Guide till Maxxis däck DJUNGEL 2018

Gött! ville ha lättrullat till mina stigar utan hopp o drop ;)
Såg att Ikon och minions SS rullar bäst med samma grepp men Ikon på flera underlag .
Blev ett Ikon 29x2.35 exo till bakdäck .

Senast redigerad av en moderator:
mv70 sa:
Gött! ville ha lättrullat till mina stigar utan hopp o drop ;)
Såg att Ikon och minions SS rullar bäst med samma grepp men Ikon på flera underlag .
Blev ett Ikon 29x2.35 exo till bakdäck .

Och iom att det f.o.m. 2018 ska gå att få Ikon i DD-casing så tror jag det kan bli en riktig vinnare på våra knaggliga svenska stigar, alt. Aggressor i 2.5" för mera utförsåka :D (som bakdäck alltså)
För höstcykling känns olika former av DHR2 som det självklara valet (fram och bak).

Att Maxxis släpper en massa nya däckvarianter har ju föga betydelse när dom bara är vaporware ändå. Inte en jävla shop i hela världen har suttit inne på deras breda 29"-däck sen juni (iaf i 3C). Lackar ur.

Jag kör HRII fram i hellas, 3cexo. Klart nöjd, men hade inte fattat att dhf ska rulla bättre men ha sämre lerrensning. Men, DHRII rullar förvånansvärt bra, fram då. Morsa bak. Har något däck bättre kant grepp än hr2 i "platta" kurvor, alltså inga berms, när det bara är sidodobbar som avgör, plus din fjädring, din teknik jalla jalla. Har haft några fina släpp fram, men tror nog att det inte var däckets fel.

Senast ändrad:
Jag tycker att dhf har ett skönare kantgrepp som har bredare gränsområde mellan bra grepp och inget grepp.
Men sådant beror ju till stor del på hur man gör när man svänger och hur man själv upplever greppet.

fel däcki sök , sorry

Senast redigerad av en moderator:
Jag blir fortfarande inte mer klok på denna djungel, men å andra sidan är den en djungel jag aldrig vart inne och nosat på.

Om man vill åka runt i Stockholmsstigar över höst/vinter/vår, mest fuktig jord och blöta rötter, är det rätt gissat att man vill sikta på Minion DHF/DHRII då?
I såndär 3c Maxxterra EXO?

Blir inte vidare mycket drops och bombande genom stenpartier för min del.

N_sandstrom sa:
Jag blir fortfarande inte mer klok på denna djungel, men å andra sidan är den en djungel jag aldrig vart inne och nosat på.

Om man vill åka runt i Stockholmsstigar över höst/vinter/vår, mest fuktig jord och blöta rötter, är det rätt gissat att man vill sikta på Minion DHF/DHRII då?

Det blir alldeles utmärkt. Vill du få ut lite mer liv ur bakdäcket kan du köra dual ply där.

jofahjalm sa:
Luthman Photography sa:
Det blir alldeles utmärkt. Vill du få ut lite mer liv ur bakdäcket kan du köra dual ply där.

Dual ply? Du inser att det är DH-casing?

Precis, Dual COMPOUND ska det vara, något sämre våtgrepp men håller betydligt längre.
(Kör mitt DHR2 Dual EXO som bakdäck på vintern och som framdäck på sommaren...)
DHR:
27.5" https://www.bike-components.de/en/M...-Tubeless-Ready-EXO-27-5-Folding-Tyre-p46085/
29" https://www.bike-components.de/en/Maxxis/Minion-DHR-II-Dual-Tubeless-Ready-29-Folding-Tyre-p46295/

DHF, sägs rulla något lättare MEN sämre bromsgrepp (när det används som bakdäck)
27.5" https://www.bike-components.de/en/M...-Tubeless-Ready-EXO-27-5-Folding-Tyre-p46081/
29" https://www.bike-components.de/en/Maxxis/Minion-DHF-TR-Dual-EXO-Protection-29-Folding-Tyre-p35864/

N_sandstrom sa:

Jag behöver också nytt bakdäck till min HT.
Fram sitter ett Minion DHF 29x2,3 (EXO TR) som jag tänkte få sitta kvar. Bak sitter idag ett Crossmark 29x2,25 (EXO TR).
Men jag blev lite intresserad av Forekaster 29x2,20/2,35 (EXO TR) men det är kanske för halt på rötter? Annars verkar det ju vara ett "höstdäck".

Hur ska man egentligen tänka med fram/bakdäck? vad är ett bra fam- respektive bakdäck?

Under sommaren har jag haft Schwalbes "rocket Ron" båda bak och fram och det har ju fungerat bra men nu när hösten nalkar sig lär jag behöva byta.
Jag kör stig med min epic comp.

PSJ sa:
Hur ska man egentligen tänka med fram/bakdäck? vad är ett bra fam- respektive bakdäck?

JAG tänker grepp fram och rull bak.

Jag kör så här efter att ha fjompat alldeles för mycket med olika däck.
Fram: DHF 2.3 EXO MaxTerra eller HR2 2.3 EXO MaxTerra året om.
Bak: Minion SS 2.3 EXO vid torrväder, DHR2 2.3 EXO Dual höst-vinter-vår

Denna uppsättningen funkar för mig från light-DH till långrunda på stig och grusväg.
Just det, när jag körde cykelvasan hade jag både klenare och mer lättrullat både fram och bak, Vittoria Peyote 2.1

PSJ sa:

Under sommaren har jag haft Schwalbes "rocket Ron" båda bak och fram och det har ju fungerat bra men nu när hösten nalkar sig lär jag behöva byta.
Jag kör stig med min epic comp.

Beror ju än del på hur markerna ser ut där du hojar. Bara blött, hala rötter/hällar eller en massa lera som kan kleta igen mönstret?

jekyll sa:
JAG tänker grepp fram och rull bak.

Jag kör så här efter att ha fjompat alldeles för mycket med olika däck.
Fram: DHF 2.3 EXO MaxTerra eller HR2 2.3 EXO MaxTerra året om.
Bak: Minion SS 2.3 EXO vid torrväder, DHR2 2.3 EXO Dual höst-vinter-vår

Denna uppsättningen funkar för mig från light-DH till långrunda på stig och grusväg.
Just det, när jag körde cykelvasan hade jag både klenare och mer lättrullat både fram och bak, Vittoria Peyote 2.1

Utmärkt sammanfattning!!! :D

Ja det är ju en ganska bra fråga då detta är min första säsong på väldigt länge. Jag kär i stockhomstrakterna, oftast väster/norrort. Nickspåret, fornstigen osv.
Terrängen är varierad med både lera, hala rötter och stenar men även väldigt lätt terräng och ibland asfalt, även om det inte är dom sträckorna jag fokuserar på.

Ser ju framför mig att framdäcket behöver ganska tjockt mönster så det alltid finns "gummi" mot marken. Samtidigt borde ju även det stämma för bakdäcket eller vill man ha mer lättrullat där? Hur ska man tänka med mönster på framdäck för "kurvor". De däcken jag hade innan schwalbe va helt hopplösa på den punkten. Kändes livsfarligt att svänga så fort det va en rot inblandad.

Jekyll's förslag här ovan skulle jag vilja hävda funkar bra för dom allra flesta, visst kommer ett DHR2 kännas trögt mot vad du (PSJ) är van vid, men det ger dig bara starkare lår och minskar risken för obehagliga krascher.

Vill du ha ännu bättre grepp fram så gäller det att gå upp i volym (samt så klart ha mjukt gummi), ett populärt däck är Schwalbes MagicMary som greppar bland dom bästa med är således rätt trögrullat.
Som bakdäck finns även Schwalbes Hans Dampf som också är vanligt förekommande i mångas "höst"-setup.

En annan sak att tänka på är hur långt in på säsongen du tänkt hålla på med cykling, flera av höstdäcken har mycket mjuka gummiblandningar/sammansättninger som tyvärr blir hårda (och hala) vid minusgrader...
Maxxis Dual Compound är inte lika mjukt och greppigt som deras 3cMaxxTerra men hårdnar inte på samma vis vid minus grader...

Tack för alla svar! Jag läser och begrundar :)

Eveningstar sa:
PSJ sa:
Jag kör i stockhomstrakterna, oftast väster/norrort. Nickspåret, fornstigen osv.
Imho: DHF är 100% overkill för Nick/Fornstigen/västerort. Finns inget där som motiverar grövre än t.ex. Nobby Nic.

Köra man den på både fram och bak då?

larsaw sa:
Maxxis Dual Compound är inte lika mjukt och greppigt som deras 3cMaxxTerra men hårdnar inte på samma vis vid minus grader...

Dedär är ju också en intressant fråga och faktor. Om man skulle få för dig att köra när det blir kallare och lite snö med tillhörande is. Vad använder ni då? bredare däck med grovt mönster eller använder man dubbat? (sorry blev lite highjack av tråd här haha)

Eveningstar sa:
PSJ sa:
Jag kör i stockhomstrakterna, oftast väster/norrort. Nickspåret, fornstigen osv.
Imho: DHF är 100% overkill för Nick/Fornstigen/västerort. Finns inget där som motiverar grövre än t.ex. Nobby Nic.

Det blir blött på stenar och hällar, ibland, så här års. Det är all motivation jag behöver. Det lilla höstvädret idag räcker för att förvandla dom roligaste partierna på Nick från utmaningar till frustrationer, då tycker jag det kan vara värt att släpa runt på lite grövre gummi.

N_sandstrom sa:
Eveningstar sa:
PSJ sa:

Det blir blött på stenar och hällar, ibland, så här års. Det är all motivation jag behöver. Det lilla höstvädret idag räcker för att förvandla dom roligaste partierna på Nick från utmaningar till frustrationer, då tycker jag det kan vara värt att släpa runt på lite grövre gummi.

Lite så jag har tänkt också.
Det finns dock andra med mer erfarenhet än mig som säger annat (menar inte att sandrström är oerfaren, för det vet jag inget om) så kan ju vara värt att ta deras ord i beaktning. Men ibland måste man prova lite själv för att komma fram till ett eget resultat, som oftast är desamma som den mer erfarne har.

Jag är rätt oerfaren. Speciellt på att behålla momentum och skutta upp för terrängen som en graciös bergsget.
Jag behöver snarare klättra som en långsam traktor, och Nobby Nick känns inte som några vidare traktordäck :p

Tillbaka
Topp