[STULET] Uppsala. Blå Transition Bandit 27.5 - Nu med lite kudos till Länsförsäkringar

JojjeM

Aktiv medlem
[STULET] Uppsala. Blå Transition Bandit 27.5 - Nu med lite kudos till Länsförsäkringar
Upptäckte precis att ett av våra källarförråd brutits upp och att en cykel saknades. Sonens custombyggda Transition Bandit 27.5. Tjuvarna verkar ha vetat exakt vad de skulle gå på. Såg inga andra uppbrutna förråd så troligtvis är det ett proffsjobb och cykeln lär aldrig synas till.

Tacksam ändå om ni håller ögonen öppna.
Bild :
filename=BAndit2.jpg9

Skillnad från bilden är att den nu hade svart RaceFace Aeffect vevparti, SPD-pedaler, en 42t range extender och XT M8000 bakväxel

(ungefärlig) spec:
spec.jpg

/Johan

Senast ändrad:
JojjeM sa:
Upptäckte precis att ett av våra källarförråd brutits upp och att en cykel saknades. Sonens custombyggda Transition Bandit 27.5. Tjuvarna verkar ha vetat exakt vad de skulle gå på. Såg inga andra uppbrutna förråd så troligtvis är det ett proffsjobb och cykeln lär aldrig synas till.

Tacksam ändå om ni håller ögonen öppna.
Bild :

Skillnad från bilden är att den nu hade svart RaceFace Aeffect vevparti, SPD-pedaler, en 42t range extender och XT M8000 bakväxel

(ungefärlig) spec:

/Johan

Lider med dig och grabben. Hoppas det löser sig.

Tack för deltagande. Polisanmälan gjord. Ska se vad försäkringsbolaget säger men har väl inga större förhoppningar.

Här är förresten en nyare bild, med rätt vevar och bakväxel (Bara pedalerna som skiljer. Satt SPD på sen jag tjuvlånat den av sonen).

Bandit_2.jpg

/Johan

Känns ju nästan som att någon av dina grannar har något med det där att göra.

NickPick sa:

Vill helst inte tro det men det är skumt (och rätt obehagligt) att det tycks vara mycket målmedvetet gjort. Bara inbrott i vårt förråd och dörrarna heltäckande så man man inte "råka" få syn på cykeln ens om man tar sig in i källargången.

/Johan

Usch vad trist, har en likadan med battleship grey. Hoppas den kommer tillbaka men oddsen är väl rätt dåliga för det.

JojjeM sa:
NickPick sa:

Vill helst inte tro det men det är skumt (och rätt obehagligt) att det tycks vara mycket målmedvetet gjort. Bara inbrott i vårt förråd och dörrarna heltäckande så man man inte "råka" få syn på cykeln ens om man tar sig in i källargången.

/Johan

Helt klart är någon som har tillgång till förrådsnyckel inblandad, för jobbet har ju utan tvivel rekognoscerats vid annat tillfälle.

Fy fan.
Hoppas att förövaren åker dit mot alla odds.

Hojen är förstås fortsatt försvunnen men jag är i alla fall lite positivt överraskad av Länsförsäkringar.

De ansträngde sig verkligen att förstå hur hojen var byggd och hade inga problem med att det var en mix av beggade och nya delar. Det blev förstås inte så att jag kan köpa en ny hoj från hyllan men i alla fall en rimlig bedömning och en grundplåt som var över förväntan.

Nån som har tips på vad man kan hitta på för att göra det lite svårare för tjuven i källarförrådet. Larm? Kamera? Golvankare och MC-kätting?

/Johan

MC-Kätting förankrad med rejäla golvankare om du har möjlighet till det känns som ett stort steg i rätt riktning! Ankare finns på Biltema osv för rimliga pengar.

Kul att du blev bra bemött och fick bra ersättning! Har också funderat på vad som är bästa sättet att säkra upp cykeln i förrådet. Har hittils kört med ett kraftigt bygellås istället för vanligt hänglås (har en stålbur som är rätt så kraftig, gångjärn samt låset är de svagaste punkterna).

Någon slags MC-golvankare kanske vore bra, förutsatt att man får montera för brf/hyresvärd.

Ja, golvankare ska övervägas men det lär som sagt behöva okejas av BRF. Man får väl också räkna med att hyra en schysst borrhammare för att ta sig ner i bjälklaget :)

/johan

Limma igen skruvspåren till gångjärnen, om du har enkelt nätförråd. Täck för nätet. Det man inte ser, riskerar man ogärna tid för?
Förstärk regelvirke med åtminstone plattjärn på baksidan.
Lås cyklar/ föremål i grupp, så de blir svårburna. Prata med grannar om samverkan.

Brakastruten sa:
Limma igen skruvspåren till gångjärnen, om du har enkelt nätförråd. Täck för nätet. Det man inte ser, riskerar man ogärna tid för?
Förstärk regelvirke med åtminstone plattjärn på baksidan.
Lås cyklar/ föremål i grupp, så de blir svårburna. Prata med grannar om samverkan.

Täcka för nät på förråd brukar inte vara så poppis hos brandkåren. Det är ofta där för att det ska gå enkelt att se var det brinner. Kanske mer aktuellt på vind än i källare men kolla upp innan.

Klass 3-kätting genom ram och fast föremål, typ vattenledningsrör, alt golvankare. Det går förstås att ta loss men det kommer låta i rejält i någon minut. Sen vill det ju till att någon reagerar, där jag bor skulle flera av grannarna komma ut för att kolla vad som pågår.

jomper sa:
Klass 3-kätting genom ram och fast föremål, typ vattenledningsrör, alt golvankare. Det går förstås att ta loss men det kommer låta i rejält i någon minut. Sen vill det ju till att någon reagerar, där jag bor skulle flera av grannarna komma ut för att kolla vad som pågår.

Nej. Det låter knappt alls i 5 sek med en battteridriven papegoja.

Konkret sa:
jomper sa:

Men man har ju ändå steppat upp några nivåer då. Är det grejer gemene cykeltjuv använder?

Funderar på om man bara skulle sätta upp nåt klistermärke om larm men risken är ju förstås att det bara blir en signal om att det finns något av värde.

Oklart om jag kan ordna strömförsörjning till nåt larm och/eller kamera men det finns kanske grejer med batteridrift som inte kräver tillsyn allt för ofta,

/Johan

JojjeM sa:
Konkret sa:
jomper sa:

Men man har ju ändå steppat upp några nivåer då. Är det grejer gemene cykeltjuv använder?

Funderar på om man bara skulle sätta upp nåt klistermärke om larm men risken är ju förstås att det bara blir en signal om att det finns något av värde.

Oklart om jag kan ordna strömförsörjning till nåt larm och/eller kamera men det finns kanske grejer med batteridrift som inte kräver tillsyn allt för ofta,

/Johan

Är tjuven pundare och döskalle så använder han säkert vad som.
Är det tjuvens 100ade cykelstöld kör han nog oå bra grejer.
En papegoja är inte speciellt dyr när man snor cyklar från 25-75tkr.

Konkret sa:
Är det tjuvens 100ade cykelstöld kör han nog oå bra grejer.
En papegoja är inte speciellt dyr när man snor cyklar från 25-75tkr.

Så är det säkert.
Har i alla fall lagt in en "privacy zone" i Strava och tagit bort mitt riktiga namn ur profilen här på Happy ifall tjuven hittade mig den vägen.

/Johan

Ett ”Varning för hunden”-märke kan vara väldigt avskräckande i sin enkelhet.

Konkret sa:

De är väl till för att klippa armeringsjärn, inte härdade kättingar? Jag har kapat både vanligt stål och bygellås med vinkelkap och det är förstås enkelt även att kapa ett bygellås men det tar klart längre tid.

Finns ju speciella kättingklippare också, men de är ännu större (20-40 kg typ) och inte heller gjorda för härdad kätting.

Så tillåt mig vara lite skeptisk till att en batteridriven armeringsklipp fixar en klass 3-kätting enkelt. Motbevisa mig gärna!

Ser inga härdade riktiga låskättingar i den filmen.

Trist att den inte fick vara ifred.

Jag blir lite förvånad att försäkringsbolaget tar sig an ärendet när det gäller ett källarförråd, jag trodde det klassades mer eller mindre som ett olåst utrymme.

För att kapa lås, kedjor etc kan man använda flytande kväve eller motsvarande, sedan är det bara att knacka lite på området så skall det gå i bitar sägs det.

jomper sa:
Konkret sa:

De är väl till för att klippa armeringsjärn, inte härdade kättingar? Jag har kapat både vanligt stål och bygellås med vinkelkap och det är förstås enkelt även att kapa ett bygellås men det tar klart längre tid.

Finns ju speciella kättingklippare också, men de är ännu större (20-40 kg typ) och inte heller gjorda för härdad kätting.

Så tillåt mig vara lite skeptisk till att en batteridriven armeringsklipp fixar en klass 3-kätting enkelt. Motbevisa mig gärna!

Ajjemän. Inga problem. Dock har jag svårt att hitta hur många tons tryck en klass 3 kätting tål.

Lite trist att kasta pengar i sjön för att ha rätt på internet.
Om du nu inte vill motbevisa mig?

Konkret sa:
jomper sa:
Konkret sa:

Ajjemän. Inga problem. Dock har jag svårt att hitta hur många tons tryck en klass 3 kätting tål.

Lite trist att kasta pengar i sjön för att ha rätt på internet.
Om du nu inte vill motbevisa mig?

Dock hade jag fel om tiden. Klippet tar 6.5 sekunder.

Kan fylla på med att vi vid två tillfällen haft inbrott i källarförråd här i en annan del av Uppsala.

De försöker manipulera de elektroniska dörröppnarna i första hand. När det inte går bryter de upp metalldörren in till källarförråden. Därefter har de på något sätt bänt sönder själva låsbygeln på stålburarna så att den gått av men låset är intakt. Inte mycket finess och det måste vara bra kraft i verktygen de använder.

Tyst kan det inte vara heller. Men nybyggt och välisolerat...

Mårten sa:
Därefter har de på något sätt bänt sönder själva låsbygeln på stålburarna så att den gått av men låset är intakt. Inte mycket finess och det måste vara bra kraft i verktyget...

I området där jag bor har en liga gjort lägenhetsinbrott mitt på dagen. Säkerhetsdörrarna in till lägenheterna pressas upp med något hydraliskt verktyg. Tar enligt polisen 1-3 minuter, låter inte särskilt mycket i grannarnas lgh eftersom dörrarna är välisolerade.

trailbiker sa:
Mårten sa:
Därefter har de på något sätt bänt sönder själva låsbygeln på stålburarna så att den gått av men låset är intakt. Inte mycket finess och det måste vara bra kraft i verktyget...

I området där jag bor har en liga gjort lägenhetsinbrott mitt på dagen. Säkerhetsdörrarna in till lägenheterna pressas upp med något hydraliskt verktyg. Tar enligt polisen 1-3 minuter, låter inte särskilt mycket i grannarnas lgh eftersom dörrarna är välisolerade.

Dom har säkert nå liknande http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Karosseri/Riktsats-2000016784/

Sjukt tråkigt med inbrott!!?

Är man inte så nogaräknande kan man kanske sno en batteridriven armeringsklipp också, även om dom är dyra... Tråkigt!

Miss Lycka sa:
Vilken försäkringsform och hur många % av priset fick du ut?

Vanlig hemförsäkring. Antar att hojen räknades som lösöre i låst utrymme.

Redovisade cykeln bit för bit i ett Excelark med två kolumner. En med vad jag faktiskt betalat för varje del (ny eller begagnad) och en med "nypris" med länkar till webbshoppar. Summan i den senare kolumnen hamnade ju en bra bit över 40 men LF gick på faktiska kostnaden och ersatte ganska rakt av (minus lite åldersavdrag och 1500 kr självrisk) trots att jag ju inte hade kvitton på många av delarna. De hade kunnat vara mycket snålare utan att jag kunnat sätta emot just nåt.

/Johan

Ett annat tips är att försöka göra så att det ser ut som kaos där. Kasta några flyttkartonger, filtar osv över i en jäkla röra. Första gången jag packade in mina grejer i ett förråd gjorde jag det för att jag skulle komma åt det lätt, i ordning. Fick inbrott där de tog rätt mycket. Andra gången hade jag ordning under men kastade på lite stolar osv ovanpå. Inget inbrott. (Högst vetenskaplig anekdotisk bevisföring)

Blir lite nyfiken på var cyklarna tar vägen, MTB-Sverige är ju ändå såpass litet att en sån här cykel borde väcka uppmärksamhet. Utomlands för att säljas på lokala marknader? Borde vara mycket lättare att rikta in sig på hög volym av dussincyklar.

Tillbaka
Topp