B'twin Rockrider, Decathlon säljer heldämpat

emmer sa:
Cpt01 sa:
Har aldrig ägt en B'twin cykel, är de prisvärda?
Vet inte hur skogshojarna är men väghojarna (de lite dyrare då då) anses både bra och prisvärda, men saknar tyvärr varje uns av cred... "-Öh...B'twin?" typ :-)

Köp inte deras bibs bara. Jag höll på skratta ihjäl mig när jag hörde berättelsen om hur totalusla de är...

Oj vilka jobbiga beskrivningar: 80% ordbajseri, 10% information och 10% direkta faktafel.

Ram i 100% aluminium. Alltså ingen legering? Verkar rimligt :)

Den här var fin: "Dämpningen är hydraulisk och känslig för små stötar (sväljer minsta nivåskillnad vid låg fart) samtidigt som den även tar hårda stötar bra (sväljer större hinder vid hög fart)."

:D

emmer sa:
Cpt01 sa:
Bengt-re sa:
Sixten Fors sa:
Oj vilka jobbiga beskrivningar: 80% ordbajseri, 10% information och 10% direkta faktafel.
Väldigt mjukt blir det isf...
Står även "Tillverkad i aluminium 6061 och 6013"
Förstår du nu det här med noll cred :-)

Jag tror på kapitalism och om deras cyklar per automatik trycks ihop till aluminiumfolie så fort man sitter på dem, skulle inte Decathlon finnas(oavsett pris)

Senast ändrad:
Cpt01 sa:
emmer sa:
Cpt01 sa:
Bengt-re sa:
Sixten Fors sa:

Jag tror på kapitalism och om deras cyklar per automatik trycks ihop till aluminiumfolie så fort man sitter på dem, skulle inte Decathlon finnas(oavsett pris)

?

Bengt-re sa:
Cpt01 sa:
emmer sa:
Cpt01 sa:
Bengt-re sa:
Sixten Fors sa:
?
Ungefär som att tro på allsköns amsagor vilket vissa gör.

Bengt-re sa:
Köp inte deras bibs bara. Jag höll på skratta ihjäl mig när jag hörde berättelsen om hur totalusla de är...

Jag har deras bibs. Det enda jag inte gillar med dom är axelbanden som sitter lite sådär, men inget fel alls på dynan.
Värt att notera är kanske att jag har deras "dyraste" bibs, vilket ändå inte ens är nära priset på ett par av ett mer respekterat märke.

Fast sådana där beskrivningar har väl alla märken om man råkar snubbla på en svensk översättning?

Överlag håller jag med, Decathlon är prisvärt med inte creddigt,

Man skaffar deras saker när man inte "har råd" (cyklen åt upp hela utrustningsbudgeten), sen hamnar dom i reserv-hyllan efterhand som man skaffar märkes-grejjer,

escapegravity sa:
Bengt-re sa:

Jag har deras bibs. Det enda jag inte gillar med dom är axelbanden som sitter lite sådär, men inget fel alls på dynan.
Värt att notera är kanske att jag har deras "dyraste" bibs, vilket ändå inte ens är nära priset på ett par av ett mer respekterat märke.

Min kollega tror jag köpte deras billigaste iofs. Det höll på att få karln att lägga ner cykling för gott. Oki- finns säkert fler usla bibs där ute, men skall man tro det jag hörde var detta nog någon sorts rekord.

Har nu desperat försökt söka information på franska, engelska, runt om på Decatlon och BTWIN sidor.
Noll vettig information, helt sjukt dåligt på alla språk.
Samma ram på "XC" och "AM", den senare är bara tiltad bakåt med en längre gaffel vilket ger mysiga 71,8° SA :)
Det finns bättre cyklar från andra tillverkare.
Jag passar.

Geotabeller. Knappt läsbara även i högsta upplösning oavsett vilken web jag besöker.
XC: SA 73° - HA 69,5° = 3,5° skillnad
AM: SA 71,8° - HA 68,3 = 3,5° skillnad
Alltså samma förhållande mellan SA och HA på båda cyklarna, för att det är samma ram som är tiltad 1,2° bakåt, för att det blir billigast så :)
AMGeo.png

Ramen är nästan garanterat återanvänd från en tidigare 100 mm slaglängd konfiguration, då med SA 74° och HA 70,5°.
Latmaskarna har inte ens orkat räkna om alla mått i geotabellen ovan, som också ändras iom. att ramen tiltas bakåt: överrör, reach, stack. Geotabellen är inte korrekt.

"Katalogvikt" på komplett cykel åker upp från XC 13,9 till AM 14,32 kg i storlek Small (alla andra tillverkare väger Medium) men då har AM cykeln dropper vilket inte XC har, samt en längre gaffel 140 mm vs. 120 mm. De enda som verkar vara bytt på "ramen" är själva länkagemojängen i nedre dämparfästet, som då ger en annan utväxling och därmed slaglängd bak. Så lyder min analys.
XC.jpg

AM.jpg

En ram. Två olika länkmojänger. Två olika och gafflar. Två olika fälgar. Tre olika däck. Skapar sex olika cykelmodeller... tjoho!

Men vad vet jag om cyklar?

Senast ändrad:
tobo sa:
Bengt-re sa:

"Very well made bib shorts that feel great to ride in, at an excellent price"
http://road.cc/content/review/194177-btwin-700-cycling-bib-shorts
Jag har använt deras näst billigaste bibs några år som ett av mina många pendlingscykelbyxor-att-ha-under-vinterlångbyxorna. De funkar utmärkt, men är förstås inga 1500kr assos om man nu trodde det.
För övrigt är det mesta jag köpt på Decathlon vad gäller kläder extremt prisvärt - hyfsad kvalitet till riktigt bra pris (till skillnad från tex Stadiums eller Intersportaffär ”egna” märken som är betydligt dyrare men oftast rent skräp).
Och deras skidhandskar är helt fantastiskt bra och på klättergrejer och tält är de grymt välsorterade med vissa riktigt prisvärda grejer.

Senast ändrad:
Jag tror att jag håller mig till dhb för lågbudget bibs. De nyper en inte i pungen, har inte världshistoriens största tvättrådslappar och tål att tvättas utan att gå upp i sömmarna.....

Nu kan ju folk ha olika erfaring med en produkt. Jag har haft relativt billiga cykelbyxor från decathlon i många år och de varken nyper eller har gått upp i sömmarna. Dock har decathlon stora "tvättlappar" med larm och information men det är tänkt att man ska klibba bort delar av dem eller hela.

Jag har köpt mycket på decathlon och de mesta har varit väldigt prisvärt och av bra kvalitet. Hur cyklarna är vet jag dock inte.

Brando sa:
Kikade dessa på cykelmässan i Kista,kanske är det mest prisvärda heldämpare i lätt skogscykling :)

Blandar du inte ihop "prisvärd" med "billig" nu?

OK om AM-modellen hade klockat in på 12k eller så.

Men för 16 tusen behöver du inte gå upp speciellt mycket i pris för att få bra mycket roligare cykel.

Bengt-re sa:
Jag tror att jag håller mig till dhb för lågbudget bibs. De nyper en inte i pungen, har inte världshistoriens största tvättrådslappar och tål att tvättas utan att gå upp i sömmarna.....
Som sagt där finns olika erfarenhet, din bekant berättar en sak, jag och uppenbarligen några andra tycker de är helt ok.
För övrigt så tålde det enda par dhb jag ägt ca 5 tvättar innan blöjan började lossa och sömmarna gick upp...

Blandar du inte ihop "prisvärd" med "billig" nu?

OK om AM-modellen hade klockat in på 12k eller så.

Men för 16 tusen behöver du inte gå upp speciellt mycket i pris för att få bra mycket roligare cykel.[/quote]

Ironiskt skämt bara att om man cyklar försiktigt i skogen med dem så är den prisvärd ;) Håller fullständigt med dig :)

Lejon sa:
Bengt-re sa:
Som sagt där finns olika erfarenhet, din bekant berättar en sak, jag och uppenbarligen några andra tycker de är helt ok.
För övrigt så tålde det enda par dhb jag ägt ca 5 tvättar innan blöjan började lossa och sömmarna gick upp...

YMVV som di brukar säga... Btw är mina äldsta dhb bibs 4 år gamla och håller fortfarande bra trots enormt många tvättar, lite tunna numera, men duger gott för kortare turer.

Cykeln ovan med plus avser 70 mm däck på 30 mm fälg. Alla mtb 2018 har boost (annars är det en gubbpendlarcykel förklädd till mtb). Alltså tar alla andra 29" cyklar som Btwin positionerar sin produkt mot lika mycket 27.5/27.5+/29 som Btwin gör. De erbjuder alltså inget ovanligt eller unikt, vilket TS eventuellt blivit lurad av Btwin att tro.

Örjan Lax sa:
Sixten Fors sa:
Cpt01 sa:
Decathlon säljer heldämpade, förhållandevis moderna cyklar. Kan hantera 27,5, 27,5+ och 29"
Det går att sätta dit mindre hjul på ALLA cyklar.
Riktig 27,5+ med 3,0" är INTE mindre än taniga 29"-hjul volymmässigt så det går inte på ALLA.

Sixten skrev ju faktiskt att det gick sätta dit mindre... Du skriver ju om såna som INTE är mindre.

dnleriksson sa:
Örjan Lax sa:
Sixten Fors sa:
Cpt01 sa:
Decathlon säljer heldämpade, förhållandevis moderna cyklar. Kan hantera 27,5, 27,5+ och 29"
Riktig 27,5+ med 3,0" är INTE mindre än taniga 29"-hjul volymmässigt så det går inte på ALLA.
Sixten skrev ju faktiskt att det gick sätta dit mindre... Du skriver ju om såna som INTE är mindre.
Och på något sätt verkar de vara överens i grunden.

dnleriksson sa:
Örjan Lax sa:
Sixten Fors sa:
Cpt01 sa:

27,5+ som fanns med i citeringen skulle då ha kommenterats med en EXTRA klausul. :)

emmer sa:
dnleriksson sa:
Örjan Lax sa:
Sixten Fors sa:
Cpt01 sa:

Det är vackert!

wukkaN sa:
emmer sa:
dnleriksson sa:
Örjan Lax sa:
Sixten Fors sa:
Cpt01 sa:

Det är vackert!

Små hjul är inte vackert.

Bilagor

• e1da0866c8211ba23f09de2cd06788ab.jpg
    e1da0866c8211ba23f09de2cd06788ab.jpg
    81 KB · Besök: 151
konstruktören sa:
Jag har deras dyrare långa bibs och vinterjacka och jag är väldigt nöjd. Prisvärda grejer med många vettiga detaljer

Jag använder också deras "dyrare" (fortfarande väldigt billiga) bibs och jag kan bara hålla med http://road.cc/content/review/194177-btwin-700-cycling-bib-shorts "the excellent chamois, it's almost as comfortable as anything 'premium' I've ridden in all year – and that includes the likes of Rapha, Mavic and Bontrager."

Deras billigaste bibs däremot är Biltemanivå.

Sixten Fors sa:
Cykeln ovan med plus avser 70 mm däck på 30 mm fälg. Alla mtb 2018 har boost (annars är det en gubbpendlarcykel förklädd till mtb). Alltså tar alla andra 29" cyklar som Btwin positionerar sin produkt mot lika mycket 27.5/27.5+/29 som Btwin gör. De erbjuder alltså inget ovanligt eller unikt, vilket TS eventuellt blivit lurad av Btwin att tro.

Har inte blivit lurad, nej och är i dagsläget inte ute efter en ny cykel. Däremot är det spännande om B'twin är ett alternativ för den som är helt ny. Den som är ny och står i valet och kvalet att köpa sin första MTB. T.ex Hardtail eller heldämpat, inom liknande prisbild.

Marknadsföring är självklart något alla märken sysslar med och alla vill locka kunder. Beskrivningen av B'twin är inget unikt och återfinns hos Canyon, Scott m.f. Meningar stil med "optimal stigkontroll", "perfekta cykeln för alla turer", "åk snabbt" "garanterar känslig och direkt fjädring" etc. Men när ett billigare märke gör det så är fel?

Bengt-re sa:
wukkaN sa:
emmer sa:
dnleriksson sa:
Örjan Lax sa:
Sixten Fors sa:
Cpt01 sa:
Det är vackert!
Små hjul är inte vackert.
Men hjulen passar prefa på de där B'twinMTB -grejorna
VSB :-)

Jag om någon har inget emot prisvärda cyklar. Däremot tycker jag inte att Btwin håller måttet eller är speciellt prisvärda, de är för konstiga och dåliga helt enkelt. Helheten gör inte jobbet. För många missar som gör att de inte blir relevanta. Det finns bättre alternativ för SAMMA pengar.

Sixten Fors sa:
Jag om någon har inget emot prisvärda cyklar. Däremot tycker jag inte att Btwin håller måttet eller är speciellt prisvärda, de är för konstiga och dåliga helt enkelt. Helheten gör inte jobbet. För många missar som gör att de inte blir relevanta. Det finns bättre alternativ för SAMMA pengar.

Man får vad man betalar för... :)

Godkväll,

Kapar tråden med ytterligare en ”Vilken skulle du välja”-fråga men jag skulle bli tacksam för lite input. Jag har lagt av mig med vad som är bra och mindre bra nuförtiden så alla tillrop uppskattas.

En kompis grabb har fått sin cykel stulen och hon har en begränsad budget till att köpa nytt. Begagnat är Inte ett alternativ.
Han är 13år men rätt stor...185cm och ca 75kg och cyklar mest på asfalt och grusvägar, inget i skogen. Han kommer växa ytterligare åtminstone en decimeter till.

Så det här är de två cyklarna som det har kokats ner till. En Merida från XXL Sport och en B´twin från Decathlon. Så....vilken cykel är mest bang for the bucks? Jag gissar att B´twinen rent utseendemässigt klickar i mer boxar hos en 13-åring, men den ska ju hålla också. Tacksam för all hjälp jag kan få. Priset på Meridan gäller bara till imorgon.

https://www.xxl.se/merida-big-nine-viper-xt-18/p/1145196_1_style

Bromssystem: Hydrauliska Skivbromsar
Hjulstorlek: 29"
Gruppsett (bästa komponent): Shimano XT
Rammaterial: Aluminum
Gaffel: Dämpargaffel, låsbar
Antal växlar: 27

Skrmavbild2018-05-19kl.23.02.31.png

https://www.decathlon.se/mtb-rockrider-540-s-275-rod-id_8379042.html

Detaljerad specifikation:
-Tredelat vevparti med 22, 32 och 42 tänder
-SHIMANO ALTUS framväxel