RR, cykelsemester Själlands nordkust med barn

elling

Aktiv medlem
Det känns något förmätet att skriva RR på några mils myscykling mellan danska lejen när andra cyklar längre och mer spännande än så. Men detta är mer riktat till er som vill locka med en icke cyklande partner och/ eller barn, tänk Bamseklubb snarare än bikepacking. Hur som helst gillar jag att cykla och jag vill umgås med min familj vilket inte alltid är lätt att kombinera. Sommaren 2016 cyklade vi (jag med sambo och dotter) emellertid Kattegattsleden, Halmstad-Helsingborg, vilket gav oss alla blodad tand. På grund av olika semesterperioder blev det ingen cykelsemester föregående år men i år bestämde vi oss för att cykla utmed Själlands nordkust.

Cyklingen var inte direkt detaljplanerad utan det var mer tänkt att vi improviserar och ser var vi stannar. Detta var relativt lätt gjort då det var tätt mellan samhällena och gott om campingar. Med en femåring som resesällskap är det dessutom rätt skönt att veta att det inte finns någon tidsplan att hålla och att man därför kan ta gott om stopp för glass och bad.

Resan startade med tåg och färja ner till Helsingör vilket förlöpte smidigt. På färjan blev det två röda och en grön. Svennig, javisst men som 44-årig statstjänsteman i en småstad finns det inte utrymme för pretentioner. Jag hade kollat upp ruttalternativ innan resan men helt missat Nordkystruten/ Nordkyststien som är en cykelled som löper utmed Själlands nordkust och som stundtals går på slingrande små stigar. Sambon som inte är någon van cyklist uppskattade att slippa bilar.

61BF0FBD-FBEF-4140-A25C-365E8A490998.jpeg

3E3C17A8-0829-4B09-BBB4-6432B092A861.jpeg

Efter stopp för bad och glass i Hornbæk bestämde vi oss för att sova i Gilleleje. Vi hittade en camping utanför samhället som var riktigt mysig och fräsch.

598BE362-5BA3-4F0F-A7F8-407A2A76D470.jpeg

Sedan blev det en tur in till Gilleleje hamn för mat och dryck.

FAB7E4D1-5E6F-449C-A301-13E49333757C.jpeg

16A3E2BE-951A-476A-8B52-9B8D6186A804.jpeg

Dag 2 blev det inte mycket cyklat men väl en hel del badat då det var runt 30 grader varmt. Stränderna och vattnet var helt fantastiskt även för en som är bortskämd med att bo nära bra stränder.

F6D3FFDA-5EAF-4E4C-A150-09F95BFE284D.jpeg

Vi cyklade Gilleleje - Tisvildeleje och vände sedan åter och sov i Rågeleje. I Tisvildeleje intogs en sen lunch och sedan badade vi.

C7B42613-CC1F-490A-968E-B45EC65C2ED6.jpeg

F892DA4B-6899-4844-890E-766923CC99B8.jpeg

Det var verkligen inga problem att hitta bra mat (och än mindre problem att hitta öl) då danskarna tycks gilla att äta (och dricka). Även den mest sunkiga vägkrog kunde erbjuda bra öl.

6795A3B9-2177-477C-B3E1-D5BCD31873D5.jpeg

Dag 3 väcktes vi att ett rejält oväder. Det regnade och åskade och blixten slog ner bara ett par hundra meter bort. Det var dock skönt med lite svalkan och frukost i tältet var mysigt.

B5EB9075-CDE9-4274-94FD-6D064531F42E.jpeg

Då vädret inte medgav några badstopp under förmiddagen rullade det på bra och vi hann med ett kort stopp i Gilleleje hamn även på hemvägen.

B0FE7F0E-3182-4DE4-A897-A63E06EB57B2.jpeg

Sedan blev det lunch och bad i Hornbæk innan vi kom till Helsingör och tog färja och tåg hem.

3DF842A9-3ADA-4AD5-B3F6-1BAC2EC38550.jpeg

E62148BE-62B9-45E4-BD9D-0B3A0A6ECB68.jpeg

Sammanfattningsvis kan jag verkligen rekommendera att cykla på Själlands nordkust med barn. Nordkuststien/ Nordkustruten är lätt att följa och går direkt utmed kusten under långa sträckor. Den går omväxlande på stigar, cykelbanor och vägar med lite trafik men vissa korta sträckor är det vanlig landsväg. Vad man emellertid kan tänka på är att det är en hel del grusväg och stigar samt mycket svängar vilket gjorde det svårt att få upp någon fart, därav blev det inga långa sträckor cyklade. Det finns gott om möjligheter för stopp till bad och mat samt är utbudet av campingar bra.

Avslutningsvis, lite fler bilder.

0C155A8B-9A56-4262-BC5A-A19F84B83751.jpeg

CE769215-D715-4302-95C2-26F1CA1EEFC9.jpeg

17EE0514-8DA9-4D06-BDE2-AA8317AAAFA9.jpeg

6D0E1AFD-49AF-48B8-8E58-C28E767967B4.jpeg

D6C1CE5F-5B45-4FE2-8AA1-9C0FA114DE2F.jpeg

Bilagor

• C42B70A9-CB36-479B-B66F-52FEF65CC331.jpeg
    C42B70A9-CB36-479B-B66F-52FEF65CC331.jpeg
    425.9 KB · Besök: 80
  • DBD6F990-D965-482E-A274-91E3D27B1782.jpeg
    DBD6F990-D965-482E-A274-91E3D27B1782.jpeg
    207.9 KB · Besök: 81
Tack!!
Såg ju helmysigt ut!
Jag "upptäckte" själv Hornbaek förra veckan. Verkligen superhärligt där omkring.
Att du dessutom har en xtracycle gör ju det hela ännu bättre! Spanar efter en sådan men de verkar knepiga att hitta..
Mvh David

Miss Lycka 2.0 sa:
Fin tur! Jag hade valt att undvika stigar och grusvägar.

Tack. Grusvägarna/ stigarna var bra då sambon inte uppskattar biltrafiken samt då de medgav att man kunde cykla bredvid varandra och prata, sedan var de väldigt natursköna inte minst när de gick precis vid vattnet. Men jag förstår dig, sista dagen körde vi mest på asfalt och då rullade det på betydligt bättre.

*stavfel

Senast ändrad:
David_J sa:
Tack!!
Såg ju helmysigt ut!
Jag "upptäckte" själv Hornbaek förra veckan. Verkligen superhärligt där omkring.
Att du dessutom har en xtracycle gör ju det hela ännu bättre! Spanar efter en sådan men de verkar knepiga att hitta..
Mvh David

Hornbæk var en riktig höjdare och det är sådana upplevelser som gör att sambon gladeligen hänger med på cykelsemester. Xtracyclen är fantastisk och jag är mycket nöjd med den, samt älskar dottern att åka på den. Den är faktiskt köpt här på Köp & Sälj-sidan tidigare i år.

Alla RRer är i min värld välkomna, i synnerhet om de är från lite udda platser och RRer från Själlands nordkust är inte direkt vanliga på detta forum.

+1, i synnerhet om de inkluderar barn som ofta inte ryms i de vanligaste formaten, eller lite ovanligare cyklar. Mina egna barndomssomrar bestod ju mest av slagsmål med syskonen i ett överhettat bilbaksäte helt i klibbig plast, eller huvudvärk av de MC-hjälmar vi tvingades bära på alla långresor.

Det hade varit oändligt mkt trevligare om föräldrarna hade mäktat med att anordna nånting i den här stilen. Att en resa är lång i mil räknat saknar ju egenvärde för ett barn. Det är upplevelserna som räknas.

Fin RR. Tack!
Vi har precis avslutat Vestkystruten på Jylland med liknande förutsättningar (två barn i vagn). Den bestod också av ganska mycket grus. Sambon som hade 28or önskade att hon hade haft bredare däck. Din sambos cykel ser stabilare ut för grus! Men det var skönt att slippa landsvägar med cykelkärra!

Tack för den trevliga responsen. Jag tycker själv att det är kul att läsa andras RR och tänkte att det skulle vara kul att bidra med något själv.

Vestkystruten låter som ett bra mål för 2019.

Fint! Precis hemkommen efter en vecka (utan cykel) i Danmark och tyckte det såg ut att passa utmärkt för sådan här cykling.

Fin RR och kul att Hornbaek var med där tillbringade vi en av våra första semestrar tillsammans.Blev dock tvungna att åka hem en dag tidigare för det skulle bli bättre surf på svenska sidan.Vi är gifta fortfarande förresten!

Mycket trevligt. Semestrade själv där i krokarna i år, om än i segelbåt. Bad-, mat-, och ölaktiviteter förefaller närmast identiska!

thisismycat sa:
elling sa:
Tack, det är en Centurion med 650b-hjul. Inte så mycket original, skall man få den stilmedvetne sambon att cykla får det vara snyggt.

Är själv lite inne på att bygga en mixte, hade gärna sett lite specs och info. Finns byggtråd?

Det finns ingen byggtråd och dessvärre är cykeln nedplockas för tillfället så jag kan inte fotografera den. Men det är som sagt 650b-hjul på och bromsarna är bytta för att fungera med dessa. Hjulbytet var för att få volym på däcken i en ram med ganska dåligt utrymme för däcken. Skärmarna är ett par Skeppshult och i övrigt har jag bytt styrstam och styre från svart till silver. Sadeln är en gammal lädersadel från gömmorna i källaren. Det är i hög grad hjul och skärmar som förändrat utseendet på cykeln.

Cykeln som den såg ut när den köptes, på auktion.
FC880B9C-62FA-45C4-898E-69EBA1D3985C.jpeg

En tidigare version, under cykelsemester 2015 (jag skrev fel årtal i RR:n ovan)
6612173E-E538-440A-B93B-3612EC92D0F8.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp