Schysst-stigcyklar-byxa

Maakus

Aktiv medlem
Schysst-stigcyklar-byxa
Hej bullen!
Har en kompis som är trött på att riva sig och sånt om smalbenen och vaderna, när hen är ute och cyklar stig.
Hen gillar att ha tights under shortsen när det är riktigt kallt. Men just nu blir det för varmt med cykelbyxor, shorts och tights.
Ett par byxor som hen kan ha på sig där det får plats knäskydd vore bra.

MVH
Frågar åt en kompis.

Schysst-stigcyklar-byxa
Endura Singletrack eller någon annan av deras långbyxor kanske kan passa. De flesta är skydd-kompatibla. (svarar åt en kompis)

Schysst-stigcyklar-byxa
Min kompis misstänker att det blir ganska snarlikt varmt med långbyxor som nämnda kombination. Kompisen tipsar om att det finns lätta shin guards som går att kombinera med valfri annan klädsel som borde kunna fungera hjälpligt för ändamålet.

Kompisen låter också hälsa att din kompis borde "man up" lite och förstå att det är coolt med ärr.

Schysst-stigcyklar-byxa
JTF sa:
Endura Singletrack eller någon annan av deras långbyxor kanske kan passa. De flesta är skydd-kompatibla. (svarar åt en kompis)
Jag har ett par sådana men kan faktiskt inte rekommendera dem, funkar bra när det är minusgrader och torrt men det är det ju sällan.
Dom formligen suger upp vatten och blir sen tunga hängiga och kalla, borde finnas bättre alternativ?

Schysst-stigcyklar-byxa
TK sa:
JTF sa:
Jag har ett par sådana men kan faktiskt inte rekommendera dem, funkar bra när det är minusgrader och torrt men det är det ju sällan.
Dom formligen suger upp vatten och blir sen tunga hängiga och kalla, borde finnas bättre alternativ?
Precis, i blött är dom inte bra alls. Men däremot i plusgrader ca 5 - 10 grader med torrt väder tycker jag.. *host host* ...kompisen dom är ganska bra. Funkar väl okej i minusgrader också, med "långkallingar" under.
Tillägg: Men självklart finns det massor med andra bra/bättre alternativ, bara nämnde det som kom upp i minnet först :-)

Senast ändrad:
Schysst-stigcyklar-byxa
Har också sådana. Man får se till att tvätta dom med impregnering regelbundet så står dom emot vätan mycket bättre. Men för det mesta används dom bara när det är minusgrader och då är vätan ett ickeproblem.

Schysst-stigcyklar-byxa
mikipedia_ sa:
Sånna här rullar jag i nu https://www.fritidsfabriken.se/hype...6suYTAroRheoTOGq5Urn9x2GKQoDB1BxoCik0QAvD_BwE
Klart trevliga byxor som har rum för skydd och vettig vetilation och kardborre grej i benen för att tajta till om man vill.

Jag har också såna och tycker de funkar perfekt nedåt nollgradigt utan något under (förutom blöjan då) samtidigt som de inte är allt för varma när tempen kryper upp mot 10 grader. Slitstyrkan kan jag dock ännu inte uttala mig om, det får tiden utvisa.

Schysst-stigcyklar-byxa
Gandalf sa:
mikipedia_ sa:
Sånna här rullar jag i nu https://www.fritidsfabriken.se/hype...6suYTAroRheoTOGq5Urn9x2GKQoDB1BxoCik0QAvD_BwE
Klart trevliga byxor som har rum för skydd och vettig vetilation och kardborre grej i benen för att tajta till om man vill.

Jag har också såna och tycker de funkar perfekt nedåt nollgradigt utan något under (förutom blöjan då) samtidigt som de inte är allt för varma när tempen kryper upp mot 10 grader. Slitstyrkan kan jag dock ännu inte uttala mig om, det får tiden utvisa.

Delar din syn på dom?

Schysst-stigcyklar-byxa
Gandalf sa:
mikipedia_ sa:

De ser klart trevliga ut, men jag som lycrasvettocyklar snabb stig utan dropperpost...är klart allergisk mot häng i grenen som fastnar i sadeln...något man kommer störa sig på hos de här?

/J

Schysst-stigcyklar-byxa
Husabuse sa:
Gandalf sa:
mikipedia_ sa:

De ser klart trevliga ut, men jag som lycrasvettocyklar snabb stig utan dropperpost...är klart allergisk mot häng i grenen som fastnar i sadeln...något man kommer störa sig på hos de här?

/J

Dom är skapligt tajta och i stretchigt tyg. Sen är det spänn grej i midjan (kanske bara är resor/gummi band i syt, kan inte förnimma mig vilket så kolla bilderna hos tillverkaren)

Schysst-stigcyklar-byxa
Husabuse sa:
Gandalf sa:
mikipedia_ sa:

/J

Tror inte det. Nu kör jag ju mer gubbcykling på brötiga stigar med dropperpost :-) men brallorna är absolut inte fladdriga och så har de hällor för skärp så man kan få dem att sitta uppe rätt bra.

Schysst-stigcyklar-byxa
Gandalf sa:
Husabuse sa:
Gandalf sa:
mikipedia_ sa:

/J

Tror inte det. Nu kör jag ju mer gubbcykling på brötiga stigar med dropperpost :-) men brallorna är absolut inte fladdriga och så har de hällor för skärp så man kan få dem att sitta uppe rätt bra.

...och hur fungerar dessa när det är blött? Tyvärr så är det ju sällan det är kallt och inte blött, åtminstone i gbg.

Schysst-stigcyklar-byxa
Schysst-stigcyklar-byxa
zam sa:
Gandalf sa:
Husabuse sa:
Gandalf sa:
mikipedia_ sa:

/J

...och hur fungerar dessa när det är blött? Tyvärr så är det ju sällan det är kallt och inte blött, åtminstone i gbg.

Nu cyklar jag bara i Sthlm och här är det alltid soligt, torrt och fint, även när det är kallt :-) Skämt åsido, har inte haft dem så länge och hittills har jag bara kört i torrt väder, så jag vågar inte uttala mig om regnegenskaperna.

Schysst-stigcyklar-byxa
Klickade hem ett par Alpinestar All Mountain 2 pants för några veckor sen. Kört tre turer än så länge. Lite blandat väder, dock inget hällregn men allt mellan +5°c till -2°c, mycket lera och vattenpölar. Verkar stå emot vätan ok, har inte känts för varma och rymmer biffiga knäskydd(ion k_pact) som funkar bra när man trampar. Ventilationen som man kan öppna och stänga gör sitt för att få bort värmen. Sitter lagom tajt om smalbenen, inget onödigt häng (snudd på en moose knuckle). Ärligt talat så har jag inte brytt mig om byxorna när jag cyklat, vilket för mig är ett bra tecken att dem funkar!

Schysst-stigcyklar-byxa
Jag är nöjd med mina Endura MT500 spray, andas och är vattentät på rätt ställen. Inte testat dom i regn, men blev varken blöt eller kall när jag cyklade strax efter en regnskur.

Clickfast systemet är däck besvärligt.. Tar en evighet att fästa blöjan i byxorna.

Schysst-stigcyklar-byxa
Min lokala Intersport hade vådaskyltat ett par Norröna svalbard flex1 för 999 pix. Har suktat på deras byxor ett tag men fått kalla fötter av priset, men nu gick det inte att stå emot.

Schysst-stigcyklar-byxa
Schysst-stigcyklar-byxa
larsaw sa:
Anders Lantz sa:
mikipedia_ sa:

+1 på den.

Till er som har denna byxa, vad menas med ”lätt vattenavvisande”?
Impregnerat bomullstyg?

Impregnerat funktionstyg med stretch ungefär, blir droppar på tyget istf att det suger åt sig vattnet en stund.

Dom verjar hållbara oxå, provade att glida på höger lår i söndags och vart lite skav men inget allvarligt? värre med mobilen som låg i fickan?

Schysst-stigcyklar-byxa
larsaw sa:
Anders Lantz sa:
mikipedia_ sa:

+1 på den.

Impregnerat bomullstyg?

Min erfarenhet är att de klarar en kortare liten lätt regnskur, men en rejäl rotblöta eller ett längre ihållande regn klarar de inte.

Schysst-stigcyklar-byxa
Min (min kompis) rekommendation till TS (kompis) är att fortsätta med shorts ovanför tightsen men att om det är för varmt för de shorts han har skaffa tunnare shorts. Eventuellt vattentäta.

Schysst-stigcyklar-byxa
Ok, ang långbrallorna. Hellre en sån funktion än ngt i Goretex som ändå inte vädrar ur tillräckligt...

Tights (helst i marinoull) under riktigt vatten & stryktåliga baggyshorts, is the shit! Men ett par långbrallor kan vara skönt att dra på ibland också...

Schysst-stigcyklar-byxa
Mina tights skulle inte överleva 2 rundor om de var i merino-ull... Löpartights!

larsaw sa:
Ok, ang långbrallorna. Hellre en sån funktion än ngt i Goretex som ändå inte vädrar ur tillräckligt...

Tights (helst i marinoull) under riktigt vatten & stryktåliga baggyshorts, is the shit! Men ett par långbrallor kan vara skönt att dra på ibland också...

Schysst-stigcyklar-byxa
Gandalf sa:
larsaw sa:
Anders Lantz sa:
mikipedia_ sa:

+1 på den.

Impregnerat bomullstyg?

Min erfarenhet är att de klarar en kortare liten lätt regnskur, men en rejäl rotblöta eller ett längre ihållande regn klarar de inte.
de där verkar ju kanon, ser ut att vara tight där det behövs, dvs i grenen och nertill, samt går att knäppa upp också så det blir lite mer baggy. Samt fick bakpå som man kan ha för batteripacket till hjälmlampan eller något. Verkar ju kanon de där. Spanade in ett par Endura först men de verkar sådär i jämförelse.

Schysst-stigcyklar-byxa
Anders Lantz sa:
mikipedia_ sa:

+1 på den.
premiär idag! riktigt bra brallor, de sitter lagom tight, bra också att man kan knäppa upp sidorna för att få det lite luftigare. Köpte även underställ från dem, sitter som en smäck, inget häng i röven på några av dessa. Känner mig riktigt nöjd!

Hyper Pro Pants - The Dark Side, medium
Waffle Active Layer pants - small

passar perfekt till mig som är 180 och cykelbyggd

20180308_061224_cr.jpg

Idag flög man fram över 5cm pudersnö till jobbet, härlig känsla

Schysst-stigcyklar-byxa
Madison Zenith 4 seasons dwr. Grymt nöjd med mina utom fickorna. Klart mycket bättre för cykel än fritidsfabrikens braxor som förvisso funkar men klarar inte väta nåt vidare.

Tillbaka
Topp