[Pendling/CX/grävel] Gör världen en tjänst - Dilemmat löst!

Schreddan

Aktiv medlem
Kära Happy!
Jag har pendlat medelst hoj en del genom åren, ibland mer men oftast mindre, men mer än Stalle tror. Sen 2009 har jag i alla fall rullat på denna här

IMG_6414.JPG

Den är rätt original förutom däcken då. Men nu framöver kommer det nog bli mer frekvent med cykelpendling, har 26-28 km till jobbet.
Med ökad användning kommer också ökade krav på att allt funkar och är bra för ändamålet. Scotten kommer dessutom behöva ny drivlina inom en snar framtid. Min största biff med den är ändå bromsarna, canti-bromsarna kassa och jag är kass på att justera dem. Det har blivit något bättre när jag bytte till ett par Avid Shorty men jag vill ha ändå skivor.
I övrigt tror jag att jag sitter ok på den men det även vara så att jag sitter som en kasse skit. Man vänjer sig ju....

Alternativen som jag kommit fram till är:

1. Byt slitdelar på Scotten och cykla och var glad.
+ Billigast
+ Enklast
- Blir inte av med kassa bromsar
- Tråkigast

2. Förutom drivlina, uppgradera Scotten med ny gaffel, framhjul och skivbroms fram samt ev 1x10
+ Får en bra broms
+ Får 1x10
+ Blir roligare att hoja på
- Dyrt aka pärlor för svin
- Lite fix med att hitta rätt delar.

3. Köpa en helt ny cykel, även beggad går bra men det kryllar ju inte av exemplar direkt.
+ Får en som jag vill ha den
+ Roligare att cykla
- Dyrt (hur beror på vilken jag väljer)
- Säkert nåt annat

Hojar jag kollat på:
* Whyte Friston (premium)
* Cube Cross Race (premium)
* PlanetX London Road
* Merida Silex (200,300,400)

Även om t ex Whyten är fet och vore toppen att få gränsla så är 15-20.000 kr lite i överkant för en hoj som kommer få minimalt med underhåll i förhållande till användning.
Värdet på Scotten är lågt så därför känns det inte roligt att köpa nya delar för flera tusen kronor. Men å andra sidan är det väl vettigt att använda det man har tills det går sönder, istället för att köpa nytt.

HUR skulle du göra?
Har jag missat nåt alternativ?
Vilken hoj har jag missat i min lista? (Tänk prisklass 9-12.000 kr och lämplig för pendling mao skärmar ska kunna användas)

Tack o bock!

/Phreddan

Senast ändrad:
Köp en ny cykel och behåll gamlingen som fungerande reservcykel. Dyrast iofs...

Jag är i en ganska lik situation. Har en Planet X Uncle John från 2010 med cantisar och är sugen på att byta. Men jag tror jag fortsätter med den ännu en vinter.

En av mina absolut hetaste kandidater är Fairlight Faran: http://fairlightcycles.com/faran/?v=f003c44deab6
Tänk ramkit + nya Tiagra så har man en riktigt bra bas om man inte vill köpa någon av de kompletta varianterna.

Köp ny. En med hydrauliska. Fås för under 15 såhär års, med kolfiberram om man har tur också.

Jag kör Cube Cross Race (alu, mekbromsar) för det mesta till jobb, mycket nöjd. Skulle väl helst ha hydrauliska men det är ok det här med. Finns plats och fästen för alla schützanordnungar man kan tänka sig, jag kör dock ännu utan, har en fuling med skärmar för såna dagar.

Merlin cycles skrällde till med en till synes fin och prisvärd egenbrandad cxpendlare, kolla in den också. Bra pris på planet x xls nu dessutom...

Jag pendlar på en cykelcross för sub 13k som fyller alla grundkrav utan att vara för dyr, raggade upp den i våras efter att fått förra pendlaren stulen.
http://www.wiggle.co.uk/vitus-energie-vr-rival-2017-cyclocross-bike/

Hade jag köpt pendlarhoj idag så hade det sannolikt blivit en caadx SE av 2018 års modell, den rymmer extra feta däck.
http://www.cykelcitystockholm.se/cannondale-caadx-105-se-cyclocross-2018?nosto=nosto-page-product1

Och gällande schutzbleche - man pendlar inte utan. Period.

Lyktstoplemedhjul sa:
Du har inte bytt någonting förutom däck. Inte bra. vid det här laget borde du ha bytt allt utan det du talar om i alternativ 2.

Slarvigt formulerat av mig, slitdelar är bytta. Menade till samma nivå som innan, har alltså inte uppgraderat på komponentfronten.

skrotfot sa:
Jag pendlar på en cykelcross för sub 13k som fyller alla grundkrav utan att vara för dyr, raggade upp den i våras efter att fått förra pendlaren stulen.
http://www.wiggle.co.uk/vitus-energie-vr-rival-2017-cyclocross-bike/

Hade jag köpt pendlarhoj idag så hade det sannolikt blivit en caadx SE av 2018 års modell, den rymmer extra feta däck.
http://www.cykelcitystockholm.se/cannondale-caadx-105-se-cyclocross-2018?nosto=nosto-page-product1

Hade Caadx:en haft hydrauliska bromsar så...
Tack för tipsen!

erik h sa:
Köp ny. En med hydrauliska. Fås för under 15 såhär års, med kolfiberram om man har tur också..... +massa annat bra

Ja det verkar helt klart vara det bästa, alltså ny med hydrauliska. Har dock inte hittat några superklipp än. Men ska tråla igenom datainternet igen. Tack för input!

Hej, stod inför samma val som dig, köpte denna:
IMG_4147.JPG

https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOSPCFOR127/on-one-space-chicken-sram-force-1-gravel-bike-275-wheels

Uppfyllde mina krav som var:

-Kolfiber
-Hydrauliska bromsar
-Plats för vansinnigt mycket däck
-Plats för pakethållare och skärm och ändå ha vansinnigt mycket däck
- under 20000kr

Den har också dragning för dropper(nödvändigt?)och finns i en version med 28" hjul i stället om man vill.

Är bara så sjukt vansinnigt nöjd, att de verkar ha kopierat 3t exploro gör mig inget heller;) Jag brukar köpa "dyrare" märken men jag kunde fan inte låta bli det här "bang-for-the-buck" alternativet.

Hojjen kostade mig 18900kr(välj pund när du checkar ut)med frakt. Kööööp!!

Kassler sa:

https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOSPCFOR127/on-one-space-chicken-sram-force-1-gravel-bike-275-wheels

-Kolfiber
-Hydrauliska bromsar
- under 20000kr

Den har också dragning för dropper(nödvändigt?)och finns i en version med 28" hjul i stället om man vill.

Är bara så sjukt vansinnigt nöjd, att de verkar ha kopierat 3t exploro gör mig inget heller;) Jag brukar köpa "dyrare" märken men jag kunde fan inte låta bli det här "bang-for-the-buck" alternativet.

Finns även i version med Apex/Rival för 1499 pundisar. Kolfiber och hydraulik för strax över 15 kSEK.

Peth sa:
Kassler sa:

-Kolfiber
-Hydrauliska bromsar
- under 20000kr

Finns även i version med Apex/Rival för 1499 pundisar. Kolfiber och hydraulik för strax över 15 kSEK.
Låter sjukt prisvärt i mina öron för mina behov (som liknar TS).

Kassler sa:

-Kolfiber
-Hydrauliska bromsar
- under 20000kr

Fy fan va jag vill ha den hojjen!

Konkret sa:
Kassler sa:

-Kolfiber
-Hydrauliska bromsar
- under 20000kr

Fy fan va jag vill ha den hojjen!

+1

Kassler sa:
Det finns mkt som är bra med On One Space Chicken-ramen, men det finns, åtminstone, en nackdel som gör den ointressant för åtminstone mig;
"single chainring only"

/Håkan

HåkanC sa:
Kassler sa:
Det finns mkt som är bra med On One Space Chicken-ramen, men det finns, åtminstone, en nackdel som gör den ointressant för åtminstone mig;
"single chainring only"

/Håkan

Jag förstår hur du tänker, men jag känner att JAG kan balansera mina utväxlingar med olika kassetter och storlek på framdrev.

Men som sagt, en smaksak!:)

Kassler sa:
HåkanC sa:
Kassler sa:
"single chainring only"

/Håkan

Jag förstår hur du tänker, men jag känner att JAG kan balansera mina utväxlingar med olika kassetter och storlek på framdrev.

Är det en ren pendlare så går det ju. Dock blir det gärna lite brist på låga växlar till vintern tänker jag? Fast iofs kan man byta framdrev till vinterpendlingen om det är så.

desmo sa:
Jag är i en ganska lik situation. Har en Planet X Uncle John från 2010 med cantisar och är sugen på att byta. Men jag tror jag fortsätter med den ännu en vinter.

En av mina absolut hetaste kandidater är Fairlight Faran: http://fairlightcycles.com/faran/?v=f003c44deab6
Tänk ramkit + nya Tiagra så har man en riktigt bra bas om man inte vill köpa någon av de kompletta varianterna.

Wow, tack för den!
I exakt samma situation med en Uncle John där jag tröttat på att sakna vettiga bromsar. Har varit väldigt nära att köpa en ny gaffel till den och utrusta den med skivor men £599 inkluderat gaffel är svårslaget. Snygg var den också!

Bengt-re sa:
Kassler sa:
HåkanC sa:
Kassler sa:
"single chainring only"

/Håkan

Är det en ren pendlare så går det ju. Dock blir det gärna lite brist på låga växlar till vintern tänker jag? Fast iofs kan man byta framdrev till vinterpendlingen om det är så.

Max storlek på framdrev 42 tänder, känns snarare som att jag skulle sakna höga växlar.

@Shreddan, jag skulle göra ett besök till Roses showroom o testa deras cx/gg innan jag köpte något.

mmmrrrr sa:
skrotfot sa:

Jodå, man har en cykel med som är förstavalet. Sedan har man en racer man tar de dagar väderprognosen ger tummen upp.

Det har du alldeles rätt i!
Jag brukar racer ibland på torra dagar, men det tog jag för givet att alla (pendlarsvetton) redan förutsatt.

Fan, Kassler's Px-cross ser jävligt kosher ut. Habegär väckt!

HåkanC sa:
Kassler sa:
"single chainring only"

/Håkan

Fy fan! Hur kommer det sig. Vad är det som gör att två delat fram är omöjligt att få till?

Kassler sa:

-Kolfiber
-Hydrauliska bromsar
- under 20000kr

Skulle det gå att sätta dit två delat fram om man skulle vilja?

Chapter 2 sa:
Kassler sa:

-Kolfiber
-Hydrauliska bromsar
- under 20000kr

Nej, anledningen är att nedre kedjestagen är så breda för att få plats med breeeeeda däck.

Singelklinga, "framtiden" vettu!;)

Inte så mycket clearance på Attain va? Typ 28 mm?

Space Chicken väldigt attraktiv. Men det är en knasig cykel, mycket som är lite underligt och committat på den, som man kan ångra...

erik h sa:

Space Chicken väldigt attraktiv. Men det är en knasig cykel, mycket som är lite underligt och committat på den, som man kan ångra...

Ne, inte mycket utrymme för feta däck. Är väl max 28-30mm. Men fäste för skärmar finns och priset är ju rätt. Man kan inte få allt här i världen. :-)

erik h sa:

Jag upplåter min space chicken till testkörning! Kom och testa!

Anledningen till att jag inte bryr mig om enkelklinga fram är att där jag cyklar behövs det inte. Ska jag köra landsväg endast hade jag valt en annan cykel, samma om min primära cykling varit cyclocross, xc, stig, triathlon etc. Den här täcker mina behov, jag kan helt enkelt cykla lite överallt, ha 47c däck och ändå ha skärmar osv.

Gällande utväxling så är jag stark i benen, behöver inga "lätta" växlar ( är ju ändå en 11-40 kassett) och jag kommer inte heller marscha 50 blås till jobbet. Tror nog man kan gå upp till en 44 klinga om man trixar med spacers och kan leva med lite elak kedjelinje, kanske även byta till en landsvägskassett. Men då är det kanske dags att titta på landsväghoj ändå.

3ts gravelhoj och deras koncepträser kör ju singelklinga, jag litar på att de kan mer än mig.:)

Hepp!
Trots min frånvaro har tråden ändå fyllts med bra info!
Stort tack för alla tips och det blir en ny pendlare när jag väl slutat vela.... :)
Kan inte säga att mitt trålande inte rikligt fått fram nåt tokbra-klipp som gjort mig köpsugen.
Tills dess får Gamm-Scotten i alla fall ett par nya lite bredare sulor som förhoppningsvis gör pendlingen lite bekvämare.

Ett stort plus tycker jag om en pendlarram kan ta uppåt 42-43 mm breda däck och skärmar. Har efter lite fippel och dish lyckats klämma in Sawtooth i min Rove och de däcken är bara såå mysigt mulliga!

Pendlar på en äldre Planet X XLS med Ultegra 6700 och Avid BB7. Tycker den funkar utmärkt. Vill man ha skärmar får man dock fixa fästen själv.

Chapter 2 sa:

Kassler sa:
Nej, anledningen är att nedre kedjestagen är så breda för att få plats med breeeeeda däck.
Dålig konstruktion.
Det finns ramar som klarar både breda däck och två delat fram,
för den som vill ha det.
t-crankclearance.jpg

Varför skaffa en bristfälligt konstruerad ram som begränsar flexibiliteten och mångsidigheten så onödigt mycket?

/Håkan

HåkanC sa:
Chapter 2 sa:

Kassler sa:
Dålig konstruktion.
Det finns ramar som klarar både breda däck och två delat fram,
för den som vill ha det.

Varför skaffa en bristfälligt konstruerad ram som begränsar flexibiliteten och mångsidigheten så onödigt mycket?

/Håkan

Ja, som mtb ramar t.ex. Att de skippat framväxeln är väl helt enkelt för att drivlinor går mer åt singelklinga fram och jättekassett bak. Får jag gissa att både sram och Shimano kör alternativ med 1x12 på landsvägsgrupperna nästa år?

"Så begränsande", känner inte alls att ramen är begränsande, då hade jag tittat på en annan cykel. Men det är väl utifrån behov, jag ville ha en allt-i-allo-hoj, nått att pendla på, lite landsväg och typ en cykelsemester samt att man kan köra lite gravel eller cyclocross.Inte bäst på något men rätt bra på det mesta. Den skulle kunna ta pakethållare, skärmar och ha 50mm däck samtidigt. Att den har dragning för dropper kanske är overkill, men kanske ger en fingervisning om att det inte är en time trial hoj heller.

Hade de dock sålt den som en stigcykel så hade jag hållit med att den både är begränsande och felkonstruerad, rent av usel faktiskt.

Kassler sa:
jag ville ha en allt-i-allo-hoj, nått att pendla på, lite landsväg och typ en cykelsemester samt att man kan köra lite gravel eller cyclocross.
Klarar du det med din cykel med en och samma fram klinga/drev och en tillräckligt tätstegad kassett, typ 12-25 eller möjligen 12-28?
För gör du det så blir jag imponerad, det gör inte jag åtminstone.
För mig är klassiska cyclotouristeutväxlingen 46/30 fram och mer moderna 11-delade 12-28 det som behövs för att få en bra fungerande "allt-i-allo-hoj".
Men det är jag det.

/Håkan

HåkanC sa:
Kassler sa:
jag ville ha en allt-i-allo-hoj, nått att pendla på, lite landsväg och typ en cykelsemester samt att man kan köra lite gravel eller cyclocross.
Klarar du det med din cykel med en och samma fram klinga/drev och en tillräckligt tätstegad kassett, typ 12-25 eller möjligen 12-28?
För gör du det så blir jag imponerad, det gör inte jag åtminstone.
För mig är klassiska cyclotouristeutväxlingen 46/30 fram och mer moderna 11-delade 12-28 det som behövs för att få en bra fungerande "allt-i-allo-hoj".
Men det är jag det.

/Håkan

Det får bli en kompromiss, jag får helt enkelt räkna fram en "medelutväxling" baserat på de utväxlingar jag brukar ha för att cykla till affären, jobbpendling, lätt xc, cx, grus, landsväg, touring, cykelvasan, och klassisk turistcykling.

Problemet med det är väl att den inte blir bäst på något, utan bara allt i allo.

Och ursäkta trådskaparen om vi dravvlar runt i din tråd nu, hoppas du får till ett köp av något och att du blir nöjd. Presentera gärna köpet sen!=)

Kassler sa:
jag får helt enkelt räkna fram en "medelutväxling" baserat på de utväxlingar jag brukar ha
Berätta gärna vilken det är i praktiken. Det gör det enklare för oss att själva jmf med tex
Utvxling46-30.JPG

http://www.ritzelrechner.de/?GR=DER...17,19,21,23,25,28&UF=2170&TF=90&SL=2.6&UN=KMH

Kassler sa:
Och ursäkta trådskaparen
hoppas du får till ett köp av något och att du blir nöjd. Presentera gärna köpet sen
+1

/Håkan

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp