Köpråd White GX Pro 18 XXL.se

J0n45

Medlem
Hej, är på jakt efter en ny cykel för lite kortare åretrunt pendling samt motionsredskap.

Har kikat lite på GT grade tidigare men såg denna på rea: https://www.xxl.se/white-gx-pro-18-gruscykel-herr/p/1143986_1_style

Någon som har erfarenhet av denna cykel eller tips på en annan cykel med hydrauliska bromsar i liknande prisklass?

Har endast sett lite skriverier om en tidigare cx modell som verkar fungerat hyggligt.

/Jonas

J0n45 sa:
Hej, är på jakt efter en ny cykel för lite kortare åretrunt pendling samt motionsredskap.

Har kikat lite på GT grade tidigare men såg denna på rea: https://www.xxl.se/white-gx-pro-18-gruscykel-herr/p/1143986_1_style

Någon som har erfarenhet av denna cykel eller tips på en annan cykel med hydrauliska bromsar i liknande prisklass?

Har endast sett lite skriverier om en tidigare cx modell som verkar fungerat hyggligt.

/Jonas

Den ser väl jättebra ut! Klart vettig spec jämfört med de Merida 100 nånting de brukar sälja på XXL för 1-2 tusen billigare.

Jag har en gx pro (den du länkat). Den är nu inne på service för att hydrauliken läckte... :(

Annars är jag nöjd med cykeln!

Köp!

8000 kr för en tiagra med hydrualiska bromsar är en no-brainer om man behöver en ny cykel. Dock är fälgarna från stenåldern (15c). Det är max 32mm däck på sådana fälgar. Så det är ju jättebra med så bred gaffel... Förmodligen är de tunga också.

Vad jag kan se sitter det samma gummin på den som övriga hojar i samma serie, dvs 40mm (Schwalbe G-One 700 x 40C). Men XXL:s produktbeskrivningar är kanske inte alltid med sanningen överensstämmande ;-).

Jeppe_E sa:
Köp!

8000 kr för en tiagra med hydrualiska bromsar är en no-brainer om man behöver en ny cykel. Dock är fälgarna från stenåldern (15c). Det är max 32mm däck på sådana fälgar. Så det är ju jättebra med så bred gaffel... Förmodligen är de tunga också.

Wiciman sa:
Vad jag kan se sitter det samma gummin på den som övriga hojar i samma serie, dvs 40mm (Schwalbe G-One 700 x 40C). Men XXL:s produktbeskrivningar är kanske inte alltid med sanningen överensstämmande ;-).

Jeppe_E sa:
Köp!

Nog är det 40mm- däck på. Så det fungerar med de som sitter på iaf!

J0n45 sa:
ptrk sa:
Jag har en gx pro (den du länkat). Den är nu inne på service för att hydrauliken läckte... :(

Annars är jag nöjd med cykeln!

Hur lång är du och vilken storlek?
Ja e 180cm och kikar på 55:an

Jag är 183 cm och tog L (58cm) men bytte direkt styrstam till betydligt kortare, tycker den känns lagom bekväm att köra då!

Jag har föregångaren från ifjol, CX Pro, som jag är synnerligen nöjd med. Den här är nog minst lika bra.
Jag undrar dock om bromsarna. Är det helt hydrauliska eller bara semi-hydrauliska som CX Pro har?

Herr Thomas sa:
Jag har föregångaren från ifjol, CX Pro, som jag är synnerligen nöjd med. Den här är nog minst lika bra.
Jag undrar dock om bromsarna. Är det helt hydrauliska eller bara semi-hydrauliska som CX Pro har?

Helt hydrauliska! Inget mittemellan på nya versionen

Köpte gx lite i fredags för 4999. Mer än nöjd då man får samma grundkomponenter ram gaffel hjul o däck som de 2-8000 dyrare varianterna. Att den dessutom är lättare då 8 växlar blir lättare plus mekaniska skivor är lättare är ingen direkt nackdel.
Min 55 hamnade på 10.9 utan pedaler och reflexer så jag antar att vikterna är korrekta.
Dock är geometrin speciell då de är ganska korta i top tuben. Dock inte så korta som geometritabellen då de är mätta c-c. Min 55 är närmare 568 horisontellt mätt. Jag gillar korta hojjar, så jag valde en 55 på mina 187cm, men hade jag varit mer normal så hade jag tagit 58an då de som sagt är kortare än de flesta.
Högt rekommenderad som pendlare då man kan trycka in skärmar och troligen fortfarande ha plats för 50mm däck.
Det enda negativa jag märkt är att krdjestagen är ganska breda och jag slår i höger klack då och då.

Köpte också en då min gamla cykel blev stulen nyligen. Lite märkligt att det står S/33 M/55 L/58 längst upp, och längre ner står det "Storlekar: M 53 cm, L 55 cm, XL 58 cm". Jaja, är 190cm så 58:an blir nog bra hur som helst.

Idag dök det upp, inte roligaste skicket på kartongen ?

Bilagor

• FDC0A827-F0BE-44BF-873E-7591FA940290.jpeg
    FDC0A827-F0BE-44BF-873E-7591FA940290.jpeg
    181.2 KB · Besök: 289
  • BB86F177-04BE-4969-993F-FFFDF689036A.jpeg
    BB86F177-04BE-4969-993F-FFFDF689036A.jpeg
    184.5 KB · Besök: 284
ptrk sa:
Wiciman sa:

Jeppe_E sa:
Köp!

Nog är det 40mm- däck på. Så det fungerar med de som sitter på iaf!

Man måste skilja på fungerar och vad som är bra/optimalt. Bara för att någon satt på breda däck betyder inte per automatik att det är rätt ;)

Det blir rätt bra belastning på sidoväggarna med 40mm däck på 15mm fälgar

stans-notubes-wideRight-tire-shape-chart.gif

Wiciman sa:
J0n45 sa:

Har du hunnit få upp cykeln ur kartongen :-)? First impressions?

Jo den är uppackad, lite smått irriterad för det går inte växla upp på stora framdrevet,
Och inte heller största drevet bak, får bli ett argt mail till xxl.

Finnishen känns lite billigare om jag jämför med min kona process, men den rullade på bra och grymt bett i bromsarna på den lilla testrundan i mörkret igår

J0n45 sa:
Wiciman sa:
J0n45 sa:

Jo den är uppackad, lite smått irriterad för det går inte växla upp på stora framdrevet,

Det är ju helt normalt att vajrarna "sätter" sig efter ett tag och att de därför inte är lika spända som en initialjustering. Du har ju 2 barrel adjusters på höljena vid styrhuvudet. Bara att justera upp dem lite. Inte XXLs fel. RTFM. Har justerat min GX Lite den senaste veckan sen jag köpte den. Bara att skruva lite vid trafikljusen.

LasseB sa:
J0n45 sa:
Wiciman sa:
J0n45 sa:

Det är ju helt normalt att vajrarna "sätter" sig efter ett tag och att de därför inte är lika spända som en initialjustering. Du har ju 2 barrel adjusters på höljena vid styrhuvudet. Bara att justera upp dem lite. Inte XXLs fel. RTFM. Har justerat min GX Lite den senaste veckan sen jag köpte den. Bara att skruva lite vid trafikljusen.

+1

White GX Pro 58/XL pendlingskittad med Axiom Streamliner Disc Dlx-pakethållare samt SKS Raceblade Pro XL-skärmar. Troligtvis byts skärmarna ut mot SKS Longboard när vintermisären närmar sig.

Ska justera lite vinklar et.c., men känns som den kommer funka helt ok året om.

8-IMG_20181019_164308_red.jpg

d_anders sa:
Ja, de stänkskärmarna ser fjuttiga ut. Dessutom blir det nog mer luftmotstånd än om de hade gått längre ner framtill :)
+1
Det finns vindunnelmätningar som visar att luftmotståndet tom blir lägre om framskärmen går ner framtill,
men vem har så bråttom på pendlingen?

För pendling är skyddet skärmarna ger det viktiga, några prisvärda skärmar som många verkar vara nöjd med är de från Biltema
https://www.biltema.se/fritid/cykla...ar/stankskarmar-for-standardcyklar-2000018474
Bäst skydd blir det tydligen med dubbla bakskärmar, dvs även en bakskärm fram (om jag kommer ihåg rätt)
Biltema säljer även billiga älg-/ego-lappar: https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykeltillbehor/stankskarmar/stankskydd-2000017415

/Håkan

HåkanC sa:
d_anders sa:
Ja, de stänkskärmarna ser fjuttiga ut. Dessutom blir det nog mer luftmotstånd än om de hade gått längre ner framtill :)
+1
Det finns vindunnelmätningar som visar att luftmotståndet tom blir lägre om framskärmen går ner framtill,
men vem har så bråttom på pendlingen?

För pendling är skyddet skärmarna ger det viktiga, några prisvärda skärmar som många verkar vara nöjd med är de från Biltema
https://www.biltema.se/fritid/cykla...ar/stankskarmar-for-standardcyklar-2000018474
Bäst skydd blir det tydligen med dubbla bakskärmar, dvs även en bakskärm fram (om jag kommer ihåg rätt)
Biltema säljer även billiga älg-/ego-lappar: https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykeltillbehor/stankskarmar/stankskydd-2000017415

/Håkan

jag kör på biltemas variant plus tillskurna kaselappar av Ikeas halvmjuka skärbrädor som jag popnitat ihop. en riktig fulmek men det funkar ?

Grymt, tack för tipset! Nu kanske jag har råd med längre skärmar också.. (Tack för tipsen om dem också till er som skrev, även om jag själv påpekade att jag har SKS Longboard att hänga på¨:-).

Köpte min GX PRO 18 i september när de kostade 8 och är nöjd. Hade lite strul m växlarna och frambromsen slutade funka helt - inlämnad på service o sen dess varit felfri. Köpte till SKS Longboard o Biltema pakethållare. Perfekt pendel för mig o stort lyft jämfört med min gamla Kona från -05.
Jag är 185 o valde 58 vilket jag tycker passar. Återstår att fixa en kortare styrstam, så tar gärna tips på nån prisvärd.

Bilagor

• 844E5FCF-640B-4A45-B191-FDCABE6EB66E.jpeg
    844E5FCF-640B-4A45-B191-FDCABE6EB66E.jpeg
    339.5 KB · Besök: 831
Luke72 sa:
Köpte min GX PRO 18 i september när de kostade 8 och är nöjd. Hade lite strul m växlarna och frambromsen slutade funka helt - inlämnad på service o sen dess varit felfri. Köpte till SKS Longboard o Biltema pakethållare. Perfekt pendel för mig o stort lyft jämfört med min gamla Kona från -05.
Jag är 185 o valde 58 vilket jag tycker passar. Återstår att fixa en kortare styrstam, så tar gärna tips på nån prisvärd.

Om du vill få kortare avstånd till hoodsen så är ett tips är att byta till ett styre med kortare reach istället.

Det sitter nämligen styre med väldigt lång reach (ca 110 mm), standard får väl sägas vara kring 80 mm.

Om du byter till en kortare stam är risken att du slår i knäna i styret när du står upp och det är brant.

Senast ändrad:
Luke72 sa:

En standard styrstam kostar ett par hundra kronor att köpa i vilken butik som helst. Prisvärt nog? ;)
Känns värt om man sitter fel iaf!
Men som eiskall sade...

eiskall sa:
Luke72 sa:

Om du vill få kortare avstånd till hoodsen så är ett tips är att byta till ett styre med kortare reach istället.

Det sitter nämligen styre med väldigt lång reach (ca 110 mm), standard får väl sägas vara kring 80 mm.

Om du byter till en kortare stam är risken att du slår i knäna i styret när du står upp och det är brant.

Bra tankar. Ska kolla. Tack

Sorry men lånar tråden lite..
Ser att ni båda har G-One däcken (Vet att dom ingår)... Använder ni dom på vintern? Funkar bra i snön t.ex? Och är ni nöjda med punkteringsskyddet?

Senast ändrad:
SimplexS4 sa:
Ser att ni båda har G-One däcken (Vet att dom ingår)... Använder ni dom på vintern? Funkar bra i snön t.ex? Och är ni nöjda med punkteringsskyddet?

Jag har använt dem i Göteborg fram tills för några dagar sen, och de verkar stå emot rakbladsgruset bättre än klenare däck iaf (Continental Cyclocross Speed). Det har dock inte varit utspritt så länge så jag vet inte om det blir problem över tid. De verkar ganska ok m.a.p. grepp, men när det blev halt för några dagar sedan så bytte jag framdäck till dubbat för säkerhets skull.

zinkpasta sa:
Nån som vet vilket växelöra från XXL (om något, https://www.xxl.se/cykel/reservdelar-verktyg/drivverk/vaxelora/c/101008_4) som gäller för denna?

Väldigt nöjd med cykeln som gått ~5 dagar i veckan sen inköp fö, hydrauliska bromsar is the shit vad bengt-re än säger.

Funktionen är det oftast inget fel på. Det är den usla kvalitén och felaktiga materialval som gör det till en oduglig lösning. Självklart går det att tillverka bromsar som fungerar i saltlake, men ingen verkar ens att ha försökt.

zinkpasta sa:
SimplexS4 sa:

Jag har använt dem i Göteborg fram tills för några dagar sen, och de verkar stå emot rakbladsgruset bättre än klenare däck iaf (Continental Cyclocross Speed). Det har dock inte varit utspritt så länge så jag vet inte om det blir problem över tid. De verkar ganska ok m.a.p. grepp, men när det blev halt för några dagar sedan så bytte jag framdäck till dubbat för säkerhets skull.

Kör oxå i Göteborg och tycker däcken funkat bra på barmark. Ingen punka ännu i alla fall. För is o snö har jag en vinterpendel med dubb så GXn kommer stå still de dagarna.

Och jag som bytte till G-one nu när snöblask och skare -perioden börjar närma sig i gbg :-)
(Skulle aldrig köra så tungcyklade däck för pendling på asfalt övrig tid på året.)

Tillbaka
Topp