vurpa med frakturer - hur lång återhämtning?

johan123

Medlem
Det hände första dagen på Mallorca. Vi körde lugnt nedför för det hade regnat.
Var glashalt i en kurva och jag landade på höger axel.
Nyckelbenet bröts på två ställen, skuldran på ett ställe och fyra revbensfrakturer.
Nyckelbenet ligger "ganska bra" och behöver inte opereras om det ligger kvar. Skuldrans fraktur "sitter på ett bra ställe".

Antar att många här varit med om betydligt värre men också liknande vurpor.
Just nu (dag 3) har jag knappt ont alls, men jag är fullpropad med läkemedel (paracetamol, tremadol och ett tilll).
Frågor&funderingar:

1. Ni som varit med om liknande, när kunde ni köra trainer igen?
2.Hur länge behöver man käka starka värktabletter?
3. Är kvar på Mallorca, turbulent flygresa hem är inget att oroa sig över?
4. Övriga tips?

Alla beror i första hand på hur tuff du är och sedan hur just dina skador råkar vara. Är du tuff nog kan du säkert sätta dig på trainern nu.

Det är bara att sluta äta verktabletterna direkt om du inte vill ta dom.

Brutal ärlighet kostar inget extra. Krya!

Har brutit både nyckelben (2 gånger) och revben. Nyckelbenet gör inte ont alls men ta det lugnt, till mig sa läkaren att fysiks aktivitet är bra men för mig resulterade det i en ful omlottläggning som även gör ont. Trainer går säkert bra bara du inte hänger på armarna, se de som ett tillfälle till core träning (sitt framåtlutad utan att ha händerna på styret. Revben kommer göra ondare och ondare en vecka framåt, glöm inte att andas djupt även om det gör ont så du inte drar på dig en lunginfektionn.

Bröt själv nyckelben, några revben och en handfraktur för ett år sedan. Kanske jag är klen av mig men jag tyckte iallafall att det gjorde alldeles förbannat ont. Jag satt på trainern efter någon vecka och körde lätta pass. Sattt på cykeln efter runt 6 veckor, det jobbigaste i början var att jag fick domningar och att jag hade svårt att stå upp och trampa. Krya på dig!!!

CgJdafJUAAEnRFz.jpg

Drog i med pedalen i en skymd sten, nerför på stig i ca 30km/h. Över styret, landade med handflatan mot bröstet och handryggen mot en sten. Fraktur på långfingrets förlängning, skidåkartumme på vänster hand samt revbensfraktur. Gips på vänster och bandage höger, mot läkarens vilja.

Tränade någon dagen efter på trainern utan större bekymmer. Det värsta var väl att man blev fuktig under gipset, så pass att jag var tvungen att byta ut det någon dag senare.

Bilagor

• Foto 2017-09-19 23 20 31.jpg
    Foto 2017-09-19 23 20 31.jpg
    143.6 KB · Besök: 89
Spräckte skallen förra sommaren. Cyklade dagen efter. Har fortfarande svårt att vrida nacken i vissa lägen. Hjälm är inte å tänka på.

Det är väl bara att testa, jag trodde att jag skulle kunna jobba efter två veckor... njaaaaaa. Ska testa trainer och simmning nu i veckan. Förhoppningsvis funkar det ok.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp