[RR] Några turer i Sydafrika

Sigge Star

Aktiv medlem
Passade på att hoja lite i Sydafrika under senaste besöket. Tyvärr är ju säkerheten rent allmänt väldigt dålig så nästan all cykling sker på dedikerade och inhägnade områden eller på tävlingar - och jösses vad mycket tävlingar det finns.

Jag hängde i Pretoriaområdet så det fick bli ett par ställen nära vid. Först The Big Red Barn och sen Rosemary Hill.

The Big Red Barn erbjuder massor med kilometer med stig och många berms, hopp, och broar och dessutom en pump track. Några bilder från en tretimmarsrunda:
06.jpg

09.jpg

13.jpg

Mer på http://siggestar.com/2017/10/07/the-big-red-barn-pretoria-south-africa/

Rosemary Hill är en helt annan story. Mer XC-orienterat men med schysstare vyer av naturen runtom. XC, men en hel del features här och där. Det blev nästan 40km och med högt tempo. Bitvis förbannat kul med singletracks med supergrepp efter regnet dagen innan.
04s.jpg

06j.jpg

10.jpg

15.jpg

Mer på http://siggestar.com/2017/10/08/rosemary-hill-pretoria-south-africa/

Sen blev det en runda uppe i Limpopo, ca 3 timmar norr om Johannesburg. Hade inte räknat med cykling där men det blev en stund över och det fanns hardtails att hyra...

04d.jpg

07.jpg

06d.jpg

Mer på http://siggestar.com/2017/10/10/the-legends-limpopo-south-africa/

Sydafrika har massor att erbjuda utöver Greg Minaar och Cape Epic och detta var bara en första touch. Får se om man kan planera in nåt race vid nåt annat besök.

Hare
Sigge

Senast ändrad:
Ah, var ett tag sedan jag sett någon RR från din sida. Är det jag som varit ouppmärksam eller har det varit lite mindre av den varan på sistone? Hur som helst, alltid kul med RR:er från lite mindre frekventerade platser. :-)

Lite nyfiken på om du kan utveckla resonemanget lite kring det där med säkerheten. Menar du generellt i Sydafrika (d.v.s. även på landsvägar) eller att det är problematiskt ute terrängen? Om det senare, avser du att djur eller människor är problemet?

Häftigt!
Jag brukar gå igång på berg men den där 'Öppna landskap'-bilden från Rosemary Hill ger ju faktiskt ordentligt cykelsug...

GoranS sa:
Ah, var ett tag sedan jag sett någon RR från din sida. Är det jag som varit ouppmärksam eller har det varit lite mindre av den varan på sistone? Hur som helst, alltid kul med RR:er från lite mindre frekventerade platser. :-)

Lite nyfiken på om du kan utveckla resonemanget lite kring det där med säkerheten. Menar du generellt i Sydafrika (d.v.s. även på landsvägar) eller att det är problematiskt ute terrängen? Om det senare, avser du att djur eller människor är problemet?

Ja, det har varit lite dåligt med RR men som tur var mycket cyklande. Blev lite för mycket med att flytta hem till Svedala och ändå inte vara här pga alla resor...

Säkerheten i ZA: Tyvärr är det mycket rån, mord, hijackings, smash n' grabs mm. Man får passa sig. Man kan klara sig levande om man agerar rätt, men det är jäkligt trist med stories om folk som bara får lämna över hojen o värdesaker under vapenhot. Kan man ju vara utan. Om man undviker stadskärnor och att vistas ute i mörker så klara man det dagliga, men när det gäller cykling ute i det fria får i alla fall jag rådet att inte göra det. Vad beträffar de farliga djuren så finns det bara i de olika reservaten vad jag förstår så det var i alla fall inte det jag refererade till.

Kan tänka mig att säkerhetsläget är lite annorlunda i Guateng och Limpopo än i vindistriktet i västra Kapprovinsen.

Jag har ingen resa inplanerad dit så jag behöver inte den informationen.
Annars bor Thomas Möller också delvis i SA. Han har koll på säkerhet.

Tillbaka
Topp