Var är det säkert att cykla landsväg? Ett försök att klassificera vägar.

Aron

Inventarie
Jag fick nyss tips om denna sajt: http://roadfinder.se/

Det är en person som använt öppna data om hastighet, trafikmängd och vägbredd för att klassificera vägsträckor utifrån hur säkra de är för landsvägscykling. Kan kanske vara av intresse inför sommarens äventyr?

Senast ändrad:
Ganska trevligt. Även om klassificeringsalgoritmen inte är perfekt verkar den funka rätt bra vid en snabbkoll. Såg dock en väg som är helt avstängd fram till nästa år markerad som grön.

Vissa vägar tycks blåfärgas p.g.a. existensen av en cykelbana, medan andra inte gör det. Överlag stämmer det förvånansvärt bra med min personliga uppfattning om vägars lämplighet.

Jaha. Då har man cyklat 20 mil på farlig och förbjuden väg i helgen.
Och det säger ni nu...

Bra grej. Med en strava-heatmap ovanpå skulle det kunna bli hur bra som helst.

Vissa stämmer bra, andra inte alls, tycker jag. Men felet är åt rätt håll, så att säga. Klassificeringarna är för "farliga" jämfört med hur vägen egentligen är, så man riskerar i alla fall inte att få en värre upplevelse än man förväntat sig om man planerar utifrån kartan.

Sen är det flera vägar som nog är tröttsamma under pendlingstider, men som kan vara nästan öde under kvällsrundor. T ex Ellesbovägen (nordöstra Hisingen), som vid 16-17-tiden kan vara tungt trafikerad och ibland ha köbildning, men som en timme senare kanske bara har en bil i minuten.

geologen sa:
Vissa stämmer bra, andra inte alls, tycker jag. Men felet är åt rätt håll, så att säga. Klassificeringarna är för "farliga" jämfört med hur vägen egentligen är, så man riskerar i alla fall inte att få en värre upplevelse än man förväntat sig om man planerar utifrån kartan.

Sen är det flera vägar som nog är tröttsamma under pendlingstider, men som kan vara nästan öde under kvällsrundor. T ex Ellesbovägen (nordöstra Hisingen), som vid 16-17-tiden kan vara tungt trafikerad och ibland ha köbildning, men som en timme senare kanske bara har en bil i minuten.

Det är en del vägar ute runt mig som är totalt livsfarliga om det är soligt och fint, men som är nästan tomma om det är gråmulet. Svårt att få in det på en karta dock.

En annan trevlig funktion är att man snabbt kan hitta grusvägar, eftersom alla såna är grå! Om man nu vill köra grusvägsrally med crossen, t ex. :)

geologen sa:
En annan trevlig funktion är att man snabbt kan hitta grusvägar, eftersom alla såna är grå! Om man nu vill köra grusvägsrally med crossen, t ex. :)
Fast såg just att t.e.x. Grimåsvägen är gråmarkerad, så helt säkert är det inte.

Ja, jag ser fler vägar som är felklassade nu när jag kollar lite närmare. Även omvänt, en sträcka som jag vet är grusväg men som är grönfärgad i kartan.

Det där är ju en lysande idé. Jag fick en rapport från en av konsultjättarna i handen i våras där man hade försökt göra samma sak men med sämre resultat. Det jag saknar är redovisningen av vilka kriterier som gäller för de olika nivåerna.

Trafikverket har sedan tidigare Vägledning för regional cykelvägvisning (med kriterier för vardagscykling, publikation 2015:032 https://trafikverket.ineko.se/se/vägledning-för-regional-cykelvägvisning) samt Cykelleder för rekreation och turism - klassificering, kvalitetskriterier och utmärkning (med kriterier för rekreationscykling, publikation 2014:174 https://trafikverket.ineko.se/se/cy...ssificering-kvalitetskriterier-och-utmärkning). Det som skiljer dem åt är i princip att vardagscykelleder får ha mer motortrafik än rekreationscykelleder (som har mer fokus på rofylldhet än transport från A till B).

Cykelsportare faller förvisso utanför båda kategorierna, men jag tror att slutresultatet skulle bli ett mellanting.

Suveränt initiativ från fri data!
Ska jag tycka något så kan jag tycka att det borde göras en distinktion på farlig och förbjuden.
Nu finns vissa vanliga 90-vägar, 2:1 väg och motortrafikled/motorväg under samma kategori (5) vilket blir lite tokigt.
Någon kilometer på en farlig 90-väg kan ju ändå vara ok i sammanhanget, medan 100m på en motorväg inte är det.

Den verkar inte ta hänsyn till vägstandard. Södra delen av Ådravägen ser ju bitvis ut som ett övningsfält för katapultskytte mer än en väg och den hamnar på nivå 2 medan Lissmavägen som jag kör på de flesta av mina rundor och utan några större problem även om den inte är idealisk har hamnat på nivå 4. F.ö. förstår jag inte varför biten av Lissmavägen som går förbi Länna köpcentrum och över Nynäsvägen fått en lägre nivå (3). Skulle snarare säga att den är rörigare med mer trafik som ska till affärerna än delen bort mot Lissma.

Inne i tätorterna är kartan inte tillräckligt zoomningsbar för att vara praktiskt användbar. Om det verkligen är vägar och inte GC-banor som bedöms så hävdar jag att det finns mängder av fel i Stockholmsområdet där ju större delen av vägarna hamnat på nivå 2 trots att en del är klart olämpliga att cykla på.

GoranS sa:
Den verkar inte ta hänsyn till vägstandard. Södra delen av Ådravägen ser ju bitvis ut som ett övningsfält för katapultskytte mer än en väg och den hamnar på nivå 2 medan Lissmavägen som jag kör på de flesta av mina rundor och utan några större problem även om den inte är idealisk har hamnat på nivå 4. F.ö. förstår jag inte varför biten av Lissmavägen som går förbi Länna köpcentrum och över Nynäsvägen fått en lägre nivå (3). Skulle snarare säga att den är rörigare med mer trafik som ska till affärerna än delen bort mot Lissma.

Inne i tätorterna är kartan inte tillräckligt zoomningsbar för att vara praktiskt användbar. Om det verkligen är vägar och inte GC-banor som bedöms så hävdar jag att det finns mängder av fel i Stockholmsområdet där ju större delen av vägarna hamnat på nivå 2 trots att en del är klart olämpliga att cykla på.
Står ju ganska tydligt att det inte är tillförlitligt i tätort.
"RoadFinder är framförallt gjord för att visa landsvägar, utanför tätorter. Vägar inne i tätorter är svåra att klassa."

eketjall sa:
GoranS sa:

Står ju ganska tydligt att det inte är tillförlitligt i tätort.
"RoadFinder är framförallt gjord för att visa landsvägar, utanför tätorter. Vägar inne i tätorter är svåra att klassa."

OK. Missade det.

Kan dock tycka att det varit rätt trevligt om vägar med "otillförlitligt data" varit explicit flaggade som sådana snarare än att de har nivå 2 som default.

Jo, det går att hitta fel i den, men som helhet tycker jag att den är utmärkt, stor eloge till skaparen! I allafall jag kommer att kika där om jag t.ex är på semester eller besök någonstans och skall cykla lite, vägarna kring hemmet känner ju de flesta till ändå.

Mvh Ulf S.

us930 sa:
Jo, det går att hitta fel i den, men som helhet tycker jag att den är utmärkt, stor eloge till skaparen! I allafall jag kommer att kika där om jag t.ex är på semester eller besök någonstans och skall cykla lite, vägarna kring hemmet känner ju de flesta till ändå.

Mvh Ulf S.
Japp, blir denna istf att köra "slitlager" direkt i NVDB när man letar asfaltsvägar på annan ort.

Mycket bra grej detta, för mig som tourar en del kommer det här som en skänk från ovan.

NAnders sa:
Det där är ju en lysande idé.

+42! Snabbt kollat och förutom att det är en kanongrej som jag själv funderat på att knåpa ihop så hade man kanske kunnat önska att själv få vikta klassificeringsparametrarna. T.ex tycker jag att 108an mellan Marieholm och Röstånga inte är värre än samma vägnummer mellan nyss nämnda ort och till Ljungbyhed - snarare tvärtom - åtminstone inte de dagar i veckan och tider på dygnet jag har cyklat där. Längs 107an ut från Ängelholm mot Strövelstorp (Helsingborgsvägen) är det GC-väg så den borde inte behöva vara röd.

Men på det hela taget en riktigt bra tjänst. Var sätter man in pengarna?

Senast ändrad:
eketjall sa:
Suveränt initiativ från fri data!
och
us930 sa:
Jo, det går att hitta fel i den, men som helhet tycker jag att den är utmärkt, stor eloge till skaparen!
+massor!

geologen sa:
Ja, jag ser fler vägar som är felklassade nu när jag kollar lite närmare. Även omvänt, en sträcka som jag vet är grusväg men som är grönfärgad i kartan.
Eftersom slitlagerinfon kommer från NVDB, https://nvdb2012.trafikverket.se/,
tycker jag att du bör kontroller de fel du känner till där https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket
och sedan rapportera dem; https://nvdb2012.trafikverket.se/Login.aspx?ReturnUrl=/RapporteraAvvikelse

Jag har flera ggr gjort det och de uppdaterar gärna med korrekta data.

/Håkan

NLC sa:
NAnders sa:

+42! Snabbt kollat och förutom att det är en kanongrej som jag själv funderat på att knåpa ihop så hade man kanske kunnat önska att själv få vikta klassificeringsparametrarna.

Det är också en lysande idé. Om upphovsmannen efterlyser förslag till hur en lysande idé kan bli till en nästan perfekt tjänst så har jag ett gäng, men innan dess håller jag på principen att inte efterfråga saker av ideellt arbetande personer...

NAnders sa:
NLC sa:
NAnders sa:

+42! Snabbt kollat och förutom att det är en kanongrej som jag själv funderat på att knåpa ihop så hade man kanske kunnat önska att själv få vikta klassificeringsparametrarna.

Det är också en lysande idé. Om upphovsmannen efterlyser förslag till hur en lysande idé kan bli till en nästan perfekt tjänst så har jag ett gäng, men innan dess håller jag på principen att inte efterfråga saker av ideellt arbetande personer...
"Lämna gärna synpunkter till info@roadfinder.se"

HåkanC sa:
tycker jag att du bör kontroller de fel du känner till där https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket
och sedan rapportera dem; https://nvdb2012.trafikverket.se/Login.aspx?ReturnUrl=/RapporteraAvvikelse

Nä, om de inte kan hålla koll på nåt så jävla enkelt som att en väg är grusväg eller är asfalterad, då tänker inte jag göra jobbet åt dem. Eller jo, de kan anställa mig som konsult, så kan jag cykla runt och kolla alla vägar. ;)

Jag kan förstå om det blir fel när en väg asfalterats nyligen och de inte hunnit uppdatera databasen. Men om vi tar Grimåsvägen som nämndes tidigare i tråden, så har nog den varit asfalterad i flera årtionden.

Ett problem är förstås att vi inte har en enhetlig vägägare i landet. I en perfekt värld står staten för alla vägar, och ÄGER alla vägar. I dag har vi dels de statliga vägarna som Trafikverket ansvarar för, dels de kommunala som respektive kommun ansvarar för, och sen de privata som ägs av vägföreningar eller företag. Ett jävla virrvarr och utan enhetlighet eller kontroll. Kaos!

Senast ändrad:
geologen sa:
Nä, om de inte kan hålla koll på nåt så jävla enkelt som att en väg är grusväg eller är asfalterad, då tänker inte jag göra jobbet åt dem. Eller jo, de kan anställa mig som konsult, så kan jag cykla runt och kolla alla vägar. ;)

Nu är det ju inte så att det är samma personer som varit och lagt asfalt på en grusväg som ilar iväg till datorn för att uppdatera NVDB. De som uppdaterar NVDB behöver ju få sin information på något sätt. En del i det arbetet är just att de som nyttjar data kan rapportera in felaktigheter. Så även allmänheten.

eketjall sa:
NAnders sa:
NLC sa:
NAnders sa:

"Lämna gärna synpunkter till info@roadfinder.se"

Will do, samt fråga på vilket nummer man kan Swisha in donationer.

I den bästa av världar skulle en vägs rankning kunna justerad med användarbetyg - kunde man på något ballt sätt para detta data med strava heatmap data så hade man världshistoriens vassaste ruttplaneringsverktyf!

geologen sa:
Nä, om de inte kan hålla koll på nåt så jävla enkelt som att en väg är grusväg eller är asfalterad, då tänker inte jag göra jobbet åt dem.
Trist att du är så ogin och kortsyntt, det är ju i 1a hand inte Trafikverket du gör jobbet åt. De bryr sig troligen inte ett skit.
Det är de som använder väglagerinfon i NVDB, som tex vi cyklister, som du vägrar hjälpa.

/Håkan

Bengt-re sa:
I den bästa av världar skulle en vägs rankning kunna justerad med användarbetyg - kunde man på något ballt sätt para detta data med strava heatmap data så hade man världshistoriens vassaste ruttplaneringsverktyf!
För att inte tala om "tidskorrigerat" då många vägar är otäcka i rusningstrafik men alldeles utmärkta på andra tider.
(Och andra en smula tvärs om.)
Fast den datan är ju inte lätt att hitta :-)
(99,3% är grå på trafiken.nu så att säga.)

Jahapp sommarens äventyr var mest gul röd. Synd att det inte finns cykelväg utmed E45.

HåkanC sa:
geologen sa:
Nä, om de inte kan hålla koll på nåt så jävla enkelt som att en väg är grusväg eller är asfalterad, då tänker inte jag göra jobbet åt dem.
Trist att du är så ogin och kortsyntt, det är ju i 1a hand inte Trafikverket du gör jobbet åt. De bryr sig troligen inte ett skit.
Det är de som använder väglagerinfon i NVDB, som tex vi cyklister, som du vägrar hjälpa.

/Håkan

Jag tycker att Trafikverket ska göra sitt jobb. Svårare än så är det inte. Har man missat att en väg varit asfaltsbelagd i minst 35 år, strax utanför Sveriges näst största stad, då gör man inte sitt jobb.

geologen sa:
HåkanC sa:

Jag kan förstå om det blir fel när en väg asfalterats nyligen och de inte hunnit uppdatera databasen. Men om vi tar Grimåsvägen som nämndes tidigare i tråden, så har nog den varit asfalterad i flera årtionden.

Ett problem är förstås att vi inte har en enhetlig vägägare i landet. I en perfekt värld står staten för alla vägar, och ÄGER alla vägar. I dag har vi dels de statliga vägarna som Trafikverket ansvarar för, dels de kommunala som respektive kommun ansvarar för, och sen de privata som ägs av vägföreningar eller företag. Ett jävla virrvarr och utan enhetlighet eller kontroll. Kaos!

Som vanligt. Vill att pappa staten skall sköta allt efter punkt och prickar men kan själv inte tänka sig att hjälpa till en sekund.

Det är inte tack vare sånna som dig som föreningslivet lever iaf.

geologen sa:
HåkanC sa:

Är det inte lika bra att lyfta upp det på EU-nivå på en gång? Annars riskerar det ju bara att bli ett virrvarr av olika nationella bestämmelser och regler. Totalt kaos!

Överlag tycker jag den stämmer väl. Enda jag inväder mig emot är att härskogsvägen blir en 3a.
Den hade jag graderat högre pga av att det finns många och skarpa kurvor, dåligt med rakor att köra om på ett lugnt sätt med bra avstånd.

Men jag förstår också att den inte graderas högre pga få bilar och hyffsat bred vägbana.

Hällingsjövägen är också en 3a men där är det nästan alltid fina lägen att köra om. Dock mycket trafik stundtals och höga hastigheter.

Med lite donationer och folk som vill vara med och lämna åsikter och feedback så tror jag verkligen på denna sidan. En framtida app som ritar fina cykelvägar åt en på lugna och passande vägar hade varit grymt!

Konkret sa:
Som vanligt. Vill att pappa staten skall sköta allt efter punkt och prickar men kan själv inte tänka sig att hjälpa till en sekund.

Ja, jag tycker att det är rätt ordning att staten tar in skatt för att finansiera verksamheter. Men grejen då är att de ska göra det de får betalt för. Som att hålla koll på vägarna.

Ska vi resonera på samma sätt när det gäller andra saker? Kanske är det bättre att vi själva promenerar till sjukhus när vi drabbats av en svår trafikolycka? Eller ska de offentliga verksamheter som finns till för ändamålet, och får betalt för att utföra det, tar hand om den transporten? Jag vet vad jag föredrar.

Konkret sa:
Det är inte tack vare sånna som dig som föreningslivet lever iaf.

Vad vet du om mig och föreningsliv? Gå och lägg dig!

tycker klassificeringen ser allmänt vettig ut. undantaget är sträckor där jag vet att det går cykelbana, men som fått rött. kanske kartan är tänkt för cyklister som är för rejsiga för cykelbanor.

en särskild eloge för att man verkar ha fått till hillbilly-faktorn, sträckor dom alltså borde vara bra, men oftare än andra tycks trafikeras av sådana.

ett säkert sätt att få bättre passeringsutrymme är att vingla lite demonstrativt när en bil hörs komma bakifrån. ja, i rikting vägkanten då. pröva någon gång, effekten är slående.

Tillbaka
Topp