ska ni komma till Racerdepån i Falköping. EN otroligt duktig personal och ett underbart bemötande. Visst blir jag alltid lite småmobbad av mekanikerna för att jag har en postorder tysk. Men, vafan... sånt får man ju faktiskt ta!! :P

PS. Jaag har aldrig blivit bjuden på kaffe där....

Vad ska vi ha LBS till?
Att låta någon gå ut och rulla på gatan tycker jag kan vara en själklarhet dock kommer man aldrig få en känsla för hur cykeln verkligen beter sig och känns, men att låta kunden sticka iväg ett par timmar och köra kan jag förstå att man säger nej till.

Ska man ha en demo cykel i varje modell och storlek blir det många cyklar som efter säsongen måste säljas till ett väldigt reducerat pris.
Man får i princip sälja dom som begagnade.
Det är heller inte många tillverkare som säljer cyklar som demo cyklar till reducerat pris.

Tror själv att framtiden för LBS blir bara verkstäder och reservdelslager, iallafall för high-end marknaden, ingen kan hålla samma låga pris på cyklar som internethandeln.

Vad ska vi ha LBS till?
Verkstad med kunniga mekaniker och vettig timdebitering där alla cyklar är lika välkomna, oavsett färg på ramen. Det är ju ändå exakt samma komponenter som sitter på alla cyklar (undantaget cykelliknande icke-cyklar från IKEA, Biltema etc.).

LBS är jätteviktiga för dem som inte orkar/vill/hinner/kan meka själva, och i de fåtal lägen som hemmamekanikern behöver tillgång till specialverktyg som det inte lönar sig att köpa för att kanske bara använda en gång.

Cyklar, delar, personlig utrustning köps nästan alltid enklare/billigare/bättre on-line. Speciellt delar och personlig utrustning är extra förmånligt att INTE handla hos en LBS, inte sällan halva priset on-line.

Hur man köper man t.ex. joggingskor? Bara att klicka hem 5 par från Sportamore, testa hemma i lugn och ro, skicka tillbaka de 4 par som inte passade perfekt, utan kostnad.

Vad ska vi ha LBS till?
LBS har man för att kunna provcykla innan man beställer på nätet.
Samma resonemang gäller kläder, böcker, fotoutrustning, hemelektronik...

Själv tittade jag på en surfplatta i butik, men beställde på nätet. Inte för att det blev billigare, det var exakt samma pris, men butiken hävdade att den endast fanns med Win10, och ej Android, trots att deras skyltex uppenbarligen körde Android...

Vad ska vi ha LBS till?
Sixten Fors sa:
Verkstad med kunniga mekaniker och vettig timdebitering där alla cyklar är lika välkomna, oavsett färg på ramen. Det är ju ändå exakt samma komponenter som sitter på alla cyklar (undantaget cykelliknande icke-cyklar från IKEA, Biltema etc.).

LBS är jätteviktiga för dem som inte orkar/vill/hinner/kan meka själva, och i de fåtal lägen som hemmamekanikern behöver tillgång till specialverktyg som det inte lönar sig att köpa för att kanske bara använda en gång.

Cyklar, delar, personlig utrustning köps nästan alltid enklare/billigare/bättre on-line. Speciellt delar och personlig utrustning är extra förmånligt att INTE handla hos en LBS, inte sällan halva priset on-line.

Hur man köper man t.ex. joggingskor? Bara att klicka hem 5 par från Sportamore, testa hemma i lugn och ro, skicka tillbaka de 4 par som inte passade perfekt, utan kostnad.

Vad ligger timpriserna på idag?

Vad ska vi ha LBS till?
Vet inte hur ni gör men jag tycker nog det är billigare hos LBS om man köper när de har agentrabatt.
Men köp ni för stora Canyons om ni vill. Det kan ju vara kul med tyska kompisar oxå kanske om man gillar

Vad ska vi ha LBS till?
LBS känns ok till att köpa småsaker och verktyg av, där prismarginal mellan fysisk butik och nätbutik är försumbar. Större köp gör jag via nätbutik för jag får inte ut något av den fysiska butiken, typ dyrare komponenter eller cyklar.

Artiklar som måste testas köper jag i butik (kläder, skydd osv) samt mekanikerjobb på det jag inte orkar fixa själv.

Vad ska vi ha LBS till?
Cannondale jekyl 1000 sa:
Sixten Fors sa:

Vad ligger timpriserna på idag?
Ingen aning då de jobb jag behöver hjälp med tar 2 minuter att fixa, men ofta krävs besök hos 3-4 verkstäder innan någon har tid/ork/kunskap/verktyg att fixa problemet. Slutar inte sällan med att jag åker hem och beställer rätt verktyg från Tyskland och gör jobbet själv 2 dagar senare.

Vet inte vad rimlig timtaxa kan vara, 600-800 kr inkl. moms kanske?

Vad ska vi ha LBS till?
LBS'er har gjort sitt för min del.

Hade tänkt köpa skor/hjälm och sådant i fysisk butik och kanske även nästa cykel. Tyvärr lyckas dom ej ge någon som helst fördel gentemot onlinebitiker i mitt tycke. Precis som TS skriver, när man ändå inte ens kan testa grejerna så har deras existens reducerats rejält.

Vad ska vi ha LBS till?
Ixion sa:
LBS'er har gjort sitt för min del.

Hade tänkt köpa skor/hjälm och sådant i fysisk butik och kanske även nästa cykel. Tyvärr lyckas dom ej ge någon som helst fördel gentemot onlinebitiker i mitt tycke. Precis som TS skriver, när man ändå inte ens kan testa grejerna så har deras existens reducerats rejält.

Man kan ju inte dra alla över en kam. Eller tror du att alla kazakstaner ska hoppa in i en lastbil och köra ihjäl dej? Alla kazakstaner tillhör inte IS likväl som att alla LBS:er inte låter någon provcykla före köp.

Vad ska vi ha LBS till?
Cannondale jekyl 1000 sa:
Man kan ju inte dra alla över en kam. Eller tror du att alla kazakstaner ska hoppa in i en lastbil och köra ihjäl dej? Alla kazakstaner tillhör inte IS likväl som att alla LBS:er inte låter någon provcykla före köp.

Nä, inte kazakstaner, de är jättesnälla. Men uzbeker däremot...
(Vad är korrekt uttryckt förresten? Kazakstaner? Kazakstanier?)

Spacekittys jämförelse med ev bilköp är slående, många LBS:er har en hel del att jobba på
vad gäller inställning till och bemötande av potentiella kunder.

/Fedde

Vad ska vi ha LBS till?
LBS cykel/prylförsäljning är nog bra för vanliga människor som inte har cykling som sport eller hobby. Men hittar vanliga människor dit? På XXL i Bromma däremot var det högtryck på cykelavdelningen för någon helg sedan, dit verkar all hitta.

Låt säga att jag skulle vilja testa/köpa ett par Giro Empire VR90 i stl 47 eller 48. Vilken LBS i Sverige har dem i lager? Hur går jag till väga för att hitta skorna, ringa 100 samtal? Hur många mil måste jag åka för att prova? Nä, det blir till att klicka hem 2-3 par, returfrakten är ändå billigare än vad LBS tar extra betalt för ett par skor.

Vad ska vi ha LBS till?
Nyligen erfarenhet Av lbs förträfflighet. Beställde happykorrekt däck via näthandel. Tog först 1vecka att resercha vilken maxxis spec jag skulle ha och en näthandel som hade båda i lager och som skulle kunna skicka inom 3 dagar. Då det var exakt vad alla andra ville han så var det såklart slut i 90% av tyska, engelska och svenska e-shoppar. Lyckades dock till slut på cykelkraft. Lade beställning söndag kväll med förhoppning att han dem innan helgen. Onsdagen 1,5 vecka (!) senare lyckades till slut PostNord plinga på dörren hemma hos mig under arbetstid. Som vanligt värdelös service. När jag väl öppnar tejpbollen de skickat innehåller det fel däck då online specifikationen glömt att nämna att det var ett par kanttrådsdäck som då väger ca 400gram extra per däck. Idioti. Får släpa tillbaka dem till postombudet och pröjsa 80 pix I returkostnad.
Går sedan till min lbs med gråten i halsen och ber dem beställa hem rätt däck. De klickar hem det med mig kontrollerande att varje jävla Exo, 3c, tl, maxterra osv osv är korrekt. De garanterar att allt stämmer. Priset är samma som från konkurrerande ebutiken. Ingen frakt.
2 dagar (!) senare svänger jag förbi efter jobbet och de plockar upp ett par skinande korrekta däck bakom disken. Jag betalar och ler hela vägen hem.

Vad ska vi ha LBS till?
Sixten Fors sa:
LBS cykel/prylförsäljning är nog bra för vanliga människor som inte har cykling som sport eller hobby. Men hittar vanliga människor dit? På XXL i Bromma däremot var det högtryck på cykelavdelningen för någon helg sedan, dit verkar all hitta.
.

Hur vet du det? :P

Vad ska vi ha LBS till?
XXL ska väl öppna 5 nya varuhus så det verkar gå bra för dom iaf.

Min lbs är kanon. Nätrea på fjolårsgrejer är dock svårmatchat.

Sen ska det kommas ihåg att det är bara en viss typ av människor som sitter och ältar på ett cykelforum. :D Det är en liten del av dom som cyklar _på riktigt_.

Vad ska vi ha LBS till?
På 90-talet var LBSen guld värd, det fanns en i typ varje gathörn och min lilla LBS på Styrmansgatan (Velodrom) var kanon. Vill inte nödvändigtvis säga att allt är bättre idag, snarare annorlunda.

Vad ska vi ha LBS till?
Vernersson sa:
NickPick sa:
Sen ska det kommas ihåg att det är bara en viss typ av människor som sitter och ältar på ett cykelforum. :D Det är en liten del av dom som cyklar _på riktigt_.

Man känner andra som man känner sig själv? ;-)

Ja men så är det. Hade jag lagt mer tid på själva cyklingen så hade jag fått mer nöje och inte haft anledningen att köpa lättare bromsskivor, jag hade varit snabbare ändå pga mer tid på själva cyklingen... Typ så :)

Vad ska vi ha LBS till?
XXL är väl faan ingen LBS - det vore ju som att kalla närmsta Nettobutik för sitt kvartersbageri...

XXL är som näthandel med många demobutiker. Samma enkelriktade och fantasilösa mellanmjölkssortiment...

Vad ska vi ha LBS till?
emmer sa:
XXL är väl faan ingen LBS - det vore ju som att kalla närmsta Nettobutik för sitt kvartersbageri...

XXL är som näthandel med många demobutiker. Samma enkelriktade och fantasilösa mellanmjölkssortiment...

Pjat. De har bra utbud av fotbollar iaf!

Vad ska vi ha LBS till?
Sen är det ju en sak som inte kommer med i de tyska nätköpen... De lokala jobben.

Allt för många lanthandlare har slagit igen för att det inte går att leva på det enda mjölkpaketet kunderna glömt köpa när dom storhandlade i stan....Samma visa är det här. Man saknar sällan kon förrän båset är tomt....

Vad ska vi ha LBS till?
emmer sa:

Det var ju exakt det jag skrev (ang. LBS kontra XXL).

Men att jämföra LBS med bageri haltar lite, där bakas inga cyklar, där säljs färdigbakade cyklar fulla med konserveringsmedel från fjärran länder.

Vad ska vi ha LBS till?
Sixten Fors sa:
emmer sa:

Men att jämföra LBS med bageri haltar lite, där bakas inga cyklar, där säljs färdigbakade cyklar fulla med konserveringsmedel från fjärran länder.

Lika redig som alltid

Vad ska vi ha LBS till?
Sixten Fors sa:
emmer sa:

Jo, det är väl bake-off hos de flesta leverantörer både på nät och lokala, men hos de lokala får man i alla fall doften av nybakat. Vi har väl i en annan tråd sett nackdelen med ett riktigt bageri...känns bökigt att behöva trampa till långtbortistan för garantiåtgärder som med Potemkin... :)

Tillbaka
Topp