Dessa lampor testade jag förra året.
Bilder nedan är tagna vid samma fototillfälle, taget med stativ och samma slutartider för jämförelse.
Ingen lampa jag testat har lyst upp någon cykelbana mer än marginellt mot den befintliga gatubelysningen vilket innebär att man klarar sig med en lampa som enbart syns för andra människor som behöver se mig.
Om det är sektioner av sträckan du cyklar som saknar belysning mer än säg 2 lyktstolpars avstånd så klarar man sig med en smal ljusbild.
Sigma Lightster, på tok för smal ljusbild för min smak. (Ingen ljusbild)
Biltemas silvriga har för smal ljusbild och är ganska stor och klumpig, har AA-batterier som får begränsad livslängd i kallt väder, blev ej vän med fästet runt styret. (Ingen ljusbild)
Biltemas svarta har smal ljusbild, fästet består av ett gummiband som aldrig riktigt sitter som det ska, man behöver ändra ljusinställningen alldeles för ofta, speciellt om man tar loss lampan ofta vid ex. parkering. (Ingen ljusbild)
Kayoba (Jula) är den lampan jag har behållt. Bra fäste, skaplig lystid och bredare ljusbild än ovan testade lampor.
Laddas med USB, power-knappen börjar lysa rött när batteriet är på väg att ta slut. Lägen: Stark-svag-blink-av
Fästet går att justera i tre fasta steg sidledes. Förra säsongen körde jag med två av dessa på styret och justerade ut dem för att få tillfredställande bredd. På bilden nedan är det en lampa som lyser på max.
Efter att ha tröttnat på dubbla lampor köpte jag:
Cateye Gvolt 50, smalare och svagare än såhär bör det inte lysa när man cyklar landsväg i mörkret.
Detta är den lampa jag har fast monterad på motionscykeln, den täcker de behov jag har på ett halvljus i kombination med helljus.
Lyser brett, ut på åkrar och i diken så man hinner se om det dyker upp något när man kör i kurvor. Har sett det mesta i vilt-väg som jag förmodligen inte hade sett med någon av de med smal ljusbild.
Uppladdningsbar via USB. Powerknappen börjar lysa rött när batteriet är på väg att ta slut, varnar i ca 30-45min innan lampan slocknar, då kan man tända den igen och köra på den lägre ljusstyrkan i ca en timme till. Bra fäste som följer med i förpackningen, jag har köpt till ett fäste som man monterar på framgaffeln för att frigöra utrymme på styret, fungerar utmärkt det med.
Fästena går att justera i sidled tackvare friktionslåsning
Ljuslägen hög/låg (stvzo) håll in för att tända/släcka.
Max:
Min:
Extrabild på helljuset som används vid landsväg:
Finns det någon mer söder om Stockholm som har någon annan modell att jämföra med, gärna Philips, B&M eller Lupine så hojta gärna till.