Merida Big Nine 600 VS Vitus Sentier 29 VR

Fekko

Medlem
Hej!

Har bestämt för mig för börja köra MTB och mest grusvägar till en början för att sedan testa på stig och lite mer terräng.
Har vart uppe hos en lokal cykelbutik och han rekommenderade Meridan, men har läst mig runt och hört att Vitus är det som oftast rekommenderas i min prisklass som är runt 10 000:-.

Så min fråga är, hur mycket skiljer sig dessa? Nackdelar/Fördelar?

Alltid skönt att kunna köpa en cykel lokalt enligt mig så lutar mot Merida, men kan man få en bättre cykel för ungefär samma peng så får man tänka om.

Tack på förhand!

"Bättre" är nästan alltid en definitionsfråga. Meridan är mer lämpad för grusvägar, Vitusen för stigar.

Du får helt enkelt försöka gissa på förhand vart du mest kommer vilja köra i framtiden.

Alfakrull sa:
Meridan har omodern geometri och ganska tråkiga komponenter, Vitus är ett väldigt mycket bättre köp

Gäller det även om man cyklar grusväg mestadels?
Vad är det som skiljer i geometrin?
Vilka komponenter är det som skiljer sig så mycket?

Tack på förhand

Fekko sa:
Alfakrull sa:
Meridan har omodern geometri och ganska tråkiga komponenter, Vitus är ett väldigt mycket bättre köp

Gäller det även om man cyklar grusväg mestadels?
Vad är det som skiljer i geometrin?
Vilka komponenter är det som skiljer sig så mycket?

Tack på förhand

Meridan har en bra bakväxel, sen är det slut på det roliga. 3x10, framgaffel med 30mm innerben, ser ut att vara klena QR-axlar på bilden.

Vitusen har istället en trevlig 1x11 drivlina, rejäla fina däck, boost, stabilare framgaffel med längre slag, brett styre, kort styrstam

Vitusen har längre reach än meridan även om du väljer en storlek mindre, den har en gaffelvinkel som inte slänger dig över styret vid första bästa hinder, sadelröret är tillräckligt kort och har intern kabeldragning för att få plats med dropperpost om du fastnar mer för stig än grusväg. Vill man geometrinörda ordentligt finns det mer att gå in på men det där är väl tillräckligt.

Viktskillnaden på cyklarna är mindre än viktskillnaden på däcken.

Ingen av vitusens fördelar är en ansenlig nackdel på grusväg, alla är en stor fördel så fort det börjar bli någon form av terräng att hantera/passera.

Edit: förtydligande

Senast ändrad:
De flesta rekommendationerna kommer ju även från en och samma person för att hen anser att den är prisvärd ska tilläggas.
Och det är den.
Köp meridan så får du bra hjälp om du är novis. Första cykeln blir ändå alltid fel... När du cyklar på den kommer du förstå vad du egentligen ville ha, I sinom tid :)

NickPick sa:
De flesta rekommendationerna kommer ju även från en och samma person för att hen anser att den är prisvärd ska tilläggas.
Och det är den.
Köp meridan så får du bra hjälp om du är novis. Första cykeln blir ändå alltid fel... När du cyklar på den kommer du förstå vad du egentligen ville ha, I sinom tid :)
Fast eftersom vitusen är prisvärd borde den väl rimligen vara ett bättre köp? Dessutom skulle jag säga att den har större sweetspot, från grusväg till stökig stig, jämfört med meridan som gör sig bäst på grusväg och asfalt. Sådant finns det cyclocross till.

Köp Vitus. Rullar bra både på grusväg, fin stig och knöl. Du kommer inte ångra dig. Jag är rookie och supernöjd med min. Vet faktiskt inte vad en cykelhandare skulle kunna bistå mig med som inte mina läsglasögon kunnat hitintills.

Merida https://www.merida-bikes.com/en_int...-country-marathon/2018/big-nine-600-9129.html är en svintrist cykel. Omodern kort/hög/brant ram med 5x135 mm QR axel bak, gör INGEN glad. Storlek large: 70 graders styrhuvud, sadelrör 470, reach 414, hjulbas 1100.

Sentier 29 VR. Modern ram med 12x148 mm boost axel bak. Storlek large: 66,5 graders styrhuvud, sadelrör 483, reach 446 (+32 mm), hjulbas 1182 (+82 mm).

Köp 2018 Sentier, grymt fina cyklar för väldigt rimliga pengar.

Tillbaka
Topp