Hjälp att hitta ny HT XC-ram för 650B, utan boost

bearthefear

Aktiv medlem
Jag har blivit med ny cykel och tänkte använda min gamla Scott Scale 710 från 2014 som donatorcykel för att bygga en hoj till frugan. Är således ute efter en ram för 650B-hjul som passar en dam som är 171 cm lång. För att kunna använda mina gamla hjul får det inte vara boost, utan för 12x142 mm bak. Detta verkar vara lite svårt att hitta. För att bygget ska vara ekonomiskt försvarbart måste ramen vara rätt billig, annars är det nog lika bra att köpa nytt, säg max 4000, men gärna hälften av det.

Alltså:
- 650b
- Inte boost
- 12*142 bak
- 1.5"-1-1/8" tapered för gaffeln
- för gaffel med 100 mm slag

Är det någon som har något tips?

Mycketvillhamer sa:
Borde finnas en rad kinaramar som uppfyller specen. Du borde kunna landa en kolfiber-HT under 4k.

Kina-ramar har jag aldrig ens varit inne och internetcyklat med, vilket iofs öppnar upp en ny värld. Kanske kan vara något. Var börjar man i såna fall?

Annars är det väl begagnat, eller att gå på ett nytt bakhjul, inte hela världen.

Sixten Fors sa:
Vad är det för fel på Scale 710-ramen som du redan har? 171 cm är väl precis mellan ramstorlek M och L.

Nja, 171 är väl snarare mitt i M, om man nu följer Scotts rekommendationer.

Hon tog en liten provtur på den för ett tag sen och tyckte att den var för stor, men då såklart med styrstam för mina 1,85 cm...

Kanske skulle avhjälpas med en kortare stam. Betydligt billigare än en ny ram.

bearthefear sa:
Sixten Fors sa:
Vad är det för fel på Scale 710-ramen som du redan har? 171 cm är väl precis mellan ramstorlek M och L.
Hon tog en liten provtur på den för ett tag sen och tyckte att den var för stor, men då såklart med styrstam för mina 1,85 cm...
Vad har du för ramstorlek? Är det medium eller large? Skillnaden i reach mellan L och M är 20 mm. Om du på L byter från 90 till 60 mm stam får du samma avstånd till styret som M med standard 80 mm stam.
Scale_700_2015.png

Min son cyklar Scale M (440 mm sadelrör, 414 mm reach och 45 mm stam) från 10 år / 150 cm. RS Recon Gold 120 mm gaffel.
Scale26_M.png

En till bild på Scale stl. M med 45 mm stam och RS SID 120 mm gaffel. Sadeln inställd för 154 cm cyklist.
180708_ScaleM2jpg.jpg

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
bearthefear sa:
Sixten Fors sa:
Vad har du för ramstorlek? Är det medium eller large? Skillnaden i reach mellan L och M är 20 mm. Om du på L byter från 90 till 60 mm stam får du samma avstånd till styret som M med standard 80 mm stam.

Min son cyklar Scale M (440 mm sadelrör, 414 mm reach och 45 mm stam) från 10 år / 150 cm.
Fattar kompromissen, men fan vad stor den ser ut

Sixten Fors sa:
Då du är 185 cm förmodar jag att det är ramstorlek XL du har, då det är rätt storlek för din längd

Nej, det är en L som jag trivs mycket bra på. Men skillnaden i reach bör ju som sagt kunna kompenseras lätt. Värt ett försök!

marckus sa:
Fattar kompromissen, men fan vad stor den ser ut
Kompromiss? 5 cm längre hjulbas än XS och 2,5 cm längre än Small. Det är ingen kompromiss med M ramstorlek, det är den storlek som är bäst att cykla på helt enkelt. Vem behöver 100 mm styrstam i skogen? 100 mm är en kompromiss/nödlösning som kompensation för en omodern cykel eller för liten ramstorlek.

Tillbaka
Topp