[Byggtråd] 29 HT i Stål!

AbsolutNiklas

Aktiv medlem
[Byggtråd] 29 HT i Stål!
Efter mycket om och men är det äntligen dags att bygga. Ramen som används är en Stanton Sherpa som inhandlats här på happy. Dem flesta prylarna finns men tyvärr inte riktigt allt. Tänkte att det kunde vara kul att dela med sig av byggprocessen för denna skönhet.

DSC_0717.JPG

[Byggtråd] 29 HT i Stål!
DSC_0721.JPG

Hjul med nya bromsskivor!

DSC_0724.JPG

styre, stam och sadelstolpe kommer från ritchey tillsammans med en lite äldre standardsadel från rose... Har ni något förslag på nån vettig sadel som skulle göra sig bra på denna hoj och som inte kostar allt för mycket?? tycker nämligen inte riktigt att rose sadeln är så jätteskön :P

[Byggtråd] 29 HT i Stål!
Nu har äntligen resterande prylar kommit!!!!

DSC_0735.JPG

Gaffeln kom tillsammans med lite skruvar och annant smått.

DSC_0730.JPG

även vevpartiet är nu färdigt med ett 36t drev från superstar components. Vet inte riktigt om det är lite för stort kanske men tänkte att jag behöver lite större när det skall cyklas grusväg här i platta småland. Kanske byter till 34T eller 32T till hösten då det ska cyklas stig i Göteborg.

Nu skall det mekas vidare!

[Byggtråd] 29 HT i Stål!
DSC_0736.JPG

Rörigt blir det om man försöker meka stora cyklar i liten verkstad ;)

DSC_0737.JPG

Gaffeln sitter där den ska (typ). Kör med 2x10mm, 1x 5mm spacers. Tänkte lämna lite utrymme för att justera höjden på styret. Tror jag läste i en annan byggtråd att styret kan kännas lite lågt utan ordentligt med spacers och riser-bar.

DSC_0741.JPG

Hade egentligen tänkt att köra xt reglade men hittar inte dem i pryl-lådan. Det jag hittade var ett par slx reglage, får se hur dem känns.

DSC_0739.JPG

Bakväxel är shimano xt shadow (utan plus. tyvärr). Blir kanske en uppgradering senare.

Senast ändrad:
[Byggtråd] 29 HT i Stål!
har tyvärr inte haft tid att uppdatera tråden i realtid pga studentfirande. Men cykeln är nu färdigmonterad och dem första 9 milen är cyklade. Det ända som var kvar sen sista uppdateringen var ju bromsarna och kabeldragningen, plus lite annat smått och gott.

DSC_0744.JPG

Så ser den färdiga drivlinan ut. Måste säga att jag är förvånad över hur bra Superstar-klingan gör sig tillsammans med slx-vevarna. 36T må vara bra på det småländska plattlandet men det blir nog lite för jobbigt om det skall cyklas riktiga stigar så en 34/32T klinga kommer att införskaffas. Vilken storlek har jag ej bestämt, kanske båda??? ;)
Även Slx-reglagen känns bra och kommer inte att bytas ut.
Just nu sitter det ett par nya shimano br-m506 bromsar på men har ett par SRAM XO bromsar liggandes som jag skall testa.

DSC_0742.JPG

såhär ser skönheten ut i sin helhet. Sadeln kommer att ändras då den nuvarande är en riktigt PAIN IN THE ASS (nästan bokstavligt talat ;) ). Om jag ska cyklar grövre stigar kommer jag nog även bygga om gaffeln från 100mm till 120mm.

Hojen har följande delar:
Ram: Stanton SHERPA 853 NEXT GEN
Gaffel: Rockshox Reba RL solo air 100mm
Hjul: Mavic crossride fts-x 29"
Däck: Continental x-king RaceSport 2.2
styre: Ritchey Trail 20 mm 31.8 Rizer
stam: Ritchey Trail
styrlager: Hope (vet ej vilket då detta satt på när jag köpte ramen här på happy)
Handtag: Ergon GE1
Reglage: shimano SLX 10-delad
Bakväxel: Shimano XT Shadow RD-M781 10-delad
Kassett: shimano Deore 11-36 10-delad
Bromsar: shimano br-m506/SRAM XO (ej bestämmt)
Vevlager: Shimano BB-MT800 Hollowtech II
Vevpartie: Shimano SLX FC-M7000-11-1 Hollowtech II
Drev: Superstar raptor 96bcd asymetric 36T
Pedaler: Xpedo Spry
Sadel: Rose (SJUKT obekväm)
Sadelstolpe: Ritchey Comp

[Byggtråd] 29 HT i Stål!
Jag har alltid varit lite skeptisk när det kommer till 29". Efter att ha cyklat några mil på hojen kan jag säga att min syn på 29" hjul har ändrats helt. Jag har aldrig haft en cykel som accelererar och håller farten bättre än denna. cykeln verkar rullar sjukt mycket bättre än min 130mm FS med 27.5", inte bara på grusvägar utan även på grövre stigar med lite rötter och allt.
Det ända som hade kunnat gå lite snabbare är uppförsbackarna. Cykeln väger 12.3 kg. Tycker inte att det är jättetungt för att vara en stål-hoj så får nog skylla på lite dåligt tränade ben här ;)
Utöver att den rullar sjukt bra tycker jag även att den är väldigt lätt att manövrera. Förr trodde jag alltid att 29:or var väldigt långa och tröga cyklar men inte denna. Tycker nästan att den är lättare att hantera än min FS med mindre hjul. Tror att jag har den riktigt roliga geometrin att tacka för här.

Kör förövrigt ett 760mm brett styre med 20 mm rise och en 60mm stam med 2x10mm spacers under. tycker att den combon gör sig sjukt bra på denna hoj. gjorde tyvärr misstaget att köpa en sadelstolpe med 25 mm setback vilket gör att cykeln känns en aning för lång. jag är 180cm och ramen är en storlek 19" (tror jag). enligt stanton så är 19" för folk från 178cm - 188cm så jag är kanske lite i underkant. tror dock att problemet löser sig om jag flyttar fram sadeln nån cm eller köper en sadelstolpe utan setback.

Allt som allt så är jag SJUKT nöjd med hojjen och det är riktigt roligt att cykla på den.
Här är några fler bilder från gårdagens pass i leran.

DSC_0750.JPG

DSC_0749.JPG

DSC_0751.JPG

EDIT: cm blev visst mm... hehe. ändrade att :)

Senast ändrad:
[Byggtråd] 29 HT i Stål!
EST sa:
Köp en dropper så blir det ännu roligare :)

har funderat på att men det får bli höstens projekt. över sommaren befinnet jag mig i södra småland och här är allt platt så jag tror inte jag har nån större nytta av en just nu. men till hösten skall jag tillbaka till göteborg och då tror jag det blir svårt utan dropper ;)

[Byggtråd] 29 HT i Stål!
Crossmax sa:
Snyggt! SLX-vevarna är sjukt snygga, och matchar ramfärgen riktigt bra.

tack! tycker dem gör sig riktigt bra tillsammans med superstar- drevet med.
flyttade fram sadeln typ 1 cm och det blev genast mycket bättre. här är några fler bilder från dagen 5 milare på öland. Riktigt trevlig cykling.

DSC_0758.JPG

DSC_0768.JPG

Senast ändrad:
[Byggtråd] 29 HT i Stål!
Jimel sa:
Oj vad fint, vart på Öland är detta?

bilderna är tagna nånstans mellan böda sand och trollskogen, i bödakustens östra naturreservat.. tror det finns ett turtips om sträckan här på happy med. började turen i böda sand, cyklade längs kusten till trollskogen, vidare via neptuni åkrarn fram till byxelkrok för att sedan följa kusten nästan fram till raukarna. därefter tog jag enklaste vägen tillbakt till böda sand. rundan var ganska exakt 50 km. har ni vägarna förbi norra öland och är inte så sugna på att sola på stranden kan jag rekomendera turen.

IMG_0662.PNG

här cyklade jag, typ. #paintskills

IMG_0664.JPG

böda kustens östra naturreservat.

IMG_0663.JPG

samma igen fast lite längre bort.

IMG_0665.JPG

neptuni åkrar

Senast ändrad:
[Byggtråd] 29 HT i Stål!
Jimel sa:
Ser ju riktigt fint ut, ska till Köpingsvik i sommar så ska höra med polaren som ska med om vi inte ska prova din tur, tack för tipset.

Edit: hittade något liknande https://happyride.se/turtips/f/210/

Det tycker jag ni ska göra!
Precis fast den turen går inte direkt längs havet vid östkusten utan längs en grusväg innan böda sand som även kan trafikeras av bilar, tror jag. Det är ju mycket finare att se havet när man cyklar tycker jag ;)
jag började min tur längst bort i norra änden av böda sands camping. det finns en liten träbro över nått dike där precis innan några stugor. tror att stigen jag cyklade var utmarkerad med vita prikar på träden första biten och senare med gråa stolpar med två vita streck på. Turtipset ser bra ut. det finns massor av småstigar som går lite kors och tvärs längs kusterna så det är bara till att cykla på.

EDIT: bitvis var sträckan även utmarkerad med gula skjultar där det stor "ölandsleden" men la inte märke till skyltarna förens efter byxelkrok.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp