Ingen cykel för de fina salongerna! Är det en ratbike eller kanske en rullande symfoni av fulmek?!

DarthVidar

Aktiv medlem
Ingen cykel för de fina salongerna! Är det en ratbike eller kanske en rullande symfoni av fulmek?!
Hej!

Det är alldeles för många byggtrådar med fin-cyklar så här kommer lite skrot för att balansera saker och ting något! ;-)

Jag har försökt göra mig av med alla komponenter till 26"-formatet och har nu kvar det som ingen annan vill ha. Det är väl mest skrot men tillräckligt mycket för att med små medel bygga en cykel god nog för lite teknikträning, pumptrack, cykelturer med barnen...

Ramen är en något ramsne Planet-X Jack Flash, gaffeln blir en reba som jag fyndade här på happy, framhjulet från en gammal Kona Shred osv. Det kommer att bli singel speed, till att börja med åtminstone och troligtvis mekaniska bromsar av något slag.

Det enda som saknas är ett bakhjul och lite single speed-spacers till frihjulsbodyn. Vad gäller bakhjulet står valet mellan att försöka fynda ett hjul lokalt (nytt eller begagnat) eller köpa en ny fälg till ett kraschat bakhjul. Att köpa en ny fälg blir billigare och så får jag prova på att bygga hjul, men då blir det V-broms vilket väl iofs duger till detta bygget men...

Hur som, här kommer lite bilder!

IMG_0341.JPG

IMG_0322.JPG

IMG_0332.JPG

Detta måste rimligtvis vara cykelns pärla, ett moddat gammalt acera-vevparti, numera med "bash"! ;-) "It ain't pretty, but it works!"
IMG_0328.JPG

Jag hyser ju hopp om skivbromsar, dock vet jag inte om dessa är så mycket att hoppas på :-D
IMG_0337.JPG

Ett namn måste ju cykeln ha...
IMG_0338.JPG

Nu väntar jag mest på gaffeln och så skall jag ta ett beslut angående bakhjulet!

Senast ändrad:
Kul projekt!

Jag har lite skivbromspryttlar här som du gärna kan kika på. en 180mm skiva tror jag, säkert en kedja också, kedjelås till förbannelse och eventuellt några 26" däck. En skivbroms i renoveringsbehov också, eller snarare ett ok iallafall. Har nog en sadelstolpe 31.6mm också.

Extra price just for you.

xdr sa:
Kul projekt!

Jag har lite skivbromspryttlar här som du gärna kan kika på. en 180mm skiva tror jag, säkert en kedja också, kedjelås till förbannelse och eventuellt några 26" däck. En skivbroms i renoveringsbehov också, eller snarare ett ok iallafall. Har nog en sadelstolpe 31.6mm också.

Extra price just for you.

Om du har några hyggliga däck vore det ju toppen! Även bromsen låter intressant! Jag skickar PM!

Vad är det för spacers föresten? Kan leta i bra att ha lådorna när jag ändå ska dit och rota.

Eftersom jag är så jäkla stolt över mitt fin fina vevparti så bjussar jag på lite bilder ifrån dess tillblivelse!
IMG_20151130_090522807.jpg

IMG_20151130_120152.jpg

IMG_20151130_120418.jpg

Förutom att det var gratis och lätt gjort så tog det inte farligt lång tid heller!

Nu har gaffeln kommit! Det får bli fälgbroms bak, jag skall bara beställa en ny fälg! Nu är det egentligen bara fälg, däck, slang, kedja, kugge och spacers bak samt bakbromsen som saknas! Det mesta har jag liggandes.

Typ såhär blir det sen!
IMG_0386.JPG

IMG_0391.JPG

Undrar om inte jag har ett par blysänke-26-hjul som ligger och skrotar, kan kika imorgon. Från en cube ltd race typ 2011 eller 2012

Jag har en bakbroms, skivbroms, och om jag missminner mig helt så har jag även SS-distanser och drev liggandes.

Tar du frakten, typ 95kr, så bidrar jag gärna till bygget.

matt1as sa:
Undrar om inte jag har ett par blysänke-26-hjul som ligger och skrotar, kan kika imorgon. Från en cube ltd race typ 2011 eller 2012

Har du hjul liggandes och pallar skicka dem till Umeå så vore det absolut intressant!

Paco sa:
Jag har en bakbroms, skivbroms, och om jag missminner mig helt så har jag även SS-distanser och drev liggandes.

Tar du frakten, typ 95kr, så bidrar jag gärna till bygget.

Det vore ju grymt! Skickar pm!

Om jag får tummen ur och bygga om mina 26" hjul till 27,5 har jag ett par fälgar över också, men det tar säkert en månad.

Idag kom det äntligen lite prylar som gör att jag snart kan slutföra detta projekt! Postnord gjorde dock ett ärligt försök att supa bort mina prylar men det redde ut sig!

En ny fälg och nya däck till pendlaren, så att jag kan sno pendlarens däck (race king) till detta bygge!
IMG_0456.JPG

Och efter lite tråcklande så börjar det likna ett hjul! :-D
IMG_0459.JPG

Härligt!

Den här tråden får mig att sakna min gamla Jack Flash.

Man hinner med mycket med sjuka barn, i synnerhet när det midsommarafton till ära regnar!

Hjulet blev klart och hamnade på mitt pendlarhärk och hjulet på mitt pendlarhärk hamnade på min jack flash!
IMG_0461.JPG

IMG_0471.JPG

Jag hann dessutom kitta min pendlarhoj för ett regnigt Umeå!
IMG_0480.JPG

Nu skall jag bara hitta en qr och lite skruvar. Sen är det dags att börja dra lite vajrar och hänga på resten av den niondelade drivlinan som Paco så vänligt donerade (tusen tack!)!

Paco sa:
Härligt!

Den här tråden får mig att sakna min gamla Jack Flash.

För att vara en, vid dethär lager, uråldrig 26a så är det en riktigt rolig cykel! Jag byggde upp den för skogscyklig i höstas och tog nån sväng och förvånades över hur rolig den är!

Det är lite synd att den är ramsne bara, annars hade den använts bra mycket mer!

I brist på skivbromsat bakhjul fick det bli V-broms! Det fina med detta är ju att jag fick en ursäkt att använda min gamla gorilla brake booster!
IMG_0485.JPG

Nästan klar, bara kedjan kvar (samt att göra något åt frambromsens slang, plus att den skall få lite roligare pedaler)! Till helgen blir det förhoppningsvis en cykeltur tur med barnen!
IMG_0486.JPG

Härligt med råtthojsbygge. Ser fram mot rapport från premiären.

/Johan

Musigt bygge det blev!

Ska rota lite i kompisarnas förråd efter ett bakhjul. Om det är nåt mer du behöver så är det bara att skrika.

Premiärtur med ungarna igår! De var peppade men märkta av veckans magsjuka så det vart snabbt väldigt gnälligt...

IMG_0506.JPG

IMG_0507.JPG

Är det detta som kallas "dirtbike" :-D ?
IMG_0528.JPG

En inte helt nöjd liten cyklist :-(

Cykeln fick sitt bakhjul uppsmörjt dagen till ära (det skulle väl må bra av att riktas en aning men riktigt så anal pallade jag inte vara).

Jag har ju haft cykeln ihopbyggd på nästan samma sätt tidigare så det vart väl inget revolutionerande. Vevpartiet flexar oroande mycket och pedalerna är vidriga. (Pedalerna skall bytas ut så fort jag restaurerat de pedaler som jag tänkt använda.)
IMG_0509.JPG
IMG_0511.JPG
IMG_0517.JPG

IMG_0524.JPG

Einstüerzende Neubautens logga känns som ett lämpligt emblem :-)

Efter lunchen pysslade jag dessutom ihop ett passande verktyg (byggt av tre olika verktyg)!
IMG_0496.JPG
IMG_0498.JPG
IMG_0501.JPG
IMG_0503.JPG
IMG_0518.JPG

Så, det var mitt råttbygge! Det som återstår är att korta slangen till frambromsen (prylarna är beställda) och byta pedaler. Snubblar jag över ett annat vevparti så byter jag väl även detta! Och får jag tag i ett skivbromsat bakhjul till en rimlig peng så slänger jag väl på ett sånt istället.

Det är ju på intet sätt ett märkvärdigt bygge utan mest lite pyssel för att hålla fingrarna sysselsatta och omsätta lite skrot till något användbart. Det har varit roligt hur som helst och tack till er som bidragit med prylar och fällt lite uppmuntrande kommentarer!

Såna här byggen är ju skitroliga och fördelen är att många har en massa delar liggandes så det behöver inte kosta många kronor.

Hej!

Cykeln har gått varm under sommaren och lite nu på hösten så det får ju ses som ett lyckat bygge! Jag och ungarna har både cyklat pumptack och ute i skogen m.m. Men plötsligt en dag fick jag ett erbjudande på ett skivbromsat bakhjul som jag inte kunde tacka nej till... medveten om att bygget sannolikt skulle börja spåra ur en aning ifrån det tänkta "skräpcykel byggd på obefintlig budget". Så vips så började det trilla in lite nya delar... Men färgen på ramen kändes lite trist så den var jag ju tvungen att göra något åt...

IMG_1370.jpg

IMG_1371.jpg

IMG_1373.jpg

IMG_1372.jpg

Helt otroligt vad man kan göra med lite "cykeltejp" som min 3-åring kallar det (... undra vad han fått det ifrån :-) )!

Klart snyggare än silvertejp!
Kul bygge och jääääääääklar vad avis jag är på dig som har en grusgrop i närheten.
#byggahoppåpumptrack

/T

tmalm sa:
Klart snyggare än silvertejp!
Kul bygge och jääääääääklar vad avis jag är på dig som har en grusgrop i närheten.
#byggahoppåpumptrack

/T

haha, jo, klart snyggare än silvertejp! ;-) En pumptrack förgyller helt klart tillvaron!

xdr sa:

Tack, det hade inte blivit såhär bra utan din hjälp!

Senast ändrad:
Skrotade runt i garaget igår och letade efter min gamla bakväxel men kunde fan inte hitta den. Var väldigt när att skälla ut min fru för att ha ”städat” bort den.

Nu kom jag på vart den tagit vägen??

Haha lyckades du lura frugan att du lackat/tejpat om ramen :)

Inga fel på bra old-school ramar, man behöver inte ha 460 i reach på en medium fär att kunna cykla och ha skoj

xdr sa:
Dags att ta den till dirten! :D
Hehe, nästa sommar får jag väl släpa mig dit och se om jag vågar mig på några hopp! ?

Hyvä sa:
Haha helt underbart snyggt bygge! :)
Tackar!

Paco sa:
Skrotade runt i garaget igår och letade efter min gamla bakväxel men kunde fan inte hitta den. Var väldigt när att skälla ut min fru för att ha ”städat” bort den.

Nu kom jag på vart den tagit vägen??
Den är din (igen) om du vill ha den tillbaka! Jag fyndade en 10-delad bakväxel till denna!

MatteXC sa:
Haha lyckades du lura frugan att du lackat/tejpat om ramen :)

Inga fel på bra old-school ramar, man behöver inte ha 460 i reach på en medium fär att kunna cykla och ha skoj
Hehe, nä, inte på riktigt, det är bara jag som tramsar!

Ja, en rolig cykel är ju en rolig cykel! Jag tror på modern geometri men siffror på ett papper är inte allt! Denna cykel är exempelvis riktigt rolig att cykla på! Och min hjälplöst omoderna Cannondale Rush är också oförskämt rolig!

Premiärturen i skogen! Cykeln är i princip lika roligt som min Sentier (och det är väldigt rolig)! Jag upplever att jag får mer ”gratis” med en 29a, att det är lättare att hålla farten genom stök och bök exempelvis. Sen upplever jag att det blir mindre skakigt och mer bekvämt med en 29a. MEN, hur det än är med den saken så var detta en rolig cykel att hoja runt på i skogen! Pigg och rapp på platten, stabil och förtroendeingivande på väg ner! Det är synd att de slutat sälja 456an och jag väldigt glad att jag slog till på denna ramen (även om det slutade på lite mer än jag önskat inkl frakt och allt). Sen förutom att den är rolig att cykla på så är den galet snygg (styrstammen är kanske inte så sexig men den går ju att byta)!
F7168111-F9B7-4662-9C4C-55334A7953D1.jpeg

15DCA9A9-84E8-4606-8721-418F8B18E112.jpeg

3502812E-F6EC-472A-B130-944D42623853.jpeg

Nu undrar ni såklart vad som blev av den gamla Jack Flash-ramen! Det såg först ut som att den skulle bli stående som ett vrak i källaren. Där låg den och skräpade, utan hjul, utan sadelstolpe mm och med en cx-gaffel i stål som ersättare för Reban.

Men när jag insåg att vinterdäcken inte skulle rymmas under skärmarna på pendelhojen så började tankarna gro...

Eftersom jag egentligen inte vill lägga mer än några hundringar på bygget så tänkte jag att det vore värt att se om det skulle funka med cx-gaffeln, med ett ac-mått på 400mm, som jag slängt på i all hast. Jag hade mina tvivel men...

33404583-5920-4001-848F-6783D1D3B881.jpeg

Såhär blev det, eller typ såhär kommer det bli (detta är lite av en ”mock up”)! Enligt telefonen med ett HA på 71 grader och SA på 75 grader! Av en kort provtur att döma funkar det riktigt bra!

Nu skall jag fara iväg och skaffa en sadel och lite annat tjafs, sen har jag en vintercykel! Ha det gott!

Så, nu är cykeln i det närmaste klar! Förutom att jag skall skaka fram ett bromshandtag till frambromsen så skall den få lite fler reflexer samt belysning. Jag måste även ordna en mer permanent lösning till stänkskärmen bak. Det kommer att bli mer frigång mellan skärm och däck, men då måste jag ta bort brake boostern, förlänga ena staget mm...

Än så länge ligger bygget på under en femhunka, med ny bakväxel, sadel och nya skärmar...

416AC7B9-1E49-495F-BC32-DA627873F36F.jpeg

Cykelbanorna är i stort sätt fria från snö och is! Cykeln har nu alltså fullgjort sin uppgift som vinterpendlare! Men eftersom min ordinarie pendlare har fått offra sitt vevparti så får denna hoj rulla vidare in i den allt mer snöfria säsongen. Cykeln har levererat över förväntan även om vissa saker har bytts ut och andra saker lagts till. Från att ha varit ett lite avigt bygge till cykel vars främsta egenskap var att den trots allt gick att cykla på så har den utvecklats till en trivsam vardagshoj!

Varför envisas jag med att posta bilder på en rullande skrothög som ingen verkar ta notis om?! Jo jag gillar återbruk och har en fåfäng förhoppning om att kunna inspirera andra till att ta vara på sitt skrot. Med risk för att detta redan är TLDR för många så skall jag nu låta bilderna tala för sig själv istället!

IMG_1673.jpeg

IMG_1679.jpeg

IMG_1681.jpeg

IMG_1689.jpeg

IMG_1693.jpeg

IMG_1703.jpeg

IMG_2602.jpeg

IMG_2601.jpeg

IMG_1897.jpeg

IMG_2510.jpeg

IMG_2512.jpeg

IMG_2515.jpeg

IMG_2592.jpeg

IMG_2594.jpeg

IMG_2603.jpeg

IMG_2619.jpeg

IMG_2608.jpeg

IMG_2612.jpeg

IMG_2622.jpeg

Och så en lite passande video för att avrunda det hela!

Senast ändrad:
Bravo! Helt rätt med återbruk som blir funkis brukscykel.

Skönt åk. Älskade och använda brukscyklar smäller högre än nytoppsade lvg-hojar.

Tillbaka
Topp