Elcykeltrim - olagligt att sälja och/eller att använda?

itisasitis

Aktiv medlem
Hittade just följande elcykeltrimkit på blocket:

https://www.blocket.se/stockholm/El...n_elcykel_till__50km_h_74263137.htm?ca=11&w=2

Är detta att öppet sälja något för att skapa olagliga elcyklar?
"Med trimmet monterat utnyttjas motorns fulla potential genom att undgå begränsningen på 25 km/h och att göra så att motorn hjälper till längre. "

Undgå begränsningen = bryta mot lagen?

För om detta är olagligt att sälja så gör Blocket en dundertabbe som tillåter att detta säljs på sidan. I mina ögon även i gråzonen eftersom det uppmuntrar till att (eventuellt) bryta mot lagen.

Kul för att? :) För att jag inte förstår något uppenbart? Inte vet exakt vad som gäller angående trim?

Blev nyfiken särskilt på texten som berättar vad syftet med trimkitet är. En sak hade väl varit att sälja helt utan att berätta att det är till för något olagligt (om det nu är det).

itisasitis sa:
Kul för att? :) För att jag inte förstår något uppenbart? Inte vet exakt vad som gäller angående trim?
Nej nej inte så, utan jag menade kul för att just el-cykel-trim-trådar ofta brukar spåra ur med både trams, konstiga bilder, och aggressiva inlägg. :-)

Dom säljer bilar som går fortare än vad man får köra på blocket också...

Jag förstår. Och jag förstår även att jag kanske borde kollat om det finns en tråd om detta redan - det gör det säkert...

Det var formuleringen som var mest intressant tycker jag. Även om reglerna verkar oklara, så skulle det som står i annonsen kunna gå att semantiskt likställa med, säg, en annons där det står "Med detta stora jävla skarpa svärd kan du se häftig ut genom att stå med det draget i luften på Sergels torg, som He-man". Produkten i sig är alltså (kanske) inte olaglig, men beskrivningen av den förklarar hur man ska, kanske till och med uppmuntrar till att, (eventuellt) bryta mot lagen.

Senast ändrad:
Finns flera saker som är olagliga att använda men som man får sälja, klassiker är väl chip till spelkonsoler.

hm sa:

Det där är faktiskt en intressant synpunkt, elcyklar som man kanske kan stressa upp till 40 km/h ska ha spärrar så att det inte är möjligt att överstiga tillåten hastighet, men det här helt ok att köra en bil som går i 350 km/h så länge föraren väljer att köra lagligt.

Det här med CE-märkning är en intressant fråga i sammanhanget. Den som importerar och tillför marknaden en produkt har också ansvar att uppfylla de krav på CE-märkning som finns. Kraven är sannolikt inte uppfyllda för den produkten du länkar till.

hm sa:
Jo, fast de bilarna är i de flesta fall godkända och tillåtna att framföras på väg.

Nu är det inte olagligt att sälja, köpa eller inneha trim till elcykar eller motorfordon så svaret på trådrubriken är: Tillåtet att sälja men normalt inte att använda!

Och då blir det, tycker en ordnörd som jag, väldigt intressant med formuleringen i annonsen. "Med denna produkt gör du något olagligt", typ. Det kan man tänka sig inte är helt i linje med blockets etiska riktlinjer, om sådana finns.

Sen nästa fråga - om man har en trimmad cykel men inte kör över 30, skulle det vara olagligt?

itisasitis sa:
Och då blir det, tycker en ordnörd som jag, väldigt intressant med formuleringen i annonsen. "Med denna produkt gör du något olagligt", typ. Det kan man tänka sig inte är helt i linje med blockets etiska riktlinjer, om sådana finns.

Sen nästa fråga - om man har en trimmad cykel men inte kör över 30, skulle det vara olagligt?

Samma regler som EU-moppe
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Moped/Moped-klass-I/

Senast ändrad:
Den är borta nu, när du säger det! Den försvann alltså under dom 45 minuter denna tråd levt. Vore ju väldans intressant att veta varför. Togs den ner av Blocket kanske? Svårt att tro att företaget som säljer sitter och trycker F5 på happyrides forum för att se om någon börjar fråga om deras säljmetoder.. :) Denna annons låg i Stockholm och samma annons finns upplagd för Malmö (https://www.blocket.se/malmo/Elcyke...el_till__50km_h_66601904.htm?ca=11&w=3&last=1) och Göteborg (https://www.blocket.se/goteborg/Trimma_din_elcykel_till__50km_h___Elcykeltrim_74263275.htm?ca=11&w=3). Ska kolla igen om en halvtimme...

Det är t ex tillåtet att sälja mopedtrim. Ofta så står det på lådan med trim att det enbart får användas vid tävlingssammanhang/träningssammanhang. Att trimma är inte olagligt. Att köra i trafik med trimmad moped är däremot olagligt. Att direkt uppmana till att göra något olagligt är däremot en annan femma.

itisasitis sa:
Den är borta nu, när du säger det! Den försvann alltså under dom 45 minuter denna tråd levt. Vore ju väldans intressant att veta varför. Togs den ner av Blocket kanske?
Det exemplaret kanske någon har köpt? Blev tipsad av denna tråd? :-)

itisasitis sa:

Ja, om du är på ett gångfartsområde tex, eller om du trimmat den medelst epo eller annan dopingklassad substans och deltar i en tävling. Förresten vet jag inte om det är olagligt att dopa sig, men det brukar åtminstone vara otillåtet.

Men varför du undrar om just 30 km/t (läser jag det som) vet jag inte. El”cyklar” får inte assistera över 25 km/t, men får framföras snabbare om man får upp dem i de högre hastigheterna med hjälp av benstyrka eller gravitation.
30 km/t är en någorlunda vanlig maxhastighet i tätorter, där det är det får du inte framföra Något fordon snabbare, blåljus undantaget.

Det är trots allt förbjudet att sälja hembränningsapparater trots att man kanske bara vill ha den som prydnad.

Igino Cazzola sa:
itisasitis sa:
...Är detta att öppet sälja något för att skapa olagliga elcyklar?...
Som jag läser regelvärket; 'finns det inget som heter "Olaglig elcykel". Antingen är den laglig eller så är det en moped/motorcykel.

Nja, en moped eller motorcykel måste vara typgodkänd/besiktigad och i förekommande fall registrerad. Fordonet byter inte kategori bara genom att motorns egenskaper ändras.

Sedan har vi de som åker runt i sin nya helbilsgodkända bil och kanke har köpt lite bredare fälgar än original och inte vet om att det är olagligt.. aja.. finns mer olagliga saker som polisen borde ta tag i istället tycker jag personligen, då dessa kit även kan användas på inhängnat område.

NAnders sa:
Igino Cazzola sa:
itisasitis sa:
...Är detta att öppet sälja något för att skapa olagliga elcyklar?...
Som jag läser regelvärket; 'finns det inget som heter "Olaglig elcykel". Antingen är den laglig eller så är det en moped/motorcykel.

Nja, en moped eller motorcykel måste vara typgodkänd/besiktigad och i förekommande fall registrerad. Fordonet byter inte kategori bara genom att motorns egenskaper ändras.

Om den ska få framföras på väg ja, men det är väl som med trimmade mopeder som är lätta motorcyklar som inte är registeringsbesiktade.

Jag anmälde faktiskt annonsen. Jag blev uppriktigt intresserad av att höra vad Blocket har att säga om detta, när företaget formulerar sig som man gör. Jag skrev att jag tycker att annonsen är i gråzonen, och påtalade just formuleringen (i mitt originalinlägg). Det kanske blir någon sorts trimkit-prejudikat på Blocket? Vet dock ej hur lång tid det tar att få återkoppling.

Kan tillägga att jag inte har några som helst problem med elcyklar, trimmade eller ej, sålänge den som styr vet vad den sysslar med och vägen tillåter det. Hellre möta duktig och tydlig cyklist i 50 km/h än osäker och farlig i 25.

Senast ändrad:
Kollade nyss och nu är alla deras annonser nere. Kanske blev lite svettigt efter den där jeppen som körde 100 km/h på trimmad elcykel :D

Tillbaka
Topp