En sån djvla smäll!

Defender

Medlem
En sån djvla smäll!
Hej alla!
Har precis monterat de nya däcken på min Fatbike och tänkte att de gamla ska på familjens fatbike( försöker få dem att förstå att fatbike är terrängcyklingens konung! Fast alla verkar inte tycka så....?). De gamla däcken är ett par Kenda 4,5” helt ok däck, går inte att jämföra med Kendas 4” som måste vara ganska hårdpumpade för att inte få cykeln att slingra sig.
Börjar med framhjulet,får på däcket och börjar fylla på med luft( hämtar hörselskydd mest för att kompressorn väsnas och ifall däcket skulle gå sönder men det har ju jag aldrig varit med om sen jag började cykla för igen ca 20 år sen), justerar reduceringen till två bar. Går ganska långsamt, däcket börjar glida på plats. ”Hmm är det inte väl hårt pumpat?” BOOOOMMMM!!!!! Ramlar baklänges och blir sittande på garagegolvet... vad f-n? Jodå, det exploderade! Fast som vanligt skulle det visa att det var den mänskliga faktorn som var orsaken till haveriet, ser nog inte riktigt så bra som man tror. Reduceringen var på tre bar istället för två bar....
A2F0A932-5AF6-4F6B-81E2-128AAC672C56.jpeg

Här är min Fatbike med hela däck!!! ( Den är inte riktigt klar ännu, buntbanden skall bort och bromsslang skall dras inuti ramen, ny gaffel i kinaplast, få på mina Hope M4 bromsar från 2002, få bort alla blåa detaljer....etc etc, blir nog inte klar nån gång men den går att cykla på iallafall?)
2D940C08-E2C7-4634-9015-3C66B04BE7E1.jpeg

Hälsingar Jocke

Öhh, finns det nån med något överblivet fatbikedäck så kan jag vara intresserad!

En sån djvla smäll!
Vilken historia. Tur att det verkar ha avlöpt utan personskador.

Undrar om nån räknat på det där? Typ med nån formel eller så ;)

/Johan

Senast ändrad:
En sån djvla smäll!
Om du någon gång passerar Övik så kan jag göra ett bra deal på ett Bulldozer som är avplockat från en ny cykel för ett par år sedan. Skulle passa bra som bakdäck om du kör ditt Kenda fram.

En sån djvla smäll!
Lars.E sa:
Om du någon gång passerar Övik så kan jag göra ett bra deal på ett Bulldozer som är avplockat från en ny cykel för ett par år sedan. Skulle passa bra som bakdäck om du kör ditt Kenda fram.

Vi ska kanske till av Docksta om några veckor, så det kanske går att lösa? (för det är väl i närheten av Övik?)

En sån djvla smäll!
Defender sa:
Lars.E sa:

Vi ska kanske till av Docksta om några veckor, så det kanske går att lösa? (för det är väl i närheten av Övik?)

Najs.
Övik är ca:4 mil norr om Docksta.
Blir det någon cykling i Skuleskogen?

En sån djvla smäll!
Lars.E sa:
Defender sa:
Lars.E sa:

Najs.
Övik är ca:4 mil norr om Docksta.
Blir det någon cykling i Skuleskogen?

Tar gärna emot vackra ställen att cykla på! Vet ingenting om vart man cyklar någonstans

Tillbaka
Topp