har tyvärr inte haft tid att uppdatera tråden i realtid pga studentfirande. Men cykeln är nu färdigmonterad och dem första 9 milen är cyklade. Det ända som var kvar sen sista uppdateringen var ju bromsarna och kabeldragningen, plus lite annat smått och gott.
Så ser den färdiga drivlinan ut. Måste säga att jag är förvånad över hur bra Superstar-klingan gör sig tillsammans med slx-vevarna. 36T må vara bra på det småländska plattlandet men det blir nog lite för jobbigt om det skall cyklas riktiga stigar så en 34/32T klinga kommer att införskaffas. Vilken storlek har jag ej bestämt, kanske båda??? ;)
Även Slx-reglagen känns bra och kommer inte att bytas ut.
Just nu sitter det ett par nya shimano br-m506 bromsar på men har ett par SRAM XO bromsar liggandes som jag skall testa.
såhär ser skönheten ut i sin helhet. Sadeln kommer att ändras då den nuvarande är en riktigt PAIN IN THE ASS (nästan bokstavligt talat ;) ). Om jag ska cyklar grövre stigar kommer jag nog även bygga om gaffeln från 100mm till 120mm.
Hojen har följande delar:
Ram: Stanton SHERPA 853 NEXT GEN
Gaffel: Rockshox Reba RL solo air 100mm
Hjul: Mavic crossride fts-x 29"
Däck: Continental x-king RaceSport 2.2
styre: Ritchey Trail 20 mm 31.8 Rizer
stam: Ritchey Trail
styrlager: Hope (vet ej vilket då detta satt på när jag köpte ramen här på happy)
Handtag: Ergon GE1
Reglage: shimano SLX 10-delad
Bakväxel: Shimano XT Shadow RD-M781 10-delad
Kassett: shimano Deore 11-36 10-delad
Bromsar: shimano br-m506/SRAM XO (ej bestämmt)
Vevlager: Shimano BB-MT800 Hollowtech II
Vevpartie: Shimano SLX FC-M7000-11-1 Hollowtech II
Drev: Superstar raptor 96bcd asymetric 36T
Pedaler: Xpedo Spry
Sadel: Rose (SJUKT obekväm)
Sadelstolpe: Ritchey Comp