Vilka momentdragare använder ni?

D i U

Aktiv medlem
Sitter å kikar på momentdragare, park, red cycling, x tools mfl, några dyra andra billigare och några skitdyra. Vilka använder ni?
Jag har kikat lite på parks trekantsgrepp med 4-6nm för 689,- som Jag tycker är i dyraste laget samtidigt som x tools har en med en torx mindre i statsen för 115,- och fast moment om 5nm. Red cycling har en sats med allt som behövs samt moment mellan 2-24nm för 589,- .

Lite input:

Oj oj detta är en djungel.

Nu kommer du komma i kontakt med olika skolor. Vissa menar att en momentnyckel är farligare att använda än vad de stolt kallar för "sunda förnuft-metoden". Andra menar att det är enorm skillnad på olika momentnycklar, dessa brukar oftast förespråka en dyr momentnyckel. Väldigt dyr, väldigt exklusiv.

My honest opinion är att du kan köpa den allra billigaste du kan komma över och sedan testar du den själv i ett skruvstäd innan du använder den.

Momentnyckel>>> sunda förnuftet.

Till cykel behöver du en nyckel upp till 40nm om du vill täcka in precis allting du kan göra, alltså kommer du behöva en på låt säga 2-24 och sedan kör du en på 20-40 eller något liknande.
Jag köpte den allra populäraste på Wiggle.
Adaptrar köper man med fördel på Biltema.

Biltema har också en momentnyckel för 89kr med lite annan skala men den visar ganska korrekt. Denna plus en näve adaptrar och du är good to go. 1/2 till 3/8 . 3/8 till 1/4. Med de rätta och tillräckligt många adaptrarna kan jag bita tag i Titanics rejäla bultar med häftiga 20Nm

///Stolpen

Senast ändrad:
Jag har en BBB. ingen aning om hur exakt den är. har inte dragit sönder nåt än :D

Annars kan man ju höfta ganska bra om man funderar lite

ex:

Newton = kilo*10 (ungefär)
Nm = Newton*meter
så exempelvis 6Nm = 0,6kg på en meter, alternativt 1,2kg på en halv meter os.v.

man borde ju kunna fulmeka ihop en momentnyckel av ett spärrskaft och en 10l hink om man vill :D

Ja de e ett jäkla letande och kvalitén varierar säkert kraftigt. Hade tänkt mig något hyfsat billigt och så pålitlig som möjligt.

D i U sa:
Ja de e ett jäkla letande och kvalitén varierar säkert kraftigt. Hade tänkt mig något hyfsat billigt och så pålitlig som möjligt.

Pålitligheten är mycket viktigt och trots allt det vi köper grejerna för. Om du bara har intresse och tid kan du snabbt testa momentnyckeln i ett skruvstäd.

beror på hur rädd du är om delarna du ska skruva fast ;) jag hade en Extralite stam med max 2,5Nm runt styret och 3,5Nm runt gaffeln. Köpte en Syntace som börjar på 2. Inte dyrast men bra kvalitet, känns bättre än den från Park Tool vi har på jobbet.

Hade gärna haft någon finare men så gillar jag bra verktyg med :)

Lyktstoplemedhjul sa:
D i U sa:

Pålitligheten är mycket viktigt och trots allt det vi köper grejerna för. Om du bara har intresse och tid kan du snabbt testa momentnyckeln i ett skruvstäd.

Det är skillnad på att testa och prova. För att inte tala om att recensera.

Jag ska väl framförallt ha momentdragaren till att dra ett kolstyre som Jag tänker uppgradera cykeln med så grejerna kommer väl ligga
i verktygslådan ganska mycket. Köpa ett helt kit kostar lika eller något mer än exempelvis parks 5nm nyckel. En fundering, Jag har inte jättekoll på hur mycket 5nm är men Jag tror Jag drar mitt alustyre mm hårdare, brukar kolstyren knaka å ha sig runt styrtappen eller är det bara Jag som tror 5nm egentligen är ganska lite? Min erfarenhet med alustyren är att man får dra åt ibland så knak å sånt tystnar, irriterande om det blir samma med kolfiber som man inte kan/ska dra åt mer.

D i U sa:
Jag ska väl framförallt ha momentdragaren till att dra ett kolstyre som Jag tänker uppgradera cykeln med så grejerna kommer väl ligga
i verktygslådan ganska mycket. Köpa ett helt kit kostar lika eller något mer än exempelvis parks 5nm nyckel. En fundering, Jag har inte jättekoll på hur mycket 5nm är men Jag tror Jag drar mitt alustyre mm hårdare, brukar kolstyren knaka å ha sig runt styrtappen eller är det bara Jag som tror 5nm egentligen är ganska lite? Min erfarenhet med alustyren är att man får dra åt ibland så knak å sånt tystnar, irriterande om det blir samma med kolfiber som man inte kan/ska dra åt mer.

Alltså, lämna in vettja ;)

Du har missat en hel del grundläggande.

NickPick sa:
D i U sa:

Alltså, lämna in vettja ;)

Du har missat en hel del grundläggande.

Nja, meka kan Jag egentligen hyfsat bra bara att man klantar sig lite ibland,.....och/eller är nojig. :)

Senast ändrad:
De icke digitala behöver kalibreras årligen

Generellt blir en momentnyckel mindre exakt i ett större Nm-område och vice versa, återigen de icke digitala.

Jag kör med en Wurth 4-20 vilket egentligen är en Norbar SL0 1-20 med ändrad skala.

Hade hellre köpt Norbar varianten men det var knepigt att få tag på en sådan så det blev tyskvarianten istället.

Använder en Gedore Torcofix-K 5-25 Nm.

Har för avsikt att komplettera med en som täcker in segmentet 20-50 Nm också, när detta skall ske är oklart.

tomcaten sa:
De icke digitala behöver kalibreras årligen

Generellt blir en momentnyckel mindre exakt i ett större Nm-område och vice versa, återigen de icke digitala.
Behöver och behöver så länge de visar rätt behövs det inte, kalibrering är trots allt beroende på en maskin, bästa testen du kan göra är genom att fästa den i ett skruvstäd och hänge vikter, sedan är det bara vinklar och avstånd som kan fela.

Kalibreringsmaskiner är inte fel men jag vill bara slå hål i den här hysterin att man måste kalibrera nycklarna känns som att vissa älskar att kunna använda detta allt eller inget tänkande och kan man då peka på en slutgiltig ändhållplats får man tyst på detta gnäll.

Senast ändrad:
Henrik_E sa:
LesGrossman sa:
X-Toolsnyckeln är samma som Lifelinenyckeln i testet.
Pro nyckeln är med i testet, exakt samma nyckel, sämre betyg men det beror på högre pris.

Ni måste alltid förklicka på inställät värde innan ni använder den.
Utan kaliberingsprotokoll har ni ingen aning om hur det exemplaret ni köper mäter.

Men, de behövs INTE ofta. Du kan dra allt utan, nästan tycker jag.
Ställen som krånglar i min erfarenhet:
Sadelstolpsbult på visa kolfiberramar, säg 5 Nm, då är nyckel bra så du drar det och inte 3 för att du blir rädd. Drar du för hårt kan du spräcka skiten lätt, drar du för löst glider stolpen, ett ganska vanligt problem.
Vevpartier där du sätter lagerspänning samtidigt som du sätter fast en vevarm på på en konisk splinad axel. Där påverkar du funktionen om du drar för hårt, och förstör vevarm och kanske lager om du drar för löst, då glappar det möjligen upp.

Allt annat är soft i mina ögon.

Det är rätt klämkraft man vill åt, vilket tyvärr är ganska avlägset relaterat till åtdragningsmoment. Du kan ha hur finkalibrerad finmomentnyckel som helst. Skillnaden i klämkraft mellan en osmord skruv och en smord, kommer vara i storleksordningen 50-100%.

Vad gäller styren (karbång eller ej) så behöver man inte dra särskilt hårt. Det räcker ju med att styret inte rör sig vid belastning eller över tid, och att dra lösare lär ge mindre känningar på materialet under cykling. Samma sak gäller sadelklämmor. Dra bara tills skiten inte rör sig.
Det är minst lika rimligt att använda Loctite och dra på känn, som att dra med kalibrerad momentnyckel utan att ha koll på friktionen i gängan och under skruvskallen.

För övrigt behöver även elekroniska nycklar kalibreras om man ska vara petig. Komponenter i nyckeln och trådtöjningselement driver över tid, medan en klicknyckels stålfjäder är ganska konsekvent, förutsatt att det inte kärvar i anliggningspunkterna i mekanismen. Förmodligen är en elektronisk nyckel mycket onoggrannare än en klicknyckel, om båda kostar lika mycket.

Jag har tre momentdragare.
Norbar TTi 8-50 Nm med halvtumsinfattning (för att dra vevlager, kassett, vevparti)
Norbar TTi 1-20 Nm med kvartstumsinfattning (för alla mellanjobb)
CDI Torque 2-8 Nm med bitsinfattning för alla kolfibergrejor (styrstam, styre, sadelstolpe, sadelrails mm samt lådskruvar och kikarmontage)

norbar-tti-1.jpg

2006291487_Kg9Pxd5X_1.jpg

Senast ändrad:
D i U sa:
För det första, 5 nm är ett jättekort avstånd, tro mig. :)
För det andra, vad står det för åtdragningsmoment på ditt kolstyre? Resp. ditt alu-styre?
Eller står det bara åtdragningsmoment på styrstamen?

plumse sa:
42Hz sa:
Fingerspitzengefühl!

Alltså.... Är det bara jag och 42Hz som nöjer oss med att dra fast skiten och sen ge oss ut å cyklar?
Momentnyckel är nog det onödigaste verktyget man kan unna sig, näst efter ekertensiometer.
Jag vill vara med i den gruppen också.
Det räcker med att grejer sitter fast, hårdare behövs inte.
Många verkar dessutom inte ha en susning om vad en momentnyckel förväntas åstadkomma.
Konstigt nog är det väl ingen som använder momentnyckel för att spänna styrlagrena, fast den spänningen kanske skulle behövas kontrolleras lite bättre.

plumse sa:
42Hz sa:
Fingerspitzengefühl!

Alltså.... Är det bara jag och 42Hz som nöjer oss med att dra fast skiten och sen ge oss ut å cyklar?
Momentnyckel är nog det onödigaste verktyget man kan unna sig, näst efter ekertensiometer.
Nu har jag inte byggt hjul utan tensiometer men jag hade nog inte vågat cykla på dem utan att ha testat ekerspänningen innan :) Visserligen så kunde jag ju konstatera detta när hjulen flexade när jag belastade dem...

I övrigt så drog jag nog min alustam något lösare än normalt, nu när jag har ett gaffelrör i coolfiber. Inget har spruckit än och styret sitter fast! Det är väl enklare att köra en snabb testrunda för att se att det håller än att köpa en momentnyckel som de flesta ändå inte verkar lita fullt ut på?

evirob sa:
plumse sa:
42Hz sa:
Fingerspitzengefühl!

Nu har jag inte byggt hjul utan tensiometer men jag hade nog inte vågat cykla på dem utan att ha testat ekerspänningen innan :) Visserligen så kunde jag ju konstatera detta när hjulen flexade när jag belastade dem...

I övrigt så drog jag nog min alustam något lösare än normalt, nu när jag har ett gaffelrör i coolfiber. Inget har spruckit än och styret sitter fast! Det är väl enklare att köra en snabb testrunda för att se att det håller än att köpa en momentnyckel som de flesta ändå inte verkar lita fullt ut på?

Har kört i alperna på hjul byggda "på känn". Mitt första hemmabyggda hjul för övrigt.
Inga problem. Bara att klämma på ekrarna och lyssna. Låter det tight så är det tight.
+1 på det där med att inte lita på en momentnyckel du inte kalibrerat själv.

plumse sa:
42Hz sa:
Fingerspitzengefühl!

Nu vet jag inte hur du tänker men menar du att en dålig ekerspänning är onödig har du rätt. Menar du annat så kan jag bara beklaga

Fältprästen sa:
D i U sa:
För det första, 5 nm är ett jättekort avstånd, tro mig. :)
För det andra, vad står det för åtdragningsmoment på ditt kolstyre? Resp. ditt alu-styre?
Eller står det bara åtdragningsmoment på styrstamen?

Vet inte för jag har inte köpt styret än. På alustyret jag har tror jah inte det står något alls.

konscious sa:

Om du ska få nån slags exakthet i ett dylikt test så måste du räkna med att hävarmen fram till tappen är längre än till leden i klicknyckeln. Ju längre in du hänger vikten desto mer kommer det skilja. Det är betydligt vettigare att sätta på ett långt rör (med i sammanhanget försumbar vikt) och hänga kalibreringsvikten sketlångt ut.

Tillbaka
Topp