MTB till skojcykling, mycket stig, ibland nedför

haddock

Ny medlem
Hej!

Ligger väldigt nära att skaffa en MTB för att skoj på! Skulle behöva lite tips.

Jag kommer ha en enda MTB och behöver något som kan fungera framförallt till lite trixig stig men också något man kan använda till lite nedfarter, dock ej extrem downhill. Har tittat runt bland trail-modeller, all-mountain och enduro men svårt att få ett grepp på vad som kan passa, hur mycket fjädring man behöver etc. Har tyvärr inte haft möjlighet att prova någon cykel ännu.

Främsta syftet med hojen är att ha kul, sprätta lite grus och som gammal skateboard-åkare prova lite hopp och andra trix. Några tips på vad man skulle kunna börja titta på och kanske prova? Tänker mest på typ av cykel, inte specifika modeller då jag inte vet hur mycket jag tänkt lägga ännu (20.000+ är dock rimligt).

Tack på förhand!

Jag har bara en cykel och det är en enduro med 160mm slag, tror man klarar sig bra med 140 också.
Jag kör allt från lida loop till flottsbro på den och tycker det är kul.

Jimel sa:
Jag har bara en cykel och det är en enduro med 160mm slag, tror man klarar sig bra med 140 också.
Jag kör allt från lida loop till flottsbro på den och tycker det är kul.

+1 är det en lekfull hoj för dom pengarna är nog en 27.5"s hoj med ca 150mm slag i baken en bra måttstock.
Själv gillar jag att "bomba på" och har därför gått på en 130/140mm's FS29'a, lite mera moment att dra runt i svängarna men bygger lättare upp fart...

Även om du inte efterfrågar specifika tips om hojar, så tror jag du kommer hamna på någon av dessa:
YT Jeffsy
Canyon Spectral
Radon Slide
Bird Aeris 145
Airdrop Edit
Commencal Meta AM v4.2

Går så klart att räkna upp flera men de blir mera bling/botique och således mycket mycket dyrare (tänk minst dubbla din budget...)

Var i samma situation som dig. En hoj för stigcykling + massa lek. Köpte först en SC Bronson 150/150mm. Runt i Stockholmsskogarna och släpade med mig till utomlands osv. Fantastisk cykel men sålde och bytte till en SC 5010 i år med 130 (R)/140 (F) mm och den är faktiskt mer kul. Rappare, lättare men tål minst lika mycket smisk. Tyckte att bronson var marginellt segare och åt upp väldigt mycket av stigarna medans 5010 flyger över stigarna.

Tillbaka
Topp