Tillåtet cykla på 50-väg – även med cykelbana

Zåsna

Aktiv medlem
Nästa år blir det tillåtet för att över 15 år att cykla på 50-väg – även om det finns cykelbana intill. Det föreslår regeringen i sin cykelstrategi som DN tagit del av. För att minska olyckor vill regeringen också att gående ska gå till vänster på gemensamma cykel- och gångbanor och utreda om det ska bli tillåtet att svänga höger vid rött ljus.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tillatet-cykla-pa-50-vag-aven-med-cykelbana/

Zåsna sa:
Nästa år blir det tillåtet för att över 15 år att cykla på 50-väg – även om det finns cykelbana intill. Det föreslår regeringen i sin cykelstrategi som DN tagit del av. För att minska olyckor vill regeringen också att gående ska gå till vänster på gemensamma cykel- och gångbanor och utreda om det ska bli tillåtet att svänga höger vid rött ljus.

Det hjälper att tjata på politiker!

Ett steg i rätt riktning. För min del kunde det dock ha fått varit generellt.

Dessutom frågar sig vän av ordning hur man ska agera i en hypotetisk situation där vägen går från A till D via B och C. Mellan B och C löper en cykelbana parallellt med vägen och det finns även utfarter på vägen. Hastighetsskyltning finns dock inte på sträckan annat än vid A och D. Då kan cyklisten inte avgöra vad hastighetsgränsen är och kan därmed inte veta om hen får cykla på vägen eller ej.

Henrik_E sa:
Max 30 på cykelbana dock.
Njae, max 30 på en ny typ av väg kallad "Cykelgata"? Om cykelbanor skriver DN inget, så jag förutsätter att det är den eventuella jämnsgående vägens hastighetsbegränsning som gäller även i fortsättningen.

GoranS sa:

Dessutom frågar sig vän av ordning hur man ska agera i en hypotetisk situation där vägen går från A till D via B och C. Mellan B och C löper en cykelbana parallellt med vägen och det finns även utfarter på vägen. Hastighetsskyltning finns dock inte på sträckan annat än vid A och D. Då kan cyklisten inte avgöra vad hastighetsgränsen är och kan därmed inte veta om hen får cykla på vägen eller ej.

Här hänger jag inte med... Menar du att om du åker på en väg med skyltad hastighet och sedan väljer att svänga av till en annan väg så vet du inte längre vilken hastighet som gäller?

sparhawk sa:
GoranS sa:

Här hänger jag inte med... Menar du att om du åker på en väg med skyltad hastighet och sedan väljer att svänga av till en annan väg så vet du inte längre vilken hastighet som gäller?

Nej, du åker på en cykelbana som kommer fram till en väg. Det finns ingen skyltning om hastighetsbegränsning på vägen. Cykelbanan fortsätter längsmed vägen. Då vet du inte vad hastighetsbegränsningen är och vet därmed inte om du får köra på vägen eller inte.

GoranS sa:
Nej, du åker på en cykelbana som kommer fram till en väg. Det finns ingen skyltning om hastighetsbegränsning på vägen. Cykelbanan fortsätter längsmed vägen. Då vet du inte vad hastighetsbegränsningen är och vet därmed inte om du får köra på vägen eller inte.

Om du är osäker: låt bli.

Supertramp sa:
GoranS sa:

Om du är osäker: låt bli.

Poängen var att det är otillfredsställande att ha situationer där det inte går att veta om något är OK eller inte, inte att det skulle vara svårt att hantera situationen.

Jag förstår inte varför det bästa ska gälla 50-vägar... Jag har 3 mil till jobbet som går längs en större riksväg. Relativt platt och jag håller ofta 30+ på sträckan i snitt. På två ställen finns en cykelväg. Den ena är 300 meter och kräver att jag korsar vägen både när jag cyklar in på den och lämnar den. Den andra är en 5 km lång grusväg med två farthinder (typ metallgrinar) pga korsningar.

Den första går längs 60-väg och den andra längs en raka på 90-vägen. Jag cyklar inte på någon av dem... Och kommer inte börja göra det heller!

Edarion sa:
Jag förstår inte varför det bästa ska gälla 50-vägar... Jag har 3 mil till jobbet som går längs en större riksväg. Relativt platt och jag håller ofta 30+ på sträckan i snitt. På två ställen finns en cykelväg. Den ena är 300 meter och kräver att jag korsar vägen både när jag cyklar in på den och lämnar den. Den andra är en 5 km lång grusväg med två farthinder (typ metallgrinar) pga korsningar.

Den första går längs 60-väg och den andra längs en raka på 90-vägen. Jag cyklar inte på någon av dem... Och kommer inte börja göra det heller!

Det finns väl också ett tillägg som säger att man skall cykla där det känns trafiksäkrast?

Korsa en 90 väg 2 gånger kan ju vara farligare än att cykla några km.

Zåsna sa:

Ja, vi får ju hoppas att ingen gör det idag, när det är otillåtet.

ForesterGuy sa:
Zåsna sa:
Ja, vi får ju hoppas att ingen gör det idag, när det är otillåtet.
Gjorde det fletalet gånger här om sistens.

I Allén i GBG har de ju redan dragit cykelbanan så du kan svänga höger utan att passera trafikljuset. Toppenbra!

Zåsna sa:
.... För att minska olyckor vill regeringen också att gående ska gå till vänster på gemensamma cykel- och gångbanor....

Just det här gillar jag (det andra också såklart), om de även menar g/cb som är avskilda med en heldragen linje. Framför allt i närheten av övergångsställen så viker ofta fotgängare 90 grader vänster för att gå över utan att först ha gett den minsta indikation på att de ska gå över.

Efter att ha cykelpendlat några år samt kör bil då och då har man lärt sig att vara extra uppmärksam kring övergångsställen och försöka gissa vad fotgängarna tänker göra

Masjevel sa:
Zåsna sa:
.... För att minska olyckor vill regeringen också att gående ska gå till vänster på gemensamma cykel- och gångbanor....

Just det här gillar jag (det andra också såklart), om de även menar g/cb som är avskilda med en heldragen linje. Framför allt i närheten av övergångsställen så viker ofta fotgängare 90 grader vänster för att gå över utan att först ha gett den minsta indikation på att de ska gå över.

Efter att ha cykelpendlat några år samt kör bil då och då har man lärt sig att vara extra uppmärksam kring övergångsställen och försöka gissa vad fotgängarna tänker göra

Men vänta nu. Ska man inte gå till vänster där även idag? Nu tycker jag iof att folk går lite som det passar så en informationskampanj så alla går på samma sida kanske vore bättre än att ändra.

AX3L sa:
Masjevel sa:
Zåsna sa:
Just det här gillar jag (det andra också såklart)
Men vänta nu. Ska man inte gå till vänster där även idag?
Högertrafik gäller givetvis även gångare.
Undantaget är på allmän väg för att gångaren ska ha möjlighet att se vad bilisten inte ser upptagen som han är med mobiler, spotify och massa knappar, spakar, rattar och pedaler i hela förarkabinen...

AX3L sa:
Men vänta nu. Ska man inte gå till vänster där även idag? Nu tycker jag iof att folk går lite som det passar så en informationskampanj så alla går på samma sida kanske vore bättre än att ändra.

På gemensamma gcb utan avskiljning finns det ingen regel för var man ska gå. Det som det står något om är om man går på en väg utan trottoar så ska man gå på vänster sida.

Sen tycker jag själv att det känns bättre att gå på vänster sida även på gcb efter samma princip som på vägen, dvs att man ser vad man möter och slipper förhoppningsvis få någon i arslet som kommer fortare bakifrån.

AX3L sa:
Jo
Men det finns inga specifika regler för cykelbanor.

emmer sa:
Inte när du går på en fordonsväg.
Cykel är ett fordon
Därför är även en cykelbana en fordonsväg.

Så här står det i 7 kap 1 § Trafikförordningen
"Gående som använder vägrenen eller körbanan skall om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen."
Ovanför står det:
"Om det inte finns någon gångbana eller vägren, skall gående använda cykelbanan eller körbanan."

Samma sak står hos NTF:
Gemensam gång- och cykelbana
gående .. ska gå längst till vänster i färdriktningen.

/Håkan

Redigerat: Fixat länken

Senast ändrad:
HåkanC sa:
AX3L sa:
Jo
Men det finns inga specifika regler för cykelbanor.

emmer sa:
Inte när du går på en fordonsväg.
Cykel är ett fordon
Därför är även en cykelbana en fordonsväg.

"Gående som använder vägrenen eller körbanan skall om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen."
Ovanför står det:
"Om det inte finns någon gångbana eller vägren, skall gående använda cykelbanan eller körbanan."

Samma sak står hos NTF:
• Den som använder cykelbana går lämpligen på den vänstra sidan.
/Håkan

Sista länken leder i alla fall inte mig till ngt som har med cykelbanegående att göra.

HåkanC sa:
emmer sa:
Ovanför står det:
/Håkan
Följt av " Gående som använder vägrenen eller körbanan skall om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen." i andra stycket.
[Transportstyrelsen hänvisar just till att hägertrafik gäller för alla - förutom undantaget i 7kap 1§ 2st.]

Föredömliga svar som vanligt! Men man kan alltså sammanfatta att man i klartext vad som redan gäller, om jag förstår vad HåkanC säger?

Liten notis, men jag har noterat att man iaf i Stockholm ofta tycks gå till vänster även på centralen och större gågator. Därför tänker jag att den enkla regeln borde vara "gå vänster, åk höger". Men så enkelt är det alltså inte, tydligen. Vilken sida ska man gå på på en gångbana egentligen?

Ska det där cyklandet på vägen trots att det finns cykelbana berdvid som bilister tycker är SÅÅÅÅ bra bli det nya rätta nu alltså?
Mmmm, Jag är klart skeptisk. (Skeptisk till att det cyklas på väg när det finns bra cykelbana alltså. Är cykelbanan obefintlig eller olämplig är det helt ok)

/T

tmalm sa:
Ska det där cyklandet på vägen trots att det finns cykelbana berdvid som bilister tycker är SÅÅÅÅ bra bli det nya rätta nu alltså?
Mmmm, Jag är klart skeptisk. (Skeptisk till att det cyklas på väg när det finns bra cykelbana alltså. Är cykelbanan obefintlig eller olämplig är det helt ok)

/T

Grejen är väl att det bara är bilister som tycker att cykelbanan bredvid är SÅÅÅÅ bra.

Är det en fin bredd cykelbana med ny slät asfalt föredrar jag självklart den framför väg full med motorfordon. Men ibland är problemet att man inte vet var eller vilken sida cykelbanan finns, att den plötsligt byter sida, eller att man inte upptäcker banan och den snäva ingången i tid och därefter är det hög kantsten, gräsmatta, staket, mm, som gör att man inte kan byta till den utan att stanna mitt i vägen och lyfta upp cykeln (om man inte är riktigt bra på bunnyhop åt sidan). Så man pinnar på bäst man kan och hoppas på en öppning lite senare. Detta är många motorister helt oförstående till - att det inte är så lätt att veta var cykelbanan går och att filbyte till cykelbana ibland kan vara knepigt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp