Byte av framdrev på en gammal racercykel

Bjermo

Medlem
Hej! har fixat ihop en gammal racer som jag byggt singlespeed på. Innan så var en 10växlad så fram satt det två drevar.
En liten som var fastmonterad på den stora. Jag tog bort den lilla och den stora sitter nu på. Minns jag rätt så var den på 52? Frikransen bak är på 18. Den är lite för tung. perfekt när man kommit upp i hastighet men uppför blir de trögt.....

Vad göra? Hittar inget på nätet? Kan man byta bara dreven eller måste man köpa ett nytt vevparti?
vart hittar jag det i sånt fall?

Tacksam för hjälp!

Bifogar en bild på vevpartiet.

Vänligen,
André

Bilagor

• thumbnail_image1.jpg
    thumbnail_image1.jpg
    133.8 KB · Besök: 239
Det finns en lösning så att du kan behålla 53:an, men ändå kunde ha lättare uppför. Så att du slipper tappa toppfart, alltså.

Gå med i cykelhistoriska föreningen på fb och kolla deras köp o sälj, lägg en annons under "köpes" o hoppas på lite tur..

Jag har en sådan vev som är avsedd för en 5-växlad hoj med 46T fram, är du intresserad av ett byte ev.?

Mvh Ulf S.

Jag fick tag på en större drev till bak.

Tack för svar!

En annan fråga. På min racer så sitter de ett gammalt ramlås på. Nyckeln går inte att få ur när cykeln är olåst. Går de att fixa så de går att få ur nyckeln? Såg nån bild på en racer utan nyckel i....

Hade inte lyckats hitta en större bakdrev innan detta inlägg. Tack vare Ulf tips om fbgrupp så hittade jag en som sålde en drev till mig!?

På min gamla crescent”racer” med ramlås så gick inte heller nyckeln att ta ur om inte låset var låst, som i låst genom ekrarna Eller ner i fästet i öppet läge, en säkerhetsgrej för att ta bort risken för plötslig bakhjulslåsning...

emmer sa:
Racer med blocklås låter inte lite 80/90-tal och förstora kläder med axelvaddar :-)

Det var en fin tid... Glöm inte rostfria fälgar med dåliga bromhandtag och flexiga höljen. Då hade jag förstått att folk gnällde på fälgbromsar.

Tillbaka
Topp