Byggtråd, lätt 26a för mindre barn.

Lejon

Aktiv medlem
Som så många andra har jag förfasats över vikterna på barncyklarna som finns i handeln. Undantag finns, men de är få och rätt dyra trots allt.
Jag har därför internetshoppat vad jag hoppas blir en lätt och bra 26tummare som jag hoppas ganska snart kommer passa dottern som är på väg att växa ur sin Frog 55a (hon är ca 127 cm). Som vanligt slutar det inte speciellt billigt, men jämfört med alternativen tror jag det blir rätt prisvärt. Risken finns dock att den om något år ligger på köp&sälj till en bråkdel av byggkostnaden i närmast obrukat skick. Men just nu lever hoppet om en gryende mtb-karriär!
Uppdaterar framöver när det går framåt.

Kortfattat en kinaram för ca 3000kr inkl tull och frakt, gaffel för ca 800 kr totalt. Resten europeiska inköp på rea. Cirka 10000 lär det väl sluta på.

Bilagor

• IMG_7237.JPG
    IMG_7237.JPG
    219.6 KB · Besök: 126
  • IMG_7238.JPG
    IMG_7238.JPG
    340.9 KB · Besök: 112
  • IMG_7239.JPG
    IMG_7239.JPG
    364.2 KB · Besök: 132
  • IMG_7240.JPG
    IMG_7240.JPG
    341.1 KB · Besök: 152
Kul, hoppas hon vet att uppskatta den! :) Hur mycket kostar pch väger de dyra och lätta undantagen du nämner? Vad tror du denna landar på i vikt?

Va slutar vikten på? Har du nån uppskattad vikt? Min dotter 130cm 9år kör på en sån här. 8kg.

Mvh Peter

Bilagor

• 1019581D-7B63-4B76-9ADC-6C67068966DD.jpeg
    1019581D-7B63-4B76-9ADC-6C67068966DD.jpeg
    302.2 KB · Besök: 183
Varför kör ni inte kortare vevarmar? Sram NX finns ju i 155m och bör väl gå att slipa ner lite matrial i.

Peter78 sa:
Va slutar vikten på? Har du nån uppskattad vikt? Min dotter 130cm 9år kör på en sån här. 8kg.

Mvh Peter
Får se om några dagar var det landar. Tvivlar på att den hamnar på 8 verkliga kilon, men under nio tror jag verkligen.

KJS sa:
Varför kör ni inte kortare vevarmar? Sram NX finns ju i 155m och bör väl gå att slipa ner lite matrial i.
Kortaste xt-vevpartiet är 165 mm så det fick bli det. Tror det kommer funka lagom.
Jag har märkt nu på Frogen hon har lite lätt att halka av pedalerna, tror faktiskt det är delvis pga korta vevarmar. Tramprörelsen blir kanske mindre ryckig om de inte är för korta, men 155 mm är säkert mer lagom egentligen.

Tjena!

Min dotter har kört XT 165mm i två säsonger nu och tycker det ser helt ok, med en större ram till nästa år kan hon köra vidare på det hon har.

Lär nog behöva slamma stam och nästan sadeln om den ska gå att cykla på redan i år (vilket jag hade hoppats på, men å andra sidan är den ett projekt för nästa år med ett då längre barn).
Precis 8 kg nu som på bilden. Blir under 9 med bromsar och kedja i alla fall.
Imponerande och fascinerande att Allebiken ovan väger 8 blankt som på bilden.
Ramvikt mm angivet i bild som efterfrågat.

Bilagor

• IMG_7242.JPG
    IMG_7242.JPG
    273.3 KB · Besök: 178
  • image.jpg
    image.jpg
    385 KB · Besök: 129
Lejon sa:
Lär nog behöva slamma stam och nästan sadeln om den ska gå att cykla på redan i år (vilket jag hade hoppats på, men å andra sidan är den ett projekt för nästa år med ett då längre barn).
Precis 8 kg nu som på bilden. Blir under 9 med bromsar och kedja i alla fall.
Imponerande och fascinerande att Allebiken ovan väger 8 blankt som på bilden.
Ramvikt mm angivet i bild som efterfrågat.

Kontrollerat vikten igen ordentligt landar på 8,29kg. Men straxt under 8 med kolfiber styre,stolpe o slanglöst. Kanske? Mvh Peter.

Klar utom vettiga pedaler, en blå kortare styrstam, fel färg på vajerhölje och bakbromsen. Blev piffig om jag får säga det själv! Kändes lätt och snärtig vid kort provcykling. Kommer passa utmärkt när hon växt 5 cm till.

Hamnade på 9 kilo blankt, blir väl 8,9 med vettiga pedaler. Hjulen är tyngre än jag hoppats annars känns vikt på komponenterna helt ok.
Pris ca 7500 kr sammanlagt (men då bromsarna redan avskrivna, resten nyinköpt).

En dämpad Manitou luftgaffel är på ingång, i min dröm kommer dottern nämligen vilja ha en sådan när hon väl kommit igång med cyklandet på allvar i mitten av nästa sommar.

Bilagor

• IMG_7246.JPG
    IMG_7246.JPG
    232.8 KB · Besök: 172
Senast ändrad:
Blev ju riktigt grym, är själv ute efter en mindre 26" till grabben som är 130 nåt...
Du får gärna speca upp lite grejer, framför allt ram o leverantör, o gärna storlek.

Köpte denna: https://www.ebay.com/i/263071603118 ca 4000kr inkl tull, moms och frakt. Sadelstolpe, styrlager, vevlager och styre ingick.
Gaffel: https://www.ebay.com/i/322474281359 1000kr inkl frakt. Slapp andra avgifter.
Från europeiska shoppar: XT-vevparti, 28-klinga ca 1500kr. Reglage och bakväxel: Zee, ca 800kr. Kassett Sram 1070.
Hjul från Superstar Components, ett par Pacenti som verkar vara slutsålda. 1500kr.

Bromsar ett par Magura MT2 som jag hade liggande, får hoppas att de går att få välfungerande med kort reach.
Sadel, vajer och handtag fanns hemma.

On någon är intresserad har jag ett par tubhjul liggande kolfiber med dt swiss 240 nav inkl kassette och adapter för skivor.

Det sitter tuber på och ingår två till vid sidan.

3000:-

Kan levereras till Jönköping nästa helg. Annars finns de i Borås.

Axeland sa:
On någon är intresserad har jag ett par tubhjul liggande kolfiber med dt swiss 240 nav inkl kassette och adapter för skivor.

Du har PM.

Lejon sa:
Axeland sa:

Du har PM.

Bra. Fortsätt köp & sälj så eller på vår annonssida där annonser hör hemma.
// Jocke

Lejon sa:
Klar utom vettiga pedaler, en blå kortare styrstam, fel färg på vajerhölje och bakbromsen. Blev piffig om jag får säga det själv! Kändes lätt och snärtig vid kort provcykling. Kommer passa utmärkt när hon växt 5 cm till.

Hamnade på 9 kilo blankt, blir väl 8,9 med vettiga pedaler. Hjulen är tyngre än jag hoppats annars känns vikt på komponenterna helt ok.
Pris ca 7500 kr sammanlagt (men då bromsarna redan avskrivna, resten nyinköpt).

En dämpad Manitou luftgaffel är på ingång, i min dröm kommer dottern nämligen vilja ha en sådan när hon väl kommit igång med cyklandet på allvar i mitten av nästa sommar.

Kanon ? snyggt Mvh

Lejon sa:
Köpte denna: https://www.ebay.com/i/263071603118 ca 4000kr inkl tull, moms och frakt. Sadelstolpe, styrlager, vevlager och styre ingick.
Gaffel: https://www.ebay.com/i/322474281359 1000kr inkl frakt. Slapp andra avgifter.
Från europeiska shoppar: XT-vevparti, 28-klinga ca 1500kr. Reglage och bakväxel: Zee, ca 800kr. Kassett Sram 1070.
Hjul från Superstar Components, ett par Pacenti som verkar vara slutsålda. 1500kr.

Bromsar ett par Magura MT2 som jag hade liggande, får hoppas att de går att få välfungerande med kort reach.
Sadel, vajer och handtag fanns hemma.

Är ramen för tapered 1 1/8-1.5 gaffel, eller straight?

Dirren sa:
Tack
Tror du det går o köra en 27.5” gaffel med 26” hjul, eller blir geometrin helt åt hel...?
Beror ju givetvis på axle to crown måttet men det verkar ju bara skilja 10-20mm, eller? Nån som kan detta?

Redan nu är det lite chopper-varning på körställningen kan jag tycka med sadeln i botten - trots kort ovinklad slammad styrstam (inte den på bilden).
Ytterligare längre gaffel känns spontant tveksamt för mig, men jag ser ju att vuxna människor kör med 140-160gaffel på HTs och spacer under styret och tycker det är bra, så det kanske går?

Nu är den banne mig klar! Åtminstone tills den börjar användas och vi ser vad som eventuellt inte funkar optimalt.

Bilagor

• 460F5194-EEC5-47C7-BA07-5CFE5394FEE3.jpeg
    460F5194-EEC5-47C7-BA07-5CFE5394FEE3.jpeg
    265.5 KB · Besök: 190
Dirren sa:
Lejon sa:
Nu är den banne mig klar! Åtminstone tills den börjar användas och vi ser vad som eventuellt inte funkar optimalt.

Hur blev den i storlek?

Har själv beställt ramen, leverans 10jan så den ska väl 8varv runt jorden först...

För stor just nu. Med sadeln i botten når hon hyfsat ner i marken, går ok att cykla på men det är inte optimalt. Å andra sidan tycker hon gamla cykeln var för barnslig nu när den nya finns så även om jag tycker den är ”bättre” fortfarande så är det inget alternativ om det ska cyklas. Hon manövrerar den bra trots allt, men i lite stök blir det lite för klumpigt med höjden.

Intressant bygge, ser nice ut.
Har Allebike 26 mtb eller de finns inte längre?

Skull ekunna tänka mig nåt sådant bygge, dock med dämpad gaffel. Får se om jag gör detta eller det blir en Islabike 26

Lejon sa:
Dirren sa:
Lejon sa:

Hur blev den i storlek?

Har själv beställt ramen, leverans 10jan så den ska väl 8varv runt jorden först...

För stor just nu. Med sadeln i botten når hon hyfsat ner i marken, går ok att cykla på men det är inte optimalt. Å andra sidan tycker hon gamla cykeln var för barnslig nu när den nya finns så även om jag tycker den är ”bättre” fortfarande så är det inget alternativ om det ska cyklas. Hon manövrerar den bra trots allt, men i lite stök blir det lite för klumpigt med höjden.

Hon växer nog i den snabbt.

Vad får ni för geometri på cyklarna? Jag tänker främst på standover, reach och toptube.
Min 8-åring är 130cm och det börjar sakteliga bli dags att titta på en 26". Han cyklar aktivt i en MTB-klubb så jag har spanat lite på en Trek Superfly 26 men ett sådant här bygge kan ju vara ett lämpligt alternativ.

130CM och 26"?

Min dotter är ca 130/131 och jag har svårt att se en 26" lira bra . Men jag har väldigt gärna fel :)

Isla Beinn 26” Small fungerade perfekt för min dotter när hon var knappt 130cm. Men det beror förstås på ramen, var cm sitter på ungen och hur trygg ungen är med en jämförsvis lite större ram (absolut inte för stor, inte som ungarna i klubben som får cyklar att växa i).

Dottern är 131 cm mätte jag precis. Cykeln är fortfarande lite stor, men Frogen (20 tum) var definitivt för liten, och hon hanterar denna bra och märker hur bra den rullar över stök jmf med den gamla cykeln, så detta är helt klart bättre sammantaget även om en bra 24a kanske hade varit ett rimligt mellansteg om tid och pengarna inte var en begränsande faktor.

@Mini_me
I min värld ska det inte vara några problem med en 26a om geometrin är den rätta. Nu har jag visserligen tänkt att han ska bli 3-5 cm längre innan jag byter cykel men i klubben så är det flera av barnen i ungefär samma längd som kör 26or eller 27,5or. Det viktigaste är ju att de kan hantera cykeln på ett bra vis så att det blir en förbättring.

Just Trek Superfly 26 som jag har funderat på har ju en väldigt kompakt ram. Jämfört med den Scott Scale 24" som han har nu skiljer det bara 17mm reach och 15mm toptube och då har han cyklat utmärkt på Scotten sedan han var 124cm. Det som jag väntar mest på nu är att han ska klara av den standover som krävs så att han kan stå bekvämt över cykeln och kunna starta och stanna på ett enkelt och effektivt vis.

@Lejon
Intressant att höra. Får du möjlighet att mäta geometrin på ett ungefär så uppskattar jag det.

Senast ändrad:
Samma ram finns att beställa från Aliexpress.
Är det något du är missnöjd med?
Tänker själv bygga en liknande till min dotter. Samlar delar just nu.

sitter i samma tankar själv att bygga en 26 till grabben under vintern och kollar just nu på ram, lite osäker på storlek. har hittat en 14 (xs) i kolfiber från kina som kan få bli grunden. grabben är ca 130 (8år) nu och växer säkert mer under vintern, eller är det bättre att gå på en 15?

Toblu sa:
Inget jag är missnöjd med direkt. Allt var lättmonterat och med ok finish. Funktionsmässigt är den som förväntat, dvs våldsamt överkapabel till min dotters försiktiga cykling, men tack vare det tycker hin det är rätt kul med grusväg och lättlätta stigar.
Sohl: tror du ska gå på minsta storlek, 14” lär räcka upp mot 155-160 cm utan problem.

Lejon sa:
Toblu sa:
Inget jag är missnöjd med direkt. Allt var lättmonterat och med ok finish. Funktionsmässigt är den som förväntat, dvs våldsamt överkapabel till min dotters försiktiga cykling, men tack vare det tycker hin det är rätt kul med grusväg och lättlätta stigar.
Sohl: tror du ska gå på minsta storlek, 14” lär räcka upp mot 155-160 cm utan problem.

Ursäkta sent svar....
Låter bra att du är nöjd, sitter med fingret på avtryckaren på ramen, men är lite fundersam. Står att ingång till bakre wire är på höger sida. Om man då använder hålet för framwire kommer den ut på vänstra sidan. Jag kommer ha en 1x11, men blir det konstig vinkel på wire då?

Toblu sa:
Lejon sa:
Toblu sa:

Ursäkta sent svar....
Låter bra att du är nöjd, sitter med fingret på avtryckaren på ramen, men är lite fundersam. Står att ingång till bakre wire är på höger sida. Om man då använder hålet för framwire kommer den ut på vänstra sidan. Jag kommer ha en 1x11, men blir det konstig vinkel på wire då?
Inget jag reflekterat över. Kan inte säga att jag minns nåt speciellt ang vajerdragningen vilket väl borde betyda att jag tyckte det var problemfritt.

Lejon sa:
Toblu sa:
Lejon sa:
Toblu sa:

Ursäkta sent svar....
Inget jag reflekterat över. Kan inte säga att jag minns nåt speciellt ang vajerdragningen vilket väl borde betyda att jag tyckte det var problemfritt.

Jamen då får jag väl bara ta och beställa då...
Vad landade den på i pris med frakt, tull, moms, avgifter?

Minns inte, men jag minns att jag skrivit det i tråden. Men om avgifterna är desamma nu ett år senare vet jag ej. Småkrafs från Kina är ju straffbeskattat numera (för övrigt märkligt att våra inhemska tullar mot Kina är ok, men när andra länder hotar med detsamma blir det ondskefullt).

Funkar triggning av cykelintresset som pappa har tänkt ?
Har ett barnbarn som snart behöver vallas på motionsspår om jag får bestämma .

M

Manurhin2 sa:
Funkar triggning av cykelintresset som pappa har tänkt ?
Har ett barnbarn som snart behöver vallas på motionsspår om jag får bestämma .

M

Ja till viss del. Hon gillar cykeln och vi cyklar ibland i skogen, men hittills är hon ingen jättestor cykelentusiast. Men det är gott nog så!

Tillbaka
Topp