• Har du besökt Portes du soleil?

Av:
    Fransson
    Jag ska dit i sommar, vill gärna ha svar på några frågor. Dra mig ett PM
  • Re: Har du besökt Portes du soleil?

Av:
    Marcus TSD
    Hemliga frågor? Ställ dom här i stället, vi är säkert fler som är intresserade :)

Av:
    staine
    Var ligger det?

Av:
    Fältprästen
    staine skrev:
    Var ligger det?
    Gränsen mellan Schweiz och Frankrike om jag inte fattat fel.

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    Schreddan
    Fältprästen skrev:
    staine skrev:
    Var ligger det?

Ni har tillgång till Happyride men inte datainternet i övrigt? :-D

Jag har varit i PDS, så shoot! Beror ju iofs vad du vill veta....

------------------------------------
    "Fat bikes are amazing in the air. They should be called bird bikes, they fly so well" - Ed Masters
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-03-28 12:35 av Schreddan.

Av:
    trailmig
    Varför berättar ni här? Det var ju hemligt! PM!

Av:
    Fransson
    Haha, inte så hemligt. Vill mest slippa "vart ligger det?" och "jag har inte varit där men jag vill dit".
    Men sak samma.
    Måste man bila mellan orterna eller kan man utgå från låt säga Les Gets och sen ta liftar bort till Morzine? Har någon varit där med husbil?

Av:
    Schreddan
    Fransson skrev:
    Måste man bila mellan orterna eller kan man utgå från låt säga Les Gets och sen ta liftar bort till Morzine?
    Ja det funkar!
    Man kan ju fundera igenom hur man vill lägga upp dagarna så det inte blir för mycket transportåkande i onödan.

Var inte där med husbil tyvärr.

------------------------------------
    "Fat bikes are amazing in the air. They should be called bird bikes, they fly so well" - Ed Masters

Av:
    tarkovskij
    Traversera till Morzine är inga problem. Fram och tillbaka inkl öluppehåll på någon toppbar tar ungefär prick en åkdag. Se bara till att hålla koll på när de olika liftarna stänger.

Fransson skrev:
    Måste man bila mellan orterna eller kan man utgå från låt säga Les Gets och sen ta liftar bort till Morzine?

Av:
    tarkovskij
    (inkl. en massa rolig åkning under tiden så klart)

tarkovskij skrev:
    Traversera till Morzine är inga problem. Fram och tillbaka inkl öluppehåll på någon toppbar tar ungefär prick en åkdag. Se bara till att hålla koll på när de olika liftarna stänger.

Fransson skrev:

Av:
    Fransson
    tarkovskij skrev:

tarkovskij skrev:

Fransson skrev:

Låter ruggigt bra. Någon speciell bana/shuttle/bar/resturang som du kan tipsa om?

Av:
    staine
    Fransson skrev:
    Haha, inte så hemligt. Vill mest slippa "vart ligger det?" och "jag har inte varit där men jag vill dit".
    Men sak samma.
    Måste man bila mellan orterna eller kan man utgå från låt säga Les Gets och sen ta liftar bort till Morzine? Har någon varit där med husbil?

Sorry, fattade inte att det var OT (mtb antar jag?). Ska inte fråga mer :)

Av:
    emmer
    Fältprästen skrev:
    staine skrev:
    Var ligger det?
    Nä faan, Port du Soleil är en rätt medioker åretruntsommarklubb i GBG...

—————
    Äh, nu har jag lackat ur på alla idioter...

Av:
    Fältprästen
    Schreddan skrev:
    Fältprästen skrev:
    staine skrev:
    Var ligger det?

Ni har tillgång till Happyride men inte datainternet i övrigt? :-D
    Portes du Soleil.jpg
    Jag verkade inte ha helt fel i alla fall. :)

-------------------------------------------------------------------------------------
    "Det enda som stör min inlärning är min utbild­ning." - A. Einstein

Av:
    GurraG
    Eftersom frågan "vart ligger det?" verkar vara känsli så ger jag svaret: Söderut!
    Om någon funderar på var PdS ligger så hänvisar jag till @Fältprästens inlägg ovan.

Av:
    tarkovskij
    Det är 5-6 år sen jag var där så jag kommer inte ihåg så många detaljer.

Men vi hyrde en lägenhet i en vecka och sen wingade vi varje dag typ. Bestämde på kvällen vad vi skulle utforska nästa dag och ritade upp på kartan. Det funkade hur bra som helst. Vi hade några punkter som vi absolut inte ville missa, och det var bl.a. den episka bergskammen som "man sett på film" (se stulen bild) - den kräver ju dock ca 3-4 timmar pushbike innan man når toppen, men sen har man ca 30 min kamcykling och flera timmar utför innan man kommer ner till liftarna igen. OBS, den trippen är rätt tidskrävande, vi missade sista liften och fick cykla en bra bit längs grusvägar och asfalt, vi höll även på att hungra ihjäl men lyckades få en familjeägd men säsongsstängd restaurang att sälja oss ost, charkuterier och öl.

ridge.jpg

Sen finns det ju ett antal episka topprestauranger. Den vi ölade på var i Schweiz, så jag antar att man får traversera ett tag för att nå den (vi drog nog ut kring 8-9 och var där lagom till lunch). Den låg i varje fall på 2000 meters höjd så riktigt häftig (se bild).

topp.jpg

Man passerar ju en del sjöar som är trevliga att bada i - man ska ju som sagt inte stressa när man är i den miljön.

Vi tog även en avstickare i två dagar: lastade bilen och körde till Chamonix och körde ett par åk. Sen åkte vi vidare till Les Deux Alpes där Crankworkstävlingarna gick. Vi kollade DH-finalen, tog in på ett hotell, körde i backarna på förmiddagen efter och sen körde vi tillbaks till PdS igen. Det var inga problem alls, och mysigt att åka genom klassiska städer som Grenoble osv som man sällan annars besöker.

Jag körde HT på 19mm fälgar och en rätt vek Sektor, så i PdS kunde jag i princip inte köra i huvudnedfarterna p.g.a. alla 100-kilos 50-åriga britter som pendlade mellan pubben och huvudbackarna. Det var totalt sönderbromsat och det var som att konstant köra över ett sånt smatterhinder som ska väcka bilister som har somnat och håller på att dra över väggrenen. Men så fort vi höll oss från huvudbackarna, antingen genom att ta de mindre stigarna eller bara åka en lift bort så var det inga problem. Men stalltipset är ändå att fort som fan ta ett par liftar bort - där blir det genast mycket mindre folk och finare/roligare åkning.

Vi var tre som åkte och det var ett digert gäng legendariska cyklar:

Rocky Mountain Slayer
    Santa Cruz Bullit
    Ragley Blue Pig

Bulliten hade billiga Clarks-bromsar, som rasade ett par gånger under veckan. Bland annat poppade slangen från ett av reglagen mitt i en nedfart. Som tur var fanns det duktiga mekaniker i diverse mektält här och där som lagade saker gratis.

Här är två långa och skakiga filmer från veckan som man kan zappa lite i för att få inspiration:

https://www.youtube.com

Och även om man så klart inte orkar kolla hela så titta gärna i film 1 efter 3.15 när jag lägger ner hojen och håller på att trilla ner för ett stup. Där var man inte så kaxig. Några hundra meters fallhöjd osv.

Fransson skrev:
    tarkovskij skrev:

tarkovskij skrev:

Fransson skrev:

Låter ruggigt bra. Någon speciell bana/shuttle/bar/resturang som du kan tipsa om?

Av:
    mikaeljc
    Om du åker, glöm inte att testa det episka "hoppa ut i pisten droppet" i Chatel.

Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2018-03-29 08:45 av mikaeljc.

Av:
    Fransson
    mikaeljc skrev:
    Om du åker, glöm inte att testa det episka "hoppa ut i pisten droppet" i Chatel.

Redan inbokad

Av:
    Jimel
    mikaeljc skrev:

Men... varför?

Av:
    yoann
    Tja! Jag kommer från Morzine, tveka inte om du har fler frågor!

Av:
    Fransson
    yoann skrev:
    Tja! Jag kommer från Morzine, tveka inte om du har fler frågor!
    Vart ska man bo om man kommer med husbil?

Av:
    yoann
    Finns inte gått om camping runt om Portes du Soleil, i alla på franska sidan som jag känner bättre.
    Du kan kontakta camping l’Oustalet i Chatel eller camping le Pré 2 i Montriond.
    Bäst skulle vara om ni kunde ha husbilen på stora parkeringen i Avoriaz. Då är ni nära allt. Men jag vet inte om de tillåter det.

Av:
    jofahjalm
    tarkovskij skrev:

Det måste bli en brutal fylla. För att ta sig från Les Gets till Morzine kan man rulla asfaltsbacke. Det tar max 15 minuter. Ska man från Morzine till Les Gets tar man Pleney upp och sedan rullar man ner. Det kanske tar 30 minuter.

Det som kan vara svårt med PdS är att all den bästa åkningen ligger utanför det som är bikeparksen och består av fuskgrävda svartspår. Man får fråga runt lite för att hitta dom.

Av:
    milnik
    tarkovskij skrev:

Fransson skrev:

Eller avsluta dagen i Les Gets så kan man rulla asfalt i typ 10 min ner till Morzine. Nedförsbacke FTW!

Mountain biking: the under-rated and drug-free antidepressant.
    Följ mina cykeläventyr på:

YouTube: https://www.youtube.com
    Instagram: https://www.instagram.com

Av:
    Bollox
    Var där i år i 8 dagar (1 dags vila), inkl själva PassePort du Soleil. Hade kanonväder hela tiden. Avverkade 400km o 24 000 meters utförsåkning på 7 dagars åkning.

Fantastisk åkning. Notera att Franska Blåa åk är lite smalare/svårare än t.ex. en Blå i Järvsö. I Schweiz är en blå mer som en Svensk röd, med mindre gaps.
    IMG_1456 by Bollox2u, on Flickr

IMG_1501 by Bollox2u, on Flickr

IMG_1544 by Bollox2u, on Flickr

IMG_1492 by Bollox2u, on Flickr

IMG_1504 by Bollox2u, on Flickr

IMG_1478 by Bollox2u, on Flickr

IMG_1482 by Bollox2u, on Flickr

IMG_1483 by Bollox2u, on Flickr

IMG_1488 by Bollox2u, on Flickr

IMG_1491 by Bollox2u, on Flickr

Av:
    Fransson
    Drygt en vecka kvar innan avfärd. Någon som har egna tips&trix när det gäller kombinationen husbil/mtb? Kan vara vad som helst, allt tips uppskattas.

Av:
    Trekjan
    Hej,
    Funkar det med endast dh cykel där ?
    Tänker om det är mycket transport mellan nedfarterna så kanske det blir på tok för segt att trampa runt på en dh

Av:
    Fransson
    Trekjan skrev:
    Hej,
    Funkar det med endast dh cykel där ?
    Tänker om det är mycket transport mellan nedfarterna så kanske det blir på tok för segt att trampa runt på en dh

Vi hade varsin dh, gick bra. Dock jävligt segt att ta sig från avoriaz till Chatel. Där hade en enduro suttit fint. Dock var Chatêl grymt överskattad enligt mig. Vi bodde i Les Gets och åkte därför bara över till Chatêl en gång.
    Les Gets - Morzine tog ca 15 min, varav ett par minuter pushbike.
    Svarar gärna på fler frågor.

Av:
    Trekjan
    Tack!
    Vi har snackat om att åka bo i Morzine. Skulle du hellre rekomendera Les Gets eller spelar det inget roll?
    Vår nivå är nybörjare typ blå/röd i Järvsö. Inga stora drop eller gaps. Har du några rekomendationer för oss?

Av:
    jofahjalm
    Det är väldigt enkelt att ta sig mellan Morzine och Les Gets. Från Morzine tar man en lift och rullar till Les Gets och tvärt om är det bara att rulla väg.

Av:
    Fransson
    Trekjan skrev:
    Tack!
    Vi har snackat om att åka bo i Morzine. Skulle du hellre rekomendera Les Gets eller spelar det inget roll?
    Vår nivå är nybörjare typ blå/röd i Järvsö. Inga stora drop eller gaps. Har du några rekomendationer för oss?

Morzine är bättre om man vill bo lite mer ’mitt i’. Les Gets har bättre cykling. Morzine har en svart som var buskul. Resten av dom få backarna var inget som jag tyckte om. Les Gets har massa fler leder. Roliga är dom också.

Om du gillar att åka blå/röd med småhopp så blir det nog lite tufft för dig i Portes-du-soleil :D Vissa blå flowtrails (maskinbyggda) är branta och vassa som fan. Överlag så är en blå led i PdS röd i Sverige. En svart i PdS har man inget att jämföra med här hemma, iaf om det är en flowtrail.
    Bila eller flyga? Hotell?

Av:
    Westman
    Tycker också det är bättre att bo i Morzine eller t o m Avoriaz. Les Gets är i ena änden på systemet så blir väldigt långst att ta sig över till ex Chatel.

Notera att det mesta i PdS är helt sönderbromsat och rufft, brake bumps överallt varje gång jag varit där. Enduro-hoj är ett bra val, nyservad gaffel med snabb retur likaså.

Om det är långa AM-åk du är ute efter snarare än Bikepark med hopp och drop finns bättre alternativ, ex Alp d Huez, Pila, La Thuile.

Av:
    jofahjalm
    Om man ser sig som nybörjare och vill cykla sådant som är som rött och blått i Järvsö så tycker väl inte jag heller att PdS är ett bra val. Allt det maskinbyggda är som sagt nedbromsat och utbombat. Det blå har typ inga features alls utan är bara maskinbyggt utan hopp, men med brake bumps. Det röda är jättemycket brakebumps och har hopp och gaps mycket större än något man hittar i Järvsö på det röda.

La Thuile är för svårt för nybörjare.

Av:
    Illumination
    Har varit där en del gånger och kortfattat tycker jag.

Bästa stället at hyra lgh är i Morzine, tälta Chatel.

Bästa cyklingen, Super Morzine, Mogins och Champrey.

Ta gärna hela rundan som dom tar i Passportes de solei.

Av:
    Westman
    Aha, missade att frågeställningen gällde folk som är nya. Kolla Livigno, hela dalen är full av lättillgängliga åk av lättare svårighetsgrad, och Mottolino Bike Park är ovanligt snäll. Typ på riktigt blå, inte franskt blå.

Av:
    MiniDH
    Har vart i Portes några gånger med husbil, men som dom säger ovan så är parkerna ofta väldigt sönderkörda.

Dock kan man nog som regel alltid bo gratis vid liften.
    Är bara i Schweiz vi haft svårt att hitta grattis ställen att stå på dom senaste 10åren då vi vart nere. Men kan va skönt med susch ibland och inte bara i kalla bäckar..

Har man bil är det sällan mer än nån timme eller två till nästa ställe. Så har aldrig planerat mer än första stoppet genom att kolla worldbikeparks eller trailforks.

http://www.worldbikeparks.com

En tråd om första resan vi gjorde 2009:
    https://happyride.se

Av:
    Trekjan
    Tack för alla svar!

Om det är så att PDS blå är sönderbromsad osv så tar gärna emot tips på andra ställen att åka till.
    Säsongen som gick var min första med DH och nivån är typ att kunna släppa på på röd (tuff brud) i Järvsö men känner mig inte bekväm ned gaps/drops ännu. Kommer nöta i flottsbro/järvsö i vår sommar innan vi åker ner i europa så nivån blir högre.

Av:
    Trekjan
    Tillägger drop över 1 meter. Vi kör ju i droo zone längst ner i Järvsö utan att blinka. Oftast set röda i mitten.

Av:
    mikaeljc
    Nu kanske Alperna absolut är ett måste, men jag rankar Åre högre än PDS och även Leogang.

Av:
    jofahjalm
    Järvsö är rätt unikt i att ha familjeanpassade välskötta leder där ingen ska göra sig illa. Jag har försökt cykla på rätt många platser och jag vet väl inget ställe som slår Järvsö om det är detta man ska ha. Jag har t.ex. aldrig sett något som liknar en tuff brud någon annan stans. Själv tycker jag en tuff brud är en astrist led eftersom det är en tillrättalagd lätt bikeparkled som gör ett ganska dåligt försök till att vara en stökbana.

Detta sagt så tycker jag det finns bra mycket bättre saker ute i Europa. Jag ska själv t.ex. till PdS i sommar och gillar det. Jag cyklar däremot off-pistgrejerna och det är så olikt Järvsö det kan bli.

Av:
    Westman
    +1 på att Järvsö är lite för snällt att ha som referensram då det är extremt välunderhållet och tillrättalagt, dvs snällt. Röd i Järvsö motsvarar ofta max blå utomlands. Ni kommer mao ha roligast på ställen med gott om blåa leder. Gillar ni stökåk typ Itzy Bitzy så skulle jag slå ett slag för att kika på naturliga leder snarare än bikeparks.

Men bland de bikeparks jag besökt i Europa som har mest lättare åk och liknar JBP skulle jag slå ett slag för Livigno (Mottolino-sidan). Men ni kan ju också åka till Gesunda och Åre.

Av:
    Fjärdebrunn
    Vill ni åka leder, dvs am/enduro kan det var av värde att boka guide. Om ni är några som kan parta på kostnaden. Då får man åka lite lokala pärlor som inte är så lätta att hitta.

Verbier är dyrt och brant och har magiska stigar.

Av:
    Jimel
    Baskien med guide?

Av:
    jofahjalm
    Det låter ju inte som det är naturligt som efterfrågas. Då finns det massor med bra åkning.

Av:
    Trekjan
    Vore bra om det fanns både flow och stök.
    Kikat lite youtube klipp.
    Röda på Alp d Heuz såg rolig ut/varierande.
    Tycker även Livigno såg fint ut.
    Pila verkar lite platt tyckte jag.

Så typ ngt m Alp d Heuz, lite Livigno och lite stök vore kul att hitta. Inte sönderbromsat.
    Sedan hänger det lite på avstånd till närmsta flygplats m direktflyg fr/till stockholm.

Skitglad för alla tips : )

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in