Kompatibilitet mellan DT Swiss Ekrar och nipplar samt WTB Frequency

Berget

Medlem
Tänkte kolla om det är någon som har erfarenhet eller input gällande några saker som står på Rose hemsida.
1. Angående DT Swiss Revolution ekrar står det: "Attention: DT Revolution spokes cannot be used with DT Pro lock nipples!"
Kan detta stämma? Enligt svar från Rose så beror det på att ekrarna inte är tillräckligt starka för att klara låsningen.
Lite märkligt då att DT i sin ekerkalkylator bara har Pro lock nipplar att välja på tillsammans med Rev ekrarna.
(Är medveten om att hjul byggda med rätt ekerspänning ska hålla ihop iaf. samt att vissa anser att man absolut inte ska använda låsning men är ändå nyfiken på om ovan stämmer :))
2. Rose skriver även gällande DTs alu nipplar: "Attention! Do not use on rims without reinforced nipple holes"
Vad tror vi om detta?
Det skulle om jag tolkar det rätt göra att mitt enda alternativ för tex. WTB Frequency Team är nipplar i mässing.
Har varit i kontakt med WTB som inte såg något uppenbart skäl till detta men hänvisade min fråga till DT.

Har ställt båda frågorna till DT men de verkar inte svara på mail iaf.

Mina hjul med DT Rev, Frequency Team i29 och vanliga mässingsnipplar håller iaf. Utan nippelbrickor. Men jag bara byggde utan att googla. Är rätt säker på att jag kunde vänliga vanliga nipplar i DTs kalkylator i vintras.

Om jag skall gissa så tror jag inte att just byggandet med DT Rev och ProLock innebär några svårigheter gentemot andra nipplar. Däremot efter att gänglåsningen härdat kanske det blir problem den dag hjulen behöver riktas, då de tunna ekrarna lär vrida sig någon hemskt av den kraft som krävs för att bryta låsningen och därför inte är att rekommendera…?

Senast ändrad:
Mayhem sa:
Om jag skall gissa så tror jag inte att just byggandet med DT Rev och ProLock innebär några svårigheter gentemot andra nipplar. Däremot efter att gänglåsningen härdat kanske det blir problem den dag hjulen behöver riktas, då de tunna ekrarna lär vrida sig någon hemskt av den kraft som krävs för att bryta låsningen och därför inte är att rekommendera…?

Det problemet har jag fått, om inte alunippeln smular sönder innan det :)

Jag bygger med DT Revo och Sapim Laser tillsammans med DT Squorx alu prolock som följer med alla (relevanta) DT-fälgar. Inga problem att vare sig bygga eller justera hjulen och jag drar aldrig sönder några ekrar, eller alunipplar då jag använder en bra ekernyckel. Fel ekernyckel däremot kan mosa alla nipplar.

Tack för bra svar!
Lutar åt att jag kör med den kombo som iaf. enl. Rose hemsida inte är att rekommendera :).
Kan ha viss förståelse för risken att nipplarna låser sig för mycket även om jag inte håller det som troligt. Att just Rev ekrarna skulle klara detta sämre måste väl isf. bero på att de är lite smalare än tex. Comp som inte har denna varning. Det skulle väl å andra sidan betyda att alla 2/1,5 ekrar inte funkar med Pro Lock......

Jag använder ofta DT Revo 1,5 mm ekrar vänster bak och höger fram (på skivbromshjul), kombinerat med DT Comp 1,8 mm höger bak och vänster fram. Den lösa sidan med 1,5 mm ekrar har typiskt har 65-70% av ekerspänningen jmf. med hårda sidan.

Tillbaka
Topp