fhansson925 sa:
Men du förstår inte vad jag menar tror jag.. Rent tekniskt så behövs ingen mekanisk frikoppling när det finns assistanskraft att tillgå som tar bort motståndet i motorn. Ett sätt skulle vara att programmera om så att över 25 ges ingen extra hjälp mer än att motståndet försvinner på elektrisk väg. Men det riktiga problemet kvarstår ändå och det handlar om flytet och hur kul det är. Så länge det finns chippade democyklar att prova sida vid sida samt chip att beställa på nätet så kommer folk att göra det för att det blir roligare så. Därför skulle en höjning till 30 km/h göra så att betydligt färre ansåg det lönt att välja den olagliga vägen. Förutsatt att man kör i skogen då...
Jo jag har tänkt på det med. Att om motorn bara får "tomgångskraft" så segar den inte emot som en generator. Det var ju en av anledningarna till att jag frikopplade gamla generatorer för ljus framåt långt bak i tiden. Det var ju segare att trampa och månljuset räckte gott när det var mörkt. Men jag förstår inte varför man skall dra på batteriet när det är en rolig sträcka? Om det är planmark och du åker snabbare än 25 så är det ju för att det är kul eller? En frikoppling sparar således på batteriet.
Och vad det gäller 30 km/h som en allmän accepterad gräns så håller jag helt enkelt inte med i ditt antagande. Så länge det finns mer kraft att hämta så kommer folk att hämta den kraften. Precis som en muskelbyggare ofta är frestad av att ta anabola för att komma fram till sina mål snabbare. Fast med anabola, precis som med terrängkörning, är risken att man råkar illa ut både lagligt, socialt och fysiskt.
Det ligger inte till så hos eMTB riktigt ännu. Folk kan trimma bäst dom vill för det finns ju ingen som direkt kan veta skillnaden ännu. Och det slutar bara med ett eMTB förbud för alla istället för att folk faktiskt håller sig till den gränsen som är satt i dagsläget.
Det finns således bara ETT problem som jag kan hålla med om. Att efter 25 så blir eMTB åkare "straffade" av motorn istället. Och det är det enda jag kan hålla med om som behöver fixas. Och det är lätt fixat rent mekaniskt, men det har inte gjorts för de eMTB som finns på marknaden är inte riktade till svenskar. Utan till Europeer som alltid kommer använda motorn till sin max kapacitet om de vågar. Dvs, 50 knyck som sällan går att uppnå och således inga problem med segt tramp.