Val av cykel

mishegas

Ny medlem
Val av cykel
Hej!
Jag behöver införskaffa mig en ny cykel, men har fastnat bland alla som finns att välja bland. Cykeln kommer primärt att användas för att pendla till jobbet (7 km enkelresa), alltså 1,4 mil totalt per dag, 5-6 gånger i veckan. Jag tänkte cykla varje dag, även under hela vintern. Jag bor mitt ute på landet, i skogen i princip. Vägarna är varierande. Första biten är väldigt dålig, stenig och dålig (känns för hårt för en vanlig gammal mtb utan dämpare tom). Resten av vägen är grusväg, som på sina ställen är väldigt dålig med massa gropar. Underhållet på vintern är inte heller det bästa... Sista 1 km är vanlig asfalt.

Vilken cykel bör jag med mina förutsättningar köpa? Det lutar mest åt någon MTB HT. Tänker jag rätt?
Prisklass; 1000 kr till 15 000 kr (Missförstå mig rätt, jag har funderat på att bara köpa nån väldigt billig på Biltema, till de dyrare Scott, så jag är helt borta).

Beställer gärna på internet pga priset.
Kom gärna med tips och förslag till en oerfaren cyklist! Jag är van med en gammal herrcykel från 80-talet...

Val av cykel
Roadlite AL SL 7 https://www.canyon.com/sv/fitness/roadlite/roadlite-al-sl-7-0.html
Inte den billigaste modellen av Roadlite, men den har fått en ny aluram/cf-gaffel med genomgående axlar (istället för QR) vilket känns modernt och bra. Den har 20 mm DT X1900 hjul som så sent som för ett år sedan kallades för "cross country". Det sitter 30 mm däck från fabrik, men det går att klämma in 35:or och tunnare skärmar, men det är inte en eon av utrymme. Lätt och fin cykel på 8,9 kg.

Lillbrorsan AL 6 med alu ram/gaffel och QR fram/bak har fler fästen för skärmar, väger 9,9 kg https://www.canyon.com/sv/bikes/bike-detail.html?b=4183

SUP XP 919 för 10000 kr är en vettig HT på 11,9 kg http://www.cykelkraft.se/superior-xp-919-mattgra-vit-rod
SUP XP 929 för 11500 kr med CF-ram och 10,8 kg är än mer prisvärd http://www.cykelkraft.se/superior-xp-929-rod-svart
Finns även svart för +900 kr, men alla vet att röd är snabbare http://www.cykelkraft.se/superior-xp-929-svart-bla

Senast ändrad:
Val av cykel
Men hur kommer dessa däck göra sig på vår/sommar? Är de för grova för mitt ändamål då?
Hur funkar det med pedaler, ingår det eller måste man beställa till? (Är ju utan på bilderna).

Roadlite var ju en helt annan modell. Är tanken att jag ska byta däck direkt då, för de såg smala ut.

På vinter, räcker det med dubbäck framme bara?

Val av cykel
mishegas sa:
Cykeln kommer primärt att användas för att pendla till jobbet (7 km enkelresa), alltså 1,4 mil totalt per dag, 5-6 gånger i veckan.
Jag har, tyvärr, inga konkreta tips om vilken cykel du bör köpa.
Men jobbar verkligen 6 dagar/vecka?
Kanske dags att byta jobb i så fall?

/Håkan

Val av cykel
mishegas sa:
Men hur kommer dessa däck göra sig på vår/sommar? Är de för grova för mitt ändamål då?
Hur funkar det med pedaler, ingår det eller måste man beställa till? (Är ju utan på bilderna).
Roadlite var ju en helt annan modell. Är tanken att jag ska byta däck direkt då, för de såg smala ut.
På vinter, räcker det med dubbäck framme bara?
Däck är förbrukningsvara. Däck går att byta.
Olika däck olika tid på året a) sommar b) vår/höst c) vinter
Alla cyklarna ovan kan ha smalare och breda däck.
Roadlite ca 28-35 mm och SUP ca 30-55 mm, tillsammans med tunnare skärmar.
Alla cyklar ovan kan ha slicks, lätt mönster, grövre mönster, dubbdäck.
Båda cyklarna har samma hjulstorlek 622 mm så många däck passar båda cyklarna.

Canyons G-One Speed 622-30 mm rullar bra men ett lite bredare/grövre däck gör sig ännu bättre om det dåligt underlag, t.ex. https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=10215 eller något annat av de 100 olika däck som passar cykeln.

Däcken som sitter på SUP, Rocket Ron / Racing Ralph 622x54 mm rullar på bra och funkar säkert utmärkt för den pendling du beskriver.

Val av cykel
Har kikat på cx men tänker mig det vore så skönt med dämpare. Och om jag skaffar en MTB, får jag en anledning att skaffa en racer sen till våren om jag fastnar för det, samtidigt som jag kan köra lite vilt med MTB också om jag får suget.

Val av cykel
mishegas sa:
Vad är det dåliga med om jag köper typ denna: http://www.cykelkraft.se/kross-hexagon-r5-gra-svart-rod ?
Kan nån cykelnörd förklara motiveringen till att betala mer av mina surt förvärvade pengar till en novis på cykel.

Enkelt.
En dyr cykel är bättre än en billig.
Och: Man får vad man betalar för.

T.ex: stålfjäderdämpad framgaffel. Låter tungt klumpigt och trist. Tunga och kanske lite sneda hjul, låter som att det blir seegt att cykla på.

Senast ändrad:
Val av cykel
mishegas sa:
Har kikat på cx men tänker mig det vore så skönt med dämpare. Och om jag skaffar en MTB, får jag en anledning att skaffa en racer sen till våren om jag fastnar för det, samtidigt som jag kan köra lite vilt med MTB också om jag får suget.

Har du lågt tryck och stora däck är det inga problem. Jag cyklar stig med min cx.

Skall du ha ht så kolla in canyon grand canyon i alu för din budget.

Val av cykel
mishegas sa:
Vad är det dåliga med om jag köper typ denna: http://www.cykelkraft.se/kross-hexagon-r5-gra-svart-rod ?
Kan nån cykelnörd förklara motiveringen till att betala mer av mina surt förvärvade pengar till en novis på cykel.
En skräpcykel, jämfört med de jag listat tidigare. Orkar inte lista allt som är dåligt, och varför. Bakbromsen är ok, allt annat suger.

Mest för pengarna just nu är nog http://www.cykelkraft.se/superior-xp-929-rod-svart

Senast ändrad:
Val av cykel
Konkret sa:
mishegas sa:

Har du lågt tryck och stora däck är det inga problem. Jag cyklar stig med min cx.

Grand Canyon är inte prisvärda just nu. AL 6 och billigare är skräp. AL SL 7 är prisvärd för 10K, AL SLX 8 är prisvärd för 12K. Det krävs rea från Canyon för att modellerna skall vara intressanta.

Val av cykel
Sixten Fors sa:
Konkret sa:
mishegas sa:

Grand Canyon är inte prisvärda just nu. AL 6 och billigare är skräp. AL SL 7 är prisvärd för 10K, AL SLX 8 är prisvärd för 12K. Det krävs rea från Canyon för att modellerna skall vara intressanta.

Budgeten var ju upp till 15k? Vad är problemet?

Val av cykel
Sixten Fors sa:
Konkret sa:
mishegas sa:

Men Sixten då! Nu blev jag besviken!

Val av cykel
Att AL SLX 8 kostar närmre 16 än 15 inkl frakt, och att den inte är direkt prisvärd. En bra cykel, men för dyr för vad man får.

AL SLX 8 är en bättre stigcykel än http://www.cykelkraft.se/superior-xp-929-rod-svart, men SUP en vettigare cykel för pendling/grusväg då den är lättare och mera racing med sin CF-ram. Lättare/snabbare RoRo/RaRa 2.1" istället för bredare Nobby Nic 2.25" som iofs är i fingummi. RS Recon 32 x 100 mm gaffel funkar utmärkt, lika styv som Fox32. 2x10 eller 2x11 är skit samma. SUP är 2000 kr billigare.

Senast ändrad:
Val av cykel
Pfaff sa:
Sixten Fors sa:
Konkret sa:
mishegas sa:

Vad är det som är konstigt?
Om jag inte minns fel har AL SL 7 kostat 9700 under ca 6 månader tidigare i år, nu är priset 13200 kr för samma cykel, det är 36% dyrare. AL SLX 8 kostade 11700 kr, nu 15300 kr, det är 31% dyrare än tidigare. Samma cykel. Dyrare. Inte längre prisvärt.

Val av cykel
Sixten Fors sa:
Pfaff sa:
Sixten Fors sa:
Konkret sa:
mishegas sa:

Vad är det som är konstigt?
Om jag inte minns fel har AL SL 7 kostat 9700 under ca 6 månader tidigare i år, nu är priset 13200 kr för samma cykel, det är 36% dyrare. AL SLX 8 kostade 11700 kr, nu 15300 kr, det är 31% dyrare än tidigare. Samma cykel. Dyrare. Inte längre prisvärt.

Då säger jag radon.

Tillbaka
Topp