Söker en bra hardtail mountainbike för trail (10 000kr budget)

jis330

Ny medlem
Som titeln säger söker jag en riktigt bra hardtail att ha för skogskörning. Har just blivit biten av Mtb-flugan och nu vill jag utmana mig själv med att köra aggresivare och lära mig hoppa. Detta ska bli min första ordentliga mountainbike. Har haft en sketen Peak Cycle Mt Macedon (29") från 2013 men har stött så många problem med den att den nu måste bytas ut. Letar en cykel jag kan ha i många år framöver. Detta är mina krav:

- Minst 100mm travel på dämparna
- Rockshox luftdämpare. Gillar inte fjäder som på min gamla cykel.
- 27,5 tums däck, medium ram (är 170cm lång). 29 tum är för klmupigt och svårmanövrerat.
- Känt märke, ska vara lätt att få tag på reservdelar såsom växelöra och andra delar specifikt till just denna cykeln i framtiden)
- Tålig ram och konstruktion. Jag vill kunna köra aggresivt och lära mig hoppa utan att något pajar. Behöver inte en dirt jump bike utan snarare en crossover mellan dirt och mountainbike. Ska funka uppför och nerför. En bra stabil all-rounder med andra ord.
- Shimano växlar. Gärna Deore men Alivio eller Acera funkar också.
- Får inte vara XC. Ramen MÅSTE tåla misshandel.
- 10 000 budget. Cykeln kan vara på rea eller normalpris, viktigt är bara att budgeten inte överstigs.

Kan nämna att jag köpte Scott Aspect 710 på Team Sportia igår och lämnade tillbaka den samma dag. Geometrin gjorde att den var näst intill omöjlig att styra i luften. Kroppsställningen var väldigt framåtlutad och race-ig. Söker en aggresivare geometri för hopp och all annan körning.
Tacksam för svar

Har redan hittat vad jag tror är en passande cykel. Är redan ganska låst på denna eftersom den uppfyller alla krav. Det enda jag undrar är om den tål min aggresiva körning och stegvis större hopp. Finns inte hos återförsäljarna riktigt än.
"Kona Blast 2018" Borde kosta cirkus 9500kr i Europa.

http://www.konaworld.com/blast.cfm

PS. Cykeln får inte vara ful. Vill inte gråta när jag ser den :)

Senast ändrad:
Konan däruppe, en rs tk gaffel är inget jag skulle vilja landa med efter valfritt hopp.

Bilagor

• CBOODEEDARNX1_P1.jpg
    CBOODEEDARNX1_P1.jpg
    70.2 KB · Besök: 116
JTF sa:
Här är IROKO! :-) -> https://www.evanscycles.com/en-se/pinnacle-iroko-2-2017-mountain-bike-EV275644

Tillägg: Läste nu att det var viktigt att 10000 kr inte överstegs, då faller denna bort.
Men bra hoj för ca 11500 ser det ut som. (om nån annan vill köpa)

Verkar nästan som att ett hopp till 1200 ger en mkt bättre cykel. Problemet är bara att jag försöker spara ihop till en duglig första PC samtidigt. Vill inte behöva kompromissa mycket med någon av dem. Har redan lärt mig att snålhet enkelt bedrar visheten. Dock finns det en gräns varefter högre pris inte ger märkbara uppgraderingar. Viktigt med reservdelar till cykeln. Växelörat till min gamla cykel är det som gör att jag inte kan använda den till vardags. Går inte ens att hitta märket online.

marr sa:
Konan däruppe, en rs tk gaffel är inget jag skulle vilja landa med efter valfritt hopp.

För kort travel? Har sett att många dirt jump bikes har 100mm dämpare och alltid funderat varför det inte är mer än så. Verkar funka på dem så vad är problemet här? Denna kanske inte är byggd för smällar och en cykel som kommer att slängas runt.

glitch sa:
Irokon måste ju var mest pang för pengen?
Bra geo och bra komponenter.

Tycker den verkar ha en bekvämare ram som skulle funka på landsväg, men känns inte lika lättmanövrerlig i luften som den på Vitus Sentier. Dessutom är den dyrare och har bara 1x drivetrain. Skulle föredra 2x

jis330 sa:
JTF sa:
Här är IROKO! :-) -> https://www.evanscycles.com/en-se/pinnacle-iroko-2-2017-mountain-bike-EV275644

Tillägg: Läste nu att det var viktigt att 10000 kr inte överstegs, då faller denna bort.

Verkar nästan som att ett hopp till 1200 ger en mkt bättre cykel. Problemet är bara att jag försöker spara ihop till en duglig första PC samtidigt. Vill inte behöva kompromissa mycket med någon av dem. Har redan lärt mig att snålhet enkelt bedrar visheten. Dock finns det en gräns varefter högre pris inte ger märkbara uppgraderingar. Viktigt med reservdelar till cykeln. Växelörat till min gamla cykel är det som gör att jag inte kan använda den till vardags. Går inte ens att hitta märket online.

Det brukar alltid gå hitta växelöra som passar om man letar. Fota av det och mät viktiga mått. Maila http://wheelsmfg.com/derailleur-hangers.html och se om de inte kan hjälpa dig.

jis330 sa:
glitch sa:

Tycker den verkar ha en bekvämare ram som skulle funka på landsväg, men känns inte lika lättmanövrerlig i luften som den på Vitus Sentier. Dessutom är den dyrare och har bara 1x drivetrain. Skulle föredra 2x

Vad baserar du ditt påstående om bekväm ram för landsväg på??

Sentier t.ex. och Irokon har väldigt lika geometri. Irokons geo anges med 25% sag - oklart vad som gäller på Sentiern. Är Sentiern statisk kommer t.ex. styrvinkeln hamna på samma som Irokon, BB dropet kommer öka och närma sig Irokon, kedjestagen är redan lika långa, sadelrörsvinkeln hamnar på samma osv.

Är Sentierns tabell saggade värden skiljer det sig lite mer.

De flesta skulle se 1x drivlina som en stark fördel över 2x.

glitch sa:
jis330 sa:
glitch sa:

Vad baserar du ditt påstående om bekväm ram för landsväg på??

Sentier t.ex. och Irokon har väldigt lika geometri. Irokons geo anges med 25% sag - oklart vad som gäller på Sentiern. Är Sentiern statisk kommer t.ex. styrvinkeln hamna på samma som Irokon, BB dropet kommer öka och närma sig Irokon, kedjestagen är redan lika långa, sadelrörsvinkeln hamnar på samma osv.

Är Sentierns tabell saggade värden skiljer det sig lite mer.

De flesta skulle se 1x drivlina som en stark fördel över 2x.

Är väldigt dålig på termer men jag tänker på det vertikala röret i ramen som sadelstolpen sitter i. Känns som att ramen hamnar så högt upp vid sadeln och att geometrin då blir mer avslappnad. Tänker mig att sittställning då blir mer framåtlutat. Kan ha fel. Scotten här var en sådan cykel.
https://www.scott-sports.com/ch/en/product/scott-aspect-710-bike

Vad är fördelen med 1x drivlina annat än att du slipper växling och underhåll? Jag har inget emot att växla ett steg hit och dit, det är bara vid 3x som jag är rätt att justering och service blir svårare att få till bra. Dock borde 2x göra det lättare i riktigt ordentliga uppförsbackar. Är som sagt en nybörjare på ämnet och 10 000kr känns som en halv miljon när man går gymnasiet. Viktigt att spendera de rätt.

Du har fel.
Sadelröret på irokon är t.e.x. kortare på den än på Sentiern. Du kan inte bedöma geometrin utifrån en webkatalogbild.

Vitus Sentier är en jättetrevlig cykel och du kommer inte känna att den känns för mycket race. Nu har jag förvisso inte droppat och så med den då jag har en fs till sånt, men den är riktigt kul att leka med!

Snygg - check
20170529_230610.jpg

Lekcykel - check

Har 1x11 med 11-42 på den och känner ingen större avsaknad av växlar. Min är uppgraderad med en Brand-x-dropper för dryga tusenlappen och utan den vore den nog inte hälften så rolig!

Såg nu att det var 2x10 på den länkade så då finns ju växlarna iaf!

Senast ändrad:
glitch sa:
Du har fel.
Sadelröret på irokon är t.e.x. kortare på den än på Sentiern. Du kan inte bedöma geometrin utifrån en webkatalogbild.
Har tyvärr inte så mycket mer att gå på. De lokala sport/cykelbutikerna har bara de kändaste märkena.

dnleriksson sa:
Vitus Sentier är en jättetrevlig cykel och du kommer inte känna att den känns för mycket race. Nu har jag förvisso inte droppat och så med den då jag har en fs till sånt, men den är riktigt kul att leka med!

Snygg - check

Lekcykel - check

Har 1x11 med 11-42 på den och känner ingen större avsaknad av växlar. Min är uppgraderad med en Brand-x-dropper för dryga tusenlappen och utan den vore den nog inte hälften så rolig!

Såg nu att det var 2x10 på den länkade så då finns ju växlarna iaf!

Fin cykel och kostar 899 pund (~9500sek) i Storbritannien. Byt till sverige och vår valuta och de vill ha 11 500kr.

Verkar som att chainreactioncycles höjer priset ganska mkt när man byter land. Frakt kostar exempelvis inte mer än 500kr på evans cycles, så jag har svårt att se hur de kan höja priset så mycket vid valutaändring. Vitus Sentier VRS ökade exempelvis med 2500kr. Tveksamt

Dom bakar väl kanske in 25% moms för kunder till Sverige. Det där är ett gissel när man näthandlar inom EU, en del handlare säljer med lägre moms, och andra har priser med svensk 25%-moms, det styrs av hur stora volymer respektive handlare säljer för till Sverige har jag för mig att jag läst här på forumet för nåt år sen. Nån annan som vet exakt får gärna rätta mig eller komplettera informationen.

dnleriksson sa:
Jaha, det var mer slag på VRS'en. Det missade jag! Trodde det bara skilde i utrustningsnivå...

Sedan är den betydligt snyggare till utseendet också. Har svårt för reflex/varsel-färgen hos den vanliga sentiern.

Det här med att hitta rätt cykel till rätt pris är så svårt att man får huvudvärk. Alltid någon kompromiss, ofta utseendet eller slaglängd på dämpare

jis330 sa:
JTF sa:

Min son byggde (satte ihop) en mkt bra dator för ganska lite pengar - sweclockers, men det känner du till. En del beggade datorprylar och lite nytt samt tålamod...
Jag är ofta lite dumsnål, 1500 kr - vad motsvarar det i krogliv, prylar eller att vänta någon månad. Dessutom är det billigt med kreditkort! :-)

Longines sa:
jis330 sa:
JTF sa:

Min son byggde (satte ihop) en mkt bra dator för ganska lite pengar - sweclockers, men det känner du till. En del beggade datorprylar och lite nytt samt tålamod...
Jag är ofta lite dumsnål, 1500 kr - vad motsvarar det i krogliv, prylar eller att vänta någon månad. Dessutom är det billigt med kreditkort! :-)

Haha skulder är defenitivt det sista jag behöver. Jag brukar inte vara dumsnål på mindre köp men här känns tiotusen kronor eller mer som en halv miljard. Helst vill jag slippa uppgradera massa delar direkt för så smiter kostnaderna iväg.
Är redan jättesnål så förutom onödigt vanliga inköp av onyttigheter har jag bra koll på pengarna.
Kan gå upp till 12 000 kr men då måste det vara frakt inräknat och en cykel som inte ska paja direkt. Vet hur dumt det är att spara in en tusing eller två och få mycket sämre delar. Samma sak med datorer, men när man hela tiden tittar ett snäpp upp så blir det hiskeligt dyrt i slutändan. Jag är ju ändå inget mtb-proffs som tävlar.

Vad tycker ni om Canyon förresten? Om denna hamnar i lager igen så kanske det är värt att titta på, eller?

https://www.canyon.com/sv/gravity/stitched/2016/stitched-360.html

Eller nja förresten den är ju till dirt jumping

Senast ändrad:
Johan777 sa:
Kan du inte spana runt i butikerna då? Det är ju cykelreor överallt.

Tror det är svårt även med reorna att hitt en vettig stighoj under 10.
Xc hojar är lättare.

Men trailhardtailmarknaden är ju som starkast i UK känns det som och deras magiska gräns blir ju 999 gbp vilket blir lite mer.

glitch sa:
Johan777 sa:
Kan du inte spana runt i butikerna då? Det är ju cykelreor överallt.

Tror det är svårt även med reorna att hitt en vettig stighoj under 10.
Xc hojar är lättare.

Men trailhardtailmarknaden är ju som starkast i UK känns det som och deras magiska gräns blir ju 999 gbp vilket blir lite mer.

Jo det stämmer ju såklart och ts verkar ju vara inne på trail, men ändå jag tycker det är värt och titta. Sedan är det ju rätt ok andrahandsvärde på på cyklarna som säljs i Sverige, gött med fri service osv om han nu vill räkna in sådana saker i priset.

Tillbaka
Topp