[RR] På isen till Åland

Yeti

Aktiv medlem
[RR] På isen till Åland
Under sportlovet hände det: Vädret blev kallare och det snöade inte. Kylan i kombination med endast svaga vindar och frånlandsvindar gjorde att helt skärgården i sydvästra Finland fick ett istäcke. Jag gjorde fina skridskoturer, som ZQuvU9PdztI]denna,[/MEDIA] men började också kolla om en idé jag hade i mitt förråd av intressanta turer vore möjlig. Jag hade 2011 cyklat över isen från Åland, men kom inte över Skiftet den gången, p.g.a svåra förhållanden. Det var måndag då jag började kolla på israpporter och satellitbilder ocfh märkte att det fanns is hela vägen från Åbo till Åland. Jag beslöt ge isen en ytterligare vecka att växa, då jag inte gärna åker långt ut på svag is med fatbike. En lite förfrågan bland potentiella turkompisar gav svaret att det inte var möjligt under veckan. I stället kom vi överens om en njutningsfull tur med två cykeldagar och övernattning på någon kobbe, med start på fredagen och nattbåten till Åland, en och en halv vecka efter att jag börjat kolla isarna. Under veckoslutet däremellan hade tre grupper åkt skridsko från Rimito utanför Åbo till Åland och jag hade därmed även israpporter från området att tillgå.

På måndagen innan den planerade turen ändrade väderleksprognosen helt, med snö på torsdag, vilket skulle omöjliggöra turen, då man måste se isen åtminstone lite för att kunna bedöma den. Sista möjligheten var på onsdagen och jag kom fram med en annan version av turen: Start i Åbo och avslutning i Långnäs under en lång dag med bara ett minimum av utrustning. Isen hade hunnit växa till sig och vädret såg bra ut, även om ett lite snöfall på måndagen tillförde ett osäkerhetsmoment. Jag frågade efter turkompisar i den lokala Facebook-gruppen, väl medveten om att det var mycket osannolikt att jag skulle godkänna någon okänd med på en krävande tur som denna. Det nya turformatet gav dock resultat, och slutligen var vi fem personer, som gjort turer ihop i nästan tio år, på väg.

Vi träffades på onsdag morgon klockan sex och cyklade till Hirvensalo bro, där vi väntade på Juha, vår femte medlem.
DSC05416.jpg

Han var lite sen och det var något svalt att vänta i cykelkläder då temperaturen var lite under -10°C, men vi kom så småningom ner på Långvattnets is lite innan sju.
DSC05419.jpg

DSC05423.jpg

Det var lite snö på isen, vilket gjorde det trögt att åka, speciellt för Pete som körde med 29er. Solen steg upp...
DSC05431.jpg

... och Erstans blanka isar tog vid.
DSC05438.jpg

DSC05434.jpg

Just detta parti hade turens svagaste isar. Jag hade åkt skridsko där några dagar tidigare och hittat flera ställen där ispiken gick genom med ett ganska lätt slag.
DSC06831.jpg

Jag kollade isrännan mellan oss och Nagu, men bedömde den onödigt riskabel att korsa, då vi ändå hade möjlighet att ta färjan över med en ganska liten omväg.
DSC06836.jpg

Vi fortsatte således till Lillmälö och tog färjan över.
P1030021.jpg

Väl på andra sidan fortsatte vi på norra sidan av Nagu på fin is i skön medvind. Allt gick riktigt bra.
vlcsnap-2018-03-09-17h45m05s424.jpg

Sedan gick det inte lika bra. Jag hade information om att förbindelsebåtarna inte skulle gå, men det stämde inte. Jag valde att cykla till Själö för att komma över rännen, vilket visade sig vara ett dåligt val. Vi vände snart tillbaka, men hade förlorat en halv timme på detta.
vlcsnap-2018-03-09-17h54m34s326.jpg

Vi följde isrännan tillbaka mot Nagu centrum och märkte att den tog oss alldeles för lång tillbaka österut.
DSC08513.jpg

När rännan väl tog slut kom vi över på södra sidan och cyklade på riktigt långsam snötäckt is.
DSC05439.jpg

När vi väl anlände till vägen hade vi redan åkt en god bit förbi Nagu centrum och valde att ta landsvägen till Korpofärjan. Således kom vi inte att cykla ett isparti på 15 km vid nordvästra Nagu.
DSC05444.jpg

Något gott kom i alla fall ur detta och vi åt en ordentligt lunch i Korpo innan färjan till Houtskär gick. Just dessa två färjor är närmast obligatoriska, då båda korsar mycket stora farleder som man inte kommer över med fatbike. I riktigt goda förhållanden kommer man över med skridskor, genom att försiktigt åla sig över 50-100 meter förhoppningsvis frusen issörja.
DSC08517.jpg

Efter Houtskär började nu det längsta ispartiet, runt 70 km till Lumparland på Åland. Först delsträckan var att korsa Skiftet till Kumlinge, en sträcka på 40 km. Det var nu riktigt varmt i medvinden.
DSC05447.jpg

DSC05449.jpg

Även om vi gjorde vårt yttersta för att undvika svag is var vi helt beredda på att isen kunde brista, då havsisen är ett dynamiskt underlag som sällan är fullständigt säkert. Vi hade alla isdubbar runt halsen, reservkläder vattentätt packade och alla utom en hade ryggsäck som flythjälp. Två av oss hade kastlinor, som kan ses på min ryggsäck till vänster i bilden. En plurrning hade nog varit otrevlig, men ingen nödsituation. Alla hade dunjacka och dunbyxor och i gruppen fanns två liggunderlag och en bivacksäck, ifall någon skulle skada sig så illa att vi skulle bli tvungna att vänta på evakuering. Hjälpen är i praktiken så långt borta någonstans mitt på Skiftet att man inte kan räkna med den på ett antal timmar.
DSC06866.jpg

Det som var mindre trevligt var snön på isen. Det var inte så mycket att man inte såg isen tillräckligt bra, men det lilla som fanns var hårt vindpackad snö som var mycket trög att cykla genom. Mestadels åkte vi alla i ett och samma spår.
DSC05458.jpg

Matti mitt på Skiften.
DSC05453.jpg

DSC05459.jpg

Isen var så tjock att det var meningslöst att pika, men JJ som hade mindre erfarenhet av is insisterade. Jag hackade mig ner 15 cm innan jag gav upp. Klart över 20 cm is under oss.
DSC08529.jpg

Selfie.
DSC05469.jpg

Ankomst till Kumlinge lite innan solnedgången.
DSC05472.jpg

DSC05476.jpg

Vi beslöt oss nu för att avbryta på Kumlinge och ta färjan till Vårdö, då vi innan turen kommit överens om att inte cykla på isen i mörkret. Det fanns en varm väntestuga att tillgå och vi var dessutom i behov av lite vila och mat i detta skede.
DSC05481.jpg

Efter att vi väntat i tre timmar, började tvivlets frön sås. En stund efter att färjan borde ha anlänt ringde jag den och blev upplyst att den nu gick på en annan linje. Informationen fanns på webbsidan, men inte direkt i tidtabellen. Situationen var nu något prekär. Vi kunde övernatta i pausstugan, missa nattbåten från Långnäs och hoppas på att med morgonfärjan till Vårdö hinna till Mariehamn i tid för dagbåten till Åbo. Det skulle inte finnas tid för några som helst problem, i annat fall skulle vi vara hänvisade till nästa nattbåt från Långnäs och vara hemma först på fredag. Efter en liten diskussion fann vi oss ändå fortsätta vid halv tiotiden. Skulle isen verka osäker var det möjligt att återvända till stugan åtminstone den första timmen.

Att vi fortsatte är ett skolexempel både på hur man ska göra och hur man inte ska göra: De flesta olyckor sker när man har bråttom att hinna någonstans och bara fortsätter trots att tröttheten och förnuftet säger annat. Å andra sidan gjorde vi helt rätt när vi tog oss an det sista partiet först efter att vi vilat och ätit ordentligt. Förhandsstudier av topografin och noggranna studier av israpporter och satellitbilder gjorde dock att jag var tämligen säker på isen. Det var endast området närmast Långnäs som var osäkert, p.g.a alla Sverigebåtar.

Vi började med 5 km väg på Kumlinge innan vi åkte ner på isen. Det fanns snö även på detta parti, en 30 km korsning av Delet. Det saktade ned oss åtskilligt och tog mycket krafter.
DSC05494.jpg

Nu hade det nog kunnat bli en nödsituation om någon gått genom isen, då vi började vara rejält trötta. Jag försökte kolla isen medan vi cyklade, men lade inte märke till något konstigt. Isen hade lite ljud nära öar, men det är normalt, om än aningen obehagligt. Endast för en kort stund hörde jag ett obekant ljud, men det var nog bara isen som satte sig nära en grynna.
DSC06902.jpg

Närmare Långnäs började isen besto av isflak fastfrusna i varandra, ett klart tecken på att något påverkar isen. Detta var fel tillfälle att ta ytterligare risker, så vi tog oss genast i land och cyklade en omväg på land till Långnäs. Detta sista vägavsnitt på 10 km var mycket jobbigt. Hela sträckan från Kumlingen till Långnäs var på 45 km, av vilka 30 km på isen och det tog nästan fyra timmar.

Med lite under två timmar kvar till båten skulla komma och gå hade vi tid att äta lite och framför allt byta till våra torra reservkläder. Så småningom fick vi värmen och energin tillbaka och kunde börja uppskatta turen, som nog förtjänar epitetet episk. Det blev 180 km, av vilka 130 km på is. Det är också en tur man inte kan göra alltför ofta. Förra gången var 2011 och innan det 2003, allt p.g.a isen, eller snarare avsaknaden av densamma.
DSC05503.jpg

Ett stort tack till mina turkamrater. Det är inte många andra jag skulle lite på för en tur som denna. Ett extra tack till Jarkko och Juha för bilder, då jag hade lite ont om sådana.

Jarkkos blogginlägg på finska.

Juhas video:

En lite karta utan detaljer. I enlighet med långfärdsskridskoåkarnas policy, som varit föremål för mycket diskussion också i Finland, så låter jag bli att lägga ut en detaljerad rutt.
Karta2.jpg

[RR] På isen till Åland
Jäklar i min låda vilken tur! :-O Jag har nog inte insett förut hur mycket skärgård och öar det är mellan Finland och Åland, och hur långt det är.
Tack för mycket trevlig läsning! :-)

[RR] På isen till Åland
Dina RR är något alldeles extra. Om ni går igenom, vad händer med cykeln? Är den lös fösvinner den och är man förbunden till den verkar det farligt svårt att hamna i vattnet. Om den försvinner, hur fortsätter man sedan?

[RR] På isen till Åland
Hasse#7 sa:
Dina RR är något alldeles extra. Om ni går igenom, vad händer med cykeln? Är den lös fösvinner den och är man förbunden till den verkar det farligt svårt att hamna i vattnet. Om den försvinner, hur fortsätter man sedan?

Faktum är att en fatbike med stora däck flyter hur bra som helst. Jag kollade genom att ståendes balansera min (4,6"-däck) bredvid en spång och den sjönk inte ens till naven. Så liggandes lär den funka rätt bra som livboj gissar jag:-)

Edit: Fast jag undrar fan om jag minns rätt. Hojen väger väl ~15 kilo och då måste däcken trycka undan 15 liter vatten innan den sjunker. Det är rätt mycket. Dock kommer den rimligen inte sjunka.

Senast ändrad:
[RR] På isen till Åland
Fint! Episkt långt och tufft!
Jag tänkte först att det var över Ålands hav cyklingen varit, och tänkte att hur går det till med råkarna från fartygstrafiken.
(Bild från i måndags från Svartklubbens lotsstation över de sista öarna och mot Eckerö, helt vitt, men som sagt, inte obrutet. Snötäcke över alla isar på svenska sidan.)
DSC_0576.JPG

[RR] På isen till Åland
Hasse#7 sa:

Att gå genom isen med en cykel har jag inte provat, så det är ett litet osäkerhetsmoment. Med skridskor har jag både övningsplurrat och gått genom på riktigt, och där har det ändå inte varit någon dramatik. Planen var i alla fall att först komma upp själv och sedan med kastlinor dra upp cykeln på något vis. Cykeln flyter nog, speciellt som vi hade flyttankar i form av torrsäckar på cykeln.

Risken att vi skulla hamna ut på ett större område med svag is var eliminerad redan i planeringsskedet och genom att följa med isen. Strömhål, som ganska långt kan undvikas genom att kolla topografin, och nyfrusna vindbrunnar var dock en risk. Vindbrunnarna räknade jag ändå med att skulle vara helt frusna nu, men helt säker kan man ju inte vara. Jag såg bara gamla och ordentligt frusna sådana. Om isen skulle brista skulle det således vara på ett mycket litet ställe och det skulle underlätta räddning av människa och cykel. Men risken var i alla fall mycket liten för så svag is.

[RR] På isen till Åland
Der Kaiser sa:
Jag tänkte först att det var över Ålands hav cyklingen varit, och tänkte att hur går det till med råkarna från fartygstrafiken.
(Bild från i måndags från Svartklubbens lotsstation över de sista öarna och mot Eckerö, helt vitt, men som sagt, inte obrutet. Snötäcke över alla isar på svenska sidan.)

Jag har utgått från att Ålands hav är omöjligt p.g.a den relativt täta fartygstrafiken. Har någon långfärdsskridskoåkare gjort det i historiskt tid?

[RR] På isen till Åland
Yeti sa:
Hasse#7 sa:

Att gå genom isen med en cykel har jag inte provat, så det är ett litet osäkerhetsmoment. Med skridskor har jag både övningsplurrat och gått genom på riktigt, och där har det ändå inte varit någon dramatik. Planen var i alla fall att först komma upp själv och sedan med kastlinor dra upp cykeln på något vis. Cykeln flyter nog, speciellt som vi hade flyttankar i form av torrsäckar på cykeln.

Risken att vi skulla hamna ut på ett större område med svag is var eliminerad redan i planeringsskedet och genom att följa med isen. Strömhål, som ganska långt kan undvikas genom att kolla topografin, och nyfrusna vindbrunnar var dock en risk. Vindbrunnarna räknade jag ändå med att skulle vara helt frusna nu, men helt säker kan man ju inte vara. Jag såg bara gamla och ordentligt frusna sådana. Om isen skulle brista skulle det således vara på ett mycket litet ställe och det skulle underlätta räddning av människa och cykel. Men risken var i alla fall mycket liten för så svag is.

Det låter rimligt. Jag tänkte inte på luft i lasten. Däcken ignorerade jag eftersom en cykel var en vanlig 29".

[RR] På isen till Åland
Yeti sa:
Der Kaiser sa:

Jag har utgått från att Ålands hav är omöjligt p.g.a den relativt täta fartygstrafiken. Har någon långfärdsskridskoåkare gjort det i historiskt tid?

Det fanns tydligen galningar även innan jackass:

http://www.nsd.se/kultur/skidbedriften-som-fick-varlden-att-hapna-6006995.aspx

[RR] På isen till Åland
Instämmer i lovsången.
Fy fan va härligt...
Känns som man måste testa lite fat biking (gärna med övernattning) någon gång i livet iaf. Lägger till det till min bucket list.

Btw.
Detta får ens egna små fikaturer att framstå som lika spännande att åka och storhandla på willys en söndagseftermiddag ?

Senast ändrad:
[RR] På isen till Åland
Klavikel sa:
Instämmer i lovsången.
Fy fan va härligt...
Känns som man måste testa lite fat biking (gärna med övernattning) någon gång i livet iaf. Lägger till det till min bucket list.

Btw.
Detta får ens egna små fikaturer att framstå som lika spännande att åka och storhandla på willys en söndagseftermiddag ?

+1 på allt. Mär man läser sånt här från Yeti o Yonna inser man fort att ens egna eskapader i civiliserade trakter är bara baby-steps mot verkliga äventyr.

[RR] På isen till Åland
En maffig RR, betydligt mer spännande än de vanliga resorna över inlandsmyrarna. Borde dock kanske bifogas med en "Don't try this at home, kids!" tagg, då marginalerna för felbeslut, fel utrustning, orutin och ganska normal småklantighet ser ut att vara små. Bara en sån trivial sak som fartygsrännorna har väl en och annan gjort bort sig på, under årens lopp. Långt till närmaste fik, ser det också ut att vara?

[RR] På isen till Åland
Yeti sa:
Der Kaiser sa:

Jag skrinnar inte, konstigt nog då jag har så många kompisar som ksrinnar mycket.
Det kanske räcker med att bryta is på jobbet, klättra is och snö på fritiden och ha kört på den med imprezan :)
Så jag vet inte vad folk har gjort med skridskor på fötterna. Men jag vet hur mycket fartygstrafik som passerar södra kvarken och Ålands hav och är tillräckligt imponerad av de som utsätter sig för att korsa den i kajak!
Det är naturligtvis möjligt att korsa södra kvarken en riktigt isig kall vinter, men inte på skridskor utan isåfall med skidor och kälke som går att korsa drivispartier med. Och en kunskapsnivå som man inte får gratis. Typ: "Om du behöver fråga så går det inte."
Läste om RRen. Blev ännu mer imponerad andra gången!

[RR] På isen till Åland
Coolt!

Av nyfikenhet, vad är anledningen till att man inte publicerar rutten? Är det för att man inte vill locka personer att ge sig på det om de inte har rätt kunskap/utrustning/erfarenhet?

Edit: det/de

Senast ändrad:
[RR] På isen till Åland
GoranS sa:
Coolt!

Av nyfikenhet, vad är anledningen till att man inte publicerar rutten? Är det för att man inte vill locka personer att ge sig på de om det inte har rätt kunskap/utrustning/erfarenhet?

Det har som sagts diskuterats en del om detta i långfärdsskridskokretsar både i Finland och i Sverige och farhågorna är just att personer som inte har rätt kunskap och utrustning bara ger sig ut bara på basis av vad de hittar på internet. Och med tanke på hur många beter sig på isen, en del tyvärr med tragisk utgång, hittar jag inte några bra argument mot denna policy.

Jag har redan fått ett flertal förfrågningar om gps-spår för turen, men har inte gett något. Ännu har jag inte fått något svar på varför någon vill ha ett sådant, och förstår ärligen inte varför man ens frågar.

[RR] På isen till Åland
Yeti sa:
GoranS sa:
Coolt!

Av nyfikenhet, vad är anledningen till att man inte publicerar rutten? Är det för att man inte vill locka personer att ge sig på de om det inte har rätt kunskap/utrustning/erfarenhet?

Det har som sagts diskuterats en del om detta i långfärdsskridskokretsar både i Finland och i Sverige och farhågorna är just att personer som inte har rätt kunskap och utrustning bara ger sig ut bara på basis av vad de hittar på internet. Och med tanke på hur många beter sig på isen, en del tyvärr med tragisk utgång, hittar jag inte några bra argument mot denna policy.

Jag har redan fått ett flertal förfrågningar om gps-spår för turen, men har inte gett något. Ännu har jag inte fått något svar på varför någon vill ha ett sådant, och förstår ärligen inte varför man ens frågar.

Jag tycker det verkar sunt. Även om ett gps-spår över isen var rätt väg vid ett tillfälle, så behöver det inte vara det några timmar senare. Det är inte som en stig i skogen. Tänk efter före gäller verkligen på isen.

[RR] På isen till Åland
Intressant! Hade aldrig tänkt att man kan cykla till Åland! Ser mycket fint ut, och farligt också ja.
Tack att du delar med oss och tack för de vackra bilderna!

En fatbike flyter, har ofta simmat med en Pugsley. Den flyter med men också utan packning (jag har mestadels 10kg), och också med en inte-vattentätt ramväska. Den enda sak är att kolla att vatten/bränsleflaskor sitter fast för ibland simmar de borta.
Här en Surly Pugsley flotation test:

Jag gick genom isen en gång med fatbiken, inte så farligt för det var inte djupt men det gav ändå problem. Det var drivlina, pedaler, bromsar som var problem. De var täckt med tjock is och ville inte rulla/röra sig. Jag har alltid en stor kniv (kniv plus en yxa måste man ha som vinterfatbiker) men egentligen behöver man en gasbrännare/fön. Jag försökte med rödsprit (stormkök) och stearin/värmeljus men det gick inte. Isen var för tjock, det blåste på sjön, det var jättekallt och jag frös. Med blöta kläder och skor på måste man röra sig, man kan inte sitta still. Så det var pushbiking, till vindskyddet i närheten.

En annan gång var värre. Det var på en stor sjö i Dalarna, -20, tjock is, snö och plötsligt cyklade jag på vatten. Under snön låg några cm vatten och det växte snabbt. Så jag stannade, stod helt still med skorna i vattnet. Den enda vad jag kunde göra var backa, samma spår tillbaka. Tvivlade om jag skulle gå eller cykla men det kändes bättre att cykla; snabbare och min vikt är på cykeln mer fördelat. När man står är all vikt på fötterna (tex 80kg på 40cm) och när man cyklar är det 40kg per hjul/däck (plus cykelns vikt), vet inte om det var bra tänkt. Finns ingen heller tid att tänka, man måste bestämma nåt omedelbart. Det var cirka 5km och efter några sekonder var mina skor täckt med tjock is, pedaler/kedja samma sak. Försökte ändå cykla så snabbt som möjligt men också helt försiktig, jag var hemskt rädd.
På kanten fanns ingen väg, det var bara djup snö. Inget problem men mina skor var stora klumpar is, så fötterna frös och jag med. Jag hade torra kläder/strumpor men inget extra par skor. Försökte ringa min pojkvän (mitt hus var cirka 25km bort, det första huset i området) men hade ingen täckning. Så jag knuffade cykeln till en oplogade grusväg (ingen täckning heller) och då tänkte jag att det gick snabbare utan cykel (pusha en tung cykel 20km i mörkret är inte kul). Men jag kände fötterna inte längre, kunde nästan inte stå på dem så cykeln funkade som en rollater. Och jag tror att pusha är varmare/bättre för blodet, så jag pushade och pushade tills jag kunde ringa min pojkvän. Han kom med snöskotern men det var för sent för mina fötter. Det var hemskt när de tinade igen, det gjorde så otroligt ont och de hade köldskador, det tog månader att läka.

Jag förstår fortfarande inte varför det var vatten på isen, det var ju många veckor superkallt och isen var jättetjock. Men man berättade att några sjöar har stor vattennivå-skillnad (från bäckar/åar) och då kan det hända att isen blir plötsligt översvämmat eller att isen blir för tung att bära sigsjälv när det finns bara luft under, så att det kan sänka plötsligt några dm. Vet inte om det är sant men det låter logisk iaf.

Hoppas man lär sig nåt från min erfarenhet. Mitt fel var att jag var ensam, det får man aldrig göra. Men vet inte om det skulle vara bättre med två eller mer personer, troligtvis inte för då är vikten på isen ännu mer.
Jag har nu alltid några plastpåsar med mig, så med torra strumpor i påsarna i blöta skor, men om det skulle funka vet jag inte. Minus 20 är jättekallt, framförallt i mörkret, när det blåser och man är ensam.

Tack igen Yeti, för din vackra RR!

[RR] På isen till Åland
Makten sa:
Hasse#7 sa:

Faktum är att en fatbike med stora däck flyter hur bra som helst. Jag kollade genom att ståendes balansera min (4,6"-däck) bredvid en spång och den sjönk inte ens till naven. Så liggandes lär den funka rätt bra som livboj gissar jag:-)

Edit: Fast jag undrar fan om jag minns rätt. Hojen väger väl ~15 kilo och då måste däcken trycka undan 15 liter vatten innan den sjunker. Det är rätt mycket. Dock kommer den rimligen inte sjunka.

Om cykeln väger 15 kg, behöver hela cykeln trycka undan 15 liter vatten för att den inte ska sjunka. Däcken står nog för en ordentlig del av denna volym, men även andra delar :-).

[RR] På isen till Åland
Det står ju nog klart att Yonna är den som gör de riktiga äventyren. Vi andra kan bara se på bredvid och låta oss inspireras...

[RR] På isen till Åland
Yeti sa:
Det står ju nog klart att Yonna är den som gör de riktiga äventyren. Vi andra kan bara se på bredvid och låta oss inspireras...
Som trygghetsknarkare lovar jag att inte ens försöka utmana vare sig Yonna eller Yeti. Nöjer mig med att läsa om "galenskaperna" och titta på bilder. ;-)

Tillbaka
Topp