Vilka momentdragare använder ni?

Hur mycket tror ni en ej kalibrerad momentnyckel förväntas avvika, och vad är det för konsekvens som väntar när ni använder den på cykeln?

jag har inte läste hela tråden. Jag testade flera biltemanycklar mot varandra. Jag tyckte de stämde väldigt bra överens. Jag slog til på en, men jag har inte fått användning för den ännu. Är det någon som har erfarenhet av biltemanycklarna.

Makten sa:
konscious sa:

Om du ska få nån slags exakthet i ett dylikt test så måste du räkna med att hävarmen fram till tappen är längre än till leden i klicknyckeln. Ju längre in du hänger vikten desto mer kommer det skilja. Det är betydligt vettigare att sätta på ett långt rör (med i sammanhanget försumbar vikt) och hänga kalibreringsvikten sketlångt ut.

Vad menar du med tappen?
Jag räknade längden från centrum på 1/4" fästet på nyckeln och vikten där den belastar på skaftet.
Skaftet vägde ca 0,125kg på en köksvåg (som den satt i skruvstädet) vikten 2kg och 4kg användes på 10cm resp 15cm från centrum enligt nedanstående formel.

Med 2kg vikt utlöste 2,0nm på 0,1m.
20,85 X 0,1=2,08NM ca 5% avvikelse.

Med 4kg vikt utlöste 5,6NM på 0,15m.
40,47N X 0,15=6,07NM ca 8% avvikelse.

Men drar jag bort tyngdaccelerationen av skaftets vikt och drar från gravitationen så stämmer det väl rätt bra.
Så man borde kanske testa det hela horisontellt.

Eller jag förstår hur du tänker nu! Men 20N är 20N oavsett och vridmomentet sker i 1/4"kantfästet.

Bilagor

• Skärmavbild 2017-08-13 kl. 16.58.31.png
    Skärmavbild 2017-08-13 kl. 16.58.31.png
    83.8 KB · Besök: 49
Senast ändrad:
konscious sa:
Eller jag förstår hur du tänker nu! Men 20N är 20N oavsett och vridmomentet sker i 1/4"kantfästet.

Ja, vridmomentet man vill åt sker förstås i tappen (alltså fyrkanten du sätter i det du drar åt). Haken är att nyckeln klickar en bit ifrån tappen. Rent teoretiskt så kan du tänka dig extremfallet där du hänger en vikt i den punkt där nyckeln klickar. Då är hävarmen till leden noll, och nyckeln kommer aldrig att klicka. Men du har fortfarande en kort hävarm till tappen och därmed ett vridmoment där.

När skillnaden mellan dessa hävarmar blir alltför stor så mäter man helt enkelt fel, eftersom klickmekanismen kompenserar för skillnaden i moment mellan tappen och leden. Så du får noggrannare kalibrering ju längre ut på skaftet du hänger vikten. Nånstans blir det förstås tillräckligt noga även om man inte är så långt ut, men jag orkar inte räkna på det:-P

Edit: Det rimligaste är förmodligen att hänga vikten ungefär mitt på greppet, eftersom det är där man brukar hålla när man drar åt:-)
Ska du räkna med vikten hos skaftet så får du förstås också höfta var masscentrum för detta ligger.

Oavsett så visar dina mätningar att det tycks bli hyfsat noggrant. Räcker och blir över för cykelprylar i alla fall!

Edit 2: Såhär blir det. Notera att F förstås är större i det nedre fallet för att nå samma moment på tappen. Nyckeln kommer att klicka vid samma moment i leden, vilket då innebär olika moment på tappen beroende på var skaftet belastas.

IMG_20170813_181605.jpg

Senast ändrad:
Makten sa:
konscious sa:

Ja, vridmomentet man vill åt sker förstås i tappen (alltså fyrkanten du sätter i det du drar åt). Haken är att nyckeln klickar en bit ifrån tappen. Rent teoretiskt så kan du tänka dig extremfallet där du hänger en vikt i den punkt där nyckeln klickar. Då är hävarmen till leden noll, och nyckeln kommer aldrig att klicka. Men du har fortfarande en kort hävarm till tappen och därmed ett vridmoment där.

När skillnaden mellan dessa hävarmar blir alltför stor så mäter man helt enkelt fel, eftersom klickmekanismen kompenserar för skillnaden i moment mellan tappen och leden. Så du får noggrannare kalibrering ju längre ut på skaftet du hänger vikten. Nånstans blir det förstås tillräckligt noga även om man inte är så långt ut, men jag orkar inte räkna på det:-P

Edit: Det rimligaste är förmodligen att hänga vikten ungefär mitt på greppet, eftersom det är där man brukar hålla när man drar åt:-)
Ska du räkna med vikten hos skaftet så får du förstås också höfta var masscentrum för detta ligger.

Oavsett så visar dina mätningar att det tycks bli hyfsat noggrant. Räcker och blir över för cykelprylar i alla fall!

Edit 2: Såhär blir det. Notera att F förstås är större i det nedre fallet för att nå samma moment på tappen. Nyckeln kommer att klicka vid samma moment i leden, vilket då innebär olika moment på tappen beroende på var skaftet belastas.

?
Ett annat sätt är att kalibrera 2 momentnycklar mot varandra.
Enkelhet är ibland det ultimata! :)

Tillbaka
Topp