Hjälp! Kassetter slits snabbt. Vad ska jag ha?

fyrbåk

Aktiv medlem
Står plötsligt med två 11-delade SRAM XG1150 (10-42) kassetter där de tre minsta kuggarna har slitits ner anmärkningsvärt snabbt och nu kuggar över när jag trycker på med ny kedja. Den ena spökade på CV där jag tvingades hålla igen på platten och slakmotor (såååå jäkla mycket tid förlorade jag inte, men sekunderna är ändå irriterande) och nu den andra på gravelhojen efter bara typ 100-150 mil asfalt/grusåka och kedjebyte efter halva tiden. Har ju varit sjukt torrt denna sommar och dammat mycket mer än vanligt. Sliter fint damm i ständig sol mer än grov skit i busväder?
XG1150 är den billigaste SRAM 11-delade 10-42-kassetten. Finns det något i hållbarhet på de små kuggarna att vinna på att gå upp ett steg i modeller? Tänkte närmast på XG1180 eller 1195. De finare kassetterna kostar ju ganska rejält mycket mer. Hade ju varit fint med lösa kuggar så man kunde byta de slitna som E-thirteen kör med, men då tjänar förstås inte kapitalet så mycket pengar.......

Senast ändrad:
Det blir så om man tar i! Byt kedja eft 50 mil sen kan du köra 100mil på nästa nya kedja innan du skiftar tillbaka till kedja ett. Vill du då kan du sätta dit en ny kedja nr3-4-5-6 eft 50mil Sen återanvända dom . Kassetten håller cykelns livslängd, byt bara om du vill ändra utväxling.

1. Byt till större drev så slipper du ligga lika ofta på de minsta kuggarna
2. De dyrare kassetterna är inte hållbarare. Du betalar för att de är mer bearbetade och därmed lättare.

Crossmax sa:
Då fixar jag inte längre de branta uppförsbackarna. Gubben är snabb men tjock, så det är tungt när lutningen är åt fel håll. Kanske lik förbannat slutar med uppgradering till Eagle för få både fart och styrka.

Crossmax sa:
2. De dyrare kassetterna är inte hållbarare. Du betalar för att de är mer bearbetade och därmed lättare.
Ungefär det jag anade och själv brukar tjafsa om.

emmer sa:
fyrbåk sa:
Crossmax sa:
Då fixar jag inte längre de branta uppförsbackarna.
2x i fram är inte så dumt...
Exakt!

Men det får man ju snart inte skriva på det här forumet längre!

(sen poppar det regelbundet upp trådar med folk som klagar på att växlarna inte räcker till. Oh dear, really??)

:()

Kör aldrig mindre än 12t på minsta drevet på kassetten så ordnar sig slitageproblemet. Drivsystem med färre kuggar än så är bara självförstörande tramsprodukter med usel verkningsgrad och fånigt kort livslängd.

En sak möjligen med en 11t på en lvg cykel där växeln används kanske 1-2% av tiden - då går det väl att motivera. Men att nöta mil på grusväg med 10t drev är inte superlistigt

Bengt-re sa:
Kör aldrig mindre än 12t på minsta drevet på kassetten så ordnar sig slitageproblemet. Drivsystem med färre kuggar än så är bara självförstörande tramsprodukter med usel verkningsgrad och fånigt kort livslängd.
En sak möjligen med en 11t på en lvg cykel där växeln används kanske 1-2% av tiden - då går det väl att motivera. Men att nöta mil på grusväg med 10t drev är inte superlistigt
Problemet är väl oxåatt andra ändan är typ 24/28/32/36/42 för att det öht ska gå flytta kedjan vilket gör att det inte blir mycket kvar att köra på när det är normal stig och transportsträckor.

emmer sa:
Bengt-re sa:
Problemet är väl oxåatt andra ändan är typ 24/28/32/36/42 för att det öht ska gå flytta kedjan vilket gör att det inte blir mycket kvar att köra på när det är normal stig och transportsträckor.

Finns tyvärr ingen universallösning som är perfekt....

3x9 säkert bra, men nördigt.

2x10 är tyngre och kan gegga igen av lera, men ger range, små steg och vettigt livslängd/verkninggrad. Billigt.

1x11 är lättare och slipper geggig framväxel, men ger sämre range, sämre verkningsgrad, större steg, dålig livslängd. Ganska billigt.

1×12 som 1x11 fast gnuttan mer utprägade för och nackdelar gentemot 1x12. Dyrare.

Någon som har erfarenhet av Sunracekassetterna? Tänker mest på 11-42 eller 11-46. Slitstyrka och hur de växlar.

brukar renovera slitna kassetter med dremel när jag byter kedja. tar kanske en kvart. bra timlön alltså

mindre än 12 kuggar är inget jag skulle montera. been there done that.

fyrbåk sa:
kais01 sa:
brukar renovera slitna kassetter med dremel när jag byter kedja. tar kanske en kvart. bra timlön alltså

Hur gör man det när taggarna är nergnagda och spetsiga som hajfenor? Djupare dalar?

nej dalarna ska inte fördjupas, absolut inte. botten av dalen är den fasta punkten att utgå ifrån. man breddar istället dalen i riktning av slitaget, men viktigt inte fördjupa dem alls, då går det åt pipan. taggarna blir smalare av slipningen, men det gör nada.

i praktiken slipar man i 45gr vinkel kl halvfem i dalen tills man når exakt djupet i dalen.

ett mycket tacksamt jobb, särskilt om man har en tvåtusenkronorskassett. hur hamnade vi där??

kais01 sa:
fyrbåk sa:
kais01 sa:

Hur gör man det när taggarna är nergnagda och spetsiga som hajfenor? Djupare dalar?

nej dalarna ska inte fördjupas, absolut inte. botten av dalen är den fasta punkten att utgå ifrån. man breddar istället dalen i riktning av slitaget, men viktigt inte fördjupa dem alls, då går det åt pipan. taggarna blir smalare av slipningen, men det gör nada.

i praktiken slipar man i 45gr vinkel kl halvfem i dalen tills man når exakt djupet i dalen.

ett mycket tacksamt jobb, särskilt om man har en tvåtusenkronorskassett. hur hamnade vi där??

Man bör nog vara mer stadig på handen än vad jag är och ha bättre ögonmått för att gå iland med den operationen :-)

fyrbåk sa:
kais01 sa:
fyrbåk sa:
kais01 sa:

Man bör nog vara mer stadig på handen än vad jag är och ha bättre ögonmått för att gå iland med den operationen :-)

man har ju inte mycket att förlora, det är en skrotad metallbit:) det gör sedan inget om det inte blir helt jämnt, det sliter till sig. alternativet är att köra två-tre kedjor som man byter ofta, slita ner ekipaget tillsammans. kräver disciplin mer än vad flertalet har. de flesta kör nog bara på med en kedja, ända tills det låter för illa. när man sedan byter till nytt känns verkligen skillnaden in riktion, hur bra man än smörjer

Man kan ju köpa lösa drev och byta ut minsta dreven på vissa kassetter. På 10-delade Shimano (i alla fall dom av stål) går det. Hur är det på 11 och 12 delade, finns det något märke/modell där man kan byta smådreven?

Låter som otroligt snabbt slitage, tror jag körde en bit över 300 mil på min första XX1 kassett, hur ofta tvättar du? Mitt problem är framdreven som till slut börjar knastra, körde senast två 36t drev på en kassetts livslängd.

Jag kan rekommendera internet cykling tillsammans med n+1! Så kommer iallafall jag undan med minimalt slitage på mina cykla r:P

Bengt-re sa:

Hum undrar varför dom gör kassetter med 9- till vadmanvill till Landsväg & 44 ifram. Om man nu ska tjäna watt är ju 60-12 mycket
mer lättdrivet. 60-50 uppför funkar nog.

Bengt-re sa:

kais01 sa:
mindre än 12 kuggar är inget jag skulle montera. been there done that.

vad har ni för kassetter?

jag är sugen på att ändra min 10-delade kassett från 11-42 till 12-42. hittar dock ingenstans att köpa ett 12-kugg som är tänkt att sitta längst ut. kan det funka att köpa en niodelad kassett och sno 12-kugget? https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-9-speed-cassette-cs-hg400-12-36-209435 jag inbillar mig att den lite bredare spacingen inte borde spela någon roll just i ändläget?

edit: hittade nu denna kassett: https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-10-speed-cassette-cs-hg500-12-28-450887 det 12-kugget borde ju funka. men lite dyrt med 200 spänn bara för 12-kugget.

jag hittar en 10-delad sram 12-36, men det känns som lite för litet växelomfång med singelklinga, och den kassetten är dyrare än två shimano-kassetter, 11-42 och 12-36.

Senast ändrad:
trampar du kraftigt när du växlar? sedan jag började lätta betydligt på pedalerna medan bakväxeln byter kedjans läge så känns det som att kassettslitaget mer eller mindre upphört jmf mot tidigare. kan vara inbillning men värt att prova

landen sa:
Låter som otroligt snabbt slitage, tror jag körde en bit över 300 mil på min första XX1 kassett, hur ofta tvättar du? Mitt problem är framdreven som till slut börjar knastra, körde senast två 36t drev på en kassetts livslängd.
Har tvättat lite väl sällan under 4 veckor..... 1 gång. Har varit på landet. Tycker också det är extremt snabbt, men möjligt att dammet har varit väl elakt i år. Brukar ju vara lite mer gegga och grus-betonat en vanlig sommar. Typ. I år kruttorrt och damm. Jag har kört två säsonger på ett annat hjulpar med 10-42-kassett som jag inte har använt alls denna sommar.

Jolinwood sa:
trampar du kraftigt när du växlar? sedan jag började lätta betydligt på pedalerna medan bakväxeln byter kedjans läge så känns det som att kassettslitaget mer eller mindre upphört jmf mot tidigare. kan vara inbillning men värt att prova
Njae, inte normalt sett. Växlingstekniken har aldrig varit något problem tidigare på någon av hojarna.

Octagon sa:
Wetlube+damm=slippasta. Vad had du använt för kedjeolja denna torra sommar?
Vanliga wetluben, kommer inte ihåg vad den heter, smörjer bra annars. Kan vara en del av problemet.

kais01 sa:
man har ju inte mycket att förlora, det är en skrotad metallbit:) det gör sedan inget om det inte blir helt jämnt, det sliter till sig. alternativet är att köra två-tre kedjor som man byter ofta, slita ner ekipaget tillsammans. kräver disciplin mer än vad flertalet har. de flesta kör nog bara på med en kedja, ända tills det låter för illa. när man sedan byter till nytt känns verkligen skillnaden in riktion, hur bra man än smörjer
+ 1

Tillbaka
Topp