Garmin Edge 130. Liten cykeldator utan karta.

Spacekitty

Aktiv medlem
https://www.dcrainmaker.com/2018/04/garmin-edge-130-in-depth-review.html

WHAT’S NEW:
The Edge 130 is kinda like a mini Edge 520. Mini in size, and slightly reduced in features. But not in the amount of stuff it packs in. Make no mistake – this is definitely not an Edge 25 or Edge 200 similar from years past. This is not some low-end unit that you look at longingly for its looks and size but then realize lacks the brains to match. No, this actually packs in a crapton of stuff.

Here, let’s run through the bulletized version. Typically when I do these bulletized lists I’m comparing them to a previous generation in terms of ‘what’s new’. But in this case, there’s no previous generation to go off of for comparison. So, consider this a ‘greatest hits’ sorta list instead:

– GPS + GLONASS and Galileo satellites (the first Garmin Fitness/Cycling device to do so)
– Barometric altimeter included
– 15 hour battery life
– 1.8” monochrome display (basically smaller device than Edge 500 was), but similar screen size)
– Connects to ANT+ & Bluetooth Smart sensors (power/speed/cadence/HR/and more)
– Up to 8 data fields per screen, five customizable screens, plus stock map/compass/elevation/segment screens
– Strava Live Segments support
– Works with Garmin Connect IQ Data fields (but not Garmin Connect IQ full apps/widgets)
– Has course support for navigation/routing (but not maps or turn by turn re-routing support)
– Supports Garmin’s new GCM course creator with specification of road type after ride
– Smartphone connectivity for text messages and call notification
– Support for Garmin Varia Radar and all ANT+ lights (Cycliq, Garmin, Bontrager, See.Sense)
– LiveTrack support for live tracking (uses your phone’s internet connection)
– Adds Garmin’s new ‘Safety Assistance’ feature, which sends emergency location to friends/family in event you run out of candy
– The thing weighs 32g (half of the Edge 520 at 61g).

Tuff, men 15h batteritid, jag tänkte att det borde vara grym batteritid utan karta och med mindre skärm. Att det vore en säljande grej för en sådan enklare och mindre modell. Men 15h var ju inte så märkvärdigt.

15 timmar räcker gott och väl för mig och jag har inget behov av superavancerade funktioner.

Jag har lite gamla Bluetooth-sensorer från Polar (en V800 som pajade) som jag har tänkt att sälja, eftersom Garmin bara (tidigare) stödjer ANT+, men nu känns Edge 130 som ett givet köp för mig, förutsatt att mina sensorer är kompatibla, men jag antar att de ska vara det?

Berkan sa:
15 timmar räcker gott och väl för mig och jag har inget behov av superavancerade funktioner.

Jag har lite gamla Bluetooth-sensorer från Polar (en V800 som pajade) som jag har tänkt att sälja, eftersom Garmin bara (tidigare) stödjer ANT+, men nu känns Edge 130 som ett givet köp för mig, förutsatt att mina sensorer är kompatibla, men jag antar att de ska vara det?

Du får läsa på om det. För 520 plus var tydligen fortfarande inte kompatibel me bluetooth sensorer

Jensen sa:
Berkan sa:

Du får läsa på om det. För 520 plus var tydligen fortfarande inte kompatibel me bluetooth sensorer
Ja, jag ska googla runt lite mer, men det verkar vara nytt på den här modellen jämfört med ex 520, att den även har stöd för bluetooth smart-sensorer.

Vilken skall man välja mellan Edge 130 och gamla 520? Hamnar väldigt nära varandra i pris. Verkar vara väldigt tydlig display på 130.

weldion sa:
Vilken skall man välja mellan Edge 130 och gamla 520? Hamnar väldigt nära varandra i pris. Verkar vara väldigt tydlig display på 130.

520, den är inte gammal förrän nästa variant släppt ;)
Den tycker jag är klockren. Alltså 520. Men det beror på hur man vill använda den också såklart.

Sambal Oelek sa:
Tuff, men 15h batteritid, jag tänkte att det borde vara grym batteritid utan karta och med mindre skärm. Att det vore en säljande grej för en sådan enklare och mindre modell. Men 15h var ju inte så märkvärdigt.

Köp ett "battery pack" som man kan tejpa på styret med lite silvertejp så håller batteriet i många dygn. :) hehe

Hmm, jag velar mellan denna 130 och Wahoo Bolt. Bolten verkar vara mer kompetent (den jämförs mer med 520 och 820 snarare än 130), det enda som får mig att tveka till att slå till på Bolten är att den verkar ha ganska kass GPS-mottagning i skog (för de få gånger jag svänger av från asfalten). Någon som har kört med sin 130 och kan ge lite återkoppling kring handhavande, finesser och exakthet?

Kolla på Bryton om ni vill ha riktigt bra batteritid.
Hade 36 tim på senaste.

Min hette "Rider 310" men vet inte om dom andra modellerna har lika mkt eller mindre än så men det räckte hur som till ett par tre veckor cyklande för min del.

Liten, trevlig och med väldigt bra kontrast i displayen. Några saker irriterar dock:
- Autolap är fast på 5km, jag vill ha 10km-tider.
- Custom training i .fit stödjs inte
- Tempen loggas bara, men kan inte visas i display
- Det blir ett många tryck på startknappen innan den börjar logga (först måsta man vara på rätt menysida)

GPS och batteritid är däremot toppenbra

Manualen är såklart mitt eget fel att jag inte studerade bättre, men har du provat själv så att du vet vad man kan göra?

Om man är på det första startsidan måsta man trycka på start minst 2ggr.
Auto lap, default 5km, kan gå att ändra under system settings enligt manualen, men där hittar man inget.
Temp finns inte bland något datafält heller

Eftersom manualen är lite vag kanske det är saker som kommer med framtida FW-uppdateringar.

NiclasY sa:
Manualen är såklart mitt eget fel att jag inte studerade bättre, men har du provat själv så att du vet vad man kan göra?

Om man är på det första startsidan måsta man trycka på start minst 2ggr.
Auto lap, default 5km, kan gå att ändra under system settings enligt manualen, men där hittar man inget.
Temp finns inte bland något datafält heller

Eftersom manualen är lite vag kanske det är saker som kommer med framtida FW-uppdateringar.

Kan vara så enkelt att jag läste fel i trådrubriken med. Skyller på värme och öl, cirkulera :)

Senast ändrad:
NiclasY sa:
Synd! Jag hade gärna haft fel...

Förstår det, ber om ursäkt för det där.
Om du inte redan hittat dit, så är forums.garmin.com det pratades om både tempen och laps funktionen där såg jag.

Där dyker även upp beta programvara om man gillar att mickla med sånt.

Jag kör beta både på fenix5 och 1030.

Funderar på en sån då jag redan har en EDGE 1000 men vill bara ha det nödvändigaste som puls , NP, Watt 3s, distans, time

520 plus verkar även smutt och fin och egentligen bättre för MTB om man nu vill ha navigeringsfunktioner

Spontanhandlade en sån här Edge 130 för ca 6 veckor sedan i syfte att ha som backup vid en lite längre runda. Har även kört lite med den till vardags och noterar följande
* ibland, eller faktiskt förvånansvärt ofta, får jag meddelandet att det finns ny mjukvara att installera. Även om den har senaste versionen
* det går att konfigurera datasidornas komposition, inte bara antal fält
* men alla datafält är högerjusterade, även fart vilket ser lite knepigt ut om man är van vid i princip vilken annan Edge-modell som helst
* visningen av fart laggar en del vid snabbare förändringar av den verkliga farten, loggningen verkar dock stämma bättre
* NP finns inte som alternativ för datafält, varken för hela aktiviteten eller aktuellt/föregående varv
* föregående varvs medelvärden för kadens, effekt, fart och puls kan inte heller visas
* batteritiden stämmer rätt bra med angiven siffra men hur mycket kräm som finns kvar går bara att se grafiskt och det visas ingen % när man laddar. Stänger man av enheten under laddning släcks skärmen helt och den verkar sluta ladda.

Någon som har tips på en vettig "app" man kan köra istället för att få datafälten som man vill ha dem?

Men bortsett från att den, liksom de flesta andra Edge-modeller, inte funkar riktigt på samma sätt som sina syskon så funkar den iaf till att logga med.

Bumpar tråden med en fråga.

Har stora problem med GPSen i min Edge 130. Den tappar konstant mottagningen mot satelliterna när jag rullar och har väldigt svårt att få fix när jag står stilla. Körde en 70km runda där den enbart
loggade 4.5km utspritt över hela rundan.

Uppdaterade den mot telefonen några dagar innan så den borde inte tappat satellitbanorna helt. Var även noga att den skulle få fix innan jag gav mig iväg, vilket den också fick. Provade att använda GPS+glonass men då fick den ingen fix alls.

Har haft en Suunto klocka innan och den har aldrig haft några problem med GPS mottagningen.

Någon som har haft liknande problem eller som vet om det är enhetsfel eller inställningsfel?

Har en Garmin Edge 130 som jag kört några turer med. Har dock problem med min "noname" kadens- och hastighetssensor (som kör Bluetooth Low Energy/smart). Sensorn hittas men får inget data. Hade inga problem med den Tomtom Multisport jag hade tidigare.

Exakt samma problem som i följande länk:
https://forums.garmin.com/forum/int...3205-ble-speed-cadence-paired-but-not-working

Någon som testat en Bluetooth kadens-sensor som inte är tillverkad av Garmin?

Tyvärr hann jag köra några mtb-rundor samt använt HRM-bandet (köpte bundle med HRM) innan jag upptäckte det här problemet så kan inte skicka tillbaka.

Visst, man kan köpa Garmins kadens-sensor för 500kr men en stor anledning att jag valde den här modellen var att den skulle stödja den sensor jag redan hade monterad på cykeln. Har fö samma problem med uppkopplingen från min Garmin-klocka till den här sensorn så det verkar vara ett mer generellt Garmin-problem.

Har skickat support-ärende till Garmin men det ska ta ett tag innan dom svarar. I Garmins eget forum lyckas jag inte posta något.

Garmin Edge 130, är den värt ett köp? Här skrivs det mycket om brister, men är den bra i sin helhet?

Vill kunna logga turer/köra starva men också ha navigation till utflyktsmål. Finns det bättre alternativ i budgetklassen som gör ett fullgott eller bättre jobb (ex. Lezyne)?

Bromic sa:
Vill kunna logga turer/köra starva men också ha navigation till utflyktsmål. Finns det bättre alternativ i budgetklassen som gör ett fullgott eller bättre jobb (ex. Lezyne)?

Generellt är den väl värd ett köp. Men funktionen för navigering är ju ytterst begränsad. Kolla upp den funktionen ordentligt innan köp så det motsvarar dina förväntningar.

Jag hade också missat att Edge 130 saknar funktion för intervaller, något jag förutsatte skulle finnas.

Idag skulle jag hellre valt edge 530 eller 830, föregångarna hade några brister som gjorde mig tveksam och istället valde 130 (vilket jag nu ångrar).

Budget-alternativet är ju att använda din smartphone (eller någon gammal avlagd) för enbart navigering är det nog en rätt bra lösning.

DanielS sa:
Har en Garmin Edge 130 som jag kört några turer med. Har dock problem med min "noname" kadens- och hastighetssensor (som kör Bluetooth Low Energy/smart). Sensorn hittas men får inget data. Hade inga problem med den Tomtom Multisport jag hade tidigare.

https://forums.garmin.com/forum/int...3205-ble-speed-cadence-paired-but-not-working

Tyvärr hann jag köra några mtb-rundor samt använt HRM-bandet (köpte bundle med HRM) innan jag upptäckte det här problemet så kan inte skicka tillbaka.

Visst, man kan köpa Garmins kadens-sensor för 500kr men en stor anledning att jag valde den här modellen var att den skulle stödja den sensor jag redan hade monterad på cykeln. Har fö samma problem med uppkopplingen från min Garmin-klocka till den här sensorn så det verkar vara ett mer generellt Garmin-problem.

Har skickat support-ärende till Garmin men det ska ta ett tag innan dom svarar. I Garmins eget forum lyckas jag inte posta något.

Svarar mig själv här..

Fått svar från Garmin nu, de vill att jag ska skicka in min enhet så de kan testa med deras egen sensor. Om de inte hittar fel får jag betala för felsökning.

Då sensorn fungerar när jag testat med en Tomtom-klocka samt när jag använder Strava på min mobil, samt att jag har samma problem med min Garmin-klocka så tror jag inte de kommer att hitta något fel.

Så jag tänker inte skicka in någon enhet och riskera att få betala felsökning. Billigast blir väl förmodligen att köpa en Garmin-sensor men jag är av naturliga skäl inte så sugen på det. Synd tycker jag, började gilla Garmins prylar och ekosystem.

DanielS sa:
DanielS sa:

Svarar mig själv här..

Fått svar från Garmin nu, de vill att jag ska skicka in min enhet så de kan testa med deras egen sensor. Om de inte hittar fel får jag betala för felsökning.

Då sensorn fungerar när jag testat med en Tomtom-klocka samt när jag använder Strava på min mobil, samt att jag har samma problem med min Garmin-klocka så tror jag inte de kommer att hitta något fel.

Så jag tänker inte skicka in någon enhet och riskera att få betala felsökning. Billigast blir väl förmodligen att köpa en Garmin-sensor men jag är av naturliga skäl inte så sugen på det. Synd tycker jag, började gilla Garmins prylar och ekosystem.

Så din sensor funkar varken med din garmin edge eller din garmin klocka? Nä, då bör du nog lämna garmin utanför. Köp en garmin sensor.

marr sa:
Så din sensor funkar varken med din garmin edge eller din garmin klocka? Nä, då bör du nog lämna garmin utanför. Köp en garmin sensor.

Ja det stämmer, men när dom säger att dom supportar Bluetooth-sensorer och sensorn fungerar med två icke Garmin-enheter hade jag förväntat mig att den ska fungera.

T ex om jag köper en Samsung-telefon och så fungerar inte mina Sony Bluetooth-hörlurar, skulle man acceptera det?

Senast ändrad:

Kan ju funka ibland med. Ibland får man skala ner de små klackarna med. Men är det plast är det ju inget en vass kniv inte fixar.

DanielS sa:

Det var jag som skrev på Garmin-forumet. Var också i kontakt med supporten som inte var speciellt hjälpsamma. Det slutade med att jag köpte en beg Garmin-sensor för hastighet, kadens är jag fortfarande utan.

Generellt är jag rätt nöjd men 130:n, men det är ju trist när saker inte fungerar som utlovat.

Weiman sa:
Det var jag som skrev på Garmin-forumet. Var också i kontakt med supporten som inte var speciellt hjälpsamma. Det slutade med att jag köpte en beg Garmin-sensor för hastighet, kadens är jag fortfarande utan.

Generellt är jag rätt nöjd men 130:n, men det är ju trist när saker inte fungerar som utlovat.

Vad lustigt :-) Ja jag blir nog tvungen att köpa sensor från Garmin med tanke på hur tungt investerad jag nu är i ekosystemet med både löparklocka och cykeldator. Men det tar emot lite just pga det här.

Att begära att jag ska skicka in min enhet för att de ska testa med deras egen sensor, det tycker ju jag som programvaru-utvecklare är skrattretande och gör att jag tappar allt förtroende och lust till vidare köp.

Men som du också säger i grunden en trevlig och prisvärd enhet.

DanielS sa:
Att begära att jag ska skicka in min enhet för att de ska testa med deras egen sensor, det tycker ju jag som programvaru-utvecklare är skrattretande och gör att jag tappar allt förtroende och lust till vidare köp.

Precis. Givetvis lär den funka med en Garmin-sensor. Hade de verkligen velat förbättra sin produkt så hade de bett dig att skicka in *sensorn* så de kunde undersöka varför de inte är kompatibla.

Utvecklare här också :)

Senast ändrad:
Jag är också utvecklare.
Hade en kund ifrågasatt varför min produkt inte fungerar med noname-sensorer, då är det kanske inte min egen produkt jag hade misstänkt i första hand. (Beror så klart på vilket förtroende man har för sin arbetsgivares produkt). Men jag hade såklart vart nyfiken på att testa.

Men jag företaget mer än ett tiotal anställda hade det knappast vart mig som utvecklare som kunden hade kontakt med heller..

Ja blir ju lite OT det här.. De bolag jag jobbat på har väl inte alla gånger varit världens bästa på kundservice. Varje kodrad kostar pengar. Så jag kan ju ha förståelse varför det blir som det blir.

Men i just det här fallet tycker jag min parallell ovan till hur bluetooth-hörlurar fungerar är ungefär där mina förväntningar ligger i det här fallet. Jag har ju också visat på att min sensor fungerar med android och strava samt en annan klocka så det är ju inte fel på själva sensorn. Och så mycket kan den knappast avvika från specen heller när den funderat med andra enheter.

Så lärdomen blir ju att testa de funktioner man tycker är viktiga innan köp eller inom ångerrätten.

Senast ändrad:
Har någon testat att koppla ihop ett Polar H7 pulsband med en Edge 130 och fått det att funka? Är lite sugen på en 130 och har en H7. Den ska ju ha stöd för smart blåtand men som några har skrivit i tråden så verkar kompatibilitet på pappret och i verkligheten inte riktigt samma sak för Garmin.

PKJoacim sa:
Har någon testat att koppla ihop ett Polar H7 pulsband med en Edge 130 och fått det att funka? Är lite sugen på en 130 och har en H7. Den ska ju ha stöd för smart blåtand men som några har skrivit i tråden så verkar kompatibilitet på pappret och i verkligheten inte riktigt samma sak för Garmin.

Ser att du inte fått något svar, rekommentationen blir väl att testa innan köp. Rapportera gärna tillbaka hur det gick, vore intressant att veta.

Missade att 130 inte loggar varje sekund så att race:a strava-segment är inte meningsfullt. I övrigt gillar jag det mesta med E130

Tillbaka
Topp