Pendlardäck mellan slicks och dubb?

Aron

Inventarie
Tänkte införa ett däck till i min pendlargarderob. Vad rekommenderas för årstiderna mellan dubb och slicks? Ett alternativ jag funderat på är att testa ett dubbfritt vinterdäck så jag vill gärna höra lite omdömen om hur väl de funkar frostiga mornar? Däcket ska gå 30+ km dag i alla väder i Stockholm. Jag siktar på ca 35 mm bredd och blir glad om det har reflexsidor.

Jag har kört schwalbes friktionsdäck både i 26" och 37*622,
På gamm'mtbn med plattisar på väg en kväll när det visade sig vara svartis märkte jag det inte förrän jag i en uppförsbacke fick sådant hjulspinn att jag överhuvudtaget inte kom framåt (det va en brant backe och jag stod upp),
När jag klev av gled jag på asfalten och fick gå ner för backen med små små steg i gruset vid sidan av asfalten.
Jag kände aldrig att jag var i närheten av att förlora greppet på framhjulet.
På en cx med bockstyre och klickpedaler har jag dock något sämre självförtroende.

Contis är utmärkt. Har kört det fram och bak en vinter, bara bak förra vintern på en cx, 22 km enkel väg i Stockholmsområdet. En vurpa sammanlagt. Rullar utmärkt komfortabelt och snabbt jämfört med dubb, känner ärligt talat ingen hastighetsskillnad jmft med rena sommardäck i samma dimension. http://www.continental-tires.com/bicycle/tyres/city-trekking-tyres/top-contact-winter2-premium
På ren is är det ljusår bättre än sommardäck, men lite sämre än dubb, det kommer man inte från. I fjol körde jag Conti bak, 45NRTH fram för lite extra issäkerhet. En bra kompromiss vintertid.

Lejon sa:
Contis är utmärkt. Har kört det fram och bak en vinter, bara bak förra vintern på en cx, 22 km enkel väg i Stockholmsområdet. En vurpa sammanlagt. Rullar utmärkt komfortabelt och snabbt jämfört med dubb, känner ärligt talat ingen hastighetsskillnad jmft med rena sommardäck i samma dimension. http://www.continental-tires.com/bicycle/tyres/city-trekking-tyres/top-contact-winter2-premium
På ren is är det ljusår bättre än sommardäck, men lite sämre än dubb, det kommer man inte från. I fjol körde jag Conti bak, 45NRTH fram för lite extra issäkerhet. En bra kompromiss vintertid.

45NRTH xerxes har skickat mig i backen en gång. Problemet är att man MÅSTE sänka trycket när det blir is och normalpumpat så är de livsfarligt hala på isen. De rullar bra, men dubben sitter för långt ut. Vet man vad det är för väglag och justerar trycket så fungerar de, men jag säger nja....

Jag delar åsikten i denna review.

http://www.bikeforums.net/winter-cycling/1045544-ok-s-official-45nrth-xerxes-tires-terrible.html

Bengt-re sa:
Lejon sa:

45NRTH xerxes har skickat mig i backen en gång. Problemet är att man MÅSTE sänka trycket när det blir is och normalpumpat så är de livsfarligt hala på isen. De rullar bra, men dubben sitter för långt ut. Vet man vad det är för väglag och justerar trycket så fungerar de, men jag säger nja....

Jag delar åsikten i denna review.

http://www.bikeforums.net/winter-cycling/1045544-ok-s-official-45nrth-xerxes-tires-terrible.html
Den texten höll på att avhålla mig från att köpa dem. Som tur var tänkte jag att jag inte kan lita på en person som vurpar på samma ställe tre gånger samma vinter och sedan skyller på däcken - då är det fel på teknik, handhavande och/eller tankeverksamhet.
Jag är som sagt väldigt nöjd med däcket (men jag gör ungefär som Bengt-re och justerar tryck efter förhållande i viss mån), men det är ju inget isracingdäck direkt, men å andra sidan sjukt mycket bättre än Nokian eller schwalbes vidriga däck vad gäller rullmotstånd, komfort, hållbarhet och styregenskaper. Men det är kanske inte heller svaret på TS fråga om höstdäck om jag tänker efter.

Hade ett par kant-dubbade däck en gång. Förstod aldrig poängen.
Visst, rullade hyggligt hårdpumpat.
Men sänkte jag trycket så blev fästet väldigt känsligt för skillnader i viktfördelning. Bakdäcket släppte vid inbromsning. Framdäcket i uppförsbackar.
Sänkte jag så mycket att dubbarna låg i "jämt" blev det lätt genomslagspunka. Och däcken blev så sladdriga att fästet blev dåligt även om dubbarna låg i.

Jag tycker dubben sitter för långt ut på smw också. Jag vill ha dubben i backen när jag kör rakt fram, inte bara när jag lutar ordentligt eller när jag redan har tappat kontrollen. I det avseendet tycker jag w106 är bättre.

jonja sa:
Jag tycker dubben sitter för långt ut på smw också. Jag vill ha dubben i backen när jag kör rakt fram, inte bara när jag lutar ordentligt eller när jag redan har tappat kontrollen. I det avseendet tycker jag w106 är bättre.
Tyckte w106 var bra, ända tills jag mötte spårig is...
De gjorde ett bra jobb för att skydda mot Bambi-vurpor på plan is om man bara var lite försiktig.
Men spår och kanter, där räckte de inte till.

Nu skulle väl det här inte bli en dubbdäckstråd egentligen, men om man vill ha dubbdäck med bra fäste på is men riimliga egenskaper i övrigt borde 45NRTH Gravdal vara bra (om man är relativ prisokänslig).

Lite bakgrund till min fråga: Jag har de senaste åren kört Vittoria Hyper Whatever aka slicks fram tills morgonfrosten krupit på. Innan dess Marathon och innan dess diverse andra sommardäck. På vintrarna har jag under åren kört en handfull olika dubbdäck, minns faktiskt inte vad jag har väntande just nu.

Jag bor högt, med en morgontemp som är rätt många grader under stadens, och passerar ett par rejäla köldhål på väg till jobbet. Så halkan är ett faktum långt innan snön. Svartis är inte kul på slicks och jag har ett snyggt ärr på ena kinden som påminner mig om detta. Efterhand så har jag valt att dra på dubbdäcken tidigt och pilla av dem sent. Mitt resonemang har varit att jag hellre drar ned farten genom högre rullmotstånd än genom att fega mig fram på halkiga däck. Jag kommer aldrig att glömma den kväll då bakhjulet började kana ifatt framhjulet i en nedförsbacke i 35+ med en buss bakom. Dagen efter det åkte jag kommunalt.

Min poäng med ovanstående resonemang är att efter sisådär 15.000 km på dubb och slicks så har jag någorlunda koll på hur de fungerar för mig och på min pendlingssträcka. Det jag däremot aldrig har provat är är "mittemellandäcken", kalla dem klibbiga crossdäck eller dubblösa vinterdäck. Och det jag funderar på är om jag kunde minska tiden på dubb, som jag verkligen avskyr, genom ett däck som visserligen inte blir bäst på något, men som kanske kan vara ett duglig övergångsalternativ? Vilka däck ska jag i så fall snegla på?

Senast ändrad:
Som fjärdebrunn har jag kört en hel del conti speed respektive schwalbe sammy slick som har lite mer sidodobbar.
Dessa har funkat bra i mitt tycke på allt annat än blankis.
Jag misstänker att du vet var isfarorna finns och kan anpassa cyklingen därefter?

Hade varit kul att test dubbfria vinterdäck dock.

På svartis gäller bara dubb om det är säkerhet och fäste som är målet. Att ett dubbfritt däck skulle ha fäste på is låter befängt.

Aron sa:
/.../ Min poäng med ovanstående resonemang är att efter sisådär 15.000 km på dubb och slicks så har jag någorlunda koll på hur de fungerar för mig och på min pendlingssträcka. Det jag däremot aldrig har provat är är "mittemellandäcken", kalla dem klibbiga crossdäck eller dubblösa vinterdäck. Och det jag funderar på är om jag kunde minska tiden på dubb, som jag verkligen avskyr, genom ett däck som visserligen inte blir bäst på något, men som kanske kan vara ett duglig övergångsalternativ? Vilka däck ska jag i så fall snegla på?

Jag tröttnade i december ifjol på att surra fram på dubbdäck på alltsom oftast bar vinterasfalt, och skaffade ett par Conti Top Contact Winter. Efter det blev det bara fyra dagar på dubbdäck, vilket till 75% var onödigt, och resten av vintern på de dubbfria eller på sommardäck. Jag kör betydligt snabbare med dubbfria än med dubbade däck, även när det är isigt och halt.

Det är skillnad på is och is också, det vet ju alla som vinterpendlar. Svartis är inga problem med dubbfria om det är minusgrader och således iskristaller i ytskiktet. I snömodd och på våt blankis/svartis är dubbade generellt bättre, men med list, skicklighet och försiktighet i kurvorna funkar dubbfria även då. I kallföre är skillnaden i grepp liten.

Den stora fördelen med dubbfria tycker jag är när temperaturen åker upp och ned runt nollan under dagarna och veckorna. Speciellt när det sopsaltas så friskt som nu sker på vintrarna.

Fjärdebrunn sa:
På svartis gäller bara dubb om det är säkerhet och fäste som är målet. Att ett dubbfritt däck skulle ha fäste på is låter befängt.

Ingen säger väl emot att det är bra med dubb på is? Frågan gäller om det finns kompromisser som ändå är betydligt mindre dåliga på vinterväglag och väldigt mycket bättre än dubbdäck på allt utom is.
Precis som dubb vs dubbfritt på bilar. Där är det för övrigt en ickefråga om man skall köra sommardäck på vintern - ett dubbfritt vinterdäcks gummiblandning är enormt mycket bättre vintertid än ett sommardäcks.

Med bakgrunden förklarad känns dubbfria vinterdäck som det självklara valet.

De crossdäck jag provat att pendla med har inte gett något mervärde jämfört med Voyager Hyper så länge underlaget är asfalt. Typ samma lika på frost och löv.

Frågan var väl vad man ska åka på innan isen kommer. "Slicks" har som bekant väldigt dåligt fäste på t.ex. grus på asfalt. Med mönstrade däck är fästet betydligt bättre. Jag åker själv på Schwalbe Marathon 37-622 höst och vår. De har reflex på sidorna också som syns bra i höstmörkret. När halkan kommer åker ett par dubbade Schwalbe Winter på.
Dubbfritt är ett påhitt för att minska slitaget från biltrafik på bilvägar. Vad biter bäst på is? Gummi eller stål?
Vill man ha minimalt motstånd är det ju elcykel man ska ha.

Senast ändrad:
Hoppas mycket på g-one 35orna som är på väg. Köpte allroundmodellen men det finns nån mjukare som slits fortare, förmodligen bättre de där tveksamma frostmornarna.

Scottår sa:
Frågan var väl vad man ska åka på innan isen kommer. "Slicks" har som bekant väldigt dåligt fäste på t.ex. grus på asfalt. Med mönstrade däck är fästet betydligt bättre. Jag åker själv på Schwalbe Marathon 37-622 höst och vår. De har reflex på sidorna också som syns bra i höstmörkret. När halkan kommer åker ett par dubbade Schwalbe Winter på.
Dubbfritt är ett påhitt för att minska slitaget från biltrafik på bilvägar. Vad biter bäst på is? Gummi eller stål?
Vill man ha minimalt motstånd är det ju elcykel man ska ha.

Hahaha. Du cyklar alltså på en 0-växlad militärcykel eller en elcykel förstår jag?

Har under en höst, en vår, och under hösten i år pendlat på vikbara Vittoria Randonneur Pro 2, 37-622 (inte att förväxla med kanttrådsdäcken Vittoria Randonneur 2). Ett hyfsat lätt vår/höstdäck med enligt Vittoria en mönstring och gummiblandning mer anpassad för kalla, våta vägbanor än t.ex. Vittoria Voyager Hyper. Kan kanske vara svåra att få tag på - Vittoria verkar ha slutat tillverka dem - men de finns på en och annan webshop fortfarande.

De är också lite mjukare i gummit och kräver uppemot 70 psi för att kännas lättrullade, jämför med Voyager Hyper där jag normalt kör med 60 psi. Men greppet är betydligt bättre i kall väta med Rando Pro 2. Senast idag blev det en tvärnit i 30-35 km/h på våt, kall asfalt, och de levererar faktiskt bromsverkan där man far fram som en smörklick med Voyager Hyper. Har också försiktigt tagit mig fram på isbelagda grusvägar med dem, och de fungerade över förväntan för det. Men en tvär sväng eller tvärnit på svartis/blankis klarar de förstås inte.

Jag körde hela förra vintern med Voyager Hyper bak och dubb fram. Förvånansvärt bra grepp på frusen asfalt.

Slirigt när det är löst förstås.

Bilagor

• dubb.jpg
    dubb.jpg
    87.1 KB · Besök: 99
Tillbaka
Topp