Less på punka mm! Byta bara fälg?

Mini_me

Aktiv medlem
Jag har en benägenhet att mata sönder däck / slangar i en rasande takt.

Crossmax skyller på mina smala fälgar (har ej mått) men jag vägrar lyssna. Tills idag då jag ploppa av däcket från fälgen med att ”swooosh” ljud som kändes som att cyklen gav upp.

Pumpa upp och fortsatte.

Kom hem och insåg att man kanske kan snika och köpa nya fälgar och återanvända nav (ekrar om det går).

Vad har vi då att jobba med?

Jo:
28 hål per fälg
Är ett par Bontrager Elite TLR (standard trek)
Nav är Bontrager Duster Elite (Standard Trek)
Missat nåt?

Vilka mått ska jag lista ut och vart hittar man en Sixten godkänd fälg för ändamålet?

Cyklar typ Hellas.

Tips mottages med öppna armar.

Jag kör tubeless med 21 mm innermått, 2.4 sulor. Så bredden är inte orsaken, pissig passform mellan däck och fälg är orsaken, den större orsaken är att det verkar finnas flera standards, eller att den är slapp, vissa kombos fungerar inte bra.
Jag kör med USP fälgar från mavic, inget meck med tejp.

Kör du med slang i och så lite luft så du kränger av däcket är det förvånande om du kommer förbi första roten utan punka.

Ej Boost tyvärr.

Alltså jag kör med slang bak för jag lyckades nypa hål i sidan på hjulet så den höll inte tätt.
Fram är det gucka.

Och gucka ska ju vara bättre för man kan köra lägre tryck :(

Har haft högt tryck (2-2,2)- punka
Har haft lågt tryck (1,5-1,7) - punka

Men vi ska inte hänga upp oss på massa om och kring detaljer. Jag vill ha bredare fälgar och anser att detta är en kanon "anledning" :)

Däck som sitter på är 2,35 och kommer inte överstiga det vad jag vet.

(Har hittills haft sönder 3 däck - reva/hål i sidovägg som gucka ej klarar , har sen kört slang och lyckats med 3 punkor på 3 meter , slangen jag satte i bak och 2 hål fram som guckan löste. Och sen idag utan skador men med tomt däck (Gucka , ej slang) )

Senast ändrad:
jofahjalm sa:
Smidigast är att bara ha tillräckligt med luft i däcken.

Grejen är ju dock att man kan ha lägre tryck med en bredare fälg. Skillnaden är nog inte särskilt stor om man tänker ägna sig åt svår vårdslöshet och behöver aphögt tryck oavsett, men för någorlunda hetsig stigcykling gör det märkbar skillnad.

Däck med fläskigare sidoväggar är en annan lösning.

Edit: Sen förtäljer du inte historien vad TS har för däck, fälgar och tryck. Det kanske är helt rimliga doningar, medan TS cyklar extremt osmutt?

Senast ändrad:
Kan glatt meddela att jag verkar ha skickat punkabuckla (Vg se vandringspris) vidare.

Siktar på att köpa roligare hjul inför 2019 :) Får vi se om vi börjar om då :)

Tillbaka
Topp