Ska köpa hoj(mtb), 10-12k

Ser inga problem med den cykeln. Alla rätt. Jättebra köp.

Edit: Ett fel som jag glömde bort att nämna, ingen showstopper på något sätt, men ändå ett fel. Utväxlingen, eller snarare antal tänder på dreven fram 22 + 34 T i kombination med vald 11-42T kassett. Utväxlingen är JÄTTELÅG. Cykeln skulle må bra av att byta framklingor till 26-28T på lilla klingan samt 36-40T på stora klingan.

Bilagor

• VOTEC_VC.jpg
    VOTEC_VC.jpg
    163.4 KB · Besök: 111
Senast ändrad:
Njae, jag är lite skeptisk till fulldämpat i den prisklassen, och den vägde ju en hel del också. Jag kommer att cykla dit jag vill, så det blir nog enklare och roligare med ht!

Vad skulle den låga utväxlingen göra egentligen? (Förutom att det skulle gå långsammare) Det är väl bara att köra på de lite högre växlarna isf? Skulle ju faktiskt vara lite kul med en skitlåg växel :D

+Edit Förresten, 1x system brukar ju ha en typ 30t klinga fram, så så farligt är det väl inte?

Senast ändrad:
Diezeldanx sa:
Vad skulle den låga utväxlingen göra egentligen? (Förutom att det skulle gå långsammare) Det är väl bara att köra på de lite högre växlarna isf? Skulle ju faktiskt vara lite kul med en skitlåg växel :D

+Edit Förresten, 1x system brukar ju ha en typ 30t klinga fram, så så farligt är det väl inte?
Det är inte farligt. Bara fel. Lättaste växeln är oanvändbar (42T bak), näst lättaste växeln behövs inte heller (36T bak). Tredje lättaste (32T bak) är lagom som lägsta vxl. Vilket innebär att du kommer att ligga i fel ände av kassetten när du använder lilla klingan fram, vilket är mindre effektivt och praktiskt. Du kommer att undvika att droppa ner kedjan till lilla klingan för att den känns fel.

Samt att du kommer att trampa ur på grusväg/asfalt/utförslöpor onödigt tidigt. Förenklat, tänk 34T fram = 34 km/h, 40T fram = 40 km/h vid en viss kadens.

Det finns ett par olika sätt att angripa problemet
1) Skita i det
2) Fortsätta köra två klingor fram, men annan storlek.
3) Byta till 1x fram och 11-46T bak, vilket blir lite dyrare men väger mindre.
Vilket av ovan som är smartast beror på hur du cyklar.

Amazonic sa:
Xxl har prisvärd cykel nu https://www.xxl.se/white-xc-290-pro-18-terrangcykel/p/1143906_1_style
Bara framgaffeln går på över 7000kr i tyskland.
Jättekul med en "dyr gaffel", vad hjälper det när allt annat som sitter fast på gaffeln är f--ed up.

Edit: Seriöst. Största problemet med White är ramen. QR-axel bak och geometrin, kort/hög/brant och rejält omodern. Jämfört med den andra cykeln som har jättefin geometri, perfekt för en allround HT årsmodell 2018. I kombination med bra vald utrustning och rätt pris.

Bilagor

• White_geo.png
    White_geo.png
    11 KB · Besök: 100
  • VOTEC_VC_geo.jpg
    VOTEC_VC_geo.jpg
    46.1 KB · Besök: 105
Senast ändrad:
Innan hade jag en cykel med 11-36 (10 delat) drev bak och 40-30-22 kuggar fram, och jag tyckte att det funkade väldigt bra så det känns som att det borde kännas ungefär likadant med den nya drivlinan förutom det största drevet såklart.
Jag körde mest på 30t klingan, och när jag körde på 40t klingan så körde jag aldrig på högsta där bak (ibland på skämt med kompisarna bara).
Jaja, det blir nog den cykeln (votec) och så får vi se hur det blir när man får hojen kanske

Diezeldanx sa:
174 cm just nu (växer) och hade tänkt large, både för att jag gillar större cyklar och så får man tänka framåt lite.
Helt rätt! 470 mm långt sadelrör och 431 mm reach är noll problem om man är 174 cm lång.
Min son är 150 cm / 10 år och kör medium ram med 430 mm sadelrör och 405 mm reach på sin HT med 120 mm Recon RL gaffel.

Bilagor

• Scale26_M.png
    Scale26_M.png
    302 KB · Besök: 82
Då är det väl bestämt! Imorgon när man orkar ska jag nog försöka trycka på beställ, det är ju annandag påsk imorgon så de skickar väl ändå inget tills på tisdag.

Diezeldanx sa:
Då är det väl bestämt! Imorgon när man orkar ska jag nog försöka trycka på beställ, det är ju annandag påsk imorgon så de skickar väl ändå inget tills på tisdag.
Grattis hoppas du blir nöjd med den.

Och om du efter att ha cyklat ett tag på den upptäcker att du vill ändra till tyngre utväxling är det inte klingorna du bör byta,
med en 11-34 kassett får du tätare steg med mindre hopp i hastigheter <25km/h
Kolla själv här: http://www.ritzelrechner.de/?GR=DER...RZ2=11,13,15,17,19,21,23,25,27,30,34&UF2=2280

Sixten Fors sa:
Utväxlingen, eller snarare antal tänder på dreven fram 22 + 34 T i kombination med vald 11-42T kassett. Utväxlingen är JÄTTELÅG. Cykeln skulle må bra av att byta framklingor till 26-28T på lilla klingan samt 36-40T på stora klingan.
Nja, ska ngt bytas så är det väl snarare kassetten; 11-42 är en onödigt gles kassett (med 2-delat)

Sixten Fors sa:
Samt att du kommer att trampa ur på grusväg/asfalt/utförslöpor onödigt tidigt. Förenklat, tänk 34T fram = 34 km/h, 40T fram = 40 km/h vid en viss kadens.
Nja, med 34 fram, 11 bak och de däcken är det inga problem att trampa 45km/h, eller mer.
Har man problem med det är det snarare kadensträning som behövs, inte andra prylar.

HåkanC sa:
50-622?? 60-622 är väl mer relevant.

HåkanC sa:
Nja, med 34 fram, 11 bak och de däcken är det inga problem att trampa 45km/h, eller mer.
Har man problem med det är det snarare kadensträning som behövs, inte andra prylar.
Nja, oavsett kadensträning eller ej så är det inte alla som trivs att ligga på erforderliga 105 i kadens (för ca 45 km/h) mer än kortare stunder, när man istället kan uppnå samma hastighet med betydligt mer trivsamma 85-90 i kadens, med andra prylar. Exempelvis med 40T fram och 11T bak.

Senast ändrad:
HåkanC sa:
Sixten Fors sa:
Utväxlingen, eller snarare antal tänder på dreven fram 22 + 34 T i kombination med vald 11-42T kassett. Utväxlingen är JÄTTELÅG. Cykeln skulle må bra av att byta framklingor till 26-28T på lilla klingan samt 36-40T på stora klingan.
Nja, ska ngt bytas så är det väl snarare kassetten; 11-42 är en onödigt gles kassett (med 2-delat)
Vilken 11-delad MTB kassett med 11-34T skulle du i så fall rekommendera :)
Finns inget behov av tätare steg än vad en 11-delad 11-42T ger för MTB, att köra 2x med 11-42T kassett funkar utmärkt, ännu bättre med rätt klingor. Vevpartiet har 104/64 mm BCD så det lär gå att hitta billiga 38T resp 26T klingor som funkar.

Om TS skall byta kassett är det nog smartare att byta till 11-46T för 525 kr https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=213742 och sätta dit ett nytt 1x vevparti som passar GXP vevlagret med 32T för 840 kr https://r2-bike.com/SRAM-GX-Eagle-Crank-1x12-GXP-X-SYNC-2-Direct-Mount-Chainring-32-teeth-BOOST, skrota framvxl/reglage/hölje/wire och spara totalt 400 gram (vevpartiet GX 2x som sitter på cykeln väger 800 gram, GX Eagle 1x väger 630 gram).

HåkanC sa:
Sixten Fors sa:
Jag skrev förenklat och vid en viss kadens, ja sa inte vid vilken. Svaret är runt 80-kadens.
Visst går det att trampa på både snabbare och långsammare, vilket både jag och TS bemästrar. Gör du?

Senast ändrad:
JTF sa:
Eftersom däcken på cykeln är 60-622 så blir den verkliga omkretsen mindre
Det verkliga trycket i däcken är (förhoppningsvis) lägre än det som krävs för att däcket skall få samma omkrets som ett obelastat 60-622.
OK?

JTF sa:
Jag respekterar dina åsikter. Jag har andra.
Med 40 fram, 11 bak och de däcken får man 45km/h redan med låga 90 kadens
Med likaså låga 95 kadens (11 bak och de däcken) räcker det med 38 fram http://www.ritzelrechner.de/?GR=DER...H&GR2=DERS&KB2=34,38,40&RZ2=11,12,13&UF2=2280
Glöm inte vad TS skrev ovan i: https://happyride.se/forum/read.php/1/3321615/3321680#msg-3321680
Diezeldanx sa:
Innan hade jag en cykel med 11-36 (10 delat) drev bak och 40-30-22 kuggar fram, och jag tyckte att det funkade väldigt bra så det känns som att det borde kännas ungefär likadant med den nya drivlinan förutom det största drevet såklart.
Jag körde mest på 30t klingan, och när jag körde på 40t klingan så körde jag aldrig på högsta där bak
40 fram verkar alltså vara onödigt för TS.

Men för dig kanske det behövs mer kadensträning?

/Håkan

HåkanC sa:
JTF sa:
Eftersom däcken på cykeln är 60-622 så blir den verkliga omkretsen mindre
Det verkliga trycket i däcken är (förhoppningsvis) lägre än det som krävs för att däcket skall få samma omkrets som ett obelastat 60-622.
OK?
OK!

HåkanC sa:
JTF sa:
Jag respekterar dina åsikter. Jag har andra.
Med 40 fram, 11 bak och de däcken får man 45km/h redan med låga 90 kadens
Med likaså låga 95 kadens (11 bak och de däcken) räcker det med 38 fram http://www.ritzelrechner.de/?GR=DER...H&GR2=DERS&KB2=34,38,40&RZ2=11,12,13&UF2=2280
Glöm inte vad TS skrev ovan i: https://happyride.se/forum/read.php/1/3321615/3321680#msg-3321680
Diezeldanx sa:
Jag körde mest på 30t klingan, och när jag körde på 40t klingan så körde jag aldrig på högsta där bak
40 fram verkar alltså vara onödigt för TS.

Men för dig kanske det behövs mer kadensträning?

/Håkan
Eller så behövs det acceptansträning för dig?
Bara för att TS anser en sak så ska det per automatik gälla mig?
Och att kalla 90-95 för låg kadens är inte särskilt vanligt. Men det är jag säkert ensam om att anse. *ironi*

Kan du inte acceptera att jag föredrar att ligga mellan 60 och 90 rpm för det mesta?
När jag cyklar grusvägsrally med inslag av transport så är nuvarande 42T (på nästa cykel med större hjul blir det en liten 40T) fram bra att ta till när jag vill upp och nosa på 40-50 km/h. Tro mig, jag har provat 34:an fram i samma situationer, och oavsett hur mycket jag skulle "kadensträna" så kommer jag inte att gilla att spinna runt på det sätt som då krävs, särskilt inte när det handlar om löst grus och högre farter. Inomhus på en fastmonterad trainer eller spinningcykel skulle det vara en helt annan sak.

Men nu vet jag varför jag inte är med i en cykelklubb åtminstone...

Senast ändrad:
Nu är det iofs. ett Sram GX 1000 vevparti på cykeln och jag är inte 100% säker på att Shimanoklingor med samma BCD passar. Någon som vet? Om det funkar borde dessa klingor göra jobbet, kostnad 300 kr från Bike24.

Bilagor

• CR.png
    CR.png
    41.6 KB · Besök: 96
Sixten Fors sa:
Gustav Svenson sa:
Kan vara sent ute men denna från Sonder har fått bra omdöme i sin kategori vid tester.
https://www.alpkit.com/sonder/bikes/sonder-transmitter-nx1-1x11
Visst, men cyklar för vuxna (eller på god väg att bli vuxna) har 622 mm hjul och inte 584 mm. Poänglöst med små hjul när det går att välja normalstora.

Alltså, någon gång får det väl vara nog med att leverera åsikter som fakta. Visst att din retorik kan vara underhållande, men ibland blir det för mycket.

Haha! Älskar allt nördigt käbbel om kadens o utväxling. Garvar läppen av mig!!

Hur som helst är faktiskt käbblet lärorikt med olika infallsvinklar o åsikter. Jag tror även TS uppskattar engagemanget. Tack för er input Sixten, JTF o HåkanC!

Tillbaka
Topp