RR Tärnaby - Mo i Rana - Hattfjelldal 305km/3600hm

ujja

Aktiv medlem
Startade vid 6 tiden från Tärnaby, det hade varit lite risigt väder tidigare i veckan men den här morgonen var det vindstilla och solsken, kanske lite kyligt i skuggan ca 5 grader så det var arm/knävärmare/väst på och en reservregnjacka i bagaget, hade laddat en liten ramväska med snickers också då det är ganska långt mellan bebyggelsen häruppe.

IMG_6695.JPG

Rullade E12 uppåt mot gränsen i nästan ingen trafik, förbi Hemavan och upp till Umasjö där vattnet låg alldeles spegelblankt.

FullSizeRender8.jpg

Passerade riksgränsen

FullSizeRender7.jpg

Lite längre in i Norge, man ser Oxtindarna långt borta i mitten av bilden

FullSizeRender13.jpg

Mysiga vyer, det som är så fint i Norge är alla mindre gårdar som är i bruk, stor skillnad mot Sverige

FullSizeRender14.jpg

Jag skippade tunneln under Umskalet och cyklade över fjället på den gamla vägen som är stängd för biltrafik.
Sedan var det nästan 2 mil nerför till Mo i Rana där jag svängde av till E6 mot Korgen, det blev rundans sämsta sträcka på ca 4 mil, väldigt smal väg och mycket trafik. Den var under ombyggnad så kanske det blir bättre väggren efter det. Men bilisterna visade bra hänsyn och höll bra avstånd.

När jag kom fram till Korgen var jag halvvägs och det var dags för ett korv och kaffestopp.
IMG_6713.JPG

Sedan började rundans absolut bästa sträcka, jag svängde av E6 och in på en mindre väg som hela tiden slingrade sig uppåt eller nedåt och med otroligt fin natur.

FullSizeRender10.jpg

FullSizeRender9.jpg

Forsar

FullSizeRender16.jpg

Böljande vägar

FullSizeRender6.jpg

Rössvattnet, Norges andra största insjö

FullSizeRender12.jpg

Fjälltoppar

Vägen gick sedan utför sista biten ned till Hattfjelldal, där gjorde jag misstaget att inte stanna för mat, jag trodde att vägen skulle vara ganska platt men det visade sig att det först var 10 km uppför och sedan upp och ner hela tiden, där nånstans bonkade jag och fick gå på lillklingan vid minsta motlut, det blev därför inte så mycket bilder men här är en på Hattfjell iaf.
FullSizeRender11.jpg

Det kändes som en evighet innan jag kom till gränsen och sedan var det som tur är nerför till Joesjö och där finns en affär och en litet matställe, butiken hade stängt för kvällen men restaurangen var öppen, lite komiskt blev det då det endast satt två pers därinne och dom kände jag hemifrån så det blev sällskap under tiden jag klämde en cola och dajmtårta. Sedan var det bara att cykla de 4 sista milen tillbaka till Tärnaby med pigga ben.

Det var en härlig tur speciellt vägen mellan Korgen och Hattfjelldal som var otroligt fin, kan rekommenderas, lite synd att man måste ta E6an några mil bara.

Gött att det blev av, du verkar ju ha fått en riktigt fin tur på en riktigt fin dag! Det är ju inte utan att man saknar sina gamla hemtrakter, fin RR!

Tillbaka
Topp