XTR Trail-pedaler klickar ur hela tiden

Tsukuyomi

Ny medlem
Har haft ett par av dessa pedaler sedan 2014 och har aldrig lyckats ställa in dem så att de inte lossnar på helt löjliga tillfällen. Foten kan lossna uppåt när jag trampar, lossnar ofta vid minsta lilla stök. Lossnar varje gång man whippar (lärde mig göra Nac nac av misstag med dessa). Har dock aldrig gjort något åt saken mer än att skruva några klick till på inställningen. Men utan resultat. Nu fick jag tummen ur och sökte på symptomet och upptäckte att många haft samma problem. Dvs, pedalen är skit.

Har någon ett hack för att fixa till dessa? Vill inte kasta dem..

Hade samma strul med xt trail. Funkade fint i 6 år. Sen klickade dom ur löjligt lätt trots nya klossar. Allt löste sig dock med de svarta icke Multirelease klossarna. Multireleaseklossarna funkade alltså fint i 6 år, sen ville inte pedalen acceptera dom mer. Jajaa

Senast ändrad:
Har xt trail där ena (vänstra) pedalen börjat släppa okontrollerat med pedalskrap på smalben som resultat. Har nya klossar.
Kanske starta en stödgrupp?? ??

PD-M520 någon? Funkar, väger samma, aningen billigare.
Nya klossar SH51 150 kr.
Nya M520 pedaler inkl. SH51 klossar 250 kr
Alltså 50 kr per pedal, inte skitdyrt kan jag tycka.

Sixten Fors sa:
Nya klossar SH51 150 kr.
Ska du hålla på så kan vi lika gärna säga att alla ska köra biltemas wellgo. Vad är din poäng?

Tack för svaren. Jo jag har rätt klossar. De funkar utmärkt på andra pedaler dessutom. Problemet är isolerat till just dessa pedaler. Internet säger att problemen varit färre med XT Trail, men jag har vad jag har. Är inte XT ett nedköp i hållbarhet? Dessa har fått jäkligt mycket stryk utan gå sönder. Om jag måste byta så blir det till något med minst lika bra tålighet och helst lättare.

Men i första hand hoppades jag på något smart hack eller fix som ni har koll på :)

Senast ändrad:
skogsvakt sa:
Sixten Fors sa:
Nya klossar SH51 150 kr.
Ska du hålla på så kan vi lika gärna säga att alla ska köra biltemas wellgo. Vad är din poäng?
Poängen är att dyra och tunga pedaler inte är någon större uppgradering, speciellt om de funkar dåligt.
Gå lika bra med M520 eller Wellgo WAM-M19 300 gram för den delen som BiItema säljer för 350 kr, vilket för övrigt är ett bra pris även om man jämför med eBay-priser. Är det inte Wellgo som tillverkar "SPD"-pedalerna åt Ritchey, Xpedo, BBB m.fl.?

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
skogsvakt sa:
Sixten Fors sa:
Nya klossar SH51 150 kr.
Poängen är att dyra och tunga pedaler inte är någon större uppgradering, speciellt om de funkar dåligt.
Gå lika bra med M520 eller Wellgo WAM-M19 300 gram för den delen som BiItema säljer för 350 kr, vilket för övrigt är ett bra pris även om man jämför med eBay-priser. Är det inte Wellgo som tillverkar "SPD"-pedalerna åt Ritchey, Xpedo, BBB m.fl.?

+1

Tillbaka
Topp