Canyon Lux 2019 L eller XL?

castrello

Aktiv medlem
Hej,

Cyklar nu på en Trek Top Fuel 9.8 P1 storlek 21.5 med följande mått:

Reach: 470
Stack 606
Head tube 120 (kopp 1 cm + 2 cm spacers)
80 cmm styrstam.
Sadelrör ca 505 mm

Ska jag ha en L eller XL Lux 2019? Canyon säger L för jag är 188.5 cm sitter på 80.5 cm och jag är rätt säker på att L blir för kort med 80 mm stam (vill helst inte ha längre...).

Lux storlek XL:

Reach 470
Stack 632
Topprör 650
Head tube 140 mm
Sadelrör 540 mm

Den HAR rätt högt sadelrör och styrrör men får styret i "rätt" höjd med noll spacers och sadelhöjd funkar (Canyon meddelar sadelhöjd för XL 745-885 mm eller ngt sånt).

Vad tror ni?

Jag kör inte Lux men min rekommendation baserat på andra Canyon är att ta den större storleken. Kör själv Exceed i XL just för att få rätt reach även om Canyons guide rekommenderar L för mig.

XL. Lätt val. Låter väl som perfect fit för dina mått. Large blir för kort, den har 29 mm kortare hjulbas.
Du sitter på 80,5 cm.
XL har 54,5 cm sadelrör + 5 cm sadel + 10 cm dropper + 6 cm dropperbeslag = 75,5 cm.
Du kommer alltså ha 5 cm utstick av droppern ur sadelröret.

Dave1979 sa:
Jag kör inte Lux men min rekommendation baserat på andra Canyon är att ta den större storleken. Kör själv Exceed i XL just för att få rätt reach även om Canyons guide rekommenderar L för mig.

Hur lång är du? Provsuttit en L Exceed....kände liten! Men ägaren hade kompenserat med 120 mm stam...

Sixten Fors sa:
XL. Lätt val. Låter väl som perfect fit för dina mått. Large blir för kort, den har 29 mm kortare hjulbas.
Du sitter på 80,5 cm.
XL har 54,5 cm sadelrör + 5 cm sadel + 10 cm dropper + 6 cm dropperbeslag = 75,5 cm.
Du kommer alltså ha 5 cm utstick av droppern ur sadelröret.

Tack Sixten! Jag är troligen en som inte lider av Luxens 140 mm styrrör. Har ändå ett hyfsat drop från sadel till styre...

castrello sa:
Dave1979 sa:

Hur lång är du? Provsuttit en L Exceed....kände liten! Men ägaren hade kompenserat med 120 mm stam...

Är 188cm, 90 benlängd har orginal stam 80mm och sitter bra.

Det är väl rätt normalt för xc-cyklar med:
M 165-175
L 175-185
XL 185-195
Få cykelmodeller kommer i storlek med tillräcklig längd för >195 cm cyklist, reach 485-500 mm.

Scale finns i XXL men bara med aluram.

Jag är 194 cm, min Scale 900 HMF i XL har 100 stam, har testat 90 mm men det blir för kort. Ramen skulle alltså kunna vara 40 mm längre. Omodern skitcykel ;)

Senast ändrad:
Hej
Funderar på Lux eller Neuoron! Har nu en 20 år gammal Trek HT. Cyklar mest skog, stigar, grusade stigar. ibland ospårat i skogen. Dönar inte hårt utför utför längre samt planer på cykelvasan. Är det så stor skillnad på en XC eller stigcykel? Sen det här med Canyons storlekar. Har Canyon lv där kör jag på M. Enl Canyon skall jag ha M på både Lux och Neuron. Alla säger att man skall gå upp en storlek. Jag är 181, gren 83. Kan man få lite goda råd från menigheten!!

cariv sa:
Hej
Funderar på Lux eller Neuoron! Har nu en 20 år gammal Trek HT. Cyklar mest skog, stigar, grusade stigar. ibland ospårat i skogen. Dönar inte hårt utför utför längre samt planer på cykelvasan. Är det så stor skillnad på en XC eller stigcykel? Sen det här med Canyons storlekar. Har Canyon lv där kör jag på M. Enl Canyon skall jag ha M på både Lux och Neuron. Alla säger att man skall gå upp en storlek. Jag är 181, gren 83. Kan man få lite goda råd från menigheten!!

Personligen skulle jag alla dagar i veckan välja Lux framför Neuron. Jag cyklar väg/grusväg/singletrack/blötmyr/steniga stigar och när jag testade en Neuron tyckte jag den kändes både för gungig och för klumpig för att jag skulle gilla den. Jämfört med min dåvarande hardtail, en Grand Canyon, kändes den för långsam och inte alls lika rolig att cykla på. Jag vill ha en cykel som känns ganska kort och som är kvick att styra. Precis fått min Lux CF 6.0 och känner mig jättenöjd. Den har den där snabba responsiva känslan som jag tyckte Neruron saknade. Jag köpte en Medium och jag är 178 cm lång. För mig hade en L blivit för stor. Jag har väl en hyfsat balanserad kroppsbyggnad utan lång rygg/långa ben/långa armar. Jag är ju av den uppfattningen att om man ligger mellan två storlekar så ska man välja den mindre. Att cykla på en för stor hoj är tråkigare än att cykla på en som är lite för liten.

Tillbaka
Topp