Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
GoranS sa:Då jag håller mig till racer är jag dock inte överdrivet förtjust i att få grusväg, i alla fall på de avsnitt som jag ser som transportcykling. Uppe i bergstrakter kan det vara en annan sak om grusvägen ger möjlighet till exempelvis extra fina vyer.
Bikzz sa:Härlig RR !! Jag hade samma strumpor i 6 veckor....
Min erfarenhet är att i Alperna så är det bättre att försöka följa Radwegs odyl. Många smala dalar, kanske bara en väg med mkt trafik, osv, som inte är lämplig för cykling. Men då blir det oxå längre och omvägar, och kanske en del stigar / grus. Men såklart, med en bra karta kan man ibland hitta en egen route oxå, längs småvägar.
https://www.radtouren.at/radtouren/
https://www.schweizmobil.ch/en/veloland/cycling-in-switzerland.html
Bikzz sa:Och ingen punka på flera hundra mil ....
Yonna sa:Härligt, en riktig live RR! Ska gärna följa dig, tack för delar Gabbeon!
gabbeon sa:Idag blev det äntligen lite klättring, vi har tagit oss nästan hela vägen upp till passet i Drautal. https://goo.gl/maps/eQHyJQUdtnF2
Morgonen var som vi har hunnit vänja oss vid, ganska kallt. Men med långärmat på var det bara att rulla.
Dagen började med böljande småvägar en bit från floden och huvudleden.
Vägen snirklade fantastiskt genom djupa skogar.
De riktiga Alperna närmade sig allt mer.
Behöver kanske inte nämna så mycket om dessa.
Att kantareller växer på träd här är däremot något nytt.
Ibland får man ta oplanerade pauser. Här var vi lättövertygade.
Nån borde bli av med sin svetslicens.
Här var det såpass varmt att det satt skönt med ett dopp. Hade varit synd att missa badet när man följt floden i snart en vecka.
Efter Lienz blev det lite brantare, floden byter skepnad till vild fjällbäck.
Cykelbanan går i skogen, ett härligt gnetande 2-3% mest hela tiden.
Det rinner vatten överallt, och det tas tillvara på många olika sätt.
Kvällsutsikten från byns ölhak var heller inte så dum.
Vi har ca en mil kvar till passet, sen rullar vi ner mot Bolzano.
Jimel sa:Men vad var det för strumpor då??
Förhåller mig tveksam till att 28:or skulle göra att en del grusvägar jag hamnat på skulle upplevas som asfalt (har 25:or nu).Bikzz sa:GoranS sa:Då jag håller mig till racer är jag dock inte överdrivet förtjust i att få grusväg, i alla fall på de avsnitt som jag ser som transportcykling. Uppe i bergstrakter kan det vara en annan sak om grusvägen ger möjlighet till exempelvis extra fina vyer.
Ta 28 mm kanttrådsdäck, sen är det lugnt !!
Kan inte säga att det är roligt med 28mm på grus, framförallt inte med tex 15kg packning. Jo, det går om man cyklar sakta, försöker undvika hål och sånt i vägen, biter ihop tänderna för det ramlar som fan och ber om ingen dack- och hjulelände. Och dåligt grepp förstås, framförallt i kurvar.GoranS sa:Förhåller mig tveksam till att 28:or skulle göra att en del grusvägar jag hamnat på skulle upplevas som asfalt (har 25:or nu).Bikzz sa:Ta 28 mm kanttrådsdäck, sen är det lugnt !!
gabbeon sa:Yonna sa:Härligt, en riktig live RR! Ska gärna följa dig, tack för delar Gabbeon!
Tackar, känns hedrande! När det känns lite motigt tänker jag alltid på att jag är ute på landsvägen mitt i civilisationen på en specialgjord långfärdscykel, släpar inte tält, kök, båt och stora feta däck med mig. Dels känns allt plötsligt lättare, dels blir man sugen på äventyr på riktigt. Vi har hunnit diskutera en del om fatbikebygge, det ryktas om ny rörsats från columbus till fattie. Får se var vi landar. :-)
GoranS sa:Ni svängde av för tidigt! Hade ni fortsatt lite söderut i dalen kunde ni tagit av och kört denna backe.
https://www.strava.com/activities/1132869394/segments/27920079208gabbeon sa:GoranS sa:Ni svängde av för tidigt! Hade ni fortsatt lite söderut i dalen kunde ni tagit av och kört denna backe.
Vilken väg är den här? Jag har några "vilodagar".
GoranS sa:https://www.strava.com/activities/1132869394/segments/27920079208gabbeon sa:GoranS sa:Ni svängde av för tidigt! Hade ni fortsatt lite söderut i dalen kunde ni tagit av och kört denna backe.
Vilken väg är den här? Jag har några "vilodagar".
Tror dock knappast att den är rekommendabel att attackera med Potemkin (cykelförbudet obeaktat). Du kan läsa lite om klättringen på http://cycloclimbing.com/tour2011/alp19.html
GoranS sa:Ni svängde av för tidigt! Hade ni fortsatt lite söderut i dalen kunde ni tagit av och kört denna backe.
Bilden är stulen. Jag har aldrig gett mig på den och har ärligt talat inga planer på det. Har cyklat förbi i dalen nedanför och funderat på att åka upp till cykelförbudsskylten men det har inte blivit av.Bikzz sa:GoranS sa:Ni svängde av för tidigt! Hade ni fortsatt lite söderut i dalen kunde ni tagit av och kört denna backe.
Var du nykter och höll kameran vågrätt ? Jag tycker att en del träd ser lite snea ut....
GoranS sa:Ja, på google streetview ser tunneln ut som att den skulle vara helt OK att cykla. Ett baklyse kanske inte hade skadat som extra säkerhet men mer än så ser ju inte ut att behövas för hyggligt säker genomfart.
Jag tycker själv ofta att de gamla vägarna är trevligare än de moderna tunnlarna då de inte sällan kan erbjuda trevliga vyer. Sen bygger det förstås på att de över huvud taget är framkomliga, därav min fråga. Ibland kan de ju antingen vara avspärrade så ordentligt att det inte går att komma förbi avspärrningarna eller så är de helt enkelt totalt raserade och därigenom inte brukbara.
Har själv cyklat i Valsugana, norr om där den turen gick, och passerat Folgaria, inte så långt från Carbonare, men just det där området har jag missat. Känns som jag borde försöka åtgärda detta faktum någon gång för Kaiserjägerweg ser trevlig ut!
Glenn Dahl sa:Satan vilken fin tur! Öl,stålram och lagom fart, kan det bli bättre?
Lite nyfiken om vad du kör för utväxling för allt från Polen-platt till Dolomit-brant?
Har en färdig Touring ståendes i garaget som väntar på utflugna ungar så man själv kan få förverkliga sig själv på en lite längre tur utan stress.
gabbeon sa:Jag kan inte annat än rekommendera det här sättet att resa och se världen på, vi hade det superkul de här två veckorna. Även om det ibland känns motigt är det inget mot vad man får uppleva och erfara.
gabbeon sa:Glenn Dahl sa:Satan vilken fin tur! Öl,stålram och lagom fart, kan det bli bättre?
Lite nyfiken om vad du kör för utväxling för allt från Polen-platt till Dolomit-brant?
Har en färdig Touring ståendes i garaget som väntar på utflugna ungar så man själv kan få förverkliga sig själv på en lite längre tur utan stress.
Tack!
Vi körde båda kompakt vevparti (34/50) med 12-32 kassett för mig (10-delat SRAM Force WiFli), 11-32 för Dani (Campas 11-delade Potenza). Vi hann så klart med en hel del filosoferande kring utväxling och särskilt framväxelns för och nackdelar (Dani lyckades mosa sin framväxel litegrann, så det blev lite krångligt att växla). Min framväxel har också en tendens ibland att kasta ner kedjan innanför lillklingan just när man minst önskar det.
Jag tror inte jag behöver lättare växel än 34-32 med den packning och form jag hade nu. Skulle jag ta med full campingutrustning, vara i lite sämre form och cykla mycket brant skulle nog trippel vara välkommen. Annars att gå åt andra hållet och köra 11-42 MTB-kassett utan framväxel med en framklinga kring 40 tänder borde också funka. Risken är dock att det blir svårt att hitta "perfekta växeln" just kring marschfart som verkar ligga kring 26-ish på platten när det är vindstilla.
Bikzz sa:Jag är nog mkt klenare än Gabbeon, så jag gillar 42/32/22 fram, och upp till 32 bak. Behöver det för att komma upp när det är brant, och man har ganska mkt packning. Jag hade oxå först problem med fram-vxl, så jag bytte till ett gammalt hederligt friktionsreglage utan fasta lägen, styrändsreglage som alltid funkar perfekt !