Eldriven mountainbike är sällan tillåten att använda där den är tänkt att användas. Vad gäller?

Eldriven mountainbike är sällan tillåten att använda där den är tänkt att användas. Vad gäller?
Jag är förmodligen dum i huvudet men tycker att den här tråden har varit mer givande än andra på ämnet. Självklart pajkastning och annat men nånstans har det ändå krupit fram lite bra och dåligt åt alla håll. Förståelsen för hur det man gör påverkar andra är det mest väsentliga. För mig har det blivit uppenbart att el-mtb inte är helt förbjudet och att man verkligen skulle tjäna på att organisera sig och köra med tillstånd och kanske vassare åkdon. Det finns en marknad men den konkurrerar mer med fossildrivet än med vanliga cyklar. Det viktigaste är att inte riskera allemansrätten i form av inskränkningar och ansvaret vilar tungt på alla skogscyklister med eller utan hjälpmotor. Värdera vår rätt, ta den inte bara.

fhansson925 sa:
Loftberg sa:
Jag fattar inte vad folk cyklar för typ av skog när man ledigt pratar om hastigheter kring 25-30 km/h? Jag är inte jättelångsam, men det antalet stigar jag snittar 30 knyck på, är bra jäklarns lätträknade...

Menar du vanlig cykel så är det inte så ofta man kommer upp i de hastigheterna nej..
Oavsett cykel, 25-30 km/h? Njae......
DSC_1619.JPG

GuessWho sa:
fhansson925 sa:
På asfalt/grusväg däremot kan man lika gärna köra i 25 km/h som 30 km/h från A till B.

Om jag fritt tolkar det till
"På asfalt finns det aldrig anledning att köra fortare än 25km/h"

Så tror jag att det finns många som inte håller med dig.
Kolla med de som cyklar racer.
Eller kör bil eller andra motorfordon.

Jämför man äpplen med päron så.. hur ofta cyklar man MOUNTAINBIKE på asfalterade vägar? Troligtvis bara för att transportera sig för att ta sig vidare i skogen och då spelar det inte så stor roll är det jag menar. Där lägger man i ett lågt assistansläge och trampar med benkraft i 25 km/h för att spara batteriet. I skogen däremot vill man ha KUL och bra FLYT och vi har redan konstaterat att snabbare än 30 km/h är svårt att köra i skogen. 25km/h däremot kommer man upp i ibland och då slår i "taket" så att motorn bromsar.

Elkie sa:
Oavsett cykel, 25-30 km/h? Njae......

Nej, men detta kan man nog studsa över i 20 km/h (eller snarare 15 km/h kanske..) på "trail" eller till och med "eco" läget? Men enligt somliga i denna tråd kan man köra konstant 50 km/h med en chippad cykel överallt. Haha..

Edit: En vanlig runda brukar jag ligga mellan 15-30 km/h men de ställen man kommer upp i 30 km/h är som sagt få..

Senast ändrad:
Hasse#7 sa:
Jag är förmodligen dum i huvudet men tycker att den här tråden har varit mer givande än andra på ämnet. Självklart pajkastning och annat men nånstans har det ändå krupit fram lite bra och dåligt åt alla håll. Förståelsen för hur det man gör påverkar andra är det mest väsentliga. För mig har det blivit uppenbart att el-mtb inte är helt förbjudet och att man verkligen skulle tjäna på att organisera sig och köra med tillstånd och kanske vassare åkdon. Det finns en marknad men den konkurrerar mer med fossildrivet än med vanliga cyklar. Det viktigaste är att inte riskera allemansrätten i form av inskränkningar och ansvaret vilar tungt på alla skogscyklister med eller utan hjälpmotor. Värdera vår rätt, ta den inte bara.

Jag tror, och hoppas, att elcyklar kommer att ställa högre krav på de som skapar leder, parker etc att verkligen vara tydliga med vad som gäller för att inte skapa missförstånd. Eftersom det är en så ny företeelse att cykla med elcyklar i skogen så slår moralpaniken till och myndigheter mfl har blivit överrumplade att bestämma om något de inte har en aning om. I Norge har man kommit till insikt och ändrat reglerna för att tillåta elcyklar precis som vanliga cyklar. Kanske mestadels för att de används i jakt och liknande som ett miljövänligt alternativ till bil och motorcykel men också för att det helt enkelt inte finns så mycket att oroa sig för.

Håller också med att denna tråden har visat att det finns trångsynta och inskränkta personer i alla kategorier oavsett åkfordon..

fhansson925 sa:
Jag tror, och hoppas, att elcyklar kommer att ställa högre krav på de som skapar leder, parker etc att verkligen vara tydliga med vad som gäller för att inte skapa missförstånd.
Det hampas jag oxå. Det vore ju synd om folk köpt cyklelliknande tingestar för stora pengar och inte har någonstans att använda dem utan att orsaka konflikt. För elMTB är ju den sektor inom cyklisten som växel snabbast (eller snarare att vanliga MTB är den sektor som är dödast, näst fatbike). Så planerade leder och parker för dessa cykelliknande tingestar borde vara av hög prioritet.

fhansson925 sa:
Jag tror, och hoppas, att elcyklar kommer att ställa högre krav på de som skapar leder, parker etc att verkligen vara tydliga med vad som gäller för att inte skapa missförstånd.

emmer sa:
Det hampas jag oxå. Det vore ju synd om folk köpt cyklelliknande tingestar för stora pengar och inte har någonstans att använda dem utan att orsaka konflikt. För elMTB är ju den sektor inom cyklisten som växel snabbast (eller snarare att vanliga MTB är den sektor som är dödast, näst fatbike). Så planerade leder och parker för dessa cykelliknande tingestar borde vara av hög prioritet.

Emmers inlägg måste vara ett av det konstigare inläggen i tråden.
Förmodligen är det fullt av ironi?, men även då är det jättekonstigt. Jättekonstigt!
...
Nästan lika konstigt som inlägget som det svarades på.
Det inlägget liknade för övrigt tidigare länk...

Fast ska jag vara ärlig så vore det bra om någon gör leder och parker med tydliga regler så att alla vet vad som gäller där.

Senast ändrad:
fhansson925 sa:
25km/h däremot kommer man upp i ibland och då slår i "taket" så att motorn bromsar.
Ja, och lösningen är fortfarande att gör så motorn inte bromsar någonsin. Inte öka gränsen där den börjar bromsa.
Fast det duger ju uppenbarligen inte. Precis på samma sätt som 30 km/h mopeder aldrig dög utan kidsen var "tvungna" att öka hastigheten. Vilket så klart ledde till mopedförbud på de allra flesta platser där det inte behövdes innan.

Visst, en eMTB är långt ifrån en moped. Men det är inte storleken och vikten som spelar mest roll utan hastigheten. Hur lång tid tror ni det kommer gå innan varje unge på gården har en eMTB som dom drar fram med trimmat i 40-50 km/h medans boende svär efter dom och skriker efter ett förbud för cyklar?
Och detsamma kommer ske i skogen när Jan och Elsa får nys om fenomenet. Det är inte mig ni skall övertyga, det är samhället.
Jag har aldrig själv fått skäll av någon i skogen, varken när jag cyklat eller terrängkört på riktigt.

Cadde sa:
fhansson925 sa:
25km/h däremot kommer man upp i ibland och då slår i "taket" så att motorn bromsar.
Ja, och lösningen är fortfarande att gör så motorn inte bromsar någonsin. Inte öka gränsen där den börjar bromsa.
Fast det duger ju uppenbarligen inte. Precis på samma sätt som 30 km/h mopeder aldrig dög utan kidsen var "tvungna" att öka hastigheten. Vilket så klart ledde till mopedförbud på de allra flesta platser där det inte behövdes innan.

Visst, en eMTB är långt ifrån en moped. Men det är inte storleken och vikten som spelar mest roll utan hastigheten. Hur lång tid tror ni det kommer gå innan varje unge på gården har en eMTB som dom drar fram med trimmat i 40-50 km/h medans boende svär efter dom och skriker efter ett förbud för cyklar?
Och detsamma kommer ske i skogen när Jan och Elsa får nys om fenomenet. Det är inte mig ni skall övertyga, det är samhället.
Jag har aldrig själv fått skäll av någon i skogen, varken när jag cyklat eller terrängkört på riktigt.

+1.

Finns det små barncyklar av e-modell?
Jag tänker mig här en 4-åring i 25 blås på innergården runt lekparken mellan hyreshusen medan farsan sitter på balkongen med nya frun och dricker en latte 4 våningar upp :)

fhansson925 sa:
GuessWho sa:
fhansson925 sa:
På asfalt/grusväg däremot kan man lika gärna köra i 25 km/h som 30 km/h från A till B.

Om jag fritt tolkar det till
"På asfalt finns det aldrig anledning att köra fortare än 25km/h"

Så tror jag att det finns många som inte håller med dig.
Kolla med de som cyklar racer.
Eller kör bil eller andra motorfordon.

Jämför man äpplen med päron så.. hur ofta cyklar man MOUNTAINBIKE på asfalterade vägar? Troligtvis bara för att transportera sig för att ta sig vidare i skogen och då spelar det inte så stor roll är det jag menar. Där lägger man i ett lågt assistansläge och trampar med benkraft i 25 km/h för att spara batteriet. I skogen däremot vill man ha KUL och bra FLYT och vi har redan konstaterat att snabbare än 30 km/h är svårt att köra i skogen. 25km/h däremot kommer man upp i ibland och då slår i "taket" så att motorn bromsar.

Det varierar från person till person. Jag ser inga problem med taket på 25 för min del. Skulle det gå över då är det på en nedslutning (är man ens på Stig länge?)och då spelar det ingen roll, när det går uppför sen så är det vara o rulla så att hastigheten sänks till 23-24 så slipper man ”segsåsen” typ. Kör Bosch själv. Tycker faktiskt inte det är så segt som folk skriver. Visst vill man hålla 30 både upp o ner i öppen Stig är det nog tyngre än med vanlig mtb. Bara att köpa läget

Senast ändrad:
Cadde sa:
fhansson925 sa:

Men du förstår inte vad jag menar tror jag.. Rent tekniskt så behövs ingen mekanisk frikoppling när det finns assistanskraft att tillgå som tar bort motståndet i motorn. Ett sätt skulle vara att programmera om så att över 25 ges ingen extra hjälp mer än att motståndet försvinner på elektrisk väg. Men det riktiga problemet kvarstår ändå och det handlar om flytet och hur kul det är. Så länge det finns chippade democyklar att prova sida vid sida samt chip att beställa på nätet så kommer folk att göra det för att det blir roligare så. Därför skulle en höjning till 30 km/h göra så att betydligt färre ansåg det lönt att välja den olagliga vägen. Förutsatt att man kör i skogen då...

fhansson925 sa:
Cadde sa:
fhansson925 sa:

Men du förstår inte vad jag menar tror jag.. Rent tekniskt så behövs ingen mekanisk frikoppling när det finns assistanskraft att tillgå som tar bort motståndet i motorn. Ett sätt skulle vara att programmera om så att över 25 ges ingen extra hjälp mer än att motståndet försvinner på elektrisk väg. Men det riktiga problemet kvarstår ändå och det handlar om flytet och hur kul det är. Så länge det finns chippade democyklar att prova sida vid sida samt chip att beställa på nätet så kommer folk att göra det för att det blir roligare så. Därför skulle en höjning till 30 km/h göra så att betydligt färre ansåg det lönt att välja den olagliga vägen. Förutsatt att man kör i skogen då...

Faktiskt! I högre hastigheter är eco läget såpass svag att den motsvarar att cykla en vanlig mtb. Det vore skönt om bara det läget gick till över 25. de som klagar på att an inte får motion på en emtb har inte trampat över 25 på en Bosch motor;)

fhansson925 sa:

Jo jag har tänkt på det med. Att om motorn bara får "tomgångskraft" så segar den inte emot som en generator. Det var ju en av anledningarna till att jag frikopplade gamla generatorer för ljus framåt långt bak i tiden. Det var ju segare att trampa och månljuset räckte gott när det var mörkt. Men jag förstår inte varför man skall dra på batteriet när det är en rolig sträcka? Om det är planmark och du åker snabbare än 25 så är det ju för att det är kul eller? En frikoppling sparar således på batteriet.

Och vad det gäller 30 km/h som en allmän accepterad gräns så håller jag helt enkelt inte med i ditt antagande. Så länge det finns mer kraft att hämta så kommer folk att hämta den kraften. Precis som en muskelbyggare ofta är frestad av att ta anabola för att komma fram till sina mål snabbare. Fast med anabola, precis som med terrängkörning, är risken att man råkar illa ut både lagligt, socialt och fysiskt.
Det ligger inte till så hos eMTB riktigt ännu. Folk kan trimma bäst dom vill för det finns ju ingen som direkt kan veta skillnaden ännu. Och det slutar bara med ett eMTB förbud för alla istället för att folk faktiskt håller sig till den gränsen som är satt i dagsläget.

Det finns således bara ETT problem som jag kan hålla med om. Att efter 25 så blir eMTB åkare "straffade" av motorn istället. Och det är det enda jag kan hålla med om som behöver fixas. Och det är lätt fixat rent mekaniskt, men det har inte gjorts för de eMTB som finns på marknaden är inte riktade till svenskar. Utan till Europeer som alltid kommer använda motorn till sin max kapacitet om de vågar. Dvs, 50 knyck som sällan går att uppnå och således inga problem med segt tramp.

Blir mer skeptisk till eMTB när jag läser fhansson925 sina inlägg. Jag tvivlar på att mtb cyklister generellt har en fördel av att det kommer fler cyklister på elcyklar som cyklar klart snabbare än man gör på vanliga cyklar och som inte ens kommer hålla sig till reglerna.

görveln sa:
Blir mer skeptisk till eMTB när jag läser fhansson925 sina inlägg. Jag tvivlar på att mtb cyklister generellt har en fördel av att det kommer fler cyklister på elcyklar som cyklar klart snabbare än man gör på vanliga cyklar och som inte ens kommer hålla sig till reglerna.

Undrar hur det funkar i Norge, där elcyklar är tillåtna i naturen.

Cadde sa:
fhansson925 sa:

Jo jag har tänkt på det med. Att om motorn bara får "tomgångskraft" så segar den inte emot som en generator. Det var ju en av anledningarna till att jag frikopplade gamla generatorer för ljus framåt långt bak i tiden. Det var ju segare att trampa och månljuset räckte gott när det var mörkt. Men jag förstår inte varför man skall dra på batteriet när det är en rolig sträcka? Om det är planmark och du åker snabbare än 25 så är det ju för att det är kul eller? En frikoppling sparar således på batteriet.

Och vad det gäller 30 km/h som en allmän accepterad gräns så håller jag helt enkelt inte med i ditt antagande. Så länge det finns mer kraft att hämta så kommer folk att hämta den kraften. Precis som en muskelbyggare ofta är frestad av att ta anabola för att komma fram till sina mål snabbare. Fast med anabola, precis som med terrängkörning, är risken att man råkar illa ut både lagligt, socialt och fysiskt.
Det ligger inte till så hos eMTB riktigt ännu. Folk kan trimma bäst dom vill för det finns ju ingen som direkt kan veta skillnaden ännu. Och det slutar bara med ett eMTB förbud för alla istället för att folk faktiskt håller sig till den gränsen som är satt i dagsläget.

Det finns således bara ETT problem som jag kan hålla med om. Att efter 25 så blir eMTB åkare "straffade" av motorn istället. Och det är det enda jag kan hålla med om som behöver fixas. Och det är lätt fixat rent mekaniskt, men det har inte gjorts för de eMTB som finns på marknaden är inte riktade till svenskar. Utan till Europeer som alltid kommer använda motorn till sin max kapacitet om de vågar. Dvs, 50 knyck som sällan går att uppnå och således inga problem med segt tramp.

Enligt reglerna får motorn inte ge någon hjälp över 25 men det är ju en tolkningsfråga. Fast man gör ju inget åt effekten eller assistansläget om den chippas utan bara flytet i åkningen som förbättras och man kan hålla en jämnare medelhastighet utan att bli bromsad. Visst kanske olycksrisken ökar men jag anser ändå att det är sunt förnuft som gäller. Du verkar mer övertygad än mig att folk inte kan hantera den "enorma" effekten på 250 Watt och skogen kommer att förvandlas till ett slagfält med skadade personer. Det krävs ju ändå betydande egen kraft för att få upp en elcykel i över 40 km/h även om den är chippad. Går man ner i assistansläge så planar kraften ur betydligt tidigare.

Ett slagfält med skadad natur är nog en mer korrekt formulering.

Hasse#7 sa:
Det är det vad jag hittills har sett orsakat av vanlig mtb åkande. Seröst, finns det någon fakta eller undersökning/studie/analys om emtb i naturen? Troligtviss inte, sannolikt pga det är inte en enduro mc såsom många intalar sig själva att det är. Vad jag hittills har läst så verkar inte ens NVV tro det heller utan har ”vinklat” till att det är motorfordon osv.

Åter den där hord av skenande emtb.

JTF sa:
görveln sa:

Undrar hur det funkar i Norge, där elcyklar är tillåtna i naturen.

Det var bara några månader sedan de blev tillåtna och det är väl idag inte så väldigt många som har eMTB så det har nog inte hänt så mycket ännu.

Det finns ju dock samma konflikter mellan cyklande och andra i Norge som i Sverige.

görveln sa:
Det finns ju dock samma konflikter mellan cyklande och andra i Norge som i Sverige.

Tur att dom har en sån glad sång i språket så man inte blir livrädd om dom börjar skälla på en, utan man behöver bara le och resonera glatt tillbaka. :-)

Senast ändrad:
Johncon sa:
Hasse#7 sa:
Det är det vad jag hittills har sett orsakat av vanlig mtb åkande. Seröst, finns det någon fakta eller undersökning/studie/analys om emtb i naturen? Troligtviss inte, sannolikt pga det är inte en enduro mc såsom många intalar sig själva att det är. Vad jag hittills har läst så verkar inte ens NVV tro det heller utan har ”vinklat” till att det är motorfordon osv.

Ni är några stycken som behöver träna på er läsförståelse. Då menar jag inte att ni inte kan men att ni genar vilket försämrar er möjlighet att argumentera i sakframställan. Jag pekar bara på var oron troligen ligger, inte att det säkert är sant eller ännu mer påståenden inläst.

Hasse#7 sa:
Johncon sa:
Hasse#7 sa:

Ni är några stycken som behöver träna på er läsförståelse. Då menar jag inte att ni inte kan men att ni genar vilket försämrar er möjlighet att argumentera i sakframställan. Jag pekar bara på var oron troligen ligger, inte att det säkert är sant eller ännu mer påståenden inläst.

Kunde ha varit mer tydlig ;)
På tal om oro. Så visst jag förstår och delar den. Men det får inte ligga till grund för exkludering, förbud, hat.. Utan saklig fakta, dokumentation och analyser. Dessa lyser med sin frånvaro. Jag uppfattar att det finns en gargong med huvudsak fördomar och oförståelse som florerar.

Senast ändrad:
Varför säger du bara inte "ni förståååååååår inte" istället. För så fort man säger något man vet om eMTB så förstååååååår man inte.

Att många ännu inte har provat e-mtb (vilket verkar vara huvudmotargumentet när e-mtb-förespråkarna hamnar i trångmål) kan ju bero på att de respekterar vad NVV säger i frågan. Alt inte vill investera en massa pengar i nåt som ligger i en gråzon och kanske är helt värdelös (=förbjuden) om nåt/några år. Alt tycker att vanlig mtb är riktigt kul som det är, eller helt enkelt vill ha motion utan en massa assistans.

JTF sa:
Hasse#7 sa:

Gammalt problem, finns redan -> https://happyride.se/forum/read.php/1/2122668
En sån där tråd blir jag helt mörkrädd av. Det är ju helt barockt att anse att allemansrätten skulle stå över markägarens rätt att bruka sin mark, att t.o.m. anse att markägaren ska röja undan grenar och kvistar efter avverkning... Som tur var fanns några vettiga inlägg i tråden i riktningen att samråda och prata med markägaren och erbjuda sig hjälpa till...

Intressant att läsa vad Yonna skriver i sin tråd om elcykel-situationen i Nederländerna. Precis det många i denna tråd oroar sig för, är redan verklighet där. Totalt oansvarig framfart, sönderkörd terräng, ovana cyklister som inte klarar av fordonet, ökade konflikter mellan allmänhet/vandrare och cyklister, osv.
Men här i Sverige behöver vi tydligen inte oroa oss enligt vissa...

ooms sa:
att t.o.m. anse att markägaren ska röja undan grenar och kvistar efter avverkning...

Nu har jag inte läst den aktuella tråden men vad är det för konstigt med det om det gäller på stigar?

ooms sa:
Intressant att läsa vad Yonna skriver i sin tråd om elcykel-situationen i Nederländerna. Precis det många i denna tråd oroar sig för, är redan verklighet där. Totalt oansvarig framfart, sönderkörd terräng, ovana cyklister som inte klarar av fordonet, ökade konflikter mellan allmänhet/vandrare och cyklister, osv.

Yonna och du har givetvis rätt i era farhågor, men akta er för att säga det. Diabetesgerillan kommer att äta er levande - de har ju redan börjat bilda syndikat....

Bilagor

• 2012125732127180_sbig.jpg
    2012125732127180_sbig.jpg
    30.8 KB · Besök: 40
Bengt-re sa:
ooms sa:

Yonna och du har givetvis rätt i era farhågor, men akta er för att säga det. Diabetesgerillan kommer att äta er levande - de har ju redan börjat bilda syndikat....

Diabetesgerillan? Skärp dej...

Det här gör mig allt mer säker på att elcykel är framtiden, även i skogen! Folk överallt, även i Holland, vill ju ha elhjälpen.

Det ni ser mina kära vänner är framtiden som kommer och det bästa vi kan göra är att hantera den konstruktivt, man kan inte backa utvecklingen.

Ang. Yonnas inlägg:
- Hellre en dement gubbjävel på en elcykel än en bakom en ratt. Ett steg åt rätt håll.
- Kanske inte skulle ha 4kw maskiner utan krav på körkort (fast det kanske man hade i Holland?)
- Kör man fett snabbt i skogen utan hjälm eller kunskap är det ett hårt självreglerande system med svåra skador för en förare. I skogen är sannolikheten att skada andra mycket lägre än i bostadsområdet så en viss förbättring där, även om det inte är särskilt bra såklart.

ooms sa:
JTF sa:
Hasse#7 sa:

Gammalt problem, finns redan -> https://happyride.se/forum/read.php/1/2122668
En sån där tråd blir jag helt mörkrädd av. Det är ju helt barockt att anse att allemansrätten skulle stå över markägarens rätt att bruka sin mark, att t.o.m. anse att markägaren ska röja undan grenar och kvistar efter avverkning... Som tur var fanns några vettiga inlägg i tråden i riktningen att samråda och prata med markägaren och erbjuda sig hjälpa till...

Nu har jag läst början på tråden och jag blir mest mörkrädd av din tolkning av tråden. Folk diskuterar ju sakligt vad skogsägaren har för ansvar och de har ju tydligen ansvaret att hålla stigar öppna.

Emtb hjälper ju också till att hålla stigarna öppna från sly och skit.

JTF sa:
Emtb hjälper ju också till att hålla stigarna öppna från sly och skit.

Som att köra med en röjsåg då.

F.ö är det snudd på humoristiskt att se vissa e-vurmare frenetiskt gräva sin egen grop genom att glatt bekräfta det deras belackare befarar - att gott alltid kan bli godare med lite mer ketchup.

Bosch har säkert en e-röjsåg i sortimentet också =)

dr-m sa:
- Kanske inte skulle ha 4kw maskiner utan krav på körkort (fast det kanske man hade i Holland?)
Jo, de behöver körkort, de har också hjälmplikt. Moped II har ingen hjälmplikt :)

Yonna sa:
dr-m sa:
Jo, de behöver körkort, de har också hjälmplikt. Moped II har ingen hjälmplikt :)
Ok vad bra ;) Och en moped klass 2 (ska) ju gå som en cykel, 25km/h, så jag tycker det låter rimligt att inte tvinga på folk hjälm där.
Ett annat problem som e-cyklarna för med sig är batteriåtgången vid t.ex pendling. 3-500ggr laddningar är ingenting i sammanhanget om man pendlar längre sträcka. Även om batterier är skitdyra så produceras massa avfall om man byter ofta.
Tyvärr är dessa batterier underdimensionerade och har ett hårt liv, mkt hårdare än t.ex tesla batterier. Det är därför Tesla vågar lämna 8 års garanti på sina batteripack.
Litiumbatterier räcker 3-4 ggr fler cykler bara genom att man inte laddar dom fullt upp och fullt ur, utan håller sig mellan 20-80% laddning och skaffar en extra laddare på jobbet. Det är nog få som vet detta ännu tyvärr och tillverkarna säljer sällan särskilt stora batterier eller laddare som inte laddar 100%. De borde paketera långtidsbatterier+laddare som ljuger om sin maxkapacitet och reserverar lite i toppen som oanvänt. Dessa skulle vara mycket miljövänligare.

Det enda jag inte förstår med detta forum är hur så många som inte är ett dugg intresserad av elcyklar har så mycket argument emot dem? Det finns väl mycket som jag inte gillar också men då låter jag det bara vara. Vill man cykla vanligt så är väl det helt okej också, jag har själv 3 olika cyklar och att en elcykel ska ersätta alla andra cyklar har ingen påstått.

Live well and prosper..

fhansson925 sa:
Det enda jag inte förstår med detta forum är hur så många som inte är ett dugg intresserad av elcyklar har så mycket argument emot dem? Det finns väl mycket som jag inte gillar också men då låter jag det bara vara. Vill man cykla vanligt så är väl det helt okej också, jag har själv 3 olika cyklar och att en elcykel ska ersätta alla andra cyklar har ingen påstått.

Live well and prosper..

För att många som inte är intresserade av elcyklar ändå är intresserade av allemansrättens bevarande.

fhansson925 sa:

Live well and prosper..

Det visar bara att du inte alls fattar vad problemet är och vad diskussionen gäller.

fhansson925 sa:

Live well and prosper..

Du menar alltså att du inte har förstått ett enda motargument?

ceel sa:
För att många som inte är intresserade av elcyklar ändå är intresserade av allemansrättens bevarande.

Men vanliga cyklar är ju redan inkluderade i allemansrätten så varför skulle de påverkas av elcyklar? Ingen har kunnat förklarat detta mer än att elcyklar är förbjudet, förstör skogen bla bla .. Vad har det med vanliga cyklar att göra?

Ted_B sa:
Det visar bara att du inte alls fattar vad problemet är och vad diskussionen gäller.

Nej, faktiskt inte. Nu ska jag ut och ta en tur på elcykeln i skogen och jag kommer inte att träffa någon annan och jag kommer inte förstöra någonting så vad som är problemet kan jag inte förstå. Igår var jag ner till badplatsen och det låg jävla McDonalds pappershelvete slängda bredvid soptunnan. Bråka på dem istället..

Tillbaka
Topp