[Byggtråd] KHS alite 4000, helstel 26:a

Stinkfisk

Aktiv medlem
Byggde en heldämpad fulkines i våras som jag tävlar på, men tänkte att det skulle vara skoj att variera med nåt stelare. Ville egentligen bygga med en stålram, typ genisis, soma, stanton eller kinesis men insåg att det kostar för mycket.

Hittade istället min kraschade khs (från 2001?) i farsans garage. Den är halvt av i kedjestaget men farsan har köpt fiberfix som ska få visa vad det går för. Som kuriosa kan jag nämna att khs'en ersatte min Parkpree Pro Image, som också den gick av i kedjestaget. Den hade dessvärre inget skivbromsfäste.

Lyckas jag laga den har jag resten. Typ. Dvs diverse skräp som ligger i lådor. Det jag saknade var en 26" gaffel. I garaget fanns dock en blå, oanvänd gaffel till en gammal balance från samma era. Men jag vägrar v-broms och lyckades köpa en begagnad stel on-one gaffel för skivbroms av en snäll herre på forumet.

Budgeten är satt till ungefär 300kr, så förvänta er inget mästerverk. Mer bilder kommer så småningom, håll till godo!

Bilagor

• IMG_3935.JPG
    IMG_3935.JPG
    424.6 KB · Besök: 184
  • IMG_3936.JPG
    IMG_3936.JPG
    333.7 KB · Besök: 109
  • IMG_3937.JPG
    IMG_3937.JPG
    229.8 KB · Besök: 111
  • IMG_3938.JPG
    IMG_3938.JPG
    315.6 KB · Besök: 108
Är det en spricka jag ser på bild nummer två, höger kedjestag, eller luras bilden?
Edit: Oj, läste dåligt, det stod ju i beskrivningen.

Senast ändrad:
Äntligen någon som lagar med FiberFix! Det här ser jag fram emot att läsa. Kanske finns det hopp för 1000-tals Canyon-ägare med utgången ramgaranti. ;)

PS. Till hösten blir jag en av dom, även om min ram ännu är hel *ta-i-trä*

Easton elite-grejer är inte fy skam de. Får hoppas du får till de snyggt med lappningen , gillar ju polerat ju :)

vad är de för grejer du har mer o slänga på? XT rakt igenom?

Ja, vi får hålla tummarna att fiberfix är så bra som reklamen säger.

Resten blir som sagt det som finns i lådan.
Singelklingafrån on-one?
Slx reglage, xt bakväxel, hopplösa att lufta formula r1 bromsar, raceface styre och styrstam, xt vevparti. Sen tänkte jag ge sadeln från 2001 en chans, minns inte märket dock.

Hinner inte bygga nåt just nu då vi är i fjälls och ska köra fjällturen imorn.

Senast ändrad:
Ja, vi får se hur det blir med den där singelklingan. Den är 30t tror jag, tjejen hade den en stund på sin hoj. Har en Race Face 38t som eventuellt åker på om den får plats.

Slängde på Fiberfix idag. Nu får det bära eller brista, bokstavligen. Fick den stela gaffeln på posten idag också, och passade på att sno styrlagret från en Manitou 4. Inte helt nytt med andra ord, men har aldrig förstått vitsen med att lägga tusenlappar på styrlager. Så länge det inte glappar är det väl skit samma om det rör sig en aning trögt. Men vad vet jag.

Kvällen har till viss del ägnats åt att finjustera formula r1-bromsen. Helt hopplöst att få det att gå helt fritt. Oket ändrar position när jag skruvar åt. Fy vilket skräp. Shimano är hästlängder lättare att ha å göra med.

Bilagor

• khs1.jpg
    khs1.jpg
    271.7 KB · Besök: 69
  • khs2.jpg
    khs2.jpg
    346.1 KB · Besök: 69
  • khs3.jpg
    khs3.jpg
    236.6 KB · Besök: 76
Då så, blev klar igår och har kört lite idag. Nöjd över att jag höll budgeten, inte lika nöjd med komforten. Det är viss skillnad på helstel 26" och heldämpad 29a. Studsade runt som en tok mest hela tiden. Fick nästan näsblod av minsta rot när gaffeln flyger upp helt oförlåtande. När bakhjulet träffar samma lilla rot tappar jag fästet och kraften blir mer uppåt än framåt. Svårt att förstå att man tävlande på motsvarande på nittiotalet. Men men, det får bli en dra-hund-och-cykelvagns-cykel =)

Lagningen verkar hålla iaf, trots åkande i trappor med 100kg cyklist.

Bilagor

• khs4.jpg
    khs4.jpg
    432.4 KB · Besök: 113
Senast ändrad:
Stinkfisk sa:
Då så, blev klar igår och har kört lite idag. Nöjd över att jag höll budgeten, inte lika nöjd med komforten. Det är viss skillnad på helstel 26" och heldämpad 29a. Studsade runt som en tok mest hela tiden. Fick nästan näsblod av minsta rot när gaffeln flyger upp helt oförlåtande. När bakhjulet träffar samma lilla rot tappar jag fästet och kraften blir mer uppåt än framåt. Svårt att förstå att man tävlande på motsvarande på nittiotalet. Men men, det får bli en dra-hund-och-cykelvagns-cykel =)

Lagningen verkar hålla iaf, trots åkande i trappor med 100kg cyklist.

FiberFix FTW! Bra jobbat!

Kul tråd, jag har själv en KHS Alite 4000 17" årsmodell 2001. Kan instämma i komfortomdömet men den är kvick på grusväg och i uppförsbackarna.

Tillbaka
Topp