[Pendling/CX/grävel] Gör världen en tjänst - Dilemmat löst!

Dropped chainstay är väl fusklösningen man tar till för att det är för svårt/dyrt att bygga en så tajt kedjestags-"yoke" som krävs för att få plats med stora däck, korta kedjestag, och stora/flera klingor.

En smidig fusklösning dock. Billigt och enkelt, men lite fulare och lite mer begränsat. Kan tänka mig att man är ännu mer benägen att göra det när man bygger i kolfiber jämfört med metall.

Skulle själv inte ha problem att committa på singelklinga på en cykel gjord för pendling och ev sörmlandstouring (eller på en MTB för hemmaskogar). Värdelöst med singelklinga om man tänker resa till riktiga berg med den dock. Men alla såna funderingar har vi ju redan varit igenom på MTB för 15 år sen. Ska cykeln vara jättebra på en sak eller halvbra på allt.

Kassler sa:
Och ursäkta trådskaparen hoppas du får till ett köp av något och att du blir nöjd. Presentera gärna köpet sen
HåkanC sa:

Dåligt av mig, har inte uppdaterat tråden. Det blev en Whyte Friston som jag hunnit kör några jobbvändor på nu.
En mycket trevlig hoj! Ovant i början med en generösa reachen och det enormt breda styret på 50 cm. Men nu är det inga konstigheter.
Det blev bra till slut det här! :-)

Tack för alla tips!

Eftersom ni gjorde världen en tjänst får jag väl ge tillbaka lite då...

Nu har jag rullat 300 mil på Whyten som köptes i oktober 2017 från Sportringen Värmdö.

Skulle uppskatta att 290 av dem har varit pendling och till det är den en fröjd att rulla på. Inget fartmonster men bekväm och jag gillar som sagt det breda styret.

Har även kört några kortare grusvägsturer och där är det samma sak, den funkar mycket bra. Körde nån kilometer på igenväxt skogsmaskinspår ena gången och det gick utan problem, men hade gärna haft lite större däck just då.

Alla komponenter har funkat utan minsta problem. Jag köpte en i storlek 56 och den är en lång jäkel. Den levereras dessutom med en sadelstolpe med 25 mm setback, så den åkte av och en helt rak Hope sattes dit istället.

Enda nackdelen som inte är så stor egentligen är att den inte har (övre) fäste för stänkskärm bak, så där har jag fått fulhacka dit en. Men väl på plats är det inget som märks.

En liten bild så som den ser ut på vintern:

FDC3F59E-D496-4184-B156-F55C515960F6.jpeg

Hepp!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp