[Byggtråd] Airdrop Edit V2. Lite bakgrund innan själva byggandet tar fart

RobertW

Medlem
Det började våren 2016 med ett plötsligt sug efter en MTB. Jag är inte helt utan självinsikt utan jag vet med mig att jag ibland hoppar på saker lite väl spontant vilket ledde mig till en kompromiss: jag bestämde mig för en helstel eftersom jag skulle kunna använda den till annat om jag tröttnade. Tänkt och gjort, resultatet blev en helstel retroinspirerad Inbred.
IMG_1341.JPG

Det var ju kul men lite begränsande när det gick utför. Våren 2017 byggde jag ihop en Ragley Marley av mest nytt men även lite gammalt från Inbred.
IMG_3748.jpg

Nu är vi slutligen här - våren 2018 - och Ragleyn känns också lite begränsande. Valet av en Airdrop Edit V2 grundar sig i att den har lite kortare reach än Birds dito, vilket länge var mitt förstahandsval. Dessutom tar den 142x12 vilket gör att jag kan använda befintliga hjul utan fulmeck i form av adaptrar. Jag kommer att byta ut airshaften på Yarin som jag hade på Ragleyn, från 130 till 160. Det är lite ångestladdat men jag försöker hålla kostnaderna nere.

Ramen ska enligt information skickas idag och Bike-Components som ska förse mig med en ny airshaft väntar på någon annan vara som ska med i samma beställning. Uppdateringar kommer tids nog om inte Postnord slarvar bort allting, något annat går åt helvete eller jag helt enkelt glömmer att jag startade tråden.

Grattis Robert!
Se till att tracka min fru ordentligt med uppdateringarna om hur bygget fortskrider ;D

Nu kom då ramen och den godkändes av katten.
IMG_4226.JPG

Jag kunde inte hålla mig utan var tvungen att göra en mock-up. Förhoppningsvis så kommer airshaften i morgon och förhoppningsvis har jag då ork nog att mecka gaffel. Jag ser också ett framtida behov av silverfärgade Hopevevar och -stam
IMG_4240.JPG

(Cykeln fick tyvärr inte plats i soffan)

Edit: Stavfel

Senast ändrad:
Lovande mockup. Gillar ramen skarpt. Väldigt no-nonsense på ett bra sätt.
Och Hope kan man ju inte få för mycket av :)

/Johan

Senast ändrad:
Blir fint de där :)

Men vettefasen om jag kan rekommendera hopeveven. Dyr, snygg, tung, komplicerad, dyr. Ja du fattar :p

Tycker TS ska matcha ramen med ett alu polerat vevparti, typ XTR eller äldre versioner av XT eller SLX.
Alt. ”spindellöst” vevparti med silverelixerad framklinga, från Hope, Wolf, Works eller ebay...

Jag har två vevpartier hemma att välja på, ett 175mm GX med spindellös silverklinga och ett vanligt 170mm NX. Jag hoppas att 175 funkar bra utan för mycket kontakt med rötter och stenar för då är ett byte inte lika viktigt.

Det sitter silverfärgade Hopenav på befintliga hjul och jag lider av någon slags föreställning om att det egentligen kräver silverfärgat vevparti. Speciellt när ramen är svart. Det är dock bara en estetisk detalj.

Det går ju alltid att ta bort anodiseringen på dina GX-vevar. Lite kaustiksoda eller ugnsrengöring, lite polering och lite vax så har du dig ett par silvriga vevar.

Det är bara att köpa ett par gamla SLX vevar och polera upp de! Billigt, bra, lätt och snyggt.

polished.JPG

Blir ett toppenbra bygge detta.

En liten uppdatering: luftskaftet är bytt, först gick det inte alls vilket jag skyller på MBR och deras guide på Youtube. Jag demonterade och monterade ihop igen utan annan hjälp än SRAMs guide. Nu tror jag eventuellt att det är bra. Jag fattar på ett ungefär hur en RS-gaffel funkar nu och jag kan inte riktigt tänka mig vad som skulle vara fel. Funkar det inte ger jag upp och lämnar in den för felsökning och service. Att det blev fel först gjorde mig paranoid.

Jag kan inte heller provcykla än eftersom befintliga slangar och vajrar är för korta, inte särskilt förvånande men jag hade en vag förhoppning om att de skulle passa. Mer kladd med starkt luktande vätskor alltså.

Kul med en Airdrop till. Jag har haft min Edit i två år i sommar. Fantastisk cykel! Du kommer inte att bli besviken.
Lycka till!

Lite uppdatering. Jag råkade beställa fel bromsslang och LBS hade inte några inne så det blev ingen riktig åkning idag. Det räckte dock för en kort tur och en bild men inte för att uttala mig om hur den känns.

Bilagor

• 6D2E157B-474E-4E80-A3B3-9C02A763109B.jpeg
    6D2E157B-474E-4E80-A3B3-9C02A763109B.jpeg
    628.8 KB · Besök: 79
Härlig byggtråd, man blir ju ännu mer sugen på en airdrop edit v2 ram nu.

Osäker på måtten dock, är själv 1,83, och skulle vilja ha Large.

Någon i sthlm som har en Large man kan få prova?

cakenyo sa:

Jag har förhoppningsvis min färdig snart. Beror på hur snabbt jag får tag på bromsslang. Den är large och jag är 182-183.

RobertW sa:
cakenyo sa:

Jag har förhoppningsvis min färdig snart. Beror på hur snabbt jag får tag på bromsslang. Den är large och jag är 182-183.

Härligt, jag följer tråden :)

Jag ser mig som hyfsat färdig med cykeln nu men hur ska man fästa bakre bromsslang för att den inte ska dras bakåt av dämparrörelsen för att till slut bli så lång att den skrapar i hjulet? Löst i ramen och hårdare i svingen?

Och främre bromsslang borde kortas men det är så jävla tråkigt. Och bilden är rätt dålig men jag hade svettkondens på linsen. Och Mudhuggern gör att cykeln ser flera kilo tyngre ut när man kör.

Bilagor

• IMG_4278.jpg
    IMG_4278.jpg
    539.9 KB · Besök: 64
Snygg katt också! ;D
Ang bromsslangen så skulle jag rekommendera att du drar fast den med nya stripes, så hurt du kan på kedjestagen och lite lösare på övriga punkter (på diagonalröret)

Lycka till så ses vi snart på en tisdagsrajd (kanske redan på tisdag ☺)

larsaw sa:
Snygg katt också! ;D
Ang bromsslangen så skulle jag rekommendera att du drar fast den med nya stripes, så hurt du kan på kedjestagen och lite lösare på övriga punkter (på diagonalröret)

Lycka till så ses vi snart på en tisdagsrajd (kanske redan på tisdag ☺)

Toppen! Ska prova det.

Jag planerar att dyka upp på tisdag. Ska bara få ordning på bakbromsen som inte tar som den ska för tillfället.

Tillbaka
Topp