["Bygg"/frågetråd] buskul brötHT tandläkaredition. Färdigbyggd!

Der Kaiser

Aktiv medlem
Alpkit_order.jpg
NU är det dags för sättaihop-tråden!

Jag tröttnade på att min fs blir så skitig i hellas under den leriga årstiden, dvs större delen av året. Började drömma om en cykel som inte har så mycket känsligt skit att göra rent.
Skaffade mig inspiration i Hardtaildrömmar-tråden
https://happyride.se/forum/read.php/1/3143381/page=1
och gick vidare till att låna Glitch transmitter en dag, jag insåg att iden var sund, det funkade och var kul att cykla på den, men min ide om ss har jag inte ben att stå för...
Letade vidare och insåg att transmittern var den vettigaste ramen, ffa i kål-versionen, tickade nästan alla boxar, rimligt prissatt.
Började leta efter lefty 2.0 och supermax på ebay, för jag gillar verkligen den på min Trigger, och det skulle ge synergieffekter på framhjulen.
Hittade en i UK innan (h)jul, och klickade hem den. (Den har ännu inte kommit, och det är hit or miss att klämmorna kommer gå utanför styrlagrena)
Så då beställde jag ram.

Senast ändrad:
Idag kom det 3 paket! Ramen, dyrare än ett paket nudlar.
DSC_0492.JPG

Den saknar bakaxel, som Alpkit lovade skulle följa med. Mitt första handling när jag upptäckt det var att maila dem, de bad om ursäkt och skulle skicka en asap.
Pedaler
DSC_0493.JPG

Och första lådan med delar.
DSC_0494.JPG

Jag håller mig till XT 10delat med sunrace-kasett, som jag känner till, gillar, kan byta kasetter mellan cyklarna, och kan få till vettiga priser.
Valde också vevparti för att kunna skifta framklingor mellan triggern och den här. (Sram gxp), som bonus inser jag att det borde vara lätt att montera.
SLX-bromsar, m7000 fram, blir en m675 bak, då jag råkade köpa ett beggat xtr-10speed-reglage på K&S som har i-spc b.

Senast ändrad:
:)
Tack. Jag skyller färgen på Glitch, han sa att jag skulle ha en blå, själv är jag som gammal goth/industri-rockare helt svart-indoktrinerad!
Om jag känner att det blev fel och jag behöver skrota ramen för att få en svart som crash-replacement så hör jag av mig till dig :D

EST sa:
Sweet fin färg på tanken med

Älskar när nån lyssnar på mig, härhemma har man inget att säga till om hahah
Blir grymt!
Visst tog du large? Får prova den sen :)

Kul med byggtråd. Mycket snygg ram!

Om det ska vara true tandläkare måste du ju gå på Crankbrothers-hjul ;)

/Johan

Okej, nigeriansk tandläkare kanske. Beställt funworkshjul, köper grejer på K&S och diverse webshoppar där nyckelprodukterna är billiga...
Men en Lefty supermax! (begagnad för 5000...) Hoppas den passar bara :-o
Glitch, large, ja. Klickade just hem 35 mm stam och 760mm styre utan rise och med 12 graders backswep, hoppas det blir bra.
En Brand-x 150mm stolpe gen 1 är på väg hem, någon som vet om man kan byta den stora muttern som verkar skava färg på gen 1 mot den som mer ser ut som alla konkurrenternas som sitter på gen 2?

Senast ändrad:
Hahaha! Visste du att Wigglepaketet kom idag!?!
Det går väl att lägga upp bilder, men tyvärr har jag tidigare missat att beställa sånt som wirehöljen så de har inte kommit än, däremot beställde jag som tur var inte en 77designz-bashguard för iscg05, eftersom ramen saknar det... Beställde från ebay igår, det lär dröja minst en vecka innan den kommer så blir ingen bb-montering innan dess.
Däremot skulle jag i princip kunna montera växelwiren då den går genom toptuben-sadelstaget.
Men bara för dig Glitch så la jag vad jag kunde på plats, sadeln är en jag har över från min cx, den får duga, med röda höljen och bash och vad jag kan hitta utan extra kostnad får det väl vara komplementsfärgen.
IMG_20180103_205259.JPG

Senast ändrad:
Det ramlar in delar, saknar snart bara leftyn, hoppas på imorrn för den.
Hjulen kom idag. Bra brett med 35 mm i.d.
Har läst att funworksnaven har dåliga, eller åtminstone dåligt infettade lager, fram ser jag hur jag ska göra, men hur får jag bort endcapsen och bodyn bak för att kunna fetta in lagren ordentligt?
DSC_0510.JPG

Bilagor

• DSC_0511.JPG
    DSC_0511.JPG
    165.7 KB · Besök: 73
Senast ändrad:
Har insett att det saknas ett par delar för att montera xtr-reglaget till bromshandtaget. Är det någon som sitter på de två delarna A och B på bilden nedan och vill sälja/ge bort till mig?
I_spec-B.jpg

Och på den bromsen, slangänden sitter i slangen, oliven sitter i handtaget, så allt finns där, men slangändan är "tätad" med nån sorts kitt, ska man bara "gräva ut" det? eller vad gör man, vill inte ha nåt pulver i bromsvätskan som sätter igen kanalerna??

Senast ändrad:
Sleven994 sa:
Har också funworks naven!
Hur får du bort endcapsen på framhjulet?

Sätt fast kassetten, dra loss hela bodyn och endcapen i den fin rörelse.
De andra "lösa", fram och bromssidan på bak, knip fast dem med den gummerade delen på en polygrip och dra loss.
Med mycket fett så blir navet väldigt tyst, gissar på att spärrhakarna klistrar fast. Blanda ut fettet med lite olja. Se till att allt är vattenavstötande.

205404640_7996a488-f430-4920-a704-87010e5e5fc81.jpg

The lefty has landed!
DSC_0512.JPG

Den ser jävligt överdimensionerad ut, men den har ju också 160mm slag, som jag ska låta minska. Det lär inte bli framdämparen som går sönder först på cykeln :)

Senast ändrad:
Cool gaffel, blir skoj att följa hur detta kommer att se ut....dock låter rött som komplementsfärg helt fel! Blir en unik cykel hursomhelst.

mikipedia_ sa:
Fett!
Vad blir det för HA med 160 resp vad du nu tänkt sänka den till?

Vinkeln vette sjutton.
Det ska vara 65 med 130mm gaffel, har sett nånstans att axle to crown är ca 530-540 mm, mätte enduroLeftyn till 565. TrailLeftyn verkar sitta 20 mm lägre på min Trigger så närmare av tillverkaren avsedd höjd.
Den har dock 60mm offset så blir kanske lite orolig (alpkit specar 46/51) men å andra sidan är den precis som på min andra cykel och den tycker jag ju är trygg :)
Clampdistansen som jag var j-t orolig för var 126 mm, en mm mer än säljaren skrev, bonus! Headsetet passar in, bara täckkupan som inte kommer in som avsett, men jag tänker helt sonika fila ned den så mycket som behövs, distanserna för övre klämman är så tjocka att de täcker allt jag exponerar ändå. Men tänkte fylla lagren till bredden med fett också :)

Senast ändrad:
Ahaa, ja skulle iaf ha provat osänkt först. Övergafflat är bara najs, har själv 160 istf 120 på min ht å tycker bara det är bättre.
Ska bli kul å se din hoj klar, asfett med en lefty!

Gillar ditt resonemang. "Jag har köpt så fet gaffel så röven får ta den här gamla häcken till sadel! Hah!"

60 offset? Intresant. Jag kör ju 42 och gillar’t men åt andra håller låter läskigt ;)

aribr: Alternativet är att gå på det vita som i loggan, blir nog mest skitigt. Blått lär aldrig gå att hålla i rätt ton. Rött blir lika bra som nåt annat, och jag har en röd sadel och massa röda kläder :)

mikipedia: Tanken är att övergaffla Triggern, man ska kunna byta innanmäte i supermax'arna!

Nu gick det åt skogen med att hålla på enbart rött... hittade monteringsdetaljerna på bike-discount och kunde inte låta bli att köpa några andra saker...

Bilagor

• ergon-grip.jpg
    ergon-grip.jpg
    26.7 KB · Besök: 71
Försökte fetta in lagren i funworkshjulen, fick av Ett skyddslock, men det såg betryggande välinfettat ut.
DSC_0514.JPG

Ett steg fram och ett steg tillbaks.
Adaptern till leftyn har kommit, den går att montera, förutom skyddskåpan, det kan jag leva med, får försöka finna på något sätt att skydda övre lagret.
DSC_0518.JPG

Testsmonterade för att känna på reachen
(ensam hemma, och ingen styrstam, så ingen bild)
DSC_0519.JPG

Men den är lång, bra att jag valde en 35 mm styrstam, får se omjag behöver ett riserstyre.

Och ett steg tillbaks, r2-bikes har inte fått in magic mary 2.8 soft än, ordern parkerad...

Tack för peppet :)

2 Lefty supermax på väg till Racing bike sweden för att förhoppningsvis få innanmätena bytta 160<>140, så triggern blir en något kort enduro, och transmittern lagom brutal....

Har fallit till föga för grupptrycket och beställt vita kabelhöljen och bromsslangar samt en ragley-sadel, hyggligt billig, ska vara hyggligt stoppad, och hyggligt färgkodad på rätt sätt.

Edit: snabbaste leveransen hitills!
Färgkodningen varju inte perfekt om jag nu hade trott det nån gång, men iallafall i spektrat "blått".
DSC_0520.JPG

Senast ändrad:
Det ser ut att bli en trevlig cykel. När det kommer till skyddskåpan för styrlagret, finns det ingen plats alls? Eller är bara "original" för hög? För det finns ju rätt så låga sådana, till exempel: http://slamthatstem.com/

Skulle vara kul att testa en sån där lefty det blir sjukt snyggt?

xyz-saft sa:
Det ser ut att bli en trevlig cykel. När det kommer till skyddskåpan för styrlagret, finns det ingen plats alls? Eller är bara "original" för hög? För det finns ju rätt så låga sådana, till exempel: http://slamthatstem.com/

Crownringen sticker upp ca 2 mm, jag är tvungen att droppa in den ovanifrån...
Intressant länk ändå, kanske chansar, tack!

Grymt bygge! En apropåfråga i mitt egenintresse, visst är det riktigt integrerat styrlager på den? (inget semi-integrerat).

Riktigt avis på Leftygaffeln!

Tack. Det är att göra det krångligt och dyrt för sig, men jag gillar leftys :)

Korrekt.
IS tapered. IS42/28,6 o IS52/40. Det blev så att jag köpte de som Alpkit/sonder säljer själva då jag samtidigt köpte till ett växelöra i reserv.

MatteXC sa:
Grymt bygge! En apropåfråga i mitt egenintresse, visst är det riktigt integrerat styrlager på den? (inget semi-integrerat).

Riktigt avis på Leftygaffeln!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp