Söker en bra hardtail mountainbike för trail (10 000kr budget)
Som titeln säger söker jag en riktigt bra hardtail att ha för skogskörning. Har just blivit biten av Mtb-flugan och nu vill jag utmana mig själv med att köra aggresivare och lära mig hoppa. Detta ska bli min första ordentliga mountainbike. Har haft en sketen Peak Cycle Mt Macedon (29") från 2013 men har stött så många problem med den att den nu måste bytas ut. Letar en cykel jag kan ha i många år framöver. Detta är mina krav:
- Minst 100mm travel på dämparna
- Rockshox luftdämpare. Gillar inte fjäder som på min gamla cykel.
- 27,5 tums däck, medium ram (är 170cm lång). 29 tum är för klmupigt och svårmanövrerat.
- Känt märke, ska vara lätt att få tag på reservdelar såsom växelöra och andra delar specifikt till just denna cykeln i framtiden)
- Tålig ram och konstruktion. Jag vill kunna köra aggresivt och lära mig hoppa utan att något pajar. Behöver inte en dirt jump bike utan snarare en crossover mellan dirt och mountainbike. Ska funka uppför och nerför. En bra stabil all-rounder med andra ord.
- Shimano växlar. Gärna Deore men Alivio eller Acera funkar också.
- Får inte vara XC. Ramen MÅSTE tåla misshandel.
- 10 000 budget. Cykeln kan vara på rea eller normalpris, viktigt är bara att budgeten inte överstigs.
Kan nämna att jag köpte Scott Aspect 710 på Team Sportia igår och lämnade tillbaka den samma dag. Geometrin gjorde att den var näst intill omöjlig att styra i luften. Kroppsställningen var väldigt framåtlutad och race-ig. Söker en aggresivare geometri för hopp och all annan körning.
Tacksam för svar
Har redan hittat vad jag tror är en passande cykel. Är redan ganska låst på denna eftersom den uppfyller alla krav. Det enda jag undrar är om den tål min aggresiva körning och stegvis större hopp. Finns inte hos återförsäljarna riktigt än.
"Kona Blast 2018" Borde kosta cirkus 9500kr i Europa.
http://www.konaworld.com/blast.cfm
PS. Cykeln får inte vara ful. Vill inte gråta när jag ser den :)
- Minst 100mm travel på dämparna
- Rockshox luftdämpare. Gillar inte fjäder som på min gamla cykel.
- 27,5 tums däck, medium ram (är 170cm lång). 29 tum är för klmupigt och svårmanövrerat.
- Känt märke, ska vara lätt att få tag på reservdelar såsom växelöra och andra delar specifikt till just denna cykeln i framtiden)
- Tålig ram och konstruktion. Jag vill kunna köra aggresivt och lära mig hoppa utan att något pajar. Behöver inte en dirt jump bike utan snarare en crossover mellan dirt och mountainbike. Ska funka uppför och nerför. En bra stabil all-rounder med andra ord.
- Shimano växlar. Gärna Deore men Alivio eller Acera funkar också.
- Får inte vara XC. Ramen MÅSTE tåla misshandel.
- 10 000 budget. Cykeln kan vara på rea eller normalpris, viktigt är bara att budgeten inte överstigs.
Kan nämna att jag köpte Scott Aspect 710 på Team Sportia igår och lämnade tillbaka den samma dag. Geometrin gjorde att den var näst intill omöjlig att styra i luften. Kroppsställningen var väldigt framåtlutad och race-ig. Söker en aggresivare geometri för hopp och all annan körning.
Tacksam för svar
Har redan hittat vad jag tror är en passande cykel. Är redan ganska låst på denna eftersom den uppfyller alla krav. Det enda jag undrar är om den tål min aggresiva körning och stegvis större hopp. Finns inte hos återförsäljarna riktigt än.
"Kona Blast 2018" Borde kosta cirkus 9500kr i Europa.
http://www.konaworld.com/blast.cfm
PS. Cykeln får inte vara ful. Vill inte gråta när jag ser den :)
Senast ändrad: